handdator

Visa fullständig version : Parkering i Uppsala


Cinna
2005-04-05, 09:24
Jag har precis fått jobb vid Uppsala tingshus (jipppppppi) !!!

Eftersom jag kommer ta bilen upp från Stockholm söker jag nu parkering. Vilka parkeringsmöjligheter finns det i närheten?

Eftersom jag kommer stå där ca 8 timmar per dag får det inte kosta allt för mycket (15 spänn i timmen har en tendens att bli en del :D ). Finns det kanske någon form av infartsparkering till Uppsala ???

Tacksam för alla tips :)

tinus
2005-04-05, 09:30
Kan tyvärr inte svara på din fråga..men jag vill säga GRATTIS!! Vad skoj! :thumbup: :D När börjar du?

palme
2005-04-05, 09:32
Tågstationen ligger ju bakom huset som är mittemot tingshuset, där finns parkering. Vet inte vad det kostar där dock. Men det är nära iaf.

Annars finns det parkeringshus i närheten men de är nog dyra.


Grattis btw! Vad ska du jobba som?

Cinna
2005-04-05, 09:32
Kan tyvärr inte svara på din fråga..men jag vill säga GRATTIS!! Vad skoj! :thumbup: :D När börjar du?

Tack så mycket :)

Börjar den 1 maj. Gick lite fort bara, hade väntat mig lite ledighet efter alla studieår. Jobbigt när allt går så smidigt :D

JJ
2005-04-05, 09:34
Grattis! Har inte tingshuset en egen parkering då?

Cinna
2005-04-05, 09:36
Tågstationen ligger ju bakom huset som är mittemot tingshuset, där finns parkering. Vet inte vad det kostar där dock. Men det är nära iaf.

Annars finns det parkeringshus i närheten men de är nog dyra.

Grattis btw! Vad ska du jobba som?

Okey ... tippar på att det kostar en slant att parkera centralt.

Du vet möjligtvis inte om någon plats där man kan stå gratis (eller nästan iaf :D ). Knatar gärna ett par minuter om det är så ... du vet notarielönen är inte mycket att ha tyvärr :(


Tack :)

Har fått jobb som tingsnotarie på länsrätten.

Arnesson
2005-04-05, 09:37
Dumpa bilen lite längre utanför stan om du inte vill betala massor, alt. hyr en egen parkeringsplats (dock dyrt med).

Som andra redan skrivit, ingen personalparkering?

Cinna
2005-04-05, 09:38
Grattis! Har inte tingshuset en egen parkering då?

Tack :)

Jo kanske. Sitter å söker någon som kan svara på frågor om personalparkering ... tror dock inte att notarierna är värst prioriterade :D

Cilia
2005-04-05, 09:41
Ta tåget!

Arnesson
2005-04-05, 09:41
Du får väl åka tåg så slipper du problemet =)

Rocco
2005-04-05, 09:43
Grattis, grattis... Uppsala är ju cyklisternas stad framför allt, så billiga parkeringsplatser i centrum har jag aldrig sett. Om du inte har alltför långt från hemmet till T-centralen så är mitt tips att du tar tåget istället. Annars är ju alternativet att parkera vid IKEA (gratis, men kanske lite fusk eftersom du inte är kund) och ta bussen in till city.

Cinna
2005-04-05, 09:47
Självfallet är tåget ett alternativ. Men jag skulle spara ca en timme per dag genom att ta bilden ... tid som jag gärna lägger på annat än resor.

Men visst, går det inte att lösa parkeringen så får det bli tåget :)

JJ
2005-04-05, 09:49
http://www.uppsala.se/templates/UKPage____3794.asp

Cilia
2005-04-05, 09:50
Självfallet är tåget ett alternativ. Men jag skulle spara ca en timme per dag genom att ta bilden ... tid som jag gärna lägger på annat än resor.

Men visst, går det inte att lösa parkeringen så får det bli tåget :)

Använd tiden på tåget till ngt användbart så känns det inte som slöseri. Jag skulle läsa om jag vore dig. tycker aldrig jag hinner läsa så mycket som jag vill. Vissa kan arbeta på tåget och få det inräknat i sin arbetstid. Det kanske är svårt som notarie men vem vet.

