handdator

Visa fullständig version : äter/ätit för lite?


hassezilla
2005-04-05, 13:40
Har kört deff c:a 3 månader nu. Vägde i början 81 kg, nu 78. Kalipern visade c:a 10% för 3 månader sen och nu runt 6%. Midjemåttet minskat från 87 till 80 cm.
I början åt jag 2500 kcal/dag, detta är träningsdagar med ett gympass på c:a 60-80 min och morgonpromenad 60 min.
De dagar jag inte gymmade och endast körde morgonpromenaden eller vilade helt åt jag 2000 kcal.
Minskade för 1,5 månad sen kaloriintaget till 2300-2400 på träningsdagar och 1900-2000 ej träningsdagar.
Gymmar 4-5 dagar i veckan och kör fettförbränning 5 dar i veckan.
Dock har man väl fuskat och haft en 5000 kcal ätardag i veckan. :D
Fördelningen har legat runt 180 g protein, 70 gram fett och resten kolhydrat. alltså typ 30% 30% 40%.

Och till funderingen......
Enligt denna = 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder),
ligger jag i grundvärde på 1875 kcal.
Multiplicerar jag med 1,6 för träningsdagen så blir det 3000 kcal/dag. Dessa dagar kör jag nu på 2300-2400 kcal.
De dagar jag bara kör fettförbränningsträning multiplicerar jag med 1,3. detta blir 2450 kcal. Här kör jag 1900-2000 kcal.

Dock så verkar jag hamna på 3500 nästan enligt "uppladdningen", men jag vet inte om detta stämmer??

Tror ni jag ligger/har legat alldeles för lågt i kcal under deffen? Känns som jag har stagnerat nu, har stannat på 78 kg och det känns mysko att sänka kcal ytterligare. Vill absolut inte köra ämnesomsättningen i botten genom att äta för lite!
Har ju dock som sagt haft mina ätardagar en gång i veckan då man svullat på hyfsat.
Hjälp! Snart är det sommar, måste ner minst 2-3 kg till!! :whipped:

Patrik N
2005-04-05, 13:55
Hur lång är du? :)

hassezilla
2005-04-05, 16:02
Hur lång är du? :)

176-177 cm typ.

GrayHaven
2005-04-05, 16:19
tja..det här har inte med ditt ämne att göra men jag har det mål som du redan genomfört :) att minska ca 10 cm i midjan..har du några träningsjournaler/matjournaler här på forumet som man skulle kunna få ta del utav?

Rockhard
2005-04-05, 16:35
Hjälp! Snart är det sommar, måste ner minst 2-3 kg till!! :whipped:

Det kunde ju vara värre. Jag började min deff igår, fet som en gris :cryout:

mmmCay
2005-04-06, 01:53
Multiplicerar jag med 1,6 för träningsdagen så blir det 3000 kcal/dag. Dessa dagar kör jag nu på 2300-2400 kcal.
(...) Dock så verkar jag hamna på 3500 nästan enligt "uppladdningen", men jag vet inte om detta stämmer??
Vi vet inte heller? Kan säga att min pojkvän ligger runt 74-75kg och deffar fint på 3000kcal :)

Dock har man väl fuskat och haft en 5000 kcal ätardag i veckan. :D
Det är kanske därför du har gjort av med bara 3 kilo i 3 månader? :D
Om du "måste" ha en ätardag så måste du räkna med dom kalorier också - dvs, du måste drar ner även mer om kalorier på dina träningdagar - som verkar vara varje dag! Mycket bättre är det att äta sunt under hela veckan med en lagom underskott på 500kcal i dagen. Så skulle det ta bara 6 veckor.

Och, om du håller koll på kosten kan du veta om du kör rätt. Tänk på att köra med 3000kcal (3500-500 underskott) om dagen i några veckor för att se om det är lagom.

aidee
2005-04-06, 06:34
Om det stämmer att du ligger på 6% BF är väl det rätt lågt och kan ha sitt finger med i spelet. Jag menar kroppen kanske känner att den ogärna lika lätt vill ge ifrån sig mer fett.

