handdator

Visa fullständig version : Träning på kvällen?


Ungtuppen
2005-04-05, 12:25
Hejhej. Jag brukar oftast styrketräna vid 7-8tiden på kvällen, därefter dricker jag 4dl mjölk blandat med gainer-pro (32gram protein, 67gram kolhydrat).

Innan jag lägger mig, vid 22 tiden så brukar jag dricka en proteindryck och käka några mackor.

Det jag undrar är, borde jag ha mitt träningspass tidigare på dagen? För vad jag har förstått så borde det vara bättre än att träna på kvällen då jag strax efter träningen går och lägger mig och inte får i mig någon näring på 8 timmar.

jwzrd
2005-04-05, 12:32
Ja har du möjlighet så tycker iallafall jag att du ska träna tidigare. Träna efter frukost, ex:
08.00 frukost
10.00 fördrink
10.30 Skivstången lyfts av power-racket
11.30 efterdrink

Sen har du hela dagen och kvällen på dig att göra vad som helst. Träningen är redan avklarad, allt du har kvar att göra är att sitta i solen och trycka i dig mat, plugga, söka jobb eller vad du nu pysslar med.

Lillgrabben
2005-04-05, 13:27
Ja har du möjlighet så tycker iallafall jag att du ska träna tidigare. Träna efter frukost


Personligen tycker jag att morgonträning inte är det minsta bra. Jag tränar bara på morgonen i yttersta nödfall. Även om jag hunnit äta nog mycket före passet så är kroppen inte "pigg" nog att orka med den belastning jag vill träna på.

För mig är den bästa träningstiden mellan 16-17 & ett par timmar framåt.


MVH

Ame
2005-04-05, 13:51
Jag tror att det är väldigt individuellt om man föredrar att träna kväll eller morgon. Personligen tycker jag att styrketräning passar utmärkt runt 10 tiden av de anledningar som skrivits redan, man har sedan hela dagen på sig att göra något annat.

Thony
2005-04-05, 13:54
Personligen tycker jag att morgonträning inte är det minsta bra. Jag tränar bara på morgonen i yttersta nödfall. Även om jag hunnit äta nog mycket före passet så är kroppen inte "pigg" nog att orka med den belastning jag vill träna på.

För mig är den bästa träningstiden mellan 16-17 & ett par timmar framåt.


MVH

Håller med dig, man har fan inte mkt energi/ork, jag gillar kvällen bättre runt 19.00 är perfekt, mindre folk, piggare..

King Grub
2005-04-05, 14:09
Hormonellt är sen eftermiddag/tidig kväll den bästa tiden att träna styrketräning på. Då har man dessutom tid att fylla på med flera efterträningmål efter passet.

Thony
2005-04-05, 14:13
Hormonellt är sen eftermiddag/tidig kväll den bästa tiden att träna styrketräning på. Då har man dessutom tid att fylla på med flera efterträningmål efter passet.


okey jag brukar köra 19.45 till 21.00 en drink (75 kolisar, 45 g protein)

sen käka 22.00, och lägga mig 23.15 är det helt ok ?

King Grub
2005-04-05, 14:15
Ett riktigt mål efter träning är helt klart suboptimalt, men måste du så måste du.

Thony
2005-04-05, 14:17
Ett riktigt mål efter träning är helt klart suboptimalt, men måste du så måste du.


Hur många rekommenderas 2-3 ?

jwzrd
2005-04-05, 14:21
Personligen tycker jag att morgonträning inte är det minsta bra. Jag tränar bara på morgonen i yttersta nödfall. Även om jag hunnit äta nog mycket före passet så är kroppen inte "pigg" nog att orka med den belastning jag vill träna på.

För mig är den bästa träningstiden mellan 16-17 & ett par timmar framåt.


MVH

Jag tycker man vänjer sig. Jag tränar själv sent som fasen på kvällen nu eftersom jag jobbar hela dagen. Svårt att somna bara nån timme efter att man kört skiten ur sig tycker jag.

Sheogorath
2005-04-05, 14:21
Den allra bästa möjligheten att fylla på depåerna och ladda upp inför nästa dags pass har man naturligtvis om man tränar på morgonen. Innan frukost är ganska dumt, då man ligger för lågt på energi, men efter frukost är perfekt. Då har man efterträningsdrinken, förmiddagsmålet, lunchen, eftermiddagsmålet, middagen och kvällsmålet att ladda upp och bygga med innan man lägger sig i bingen, där du ju ligger utan intag av näringsämnen under kanske sju-åtta timmar. Tränar man på kvällen har man inte dessa möjligheter om man inte går upp och äter några gånger under natten, vilket man inte vill eller bör göra.

Sen att man kanske tar ett rep mindre på morgonen eller eventuellt måste ha 2,5 kg mindre på stången (detta är också en vanesak) är ju verkligen skit samma. Så kanske det är för mig också, men jag bryr mig inte. Det är ju ökningar man eftersträvar när man bygger, inte exakta siffror. Vill du veta din maxsstyrka av någon anledning kan man ju gå till gymmet på eftermiddagen och testa.

Det finns andra anledningar till att morgonträningar är överlägsna, t.ex. att man inte måste stå ut med femton miljoner människor som dansar omkring i sina hawaii-shorts och flip-flops och snackar dragremmar, och att det i regel inte finns några väntetider, vilket ger passet högre intensitet.

kroy
2005-04-05, 15:50
Den allra bästa möjligheten att fylla på depåerna och ladda upp inför nästa dags pass har man naturligtvis om man tränar på morgonen. [...]

säg att man tränar runt 19-20 så hinner man ju fortfarande trycka i sig en massa mat in i 4h luckan då man har förbättrad glykogeninlagring..
om man tränar ung. 10-11 och jobbar eller pluggar kanske man inte kan få i sig mat lika kontinuerligt som annars (om man nu är ledig om kvällen)vilket tillsammans med hormontoppen är en klar fördel..

fast, smaken är ju som bekant som :booty:

jag kan träna när som helst sålänge jag är sugen, plus kvällarna fast jag inte är sugen..

Sheogorath
2005-04-05, 16:15
säg att man tränar runt 19-20 så hinner man ju fortfarande trycka i sig en massa mat in i 4h luckan då man har förbättrad glykogeninlagring..
om man tränar ung. 10-11 och jobbar eller pluggar kanske man inte kan få i sig mat lika kontinuerligt som annars (om man nu är ledig om kvällen)vilket tillsammans med hormontoppen är en klar fördel..

fast, smaken är ju som bekant som :booty:

jag kan träna när som helst sålänge jag är sugen, plus kvällarna fast jag inte är sugen..

Självklart sätter schemat käppar i hjulet för alla planeringar. Vet själv hur det var när jag började kl 0815 varje dag. Gymmet öppnar 0700 så jag hann aldrig träna innan föreläsningarna. Nu börjar jag 0830 och då hinner jag om jag hänger på låset och är extremt noga med vilotiderna mellan seten och käkar mitt post-workout-meal i föreläsningssalen :cool:. Äter gör jag på raserna, men alla har ju inte de möjligheterna.

Griip
2005-04-05, 17:56
Tränar absolut helst på kvällen, riktigt sent helst men går bara ofta inte(e lite knas, blir i princip bara piggare och piggare fram tills kl 4 på natten då jag blir tröttare. Om jag går upp runt 0730). Att träna på morgonen/förmiddagen för att man har mer måltider på sig för att "fylla på depåerna" tror jag verkligen inte på, isåfall för att man inte har tid på kvällen eller för att det är "avklarat och du kan göra vafan du vill på kvällen". Tränar du på kvällen(1700-2000) så kan du trycka i dig käk minst 2 gånger + att du får SÖMN, att man ska behöva trycka i sig mat under en hel dag för å ladda upp depåerna låter som hokus pokus. Själv tränar jag alltid på kvällen, OM jag "kan".

Sheogorath
2005-04-05, 19:27
Tränar absolut helst på kvällen, riktigt sent helst men går bara ofta inte(e lite knas, blir i princip bara piggare och piggare fram tills kl 4 på natten då jag blir tröttare. Om jag går upp runt 0730). Att träna på morgonen/förmiddagen för att man har mer måltider på sig för att "fylla på depåerna" tror jag verkligen inte på, isåfall för att man inte har tid på kvällen eller för att det är "avklarat och du kan göra vafan du vill på kvällen". Tränar du på kvällen(1700-2000) så kan du trycka i dig käk minst 2 gånger + att du får SÖMN, att man ska behöva trycka i sig mat under en hel dag för å ladda upp depåerna låter som hokus pokus. Själv tränar jag alltid på kvällen, OM jag "kan".

Ja det är ju verkligen hokus-pokus att jämna blodsockernivåer efter träningen tillsammans med kontinuerligt upptag av aminosyror bygger maximalt med massa samtidigt som man undviker onödig fettinlagring...

Metal_boy_
2005-04-05, 20:27
Hur många rekommenderas 2-3 ?

Hoppa upp o svep en kasseindrink mitt i natten om det oroar dig, sen äter du en extra stor frukost på morgonen.

patH
2005-04-05, 21:16
Ja har du möjlighet så tycker iallafall jag att du ska träna tidigare. Träna efter frukost, ex:
08.00 frukost
10.00 fördrink
10.30 Skivstången lyfts av power-racket
11.30 efterdrink

Sen har du hela dagen och kvällen på dig att göra vad som helst. Träningen är redan avklarad, allt du har kvar att göra är att sitta i solen och trycka i dig mat, plugga, söka jobb eller vad du nu pysslar med.

och för oss som jobbar då? :confused:

Thony
2005-04-06, 08:33
Hoppa upp o svep en kasseindrink mitt i natten om det oroar dig, sen äter du en extra stor frukost på morgonen.


nja ja gjorde det förut, men jag prioriterar sömnen, jag käkar en matigare frukost 8som alltid :D )

tack för svaret

Thony
2005-04-06, 08:34
och för oss som jobbar då? :confused:


Om du hade läst vad jwzrd skrev, så skrev han OM NI HAR MÖJLIGHET..

jwzrd
2005-04-06, 08:41
och för oss som jobbar då? :confused:

Vi gråter oss till sängs med eftersvetten kvar i pannan.

Som alla redan skrivit, bara man kan vara på gymmet runt 17-18 så är det väl lugnt, själv har jag svårt att vara där före 20. Har jag kört ben så är jag sopslut i flera timmar efter, svårt att sova då. Det är knappast optimalt :)

AngelLove
2005-04-06, 09:54
Träna runt 19 är så jäkla kanon.. Då är man klar till lite över 20 och därefter är det inga som helst problem att få in 3-4 näringsintag med 30-40min mellanrum.