handdator

Visa fullständig version : Läkemedelsklassa kostillskott!


watertouch
2005-04-05, 07:01
Såg på nyheterna igår om att dom skulle läkemedelsklassa kostillskott. Vad skulle detta innebära egentligen? Eftersom det blir läkemedel så får väll endast apoteket sälja det och eftersom dom då får monopol på det så kommer priserna stiga, blir väll som med dom där jävla koffeintabletterna *grr* .. Vart fan är det här landet på väg *grr27*

Mccartney
2005-04-05, 07:07
Såg på nyheterna igår om att dom skulle läkemedelsklassa kostillskott. Vad skulle detta innebära egentligen? Eftersom det blir läkemedel så får väll endast apoteket sälja det och eftersom dom då får monopol på det så kommer priserna stiga, blir väll som med dom där jävla koffeintabletterna *grr* .. Vart fan är det här landet på väg *grr27*

Kan vara rätt så bra. Idrottare riskera då inte längre att få i sig substanser som kan ge utslag i en dopingkontroll.

Finns affärer som säljer importerade kosttillskott från USA som har innehållit förbjuda preparat utan att man har kunnat läsa det.

Blir bättre kontroll över kosttillskotten om det krävs recept för att köpa dem.

abjorn
2005-04-05, 08:12
Man får väl börja köpa utomlands om det händer.

aliquis
2005-04-05, 11:23
vilka skall läkemedelