handdator

Visa fullständig version : Glass i sommar


maja_C
2005-04-05, 21:15
Om man bortser från smaken just i denna frågan. Vilken glass av tex GB, Sia, Åhus är minst onyttig?
Hur mkt påverkar det om man tex äter en daimstrut i veckan om man tidigare inte gjorde det?

mmmCay
2005-04-05, 21:26
Om du börjar tar någonting utan att ändra din kost på andra sätt, så får du mer kalorier än du åt förrut. Det kan bidra till en kaloriöverskott, eller en mindre kaloriunderskott.

Så, för att hålla samma nivå, måste man gör av med den extra energi från glasset eller ta bort kalorierna från resten av kosten.

turbocalle
2005-04-05, 21:27
ja låt oss säga så här.. Är det verkligen värt att sluta leva ett normalt liv för att man ska träna.. jag stoppar i mig en del skit ibland och dricker en del skit också.. Visst inte optimalt.. Å andra sidan så bulkar ju jag.. Hur pass dåligt deta är att stoppa i sig en glass får någon annan svara på..

MvH Carl

Fors
2005-04-05, 21:29
Klart man ska vara optimal. Ingen daimstrut för dig i sommar!

Grisen
2005-04-05, 21:33
En dajmstrut i veckan spelar väldigt liten roll, på sommaren rör vi oss och är mer aktiva mer och därför kan du gott trycka i dig några damjstrutar i veckan.

Referens;

Dajmstruts storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. The survey shows that eating one dajmstrut a week do not increase body fat in the summer.

Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 2003.

mmmCay
2005-04-05, 21:46
En dajmstrut i veckan spelar väldigt liten roll, på sommaren rör vi oss och är mer aktiva mer och därför kan du gott trycka i dig några damjstrutar i veckan.

Om vi är mer aktiva så använder vi mer kalorier. Det är bättre att äta kalorierna i näringsrik mat istället för skräp.

Sen om man väljer att fylla detta energibehov med glass, självklart får man bestämma själv. Optimalpolisen kommer inte att ge några böter.

skaparn
2005-04-05, 22:08
Hur mkt påverkar det om man tex äter en daimstrut i veckan om man tidigare inte gjorde det?

Det kommer att påverka dig såtillvida att du ångrar att du inte valde Magnum Cone, eller Intense, istället för Daimstrut.

Grisen
2005-04-05, 22:10
Om vi är mer aktiva så använder vi mer kalorier. Det är bättre att äta kalorierna i näringsrik mat istället för skräp.

Sen om man väljer att fylla detta energibehov med glass, självklart får man bestämma själv. Optimalpolisen kommer inte att ge några böter.

Glass är inte skräp, glass är gott! Dessutom får man en del vitaminer och även protein.

Nu skriker vi alla;

VI VILL HA GLASS! VI VILL HA GLASS! VI VILL HA GLASS!

Beast
2005-04-05, 23:08
Skit i glass och stranden! GYMET som gäller :)

mmmCay
2005-04-05, 23:20
Glass är inte skräp, glass är gott! Dessutom får man en del vitaminer och även protein.

Ja viktiga glassmineraler. *bs*

En måltid äts upp i bara några minuter. Äter du bönor för samma kalorier, så får du näring som leder till en hälsosam kropp - detta räcker mycket längre än de enstaka minuterna det tar att "njuta".

Grisen
2005-04-05, 23:27
Ja viktiga glassmineraler. *bs*

En måltid äts upp i bara några minuter. Äter du bönor för samma kalorier, så får du näring som leder till en hälsosam kropp - detta räcker mycket längre än de enstaka minuterna det tar att "njuta".

Shit pommes frites, äter du allt för att det leder till en hälsosam kropp? Vill du att alla ska äta allt för en hälsosam kropp?

Jag trodde du skämtade tidigare?

MyungChul
2005-04-06, 00:29
pigelin :)

mmmCay
2005-04-06, 00:52
Shit pommes frites, äter du allt för att det leder till en hälsosam kropp? Vill du att alla ska äta allt för en hälsosam kropp?

Jag äter oftast kidneybönor, sojabönor, bulgur, havregryn osv. Utan kryddor, utan såser.

