handdator

Visa fullständig version : Spinning vs benträning på gymmet?


der_rickard
2005-04-05, 17:18
Jag tycker tyvärr att benträningen på gymmet är det tråkigaste passet i veckan och det blir ibland så att jag skippar det pga motivationsbrist. Jag funderar på att köra spinning istället för styrketräning för benen då jag finner denna form av benträning mycket roligare. Frågan är hur pass mycket sämre spinning är i förhållande mot klassisk styrketräning... Kan man bygga nån massa med spinning? Eller får man med tiden "långdistanslöparben", dvs slanka muskler? Tycker ju att de flesta man stöter på som cyklar seriöst har imponerande lår...

skaparn
2005-04-05, 17:36
Jag tycker tyvärr att benträningen på gymmet är det tråkigaste passet i veckan och det blir ibland så att jag skippar det pga motivationsbrist. Jag funderar på att köra spinning istället för styrketräning för benen då jag finner denna form av benträning mycket roligare. Frågan är hur pass mycket sämre spinning är i förhållande mot klassisk styrketräning... Kan man bygga nån massa med spinning? Eller får man med tiden "långdistanslöparben", dvs slanka muskler? Tycker ju att de flesta man stöter på som cyklar seriöst har imponerande lår...

Njaaa, vette fasen om du stött på den typiske cyklisten då eller om du kanske råkat träffa några spurtstarka bancyklister. Du hittar sällan lår som gemene kolomedlem skulle godkänna som "imponerande" på en cyklist. Den volym som spurtare har fick de nog under den hårda styrketräningen offseason. Dock kan du ju få en juste senig look, vilket enligt mig är betydligt snyggare.

Droog
2005-04-05, 17:47
Men vad tusan, "slanka och seniga muskler" får du genom lite kroppsfett och små muskler. När ska folk fatta det? Usch, jag hatar uttrycket "slanka och seniga muskler". *spy*

För att svara på frågan, spinning har ingenting gemensamt med styrketräning. Ur muskelbyggande och styrkemässig synvinkel är det värdelöst med spinning.

skaparn
2005-04-05, 17:53
Men vad tusan, "slanka och seniga muskler" får du genom lite kroppsfett och små muskler. När ska folk fatta det? Usch, jag hatar uttrycket "slanka och seniga muskler". *spy*

För att svara på frågan, spinning har ingenting gemensamt med styrketräning. Ur muskelbyggande och styrkemässig synvinkel är det värdelöst med spinning.

Haha, tur att jag inte använde det uttrycket då, jag håller förvisso med dig. Hoppas det inte lät på mitt svar som att spinning skulle ge dessa muskler, det jag menade var att det enda man kan åstadkomma var den look bilden visade.

Förövrigt är alla som säger "kycklingben" avundsjuka på dom som kan ha jeans... eller så är det jag som är avis...

Ame
2005-04-05, 19:06
Om målet är att bygga muskler så tror jag inte att spinning kommer att ge så mycket, beror ju på hur du kör, långa eller korta intervaller, mindre vikt mycket frekvens eller mycket vikt mindre frekvens.

Doctor Snuggles
2005-04-05, 19:23
Men vad tusan, "slanka och seniga muskler" får du genom lite kroppsfett och små muskler. När ska folk fatta det? Usch, jag hatar uttrycket "slanka och seniga muskler". *spy*

För att svara på frågan, spinning har ingenting gemensamt med styrketräning. Ur muskelbyggande och styrkemässig synvinkel är det värdelöst med spinning.

Nja, det stämmer förstås, och jag gillar inte heller uttrycket.
Men tränar du med högt repetitionsantal (som spinning torde räknas till, förutom att det är aerobisk träning) så tränar du främst de långsamma muskelfibrerna. Dessa har inte ens i närheten av samma potential till att växa som snabba muskelfibrer bl a pga deras höga täthet på mitokondrier (som förser muskeln med energi).
Jag antar att dessa kvalificerar som "små" muskler iof, men också som "slanka och seniga". :D

Baan
2005-04-05, 19:28
tycker du ska försöka göra något åt din benträning istället så den blir mer givande, roligt å roligt kan man kanske inte kräva att den ska vara, något kommer alltid vara tråkigare köra än en annan muskelgrupp och självklart måset det alltid finnas något som är TRÅKIGAST. Antar att något som säkerligen bidrar till din inställning är att resultaten inte kommer från benträningen så det känns lite meningslöst? Har svårt att tänka mig att någon skulle klaga och vilja byta till spinning om benträningen går bra.
Svaret är att du försöker förbättra din nuvarande benträning istället, testa andra övningar, köra tyngre, köra hårdare etc.

Cinna
2005-04-05, 20:17
Är inte riktigt med på hur spinning skulle kunna ersätta benpassen. Spinning användas framförallt som konditionsträning. Visst aktiveras benmuskulaturen när du cycklar, men oavsett hur myckret motstånd du lägger på går det inte att jämföra med vanlig styrketräning. Eftersom instuktören sätter tempot på passet kan du omöjligtvis ligga på max i motstånd för att köra segt å långsammt. Jag kör själv 2-3 pass i veckan som ett komplement till styrkan ... och tro mig det bygger inte massa. Visst kan man känna bra pump efter ett pass men det är allt.

Så lite beroende på vad ditt mål med träningen är så gör som tipsas om ovan. Hitta övningar som du tycker funkar, sen är det bara att slita på. Alla muskelgrupper är helt enkelt inte lika roliga att träna :)