hassezilla
2005-04-06, 12:33
Multiplicerar jag med 1,6 för träningsdagen så blir det 3000 kcal/dag. Dessa dagar kör jag nu på 2300-2400 kcal.
(...) Dock så verkar jag hamna på 3500 nästan enligt "uppladdningen", men jag vet inte om detta stämmer??
Vi vet inte heller? Kan säga att min pojkvän ligger runt 74-75kg och deffar fint på 3000kcal :)

Dock har man väl fuskat och haft en 5000 kcal ätardag i veckan. :D
Det är kanske därför du har gjort av med bara 3 kilo i 3 månader? :D
Om du "måste" ha en ätardag så måste du räkna med dom kalorier också - dvs, du måste drar ner även mer om kalorier på dina träningdagar - som verkar vara varje dag! Mycket bättre är det att äta sunt under hela veckan med en lagom underskott på 500kcal i dagen. Så skulle det ta bara 6 veckor.

Och, om du håller koll på kosten kan du veta om du kör rätt. Tänk på att köra med 3000kcal (3500-500 underskott) om dagen i några veckor för att se om det är lagom.

Men vi kan väl ändå inte dra alla över samma kam och säga att "jag väger 75 kilo och ska äta 3000 kcal", Han kanske är längre/kortare än jag, mer/mindre muskelmassa, högre ämnesomsättning osv osv.
Det jag menade var att uppladdningen skiljde sig 500 kcal från kalkyleringen enligt formeln jag använt.
Funderingen var vilket man skulle rätta sig efter, formeln eller uppladdningen.

Jo jag misstänker att det är ätardagen som har ett finger med i spelet.
Samtidigt så hade jag inte tränat överhuvudtaget på 7 månader pga en bilolycka, vilket resulterade i att MYCKET musker försvann från kroppen. Började deffen samtigt som jag började gymma igen. förmodligen därför som jag inte gått ner mer än 3 kg. musklerna har kommit tillbaks samtidigt som jag brännt fett.

Så du menar alltså att om jag skulle äta ex 7000 kcal på ätardagen så skulle jag gå upp i vikt, även om jag sköter kosten till punkt och pricka resten av veckan? Det tror jag inte på.
Då skulle det alltså samtidigt funka så att kroppen summerar kaloriintaget på söndag kväll och bestämmer om man ska gå upp eller ner ett halvkilo?

mmmCay
2005-04-06, 12:58
Så du menar alltså att om jag skulle äta ex 7000 kcal på ätardagen så skulle jag gå upp i vikt, även om jag sköter kosten till punkt och pricka resten av veckan? Det tror jag inte på.
Då skulle det alltså samtidigt funka så att kroppen summerar kaloriintaget på söndag kväll och bestämmer om man ska gå upp eller ner ett halvkilo?

Din kropp använder kroppsfett som energi alla dagar. Om där finns för mycket energi från mat, lagras det som kroppsfett, alla dagar.

Om du äter för mycket en dag, så lagras överskottet som fett.
Om du äter för lite en dag, så används kroppsfettet som energi.

Om du äter för mycket med 700kcal, är det en viktuppgång med 100g.
Om du äter för lite med 700kcal, är det en viktminskning med 100g.

Det sker varje dag, men det är viktig att tänka långsiktig för det är väl genomsnitt sifforna som syns på kroppen.

hassezilla
2005-04-06, 14:56
Om du äter för mycket med 700kcal, är det en viktuppgång med 100g.
Om du äter för lite med 700kcal, är det en viktminskning med 100g.

Det sker varje dag, men det är viktig att tänka långsiktig för det är väl genomsnitt sifforna som syns på kroppen.

Så du menar alltså att om jag skulle klara av att äta cirka 10000 kcal under ett dygn så skulle kroppen alltså lagra in ett kilo fett?
Då skulle jag kunna gå upp 30 kilo fett på en månad, coolt!
Är det verkligen så att kroppen använder ALLT som kommer ner i magsäcken, finns ingen risk att en viss del av kalorierna inte lagras utan bara går rätt igenom om man svullar på ordentligt en dag?

King Grub
2005-04-06, 15:20
Så du menar alltså att om jag skulle klara av att äta cirka 10000 kcal under ett dygn så skulle kroppen alltså lagra in ett kilo fett?

Om du sprider ut det intaget över dygnet, ja, i princip, efter det att den termogena effekten och glykogeninlagring räknats bort. Äter du det på en enda gång, på en måltid, är tarmens förmåga att ta upp näring nog begränsande.

