handdator

Visa fullständig version : Bedöm mitt försök till ett bra träningsschema!


Jansson_84
2005-04-05, 21:17
Tja!
Vore väldigt tacksam om nån kunde ta en titt på mitt schema och kommentera det....

Jag kör Arne Perssons tricepsprogram, där står det att man ska köra passet 2ggr iveckan så jag har försökt lägga in det så bra som möjligt :confused:
Stabiliserar upp det hela med att köra biceps 2ggr iveckan också.
Schemat är 3-splitat så varje muskelgrupp körs åtminstone 2ggr var tredje vecka förutom biceps och triceps då....

Ok här kommer schemat *rolleyes*

Vecka1
Mån: Biceps, triceps, underarmar
Tis: Bröst, ben
Ons: Rygg, axlar
Tor: Triceps, underarmar
Fre: Bröst, Biceps
Lör – vila
Sön – vila

Vecka2
Mån: Axlar, triceps
Tis: Rygg, biceps
Ons: Bröst, ben
Tor: Axlar, underarmar
Fre: Biceps, triceps
Lör – vila
Sön – vila

Vecka3
Mån: Rygg, biceps
Tis: Axlar, triceps, underarmar
Ons: Bröst, ben
Tor: Rygg, biceps
Fre: Triceps, ben
Lör: vila
Sön: vila

Hoppas på många svar =)
______________________
Bättre att sikta lågt och träffa högt, än att sikta högt och landa lågt....

sunkan
2005-04-05, 21:29
av 15träningsdagar så använder du tricpes i 12 av dagarna. Risken för överträning är stor.

brolinho
2005-04-05, 21:35
Mage ?

sunkan
2005-04-05, 21:39
Mage ?

jag kör inte heller mage, slutade att använda bälte när jag kör mark och böj och har alltid träningsvärk i magen :thumbup:

Jansson_84
2005-04-05, 22:35
Mage kör jag nån övning varje dag.....

Men alltså hur tusan ska jag få ihop schemat då *cry*
Det blir alltid att ngn muskelgrupp blir lidande

Stab
2005-04-05, 22:50
garanterad överträning om du kör biceps/tricpes 2ggr per vecka..

Jansson_84
2005-04-05, 22:54
men alltså det ska väl gå bra att träna samma muskelgrupp 2ggr per vecka, om man har tillräckligt med vila emellan dagarna=?

Shadow Warrior
2005-04-06, 07:00
men alltså det ska väl gå bra att träna samma muskelgrupp 2ggr per vecka, om man har tillräckligt med vila emellan dagarna=?

Det är troligtvis en dum idé, endast genom prioritering, alltså att man DRAR NED PÅ TRÄNINGEN både på den aktuella muskelgruppen och de överlappande kan det blir effektivt att träna en viss övning/muskelgrupp fler ggr, men då handlar det ju offta mer om STYRKEträning, risken för överträning är nog störrre än chansen att armarna skulle växa bättre vilket som.

Tänk basic försök inte göra något annorlunda bara för sakens skull.

Arnes tricepschema? WTF is up with that? Är det nybörjaranpasssat eller tror du att du har elit förutsättningar eller vadå?

Stab
2005-04-06, 11:16
men alltså det ska väl gå bra att träna samma muskelgrupp 2ggr per vecka, om man har tillräckligt med vila emellan dagarna=?

det blir ju omöjligt tillräckligt vila för dig, du behöver minst 5 dagar.

stahlberg
2005-04-06, 12:58
Kan inte låta bli att göra en liten reflexion.

Om man tränar triceps- bröstövningar (som tar på triceps)- vila (från tricepsövningar)- triceps- bröstövningar (som tar på triceps), hur många timmars paus får man då mellan tricepsdagarna?

Om man tränar måndag/axlar, torsdag/bröst(övningar som tar på axlarna), fredag axlar, tränar man då axlar två eller tre gånger i veckan?

Tränar man t.ex tisdag/rygg (marklyft) och onsdag/ben (knäböjning), har man då ett benpass eller två pass i rad som tar på benen, och hur läntge får korsryggen vila före ett tungt böjpass?

Tränar man axlar tungt på tisdag och bröst (bänkpress) på onsdag, får axlarna då tillräcklig vila före bänkpressträningen?

Osv.

PS. Jag svarar inte på frågorna, jag bara ställer dem.

Jansson_84
2005-04-06, 20:57
Det är troligtvis en dum idé, endast genom prioritering, alltså att man DRAR NED PÅ TRÄNINGEN både på den aktuella muskelgruppen och de överlappande kan det blir effektivt att träna en viss övning/muskelgrupp fler ggr, men då handlar det ju offta mer om STYRKEträning, risken för överträning är nog störrre än chansen att armarna skulle växa bättre vilket som.

Tänk basic försök inte göra något annorlunda bara för sakens skull.

Arnes tricepschema? WTF is up with that? Är det nybörjaranpasssat eller tror du att du har elit förutsättningar eller vadå?

har jag väl aldrig påstått, föresten har du läst att det finns en nybörjar variant på det schemat.
Btw ta reda på fakta innan du gnäller nästa gång.....