handdator

Visa fullständig version : upplägg


__thastrom__
2005-04-05, 16:56
undrar om mitt matuplägg ser bra ut

frukost:
havregrynsgröt på 1,5 dl gryn
100 g pumpernickel med rikligt med keso och miniost på
en kopp te med sötningsmedel

Lunch: Skolmat, brukar ta det som bjuds med en stor grönsakstallrik och vatten eller 1 glas lättmjölk till

Mellanmål:
havregrynsgröt på 1 dl gryn eller 100 g pumpernickel med keso och miniost och ett äpple

Middag: "Mammas" mat typ fast kör med fullkornspasta istället för vanlig o.s.v och en massa sallad till.

kvällsmål ev. gröt på 1 dl gryn

skaparn
2005-04-05, 17:16
undrar om mitt matuplägg ser bra ut

kvällsmål ev. gröt på 1 dl gryn

"Mammas mat" och "det som bjuds" var inte så specifikt. Och vad menas med "ev. gröt"? Äter du inte alltid kvällsmål? Och är det isf bara gröt? Du skulle nog kanske fundera på lite protein och fett som avslutning på vakenheten.

Dessutom; vad har du för mål? Gå upp? Ner?

Ställ om frågan och gör det ordentligt.

__thastrom__
2005-04-05, 17:18
mammas mat är vanlig mat typ köttbullar och makaroner och sånt.... mitt mål är att hålla maj där jag är nu, har gått ner 26 kilo (92-66).... havregrynsgröt är det jag menar

skaparn
2005-04-05, 17:48
mammas mat är vanlig mat typ köttbullar och makaroner och sånt.... mitt mål är att hålla maj där jag är nu, har gått ner 26 kilo (92-66).... havregrynsgröt är det jag menar

Ok, 66 kilo är ju inte så mycket, snygg nedgång förresten!

Frukosten ser bra ut iallafall, du kan ju söka lite på forumet efter "kvällsmål" och anamma lite som verkar vettigt. Tror inte du någonsin ska skippa kvällsmålet men du kan ju se till att låta det vara baserat på fett och protein. Förutsatt att du inte ska upp och träna tidigt morgonen efter.

Det är allt jag kan säga. Mer info finns egentligen inte att hämta från det du skriver.

__thastrom__
2005-04-05, 19:22
Ok, 66 kilo är ju inte så mycket, snygg nedgång förresten!

Frukosten ser bra ut iallafall, du kan ju söka lite på forumet efter "kvällsmål" och anamma lite som verkar vettigt. Tror inte du någonsin ska skippa kvällsmålet men du kan ju se till att låta det vara baserat på fett och protein. Förutsatt att du inte ska upp och träna tidigt morgonen efter.

Det är allt jag kan säga. Mer info finns egentligen inte att hämta från det du skriver.

Tackar.... är inte det hyfsat normalt för en 16 åring på 178? om jag har tränat kondition på kvällen så är väl gröt ett bra mål att ta efter träningen? eller? annars kan man väl ta en burk tonfisk eller?

skaparn
2005-04-05, 19:40
Tackar.... är inte det hyfsat normalt för en 16 åring på 178? om jag har tränat kondition på kvällen så är väl gröt ett bra mål att ta efter träningen? eller? annars kan man väl ta en burk tonfisk eller?

Efter träning ska du alltid äta kolhydrater i lämplig mängd, oavsett klockslag. Skulle personligen välja ett mer högglykemiskt mål efter träning men alla kolhydrater är bättre än inga (mig veterligen).
Har du inte tränat så är tonfisk och lite olja helt ok.

Det låter som att du behöver grundkursen i näringslära, sök runt på forumet i kost&näring-delen. Läs och lär.

66 kg på 178 cm är förövrigt på gränsen till magert (BMI ~20,8)

__thastrom__
2005-04-05, 19:43
Efter träning ska du alltid äta kolhydrater i lämplig mängd, oavsett klockslag. Skulle personligen välja ett mer högglykemiskt mål efter träning men alla kolhydrater är bättre än inga (mig veterligen).
Har du inte tränat så är tonfisk och lite olja helt ok.

Det låter som att du behöver grundkursen i näringslära, sök runt på forumet i kost&näring-delen. Läs och lär.

66 kg på 178 cm är förövrigt på gränsen till magert (BMI ~20,8)


okej men käkar gröt för det e så satans gött :D okej känner till det men tycker ändå att magen e fet. okej men jag har läst att man ska minska på fettet på kvällen så är det inte bättre att käka den i vatten då?

MyungChul
2005-04-05, 20:09
du kan micra gröten, då landar väl GI:t närmare 80.. ?

skaparn
2005-04-05, 20:18
okej men käkar gröt för det e så satans gött :D okej känner till det men tycker ändå att magen e fet. okej men jag har läst att man ska minska på fettet på kvällen så är det inte bättre att käka den i vatten då?

Vart har du läst att man ska minska fettet på kvällen?
Varför gör du inte som jag säger och söker runt _ordenligt_ på forumet så att du får en mer övergripande bild av kost och näring?

King Grub har postat en utomordentlig guide som visserligen heter "Deff - en guide", men är applicerbar på alla oavsett målsättning då den ger bra rekommendationer för en sund kost.

Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger kolhydraterna ett lägre GI och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den.
Läs hela med referenser och allt (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)