Och ja, jag vill att alla ska äta för en hälsosam kropp. Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Smak har ingen betydelse än vad man ger den. Att man äter bara för smakens skull gör man en slav till smaklökarna, till marknadsföring, och kan leda till sjukdom.

Det är inte att säga att en portion glass i veckan leder till fetma eller att man skulle inte "njuta". Jag faktist tycker om min mat. :)

Men att allt "skall" vara härligt, mysigt, fräscht är en riklandsdröm, inte baserad i vad kroppen verkligen behöver. Är det inte bättre att ge kroppen, som ger dig liv, vad behövs för att klara sig, istället för att tvunga den att rensa ut all skiten som man stoppar i den?

Jag som var ganska överviktig, och nu är en vältränad tjockis, vet att det känns mycket, mycket bättre att må bra än att behöva njuta av mat. Att må bra räcker över hela veckan, en portion glass bara två minuter.

Edit: grammar

slowpoke
2005-04-06, 01:27
Dajmstruts storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. The survey shows that eating one dajmstrut a week do not increase body fat in the summer.

Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 2003.

Haha!

joak1m
2005-04-06, 02:03
Jag äter oftast kidneybönor, sojabönor, bulgur, havregryn osv. Utan kryddor, utan såser.

Och ja, jag vill att alla ska äta för en hälsosam kropp. Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Smak har ingen betydelse än vad man ger den. Att man äter bara för smakens skull gör man en slav till smaklökarna, till marknadsföring, och kan leda till sjukdom.

Det är inte att säga att en portion glass i veckan leder till fetma eller att man skulle inte "njuta". Jag faktist tycker om min mat. :)

Men att allt "skall" vara härligt, mysigt, fräscht är en riklandsdröm, inte baserad i vad kroppen verkligen behöver. Är det inte bättre att ge kroppen, som ger dig liv, vad behövs för att klara sig, istället för att tvunga den att rensa ut all skiten som man stoppar i den?

Jag som var ganska överviktig, och nu är en vältränad tjockis, vet att det känns mycket, mycket bättre att må bra än att behöva njuta av mat. Att må bra räcker över hela veckan, en portion glass bara två minuter.

Edit: grammar

jag har tidigare läst att du inte bara prioriterar hälsosam mat utan också framför allt billig mat, du verkar ju kämpa onödigt mycket för att kunna leva på en så billig matbudget som möjligt,, vad gör du egentligen med resten av pengarna? är det inte lönt att istället jobba lite extra vid sidan om plugg eller om du nu jobbar, jobba lite extratid för att kunna ha råd med vad du vill köpa? låter ju nästan synd att inte kunna äta för pleasure and performance at the same time som nån kolomedlem uttryckte det så fint

mmmCay
2005-04-06, 02:21
jag har tidigare läst att du inte bara prioriterar hälsosam mat utan också framför allt billig mat, du verkar ju kämpa onödigt mycket för att kunna leva på en så billig matbudget som möjligt,, vad gör du egentligen med resten av pengarna? är det inte lönt att istället jobba lite extra vid sidan om plugg eller om du nu jobbar, jobba lite extratid för att kunna ha råd med vad du vill köpa? låter ju nästan synd att inte kunna äta för pleasure and performance at the same time som nån kolomedlem uttryckte det så fint

Nej jag prioriterar hälsosam mat - inget fel alls med min prestation, även under deff *flex*

Att det blir billigast hälsosam mat som finns är faktist andra stegen. Pasta, till ex, är billigare än ris, men jag äter hellre ris för det är bättre.

Och jag sade just nu att jag tycker om min mat. eating:

Hemligheten är att jag behöver inte få spänning från mat - har andra hobbies liksom ;) Äter man "tråkig" mat hela tiden behovs det mindre smak för att få "spänning" känsla alltså... You never know happiness until you know sadness, kinda.

Vad gör jag med resten av pengarna? Jag flyger till USA och besöker mina föraldrar.

Metal_boy_
2005-04-06, 02:39
Om du deffar och en daimstrut i veckan gör att du hamnar på + så ligger du garanterat på för lite - för en deff.

Metal_boy_
2005-04-06, 02:44
ja låt oss säga så här.. Är det verkligen värt att sluta leva ett normalt liv för att man ska träna.. jag stoppar i mig en del skit ibland och dricker en del skit också.. Visst inte optimalt.. Å andra sidan så bulkar ju jag.. Hur pass dåligt deta är att stoppa i sig en glass får någon annan svara på..

MvH Carl

Kan lova dig att du får bättre resultat av träningen om du unnar dig lite ibland. Resultaten av att du mår bra lär vara mer synbara än om du lever som du inte vill, och är extremt nyttig.

Metal_boy_
2005-04-06, 03:09
Jag äter oftast kidneybönor, sojabönor, bulgur, havregryn osv. Utan kryddor, utan såser.

Och ja, jag vill att alla ska äta för en hälsosam kropp. Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Smak har ingen betydelse än vad man ger den. Att man äter bara för smakens skull gör man en slav till smaklökarna, till marknadsföring, och kan leda till sjukdom.

Det är inte att säga att en portion glass i veckan leder till fetma eller att man skulle inte "njuta". Jag faktist tycker om min mat. :)

Men att allt "skall" vara härligt, mysigt, fräscht är en riklandsdröm, inte baserad i vad kroppen verkligen behöver. Är det inte bättre att ge kroppen, som ger dig liv, vad behövs för att klara sig, istället för att tvunga den att rensa ut all skiten som man stoppar i den?

Jag som var ganska överviktig, och nu är en vältränad tjockis, vet att det känns mycket, mycket bättre att må bra än att behöva njuta av mat. Att må bra räcker över hela veckan, en portion glass bara två minuter.

Edit: grammar

Herregud du är ju fanatisk :eek:

Ska skojsa lite me hur du lever: Vaknar på morgonen, slår av barken på tallen utanför, spikar in ett rör och dricker lite optimal sav.

Knallar till jobbet där du tar en kopp barr-te

Lunch: lite mossa som du skrapat av från stupröret utanför

efter träningen: så äter du fimpar och tuggummin från marken på vägen hem för att undvika en katabol fas

Hoppar ner till Turk-Bosse och köper alla hans pistagenöt-skal.

:D ;)
nä nu ska jag sova, HEJ!

raZmus
2005-04-06, 05:45
Så här påverkar en daimstrut dig:

Daimstrut
INNEHÅLL
Vaniljglass med bitar av mjölkchokladdragerad mandelkrokant (8%), våffla (15%), doppad i mjölkchoklad (12%). Koncentrerad skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, vetemjöl, kakaosmör, glukos-fruktossirap, pulver av delvis skummad mjölk, härdat vegetabiliskt fett, kakaomassa, vasslepulver, mjölksocker, fettreducerat kakaopulver, potatismjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin, E471), smör, vetefiber, smörfett, mandel, stabiliseringsmedel (E410, E412, E407, E414), färgämne (E150a), salt, sockrad kondenserad skummad mjölk, arom, maltodextrin. DAIM är ett av Kraft Foods registrerat varumärke.
O.B.S. Produkten har nyligen förändrats i innehållsförteckningen och kan innehålla spår av andra nötter samt ägg.


Volym / Vikt: 160 ml / 99 g
Kj / Kcal / 100g: 1450 kj (350 kcal)

Protein g / 100 g: 3,5 g
Kolhydrater g / 100g: 36 g
Fett g / 100g: 21 g

och så här ser den ut: http://www.gb.se/raw/images/17685_Daimstrutliten.gif :D
http://www.gb.se/products/pinnar_och_strutar/klassiker/1032252128.html/?sc_layout=8491

Lizzie
2005-04-06, 08:39
Det är klart du kan käka en glass i veckan. Är det sommar och man är sugen på en glass så ÄT EN GLASS. Tänk på all serotinin som produceras i hjärnan som ger dig vällust...det är att vara hälsosam att må bra!

AngelLove
2005-04-06, 10:00
Och ja, jag vill att alla ska äta för en hälsosam kropp. Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Smak har ingen betydelse än vad man ger den. Att man äter bara för smakens skull gör man en slav till smaklökarna, till marknadsföring, och kan leda till sjukdom.

