handdator

Visa fullständig version : Hur funkar det med muskeluppbyggnaden efter träning vid deff?


FrOst84
2005-04-06, 12:50
När man deffar så ligger man ju på kaloriminus vilket i sin tur omöjligör tillväxt, men vad händer exakt med musklerna dagen/dagarna efter att man tränat. D.v.s i det som i vanliga fall skulle ha varit uppbyggnadsfasen.

Vid träning så bryts muskelfibrerna ner för att sen byggas upp lite större än förra gången right? Om man då deffar byggs de upp till samma storlek igen eller förlorar man rent av litegrann?

King Grub
2005-04-06, 13:05
Muskelnedbrytningen vid träning avbryts och katabolismen vänds till anabolism när du äter efter styrkepasset, men proteinbalansen över 24-timmar kommer inte att vara tillnärmelsevis lika positiv, om den är positiv över huvud taget, vid energiunderskott som vid överskott. Belastningsträning stimulerar dock de anabola processerna och förhindrar överdriven negativ proteinbalans vid underskott; skillnaden mellan deff och banta med Allers.

Ju större energiunderskott, desto större risk att proteinbalansen förblir negativ (muskelförlust) över 24-timmar och alltså inte når upp ens till +-0.

Sedan är inte heller ett energiunderskott är ett energiunderskott är ett energiunderskott; fördelningen av makronutrienterna (protein, fett och kolhydrat) spelar också stor roll. Lever man på sockerkaka och Fanta blir proteinbalansen betydligt mer negativ än om man baserar energiintaget på näringsriktiga livsmedel, även om energiunderskottet skulle vara identiskt.

The_RobRoy
2005-04-06, 13:59
Sedan är inte heller ett energiunderskott är ett energiunderskott är ett energiunderskott

Har du börjat stamma grubbis :(

King Grub
2005-04-06, 14:04
Har du missat litteraturtimmen? Det är ett litterärt stilgrepp, myntat av Gertrud Stein med "a rose is a rose is a rose".

The_RobRoy
2005-04-06, 14:06
Har du missat litteraturtimmen? Det är ett litterärt stilgrepp, myntat av Gertrud Stein med "a rose is a rose is a rose".

Det har jag missat, är för insnöad på matte :em:

Skönt att du inte stammar iallafall :love:

Jay-Z
2005-04-06, 14:09
Har du missat litteraturtimmen? Det är ett litterärt stilgrepp, myntat av Gertrud Stein med "a rose is a rose is a rose".

:thumbup: :D

The_RobRoy
2005-04-06, 14:17
:thumbup: :D

käften Jay-Z :em:

när får man se ditt fula tryne på en bild da, så man vet vem du är :)

Sverker
2005-04-06, 15:20
Skriv det du kommer att skriva om. Skriv det. Skriv en kort sammanfattning av vad du skrev :D

Fritt tolkat.

Jay-Z
2005-04-06, 15:28
käften Jay-Z :em:

när får man se ditt fula tryne på en bild da, så man vet vem du är :)

Haha. Du har inte letat tillräckligt, Dostojevskij ;)

FrOst84
2005-04-07, 15:50
Heha skön urspårning av tråd. Men kontentan om jag förstod ditt inlägg rätt Grub är alltså att det är ännu viktigare att få i sig tillräckligt protein under deff för att inte förlora sina surt förvärvade muskler.

Topworker
2005-04-07, 21:48
Heha skön urspårning av tråd. Men kontentan om jag förstod ditt inlägg rätt Grub är alltså att det är ännu viktigare att få i sig tillräckligt protein under deff för att inte förlora sina surt förvärvade muskler.


Myckt givande post!
Jag har undrat mycket över detta och den förklaring King grub gav förstärker mina teorier, nämligen att man bör dra ner på volymen och tiden för syrketräningspasset samt att köra tungt med få reps(träning för styrka)
Mitt resonomang går såhär:
Varför styrketränar man när man deffar? Jo för att kroppen skall prioriera musklerna och inte bränna dem. Behöver de användas så kommer kroppen ogärna bryta ner dem.(ok, det finns mer här detta tror jag är en orsak)
Nu, all styrketräning bryter ner musklerna, men en del träning bryter ner dem mer än andra. Bla "forced reps" och "negativ" träning ska vara riktiga dödare.
Träning som inte tar sönder musklerna lika mycket är lågreps övningar med mycket hög belstning. dessa bygger kanske inte massa, men man blir stark. detta för att denna typen av övning inte bryter ner muskler(så de kan inte växa sig större), utan man stimmulerar musklerna att aktiveras sammtigt, man tränar helt enkelt nervinpulserna.
Detta är ju träning som borde tala om för kroppen att musklerna behövs samtidigt som de inte "skadar" muslerna i samma utsträckning.

En del personer rekommenderar högrepsträning och högintensv träning under deff eftersóm det bränner en massa fett(drar igång förbränningen...?).
Tror dett är yttert personligt då olika personer förlorar muskler olika lätt.

Kommentarer?!?