handdator

Visa fullständig version : tric-dips, åt vilket håll?


throat
2005-04-05, 22:39
Dip-ställningen ser ju ut som ett V (typ) där man sågat av spetsen. En fråga jag ställde mig är vad det gör för skillnad beroende på åt vilket håll man gör sina dips. När det gäller tric-dips. Om jag har nosen mot den breda sidan, vill jag mena att armbågarna kommer lite mer in mot kroppen, och tvärtom om jag vänder mig om (håller fortfarande i den smalare delen av ställningen).

Gör dessa två olika ställningar någon som helst skillnad i hur man aktiverar triceps huvuden, är eller är det hugget som stucket?

Fatalist
2005-04-05, 23:29
Nästan 100% säker på att underarmens vinkel inte påverkar aktiveringen av de olika huvudena

Shadow Warrior
2005-04-06, 06:53
Nästan 100% säker på att underarmens vinkel inte påverkar aktiveringen av de olika huvudena

Men det "kan" vara både onaturligt och farligt att köra bakvänt.

jwzrd
2005-04-06, 08:29
Men det "kan" vara både onaturligt och farligt att köra bakvänt.

Det är inte bakvänt han menar, utan att vända hela kroppen åt andra hållet i ställningen.

Kör den variant du är starkast i helt enkelt. Den som känns enklast att utföra.

Karl_alfred
2005-04-06, 09:00
Det de kan påverka är hur armbågarna pekar vilket säkert kan ha en avgörande betydelse.

Shadow Warrior
2005-04-06, 09:07
Det är inte bakvänt han menar, utan att vända hela kroppen åt andra hållet i ställningen.


Precis... och att köra bakvänt (tvärt emot vad man vanligtvis gör) kan ju inte vara bra för lederna...

AngelLove
2005-04-06, 09:37
Blir väl iaf ingen förändring i hur armen är om man kör med huvud mot öppningen av ställningen eller tvärtom. Armarna kommer ju vara i samma läge.

Det enda som kan förändras är hur pass mkt UTÅT som armbåge kommer vara...

throat
2005-04-06, 09:39
Blir väl iaf ingen förändring i hur armen är om man kör med huvud mot öppningen av ställningen eller tvärtom. Armarna kommer ju vara i samma läge.

Det enda som kan förändras är hur pass mkt UTÅT som armbåge kommer vara...
Jo, som jag sa, i ena fallet är de mer inåt kroppen än det andra. Funderingen var vilket som var "rätt", och om det gör någon skillnad, alternativt är dåligt att göra på ena eller andra sättet.

throat
2005-04-06, 09:40
Men det "kan" vara både onaturligt och farligt att köra bakvänt.
Med ryggen mot den breda delen (öppningen) av ställningen menar du då? Varför skulle det vara farligt för lederna?

Shadow Warrior
2005-04-06, 09:46
Med ryggen mot den breda delen (öppningen) av ställningen menar du då? Varför skulle det vara farligt för lederna?

Du ska ha ryggen mot den breda delen, att köra tvärt om kan inte vara bra för handlederna samt att axlarna troligtvis sätter stopp tidigare i rörelsen.

Nemesis
2005-04-06, 10:07
Ställ dig upp och slappna av i armarna. Den främre delen utav dina händer (vid tummen) kommer att peka snett framåt/inåt. Så ska du ha den mest naturliga fattningen så ska du rikta kroppen mot den smalare delen utav ställningen.

Visst, händerna är konstruerade som så att du kan vinkla ut dem och fatta tag om ställningen med kroppen vänd mot den bredare delen, men jag tycker att det tar i, och känns mer obekvämt med den fattningen. Handleden är inte lika rörlig/böjlig då man fattat ställningen åt det bredare hållet så därför borde risken för skador vara större.

Triceps i sig tränas nog inte sämre beroende på din fattning. Men jag tror att den mer "naturliga" fattningen är skonsammare mot lederna.

throat
2005-04-06, 10:23
Ställ dig upp och slappna av i armarna. Den främre delen utav dina händer (vid tummen) kommer att peka snett framåt/inåt. Så ska du ha den mest naturliga fattningen så ska du rikta kroppen mot den smalare delen utav ställningen.

Visst, händerna är konstruerade som så att du kan vinkla ut dem och fatta tag om ställningen med kroppen vänd mot den bredare delen, men jag tycker att det tar i, och känns mer obekvämt med den fattningen. Handleden är inte lika rörlig/böjlig då man fattat ställningen åt det bredare hållet så därför borde risken för skador vara större.

Triceps i sig tränas nog inte sämre beroende på din fattning. Men jag tror att den mer "naturliga" fattningen är skonsammare mot lederna.
Tack så mycket, makes total sense :)

jwzrd
2005-04-06, 10:39
Precis... och att köra bakvänt (tvärt emot vad man vanligtvis gör) kan ju inte vara bra för lederna...

Vadå bakvänt/tvärtom? Snackar du om att vrida händerna 180 grader, eller snackar dom att ha arslet in i dip-barren eller ut från dom?