Det är inte att säga att en portion glass i veckan leder till fetma eller att man skulle inte "njuta". Jag faktist tycker om min mat. :)

Men att allt "skall" vara härligt, mysigt, fräscht är en riklandsdröm, inte baserad i vad kroppen verkligen behöver. Är det inte bättre att ge kroppen, som ger dig liv, vad behövs för att klara sig, istället för att tvunga den att rensa ut all skiten som man stoppar i den?


:thumbup: :thumbup:

Thony
2005-04-06, 10:06
Unna dig en glass, du tränar väl för att du skall kunna unna dig något emmellan åt ?

Cess
2005-04-06, 10:12
Referens;

Dajmstruts storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. The survey shows that eating one dajmstrut a week do not increase body fat in the summer.

Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 2003.

:D LOL

Lasse Kongo
2005-04-06, 10:16
O ja smaka nya black nogger igår, och en ny magnum med, fan hette den, dåligt närminne, var ngt sensuellt namn haha?

aja, supergoda båda 2 men inte nyttiga, men hellre unna sig en god onyttig glass då o då än en "nyttig" icke god glass oftare :D

z_bumbi
2005-04-06, 10:41
och en ny magnum med, fan hette den, dåligt närminne, var ngt sensuellt namn haha?

"Nu släpps Magnun 5 sinnnen i en begränsad upplaga
Aroma, Touch, Vision, Sound och Taste"

http://www2.gb.se/magnum/index.html

jwzrd
2005-04-06, 11:02
En dajmstrut i veckan spelar väldigt liten roll, på sommaren rör vi oss och är mer aktiva mer och därför kan du gott trycka i dig några damjstrutar i veckan.

Referens;

Dajmstruts storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. The survey shows that eating one dajmstrut a week do not increase body fat in the summer.

Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 2003.

:laugh:

jwzrd
2005-04-06, 11:12
Jag äter oftast kidneybönor, sojabönor, bulgur, havregryn osv. Utan kryddor, utan såser.

Och ja, jag vill att alla ska äta för en hälsosam kropp. Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Smak har ingen betydelse än vad man ger den. Att man äter bara för smakens skull gör man en slav till smaklökarna, till marknadsföring, och kan leda till sjukdom.

Det är inte att säga att en portion glass i veckan leder till fetma eller att man skulle inte "njuta". Jag faktist tycker om min mat. :)

Men att allt "skall" vara härligt, mysigt, fräscht är en riklandsdröm, inte baserad i vad kroppen verkligen behöver. Är det inte bättre att ge kroppen, som ger dig liv, vad behövs för att klara sig, istället för att tvunga den att rensa ut all skiten som man stoppar i den?

Jag som var ganska överviktig, och nu är en vältränad tjockis, vet att det känns mycket, mycket bättre att må bra än att behöva njuta av mat. Att må bra räcker över hela veckan, en portion glass bara två minuter.

Edit: grammar

Du bestämmer ju slutsatserna genom att anstifta egna regler i ditt resonemang, ex:

- Man äter ju för näring, smakkänslan är en funktion av näringsbehov, inte behovet i sig själv.

Om du definierar syftet med att äta som ENBART en funktion av näringsbehov så kan ju inte slutsatsen bli annan än att alla andra applikationer av ätande är felaktiga. Eller hur?

Att göra så är att reducera sig själv till en totalt känslolös maskin. Du har ju ändå ett syfte med att föra ditt liv på det sätt du gör, det finns inget egensyfte med att endast äta optimalt. Syftet är att resultatet med ett sådant leverne är en kropp som sannolikt är hälsosammare. Något du värderar högt, annar skulle du inte sträva efter det målet. Man kan använda ditt sätt att resonera till att tillskriva dig egenskapen 'slav under din strävan att leva optimalt'.

Det verkar ändå som att du erkänner att du lever för njutning iallafall. Du deriverar dock inte din njutning ur glass, utan snarare ur att inte äta glass. (Glassen är symbolisk:D).

Det jag försöker få sagt är att man måste komma ihåg syftet och målet med det man pysslar med. Att leva snudd på asketiskt för sakens skull kommer tillbaka och biter en i arslet längre fram, man har inte kvar samma värderingar som man har i dagsläget om 5 år.

