handdator

Visa fullständig version : Styrketräning i fängelser


hasse36
2005-04-05, 12:31
Det är för mig obegripligt att man har låtit interner styrketräna sig till groteska nivåer. I Danmark har man diskuterat att begränsa hantlarna till 50 kg. Jag anser att 10 kg skulle vara rimligt tunga hantlar och så kan man begränsa till två träningstillfällen i veckan. Låt internerna ha en motionscykel i cellen om de har överskottsenergi.

P.A.O.K.
2005-04-05, 12:34
Det är för mig obegripligt att man har låtit interner styrketräna sig till groteska nivåer. I Danmark har man diskuterat att begränsa hantlarna till 50 kg. Jag anser att 10 kg skulle vara rimligt tunga hantlar och så kan man begränsa till två träningstillfällen i veckan. Låt internerna ha en motionscykel i cellen om de har överskottsenergi.
det får man inte på alla anstalter!

Baan
2005-04-05, 12:34
Det är för mig obegripligt att man har låtit interner styrketräna sig till groteska nivåer. I Danmark har man diskuterat att begränsa hantlarna till 50 kg. Jag anser att 10 kg skulle vara rimligt tunga hantlar och så kan man begränsa till två träningstillfällen i veckan. Låt internerna ha en motionscykel i cellen om de har överskottsenergi.

varför ska dom inte få träna av sig? är du rädd för att dom ska bli alltför starka och ta över landet eller vad ?

Myten
2005-04-05, 12:37
Styrketräning främjar kropp och själ, det är väl bättre att de interner som vill träna med vikter får göra det, förespråkar du bodypump som leds av plitarna?
Och tror inte styrketräningen i sig svarar för problemen i fängelserna.

Thony
2005-04-05, 12:37
Det var ett reportage om det i gp idag..Dom klagade på antal tränings tillfällen, samt att vikter (vet ej hur mkt ) skulle vara kvar..

Intern: Jag vet folk som ökat 20-30 kg muskler på sin tid här, haha, okey bra byggar mat eller ? ;)

skaparn
2005-04-05, 12:42
Det är för mig obegripligt att man har låtit interner styrketräna sig till groteska nivåer. I Danmark har man diskuterat att begränsa hantlarna till 50 kg. Jag anser att 10 kg skulle vara rimligt tunga hantlar och så kan man begränsa till två träningstillfällen i veckan. Låt internerna ha en motionscykel i cellen om de har överskottsenergi.

Jag tror att de problem man får genom att låta interner träna musklerna inte är så stora som vissa vill ha det till. Våldsamhet kommer inte av muskelmassa, och den styrka dom kan bygga upp för att eventuellt hjälpa dem i framtida brottslig gärning går nog att åstadkomma även med en begränsning av hantelvikt.

Tror snarare det är positivt att man tränar på fängelset, de får något meningsfullt att göra som samtiigt vårdar kroppen. Att blanda in steroider och våldsamhet i diskussionen om styrketräning, som jag tror det var Hekscher som gjorde, är bara fånigt. Problem med droger på fängelser måste lösas för sig.

Lillgrabben
2005-04-05, 13:15
Det finns säkerligen andra sätt för internerna att få utlopp för överskottsenergi än just tung styrketräning. Andra idrotter kan vara innebandy, fotboll, tennis, badminton osv.

Just för återanpassningssyfte borde det vara nog så viktigt att de får lära sig ett yrke, alternativt lära sig att arbeta för brödfödan. Om inte arbete är ett måste innanför murarna så bör det bli det.

Huruvida styrketräningen skapar farligare fångar låter jag vara osagt, men rent generellt så tror jag inte att en tränad individ är farligare än en otränad.

Zafer
2005-04-05, 13:16
Det var ett reportage om det i gp idag..Dom klagade på antal tränings tillfällen, samt att vikter (vet ej hur mkt ) skulle vara kvar..

Intern: Jag vet folk som ökat 20-30 kg muskler på sin tid här, haha, okey bra byggar mat eller ? ;)
30kg muskler på hur länge?

Thony
2005-04-05, 13:35
30kg muskler på hur länge?


sin tid här, kan vara allt från 1 månad och uppåt ?

jwzrd
2005-04-05, 13:43
sin tid här, kan vara allt från 1 månad och uppåt ?

:laugh:

Jag förstår att det är många som lagt på sig 30kg muskler på en månad. Var är "här" förresten?

Thony
2005-04-05, 13:48
:laugh:

Jag förstår att det är många som lagt på sig 30kg muskler på en månad. Var är "här" förresten?


Hmm läs igenom en gång till.. så kanske du kopplar, i annat fall, bläddra ner




























svar:anstalten :D

Zafer
2005-04-05, 14:04
20-30kg muskler på en månad.

jag ska nog ta o bli kriminell!

Thony
2005-04-05, 14:05
20-30kg muskler på en månad.

jag ska nog ta o bli kriminell!


tydligen finns det många retards på detta forum. Vem har sagt 1 månad ? Och vem har sagt 20-30 kg muskler utan ironi ?

Zafer
2005-04-05, 14:06
tydligen finns det många retards på detta forum. Vem har sagt 1 månad ? Och vem har sagt 20-30 kg muskler utan ironi ?
wallah brushan de e sant :hbang:

AFanatic
2005-04-05, 14:13
De är nog mer rädda för att de fria vikterna kan användas mot personalen samt ev. vid fritagningsförsök.

Thony
2005-04-05, 14:14
wallah brushan de e sant :hbang:


nej jalla.

hangatyr
2005-04-05, 14:16
De är nog mer rädda för att de fria vikterna kan användas mot personalen samt ev. vid fritagningsförsök.

smidigt att svinga runt en 20-kilos skivstång mot plitarna :D verkar smartare att då ta ett stolsben eller dylikt.

däremot har skivstänger använts som murbräcka för att slå upp hål i väggar.

Droog
2005-04-05, 14:26
Det finns så mycket droger på anstalterna så att styrketräningen går bra är nog inte så konstigt. Ska dem träna så låt dem köra motionscykel.

AFanatic
2005-04-05, 14:37
smidigt att svinga runt en 20-kilos skivstång mot plitarna :D verkar smartare att då ta ett stolsben eller dylikt.

däremot har skivstänger använts som murbräcka för att slå upp hål i väggar.

Huhuh! Hantlar är däremot inte så svåra att kasta iväg.

mangemani
2005-04-05, 14:42
förstår inte hur man kan växa i fängelset iöverhuvetaget.
hur många mål mat får dom?frukost,lunch middag?det räcker väl till ingenting det .

Genesis
2005-04-05, 14:49
förstår inte hur man kan växa i fängelset iöverhuvetaget.
hur många mål mat får dom?frukost,lunch middag?det räcker väl till ingenting det .
Va? Det är ju hur lyxigt som helst i fängelsena. Buffé hela dagen där de får äta hur mycket och när de vill. Mycket, mycket bättre än i skolorna. Det har jag läst i Aftonbladet.

;)