handdator

Visa fullständig version : Kritisera mitt nya schema!


der_rickard
2005-04-06, 09:26
Har nu lagt upp min träning på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Skulle vara väldigt tacksam för idéer och kritik. Jag tränar inte underarmarna specifikt, utan kör allting utan dragremmar och hoppas att det räcker. I regel kör jag 3*8 för varje övning, ibland fler set på basövningarna chins, dips, marklyft, knäböj, utfall.

MÅN: ARMAR + VADER
-Sittande hantelcurl, hammercurl, konc. curl, cablecurl
-Tricepsdips, liggande tricepsextensioner, cable pushdowns,enarmshantelpress bakom huvudet
-Sittande vadpress, vadpress i benpress, enbens vadpress

TIS: KONDITION (innebandy/löpning/spinning/boxercise)

ONS: AXLAR + BRÖST
-Hantelpress, drag till hakan, cablelyft åt sidan, hantellyft åt sidan, cablerotation x 2 för rot.cuffen
-Bröstdips, hantelpress, lutande hantelpress, flyes (i maskin)

TORS: KONDITION (innebandy/löpning/spinning/boxercise)

FRE: ÖVRE RYGG + MAGE
-Chins, smalt latsdrag, sittande rodd (smalt grepp), hantelshrugs, sittande rodd (brett grepp)
-Hängande benlyft, crunches (på yogaboll), sneda crunches i "ryggresställning"

LÖR:

SÖN: LÅR + NEDRE RYGG
-Knäböj, utfall, benpress, benspark, sittande lårcurl, raka marklyft, någon övning för höftabduktorerna
-Marklyft, hyperextensioner

Frågor:
Är det någon nämnvärd skillnad på sittande och liggande lårcurl?

Gabber
2005-04-06, 09:32
Har nu lagt upp min träning på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Skulle vara väldigt tacksam för idéer och kritik. Jag tränar inte underarmarna specifikt, utan kör allting utan dragremmar och hoppas att det räcker. I regel kör jag 3*8 för varje övning, ibland fler set på basövningarna chins, dips, marklyft, knäböj, utfall.

MÅN: ARMAR + VADER
-Sittande hantelcurl, hammercurl, konc. curl, cablecurl
-Tricepsdips, liggande tricepsextensioner, cable pushdowns,enarmshantelpress bakom huvudet
-Sittande vadpress, vadpress i benpress, enbens vadpress

TIS: KONDITION (innebandy/löpning/spinning/boxercise)

ONS: AXLAR + BRÖST
-Hantelpress, drag till hakan, cablelyft åt sidan, hantellyft åt sidan, cablerotation x 2 för rot.cuffen
-Bröstdips, hantelpress, lutande hantelpress, flyes (i maskin)

TORS: KONDITION (innebandy/löpning/spinning/boxercise)

FRE: ÖVRE RYGG + MAGE
-Chins, smalt latsdrag, sittande rodd (smalt grepp), hantelshrugs, sittande rodd (brett grepp)
-Hängande benlyft, crunches (på yogaboll), sneda crunches i "ryggresställning"

LÖR:

SÖN: LÅR + NEDRE RYGG
-Knäböj, utfall, benpress, benspark, sittande lårcurl, raka marklyft, någon övning för höftabduktorerna
-Marklyft, hyperextensioner

Frågor:
Är det någon nämnvärd skillnad på sittande och liggande lårcurl?

vet inte hur hårt du kör armar och hur slut de kommer vara men jag skulle köra armar senare i veckan för att orka med allt annat. men sånt upplägg kasnke du provat tidigare så jag ska nog inte säga så mycket mer.

der_rickard
2005-04-06, 09:42
Menar du att jag tex flyttar bröst/axelpasset till måndan, ö.rygg/magpasset till onsdan och kör armar och vader på fredan?

mini_Arnold
2005-04-06, 09:47
Jag tror jag tillför tråden nåt nu, men är osälker. Gillar du inte mitt inlägg så anmäl den. Det är lugnt.