WHITEFOLKS
2005-04-06, 11:49
jag tror att en del går förlorat i "översättning" här. :)

Lasse Kongo
2005-04-06, 11:51
En dajmstrut i veckan spelar väldigt liten roll, på sommaren rör vi oss och är mer aktiva mer och därför kan du gott trycka i dig några damjstrutar i veckan.

Referens;

Dajmstruts storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. The survey shows that eating one dajmstrut a week do not increase body fat in the summer.

Burke LM et al J. Appl. Phys 75(2), 1019-1023, 2003.

så jävla bra :D

mmmCay
2005-04-06, 12:26
Om du definierar syftet med att äta som ENBART en funktion av näringsbehov så kan ju inte slutsatsen bli annan än att alla andra applikationer av ätande är felaktiga. Eller hur?

Ja det stämmer. Jag menade att vi behöver äta för näring, näringsbehovet är anledningen vi har smaklökar. Jag menar också att, när vi slutar med att ger smaklökarna "spänning" och vi äter enkel, näringsrik mat, våra smaklökar lär sig att gilla smaken. Är det inte samma sak med att lära sig dricka birra?

Så eftersom jag fortfarande gillar att äta, kan jag inte säga att jag lever något asketisk livstil.

Kan lova dig att du får bättre resultat av träningen om du unnar dig lite ibland. Resultaten av att du mår bra lär vara mer synbara än om du lever som du inte vill, och är extremt nyttig.

Du har ingen aning vad du pratar om. Har du sett mig någon gång?

1. Jag lever precis som jag vill. Ingen och inget tvungar mig att äta bönor! Tänk på varför det är så svårt för dig att förstå.
2. Jag "unnar" mig ibland. Ibland även med glass. Men inte varje vecka.
3. Jag började ändra min livsstil när jag vägde 95 kilo (164cm, tjej). Jag började som de flesta här gör, med kycklingfilé och pasta och motion. Efter mer än två år har jag blivit mer och mer träningsintresserat och mer seriös med maten. Jag väger idag 60 kilos, med målvikten på 58 kilos. Min resultat har varit flera gånger mer synbar vid seriös mat och seriös träning än vid bara seriös träning.

Om folk vill äta glass, de får äta glass. Jag bryr mig inte. Jag bara gillar det inte när folk vill också har LOV att äta glass, och att andra folk "ge lovet".

Frågan är - Varför känner ni tvungen att försvara en onyttig livstil? Och attakera min nyttig livstil?

mmmCay
2005-04-06, 12:31
Unna dig en glass, du tränar väl för att du skall kunna unna dig något emmellan åt ?

Du pratar som om man skulle få någon skuldskänsla för att inte äta optimalt och att man kan undvika skuldkänslan med att träna. Mat är mat, att du väljer äta något som smakar bra istället för något som ger näring är inte en etisk fråga.

Folk har olika anledningar för att träna. Några tränar för att ha råd med kalorier för glass ibland. Några tränar för prestation.

Grisen
2005-04-06, 12:41
Om folk vill äta glass, de får äta glass. Jag bryr mig inte. Jag bara gillar det inte när folk vill också har LOV att äta glass, och att andra folk "ge lovet".

Frågan är - Varför känner ni tvungen att försvara en onyttig livstil? Och attakera min nyttig livstil?

Anledningen till att jag "ger lov" till att äta glass är att jag tycker mig se att vissa personer som skriver i den här delen av forumet lider av ätstörningar.
Måste man fråga på ett forum om det är "okej" att unna sig något ibland, så anser jag (min egen värdering) att att man inte har en sund (vad är sunt?) inställning till mat.

Det är inte bra för de flesta att hela tiden tänka på vad man stoppar i sig, det finns annat roligt att tänka på och uppleva en mat. Man bör finna någon slags balans.

jwzrd
2005-04-06, 12:43
Ja det stämmer. Jag menade att vi behöver äta för näring, näringsbehovet är anledningen vi har smaklökar. Jag menar också att, när vi slutar med att ger smaklökarna "spänning" och vi äter enkel, näringsrik mat, våra smaklökar lär sig att gilla smaken. Är det inte samma sak med att lära sig dricka birra?

Så eftersom jag fortfarande gillar att äta, kan jag inte säga att jag lever något asketisk livstil.