Cinna
2005-04-05, 09:53
http://www.uppsala.se/templates/UKPage____3794.asp

Tack för länken, har kollat den flera gånger i hoppet om att hitta ett svar !!!

Att hyra en plats verkar svårt med 3 års kö. Sen står det välldigt lite om "billigare" parkeringsplatser ;) :D

Cinna
2005-04-05, 09:55
Använd tiden på tåget till ngt användbart så känns det inte som slöseri. Jag skulle läsa om jag vore dig. tycker aldrig jag hinner läsa så mycket som jag vill. Vissa kan arbeta på tåget och få det inräknat i sin arbetstid. Det kanske är svårt som notarie men vem vet.

Jo det får väl bli något sånnt :)

Har pendelat en hel del tidigare och avskytt varje sekund. Därför tänkte jag vara lite bekväm och hitta ett annat alternativ. Men visst, finns en hel del fördelar med tåget också !!!

Arnesson
2005-04-05, 10:00
Men du kan ju alltis ställa bilen lite längre bort från stan och ha en cykel där/ eller gå. Inte så svårt att hitta p-platser då.

Cinna
2005-04-05, 10:01
Men du kan ju alltis ställa bilen lite längre bort från stan och ha en cykel där/ eller gå. Inte så svårt att hitta p-platser då.

Det går alltså att hitta parkering med vettigt gå/cyckelavstånd till centrum ???

Har inte varit så mycket i Uppsala varför min kunskap om dess kringområden är ytterst dåliga :em:

Megatuttarna
2005-04-05, 10:05
Grattis till jobbet hörru! :) Är det 2-årigt?

Cinna
2005-04-05, 10:08
Grattis till jobbet hörru! :) Är det 2-årigt?

Tack ska du ha !!!

Jopps ... så nu vet jag vad jag ska göra i 2 år *cry* :D Ska dokumentera nogrannt så du vet vad som väntar dig efter examen ;)

Megatuttarna
2005-04-05, 10:15
Tack ska du ha !!!

Jopps ... så nu vet jag vad jag ska göra i 2 år *cry* :D Ska dokumentera nogrannt så du vet vad som väntar dig efter examen ;)

Haha gör det du, jag kommer och pluggar in alla anteckningar i den sanna måste-läsa-allt-hets-andan. :laugh:

Lycka till iaf!

z_bumbi
2005-04-05, 10:21
Det går alltså att hitta parkering med vettigt gå/cyckelavstånd till centrum ???

Precis innan COOP/IKEA-området finns det lite pendlarparkeringar (Om du svänger höger i den stora rondellen vid infarten till Uppsala t ex så ligger det en direkt till höger efter ca 100 m.), där finns även busshållplatser så du kan åka bussen in till stan alt så hänger du på cykeln på bilen och cyklar.
Det har försvunnit en bunt parkeringar sista tiden så det kan vara trångt.

COOP, IKEA mfl har börjat värna om sina egna platser så jag skulle inte bli förvånad om du får böter om du står en hel dag just där men det finns möjlighet att sno åt sig en parkering närmare centrum som är gratis men då måste man nog snirkla lite och vara ute i god tid.

Cinna
2005-04-05, 10:26
Precis innan COOP/IKEA-området finns det lite pendlarparkeringar (Om du svänger höger i den stora rondellen vid infarten till Uppsala t ex så ligger det en direkt till höger efter ca 100 m.), där finns även busshållplatser så du kan åka bussen in till stan alt så hänger du på cykeln på bilen och cyklar.
Det har försvunnit en bunt parkeringar sista tiden så det kan vara trångt.

COOP, IKEA mfl har börjat värna om sina egna platser så jag skulle inte bli förvånad om du får böter om du står en hel dag just där men det finns möjlighet att sno åt sig en parkering närmare centrum som är gratis men då måste man nog snirkla lite och vara ute i god tid.

Okey tackar för tipsen :)

De här parkeringarna du nämner som är nära centrum ... vart ligger de (har nu något gatunamn så här på rak arm :em: ) ??? Kommer nämligen vara uppe redan runt 6.30-7 snårt så jag kanske har tur ...

Grisen
2005-04-05, 10:53
Grattis! Blir du klar med utbildningen nu till våren?

palme
2005-04-05, 10:54
Bara korkat att ställa bilen vid ikea och sen ta bussen.

Jag bor ca 5minuter från centrum, vi har gratisparkering här, så du kan ju alltid åka hit och sen gå ner på stan.

Tror det är rätt billigt vid nanaskolan (2kr), det ligger på samma gata som tinghuset.

Cinna
2005-04-05, 11:00
Grattis! Blir du klar med utbildningen nu till våren?

Tackar !!!

Redan färdig, tog ut examen för ca 4 veckor sedan ... sen gick det fort (fortare än beräknat, hade väntat mig lite semester) :D

Grisen
2005-04-05, 11:02
Tackar !!!

Redan färdig, tog ut examen för ca 4 veckor sedan ... sen gick det fort (fortare än beräknat, hade väntat mig lite semester) :D

Skönt! Ska du tingsmeritera? Om så är fallet, vad har du för betyg?

Cinna
2005-04-05, 11:04
Bara korkat att ställa bilen vid ikea och sen ta bussen.

Jag bor ca 5minuter från centrum, vi har gratisparkering här, så du kan ju alltid åka hit och sen gå ner på stan.

Tror det är rätt billigt vid nanaskolan (2kr), det ligger på samma gata som tinghuset.

Å adressen hem till dig är :naughty: :D

Nä men seriöst, 5 min till centrum är ju ingenting. Har du några gatunamn du kan tipsa om så vore det toppen. Då kan jag ta fram kartan å åka å kolla :)

Skolan låter bra annars, värt att besöka ... tack !!!

Cinna
2005-04-05, 11:05
Skönt! Ska du tingsmeritera? Om så är fallet, vad har du för betyg?

Jopps .. blir tingsmeritering på länsrätten i Uppsala.

Kom in med mina 311,5 ... motsvarar ca hälften AB, hälten BA å maxat med sidomeriter.

palme
2005-04-05, 11:18
Kvarntorget, bredvid migo. De har gratisparkering eller iaf billig avgift. Sen går du bara rätt ner på st. olofsgatan, över rälsen och när du kommer till kungsgatan (korsningen efter rälsen) tar du vänster och följer den till tingshuset.

Kom på att det finns parkering längs rälsen oxå. Vet ej avgift.

Lasse Kongo
2005-04-05, 11:28
Kvarntorget, bredvid migo. De har gratisparkering eller iaf billig avgift. Sen går du bara rätt ner på st. olofsgatan, över rälsen och när du kommer till kungsgatan (korsningen efter rälsen) tar du vänster och följer den till tingshuset.

Kom på att det finns parkering längs rälsen oxå. Vet ej avgift.

beaatch, ja var på intervju idag, behöver snacka av mig :naughty:

Arnesson
2005-04-05, 11:44
Kör till den andra Max från sthlm sätt, sväng vänster direkt innan MAX. Leta parkering. Gå rakt ner till stan.

palme
2005-04-05, 12:01
Kör till den andra Max från sthlm sätt, sväng vänster direkt innan MAX. Leta parkering. Gå rakt ner till stan.

Ja kvarntorget...

palme
2005-04-05, 12:03
beaatch, ja var på intervju idag, behöver snacka av mig :naughty:

Online då pucko.

Cinna
2005-04-05, 12:09
Kvarntorget, bredvid migo. De har gratisparkering eller iaf billig avgift. Sen går du bara rätt ner på st. olofsgatan, över rälsen och när du kommer till kungsgatan (korsningen efter rälsen) tar du vänster och följer den till tingshuset.

Kom på att det finns parkering längs rälsen oxå. Vet ej avgift.

Tack Palme för alla tips ... verkar ju finnas en chans att hitta parkering iaf. Blir att åka upp å kolla :)

TPS
2005-06-17, 23:09
Det bästa måste väl vara å ta tåget, eller måste du ha med dig bilen? Annars så ligger ju tingsrätten rånära centralstationen.

Annars finns det parkeringar precis intill tingsrätten, du har inte handikapkort? Morsan har det så man får alltid förstaparkett!

Vaksalatorg ligger ju på gångavstånd, 5min, där finns det parkeringsplatser runtomkring. Om inte annat, östra sidan om centralen, finns parkeringsplatser där, precis intill ams.

Jaja, lycka till ;)

Destra
2005-06-17, 23:34
Det finns ett stort parkeringshus vid kungsgatan, om man kör mot "lindvalls kaffe". Det borde vara relativt billigt att parkera där.