Men här är mitt schema som jag skriver som ett förslag till dig och hoppas fler skriver ner sina scheman så kan du justera som du vill, om du vill.

mån: rygg
onsd: bröst/axlar/mage
fre: ben
lör: biceps/triceps

egentligen vill jag köra ben på torsdag men då kan jag inte cykla till jobbet på fredagen... :)

Gabber
2005-04-06, 09:48
Menar du att jag tex flyttar bröst/axelpasset till måndan, ö.rygg/magpasset till onsdan och kör armar och vader på fredan?

jag menar inget, du kanske vill köra så som du skrivit och prova på vilket jag tycker du borde göra också och känna om det är rätt eller fel. men att köra armar först på veckan och sedan har du bröst och axlar i samma pass det kanske känns lite jobbigt. du kan inte köra ditt bästa på alla pass då.

men som sagt prova på och se själv eller vänta och få mer råd av andra som kan bättre.

der_rickard
2005-04-06, 12:10
...du kan inte köra ditt bästa på alla pass då.

Finns det något 4-dagarsschema där ingenting "krockar", där man kan göra sitt främsta på alla pass?

Gabber
2005-04-06, 12:21
Finns det något 4-dagarsschema där ingenting "krockar", där man kan göra sitt främsta på alla pass?

jag kör såhär:

Mån: Bröst, mage, tricpes
Tis: Rygg, biceps
Ons: Axlar, mage
Tors: Ben
Fred: Armar, marklyft igen

Så här passar mig utmärkt, känner mig fräsch varje pass och ger allt, men det säger inte att jag har ett KORREKT schema utan den här passar mig väldigt bra.

Ibland skippar jag biceps, tripcs passen o kör armar på fredag bara. Bästa är att prova sig fram och följa råd från andra. Det ska kännas bra för dig, det ska inte vara så att du ska ha nåt HARDCORE schema som du kan flasha med på ett forum.

skit i allt och prova olika schemor och du kommer hitta den perfekta för dig, men byt ofta plats, antal, dagar, övningar.

pedro
2005-04-06, 12:57
jag kör såhär:

Mån: Bröst, mage, tricpes
Tis: Rygg, biceps
Ons: Axlar, mage
Tors: Ben
Fred: Armar, marklyft igen

Så här passar mig utmärkt, känner mig fräsch varje pass och ger allt, men det säger inte att jag har ett KORREKT schema utan den här passar mig väldigt bra.

Ibland skippar jag biceps, tripcs passen o kör armar på fredag bara. Bästa är att prova sig fram och följa råd från andra. Det ska kännas bra för dig, det ska inte vara så att du ska ha nåt HARDCORE schema som du kan flasha med på ett forum.

skit i allt och prova olika schemor och du kommer hitta den perfekta för dig, men byt ofta plats, antal, dagar, övningar.

Ska man va petnoga är väl det där ändå femdagar?

Gabber
2005-04-06, 12:58
Ska man va petnoga är väl det där ändå femdagar?

bra att du kan räkna. jag ger honom mitt schema sen tror jag han lyckats placera om själv om han känner för det.

der_rickard
2005-04-07, 10:06
bra att du kan räkna. jag ger honom mitt schema sen tror jag han lyckats placera om själv om han känner för det.

Men det är ju just det jag tycker är svårt - att lyckas knåpa ihop ett 4-dagarsschema där man är "fräsch" varje pass...

z_bumbi
2005-04-07, 10:13
Men det är ju just det jag tycker är svårt - att lyckas knåpa ihop ett 4-dagarsschema där man är "fräsch" varje pass...

Träna varannan dag?

Är dina triceps pigga på onsdagen om du kör dem på måndag?

jwzrd
2005-04-07, 10:20
Men det är ju just det jag tycker är svårt - att lyckas knåpa ihop ett 4-dagarsschema där man är "fräsch" varje pass...

Min fyrsplit har "bara" hamstring som lite svag punkt. Men hamstring brukar behöva ganska många dagar efter ett hårdpass. Min fyrsplit ser ut som:

1) Bröst, triceps
2) Ben (fram och baksida)
3) Axlar, biceps
4) Rygg (inklusive marklyft - ett hårt hamstringpass sitter kvar här)

Den splitten tränar jag varannan dag när jag använder den. Funkar minst lika bra att byta plats på biceps och triceps. Anledningen till att jag har det just sådär är för att kunna köra dips och smalbänk. Men som sagt, det enda som brukar besvära mig där är hamstring, men det funkar att helt enkelt skippa marklyften tex ett av tre pass och kombinera med att tex skippa SLDL från benpasset en gång i månaden.

Att flytta ut armar till en egen dag har aldrig funkat särskillt bra för mig, tre pass där triceps måste jobba rätt hårt i veckan funkar inte för mig. Kan gå om jag lägger axlarna på bröstdagen.