Shadow Warrior
2005-04-06, 10:55
Vadå bakvänt/tvärtom? Snackar du om att vrida händerna 180 grader, eller snackar dom att ha arslet in i dip-barren eller ut från dom?

många missuppfattningar i denna tråd haha.....

alltså de generellt rekomenderade sättet att utföra dips på i en dips ställning med denna fomr "V" är ju att ha den avsmalnande delen framför sej. Så vi snackar inte om att vrida händerna utan om hurvuda det kan vara bra att göra tvärtemot vad alla gör... vilket det givetvis inte är men det var väl frågan så som jag förstod den.

throat
2005-04-06, 10:59
många missuppfattningar i denna tråd haha.....

alltså de generellt rekomenderade sättet att utföra dips på i en dips ställning med denna fomr "V" är ju att ha den avsmalnande delen framför sej. Så vi snackar inte om att vrida händerna utan om hurvuda det kan vara bra att göra tvärtemot vad alla gör... vilket det givetvis inte är men det var väl frågan så som jag förstod den.
Tja tvärtemot behöver ju inte alltid vara illa. Det finns ju övningar där man kan sträcka ut handleden lite extra för aktivera en större del av muskeln osv. Så frågar rörde mer huruvida om man kunde göra så, och om det var bättre/sämre eller ens annorlunda för tricepsmuskeln att arbeta på det sättet.

Men Nemesis förklarade på ett bra sätt, så trots alla missförstånd i tråden, tycker jag att jag fick förklarat vad jag ville :)

Ulf A Big
2005-04-06, 11:02
Dip-ställningen ser ju ut som ett V (typ) där man sågat av spetsen. En fråga jag ställde mig är vad det gör för skillnad beroende på åt vilket håll man gör sina dips. När det gäller tric-dips. Om jag har nosen mot den breda sidan, vill jag mena att armbågarna kommer lite mer in mot kroppen, och tvärtom om jag vänder mig om (håller fortfarande i den smalare delen av ställningen).

Gör dessa två olika ställningar någon som helst skillnad i hur man aktiverar triceps huvuden, är eller är det hugget som stucket?

Det är en bra övning men de flesta som kör den här använder två bänkar och lägger en vikt om det behövs i famnen. En bra pumpa upp triceps övning som jag varmt rekommenderar för tricepstillväxt. Det där att få vissa huvuden mer aktiverade än andra är inte så lätt utan tänk mer på att använda övningar som använder triceps i hela sin längd. Arnes gamla pullover tricepsextension är bra fast jag fördrar en lutad bänk ca 30-45 graders lutning och huvudet utanför bänken och armarna så långt ned bakom huvudet som du kan utan extremvinklar i något läge. Börja på en lätt vikt så att du lär dig övningen och att få kontakt med triceps då får du med hela muskeln och om du får bra kontur på triceps beror det mer på genetiken än övningen.

Shadow Warrior
2005-04-06, 11:04
Dips är en basövning.

Involveringen av de aktiverade muskelgrupperna styr du bäst med greppvidden.

throat
2005-04-06, 11:17
Det är en bra övning men de flesta som kör den här använder två bänkar och lägger en vikt om det behövs i famnen. En bra pumpa upp triceps övning som jag varmt rekommenderar för tricepstillväxt. Det där att få vissa huvuden mer aktiverade än andra är inte så lätt utan tänk mer på att använda övningar som använder triceps i hela sin längd. Arnes gamla pullover tricepsextension är bra fast jag fördrar en lutad bänk ca 30-45 graders lutning och huvudet utanför bänken och armarna så långt ned bakom huvudet som du kan utan extremvinklar i något läge. Börja på en lätt vikt så att du lär dig övningen och att få kontakt med triceps då får du med hela muskeln och om du får bra kontur på triceps beror det mer på genetiken än övningen.

Precis, den där pull-over övningen kör jag lite om vartannat. Gav mig mera in på dipsen för att jag vill jobba lite med kroppen som motstånd och ha lite variation till övningar jag kört tidigare för triceps. Dör om jag inte får min variation :cool:

Sedan som jag har fattat det så kan man ju trycka ut med händerna/handlederna, eller hur man nu skall uttrycka det, när man kör tricepspress med rep (nedåt) för att aktivera hela huvudet på ett annat sätt.

zirak
2005-04-06, 11:22
Arnes gamla pullover tricepsextension är bra fast jag fördrar en lutad bänk ca 30-45 graders lutning och huvudet utanför bänken och armarna så långt ned bakom huvudet som du kan utan extremvinklar i något läge.

Någon som har bild eller länk som förklarar detta? :confused:

Ulf A Big
2005-04-06, 16:24
Hej !
Motsvarande övning fast i dragmaskin hittar om du följer den här länken:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBInclineTriExt.html

Och min rekommenderade triceps dips är den här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtBenchDip.html

Ulf A Big
2005-04-06, 16:32
Precis, den där pull-over övningen kör jag lite om vartannat. Gav mig mera in på dipsen för att jag vill jobba lite med kroppen som motstånd och ha lite variation till övningar jag kört tidigare för triceps. Dör om jag inte får min variation :cool:

Sedan som jag har fattat det så kan man ju trycka ut med händerna/handlederna, eller hur man nu skall uttrycka det, när man kör tricepspress med rep (nedåt) för att aktivera hela huvudet på ett annat sätt.

Ett förslag på bra men tungt tricepsupplägg
Super set utförs med samma vikt
Triceps extension omvänt grepp 4*8
Triseps extension vanligt grepp 4*10

Triset
Triceps extension 35-45 graders lutning 4 * 6 Tung vikt men med kontroll
French extension Hantel en arm 4 * 8 Sittande på bänk
Triceps kickback 4 * 10 Relativt lätt vikt

Garanterar träningsvärk i tre dgr efter första passet.
Tränas två ggr per vecka.

zirak
2005-04-06, 21:29
Hej !
Motsvarande övning fast i dragmaskin hittar om du följer den här länken:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBInclineTriExt.html

Kör så ibland men sitter nästan helt upp, ska testa och se hur en lägre vinkel på bänken känns.

Och min rekommenderade triceps dips är den här:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtBenchDip.html
Denna kör jag ibland med en 20 Kgs skiva på benen, tycker själv att det är den övningen som tar bäst på det yttre huvudet, kan det stämma?