Det är dock en milsvida skillnad mellan att förbjuda sig själv att äta allting utom bönor (symboliskt) och att besluta sig för att äta bönor.

Ditt resonemang runt smaklökarna är lite trasigt dock. Du säger att smaklökarna finns för att vi ska hitta näringsriktig mat, att följa smaklökarna är ju precis det du inte gör. Du har snarare anpassat dig själv efter vad du bestämt dig för att äta. Det finns en viktig skillnad där.

Thony
2005-04-06, 12:48
Du pratar som om man skulle få någon skuldskänsla för att inte äta optimalt och att man kan undvika skuldkänslan med att träna. Mat är mat, att du väljer äta något som smakar bra istället för något som ger näring är inte en etisk fråga.

Folk har olika anledningar för att träna. Några tränar för att ha råd med kalorier för glass ibland. Några tränar för prestation.


lol, jag gilar glas

jwzrd
2005-04-06, 12:48
Frågan är - Varför känner ni tvungen att försvara en onyttig livstil? Och attakera min nyttig livstil?

Det är ingen som försvarar en onyttig livsstil på det sätt du verkar uppfatta det. Snarare att man bör tänka sig för innan man själv förbjuder sig själv det ena eller det andra. Ett positivt val av ett visst antal råvaror och maträtter är inte negativt (som jag menar alltså), men att förbjuda allting utom samma maträtter och att bygga sin exitens i stor utsträckning runt det, det kommer att kosta i längden. Priset för den sunda kroppen kanske är ett osunt psyke längre fram.

mmmCay
2005-04-06, 13:09
Det är dock en milsvida skillnad mellan att förbjuda sig själv att äta allting utom bönor (symboliskt) och att besluta sig för att äta bönor.

Ja. Och jag väljer att äta bönor. Jag förbjuder mig ingenting alls.

Som Anledningen till att jag "ger lov" till att äta glass är att jag tycker mig se att vissa personer som skriver i den här delen av forumet lider av ätstörningar.
Måste man fråga på ett forum om det är "okej" att unna sig något ibland, så anser jag (min egen värdering) att att man inte har en sund (vad är sunt?) inställning till mat.

Om man får skuldskänslor för att äta man har man kanske ätstörningar. Behöver man lov att äta vissa grejer, kanske har man ätstörningar. Lösning är inte att ge en grön ljus för att unna sig. Så blir det en etisk fråga, och det är du som bestämmer det istället för dem. Inte bra kompis.

Langster
2005-04-06, 14:51
Ditt resonemang runt smaklökarna är lite trasigt dock. Du säger att smaklökarna finns för att vi ska hitta näringsriktig mat, att följa smaklökarna är ju precis det du inte gör. Du har snarare anpassat dig själv efter vad du bestämt dig för att äta. Det finns en viktig skillnad där.Nej jag tror att det är rätt. Tänk på att våra smaklökar formades för väldigt längesen, då vi inte hade fri tillgång till söta och feta matvaror.

Langster
2005-04-06, 14:53
Det jag försöker få sagt är att man måste komma ihåg syftet och målet med det man pysslar med. Att leva snudd på asketiskt för sakens skull kommer tillbaka och biter en i arslet längre fram, man har inte kvar samma värderingar som man har i dagsläget om 5 år.Jag undrar faktiskt om någon, någonsin kommer att se tillbaka på sitt liv och tänka: FAN att jag inte åt mer glass!

hangatyr
2005-04-06, 15:22
Jag undrar faktiskt om någon, någonsin kommer att se tillbaka på sitt liv och tänka: FAN att jag inte åt mer glass!


jag tänker så varje kväll innan jag ska lägga mig!

maja_C
2005-04-06, 16:09
Hur kommer man ur det här med att vara så himla medveten om vad man äter då? Jag är så himla trött på att räkna kalorier och läsa näringsvärden. Men fast jag vill sluta så kan jag inte, kan aldrig unna mig ngt gott, fast jag är underviktig (54kg 179cm)... Kan man komma ur detta på egen hand? för jag VILL verkligen komm ur det, som någon sa, man missar så mkt annat när man fokuserar på mat liksom :cryout:

mmmCay
2005-04-06, 16:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36400

Det låter som om du har någon psykologisk anknytning till maten. Dags att besöka psykolog. Nu!



Edit: added link

takjens
2005-04-06, 17:02
pigelin :)
Håller med denna talare! Pigelin...

*Tips* Ifall man bladar drickan hallonsoda och virablåtira så blir det piggelin smaken ... gott att grogga med *Tips* ;)

Player
2005-04-06, 18:08
Det är ingen som försvarar en onyttig livsstil på det sätt du verkar uppfatta det. Snarare att man bör tänka sig för innan man själv förbjuder sig själv det ena eller det andra. Ett positivt val av ett visst antal råvaror och maträtter är inte negativt (som jag menar alltså), men att förbjuda allting utom samma maträtter och att bygga sin exitens i stor utsträckning runt det, det kommer att kosta i längden. Priset för den sunda kroppen kanske är ett osunt psyke längre fram.

Varningsklockor ringa!
:thumbup:

wintersnowdrift
2005-04-06, 19:43
Hur kommer man ur det här med att vara så himla medveten om vad man äter då? Jag är så himla trött på att räkna kalorier och läsa näringsvärden. Men fast jag vill sluta så kan jag inte, kan aldrig unna mig ngt gott, fast jag är underviktig (54kg 179cm)... Kan man komma ur detta på egen hand? för jag VILL verkligen komm ur det, som någon sa, man missar så mkt annat när man fokuserar på mat liksom :cryout:
Av egen erfarenhet: Kan du inte komma ur det på egen hand, sök hjälp!
Annars råder jag dig att bara bestämma dig helt enkelt för att sluta bry dig om hur många kalorier "det och det" innehåller. Försök använda samma hjärnceller som nu säger åt dig att inte äta "det och det" för att det är onyttigt... Tycker även att du ska försöka gå upp i vikt, det kan också hjälpa mot matfixeringen!

Lycka till!

//Kristin - f.d. olycklig underviktig, numera väldigt lycklig normalviktig!

Metal_boy_
2005-04-06, 20:31
Ja det stämmer. Jag menade att vi behöver äta för näring, näringsbehovet är anledningen vi har smaklökar. Jag menar också att, när vi slutar med att ger smaklökarna "spänning" och vi äter enkel, näringsrik mat, våra smaklökar lär sig att gilla smaken. Är det inte samma sak med att lära sig dricka birra?

Så eftersom jag fortfarande gillar att äta, kan jag inte säga att jag lever något asketisk livstil.



Du har ingen aning vad du pratar om. Har du sett mig någon gång?

1. Jag lever precis som jag vill. Ingen och inget tvungar mig att äta bönor! Tänk på varför det är så svårt för dig att förstå.
2. Jag "unnar" mig ibland. Ibland även med glass. Men inte varje vecka.
3. Jag började ändra min livsstil när jag vägde 95 kilo (164cm, tjej). Jag började som de flesta här gör, med kycklingfilé och pasta och motion. Efter mer än två år har jag blivit mer och mer träningsintresserat och mer seriös med maten. Jag väger idag 60 kilos, med målvikten på 58 kilos. Min resultat har varit flera gånger mer synbar vid seriös mat och seriös träning än vid bara seriös träning.

Om folk vill äta glass, de får äta glass. Jag bryr mig inte. Jag bara gillar det inte när folk vill också har LOV att äta glass, och att andra folk "ge lovet".

Frågan är - Varför känner ni tvungen att försvara en onyttig livstil? Och attakera min nyttig livstil?

Snarare har du ingen aning om vad du pratar om. Jag quotade turbo calle och du fick för dig att det va till dig av nån anledning?? Jag svarade på trådskaparens fråga saftskalle.

mmmCay
2005-04-06, 20:35
Snarare har du ingen aning om vad du pratar om. Jag quotade turbo calle och du fick för dig att det va till dig av nån anledning?? Jag svarade på trådskaparens fråga saftskalle.

Ja, jag läste fel. Förlåt :(

blekfet2
2005-04-06, 20:45
bjussar du på lite saft?

Metal_boy_
2005-04-06, 21:10
Ja, jag läste fel. Förlåt :(

Ok du är förlåten :)

mmmCay
2005-04-06, 22:08
Ok du är förlåten :)

Tack kompis :)