Mental
2005-04-06, 16:04
Så du menar alltså att om jag skulle klara av att äta cirka 10000 kcal under ett dygn så skulle kroppen alltså lagra in ett kilo fett?
Då skulle jag kunna gå upp 30 kilo fett på en månad, coolt!
Är det verkligen så att kroppen använder ALLT som kommer ner i magsäcken, finns ingen risk att en viss del av kalorierna inte lagras utan bara går rätt igenom om man svullar på ordentligt en dag?


Klart att det går, Paulo Roberto gick upp 16kg på en månad på mcdonalds-diet. Äter man energitätare och ännumera utspritt så kan man nog gå upp 30kg på en månad, men då mår nog varken du eller din hud speciellt bra.

Att du har tappat 7cm i midja på 3kg kroppsvikt tycker jag är imponerande. jag tappar ca 1cm i midja per förlorat kilo, du måste verkligen lagra allt ditt överskott som bukfett och ingenting annat.

mmmCay
2005-04-06, 18:04
Att du har tappat 7cm i midja på 3kg kroppsvikt tycker jag är imponerande. jag tappar ca 1cm i midja per förlorat kilo, du måste verkligen lagra allt ditt överskott som bukfett och ingenting annat.

Ja Mental har en bra punkt där. Vad äter du för mat på dietdagarna?

thezet
2005-04-06, 18:31
Att du har tappat 7cm i midja på 3kg kroppsvikt tycker jag är imponerande.

Men ändå inte långt när lika imponerande som att han har lagt på sig ett halvt kilo muskler på köpet (81 kg 10% -> 78 kg 6%)! Eller att han har 6% bf på 177 cm, 78 kg och 80 cm runt midjan! Eller målsättningen, att han "måste" ner till 3-4%, som minst!
:D

(hassezilla, jag larvar mig bara och vet att du skrev ungefär 6%. Men det känns som att du borde vända dig till en utomstående med kalipern, om du inte redan gör det.)

WHITEFOLKS
2005-04-06, 18:32
tunga böj bygger obliques vettu! ;)

thezet
2005-04-06, 18:41
Touché!

hassezilla
2005-04-06, 18:55
Att du har tappat 7cm i midja på 3kg kroppsvikt tycker jag är imponerande. jag tappar ca 1cm i midja per förlorat kilo, du måste verkligen lagra allt ditt överskott som bukfett och ingenting annat.

Japp, när jag svullnar upp så lägger sig det mesta runt midjan, speciellt bakom ryggen.. *cry* Verkar fasen som jag tappat 8 cm nu när jag kollar efter..

hassezilla
2005-04-06, 18:56
Ja Mental har en bra punkt där. Vad äter du för mat på dietdagarna?

Fisk gröt pasta och jordnötter.. :D

hassezilla
2005-04-06, 19:02
Men ändå inte långt när lika imponerande som att han har lagt på sig ett halvt kilo muskler på köpet (81 kg 10% -> 78 kg 6%)! Eller att han har 6% bf på 177 cm, 78 kg och 80 cm runt midjan! Eller målsättningen, att han "måste" ner till 3-4%, som minst!
:D

(hassezilla, jag larvar mig bara och vet att du skrev ungefär 6%. Men det känns som att du borde vända dig till en utomstående med kalipern, om du inte redan gör det.)

Naturligtvis så är det antingen en glädjekaliper eller också mätar jag fel. Men jag har nog klämt igen den där kaliperarmen 400 gånger minst så jag tror jag gör rätt. :D
Det enda jag rättar mig efter är att kalipern visade 25mm på magen när jag vägde 81 kg, nu visar den 10mm. :thumbup:

mmmCay
2005-04-06, 19:04
Fisk gröt pasta och jordnötter.. :D

Not bad :)

hassezilla
2005-04-06, 19:34
Om du sprider ut det intaget över dygnet, ja, i princip, efter det att den termogena effekten och glykogeninlagring räknats bort. Äter du det på en enda gång, på en måltid, är tarmens förmåga att ta upp näring nog begränsande.

Ja ingen lär ju vara vaken 24 timmar enbart för att trycka i sig så mycket käk som möjligt. Blir det samma sak om man svullar på med 10000kcal under låt oss säga 12-15 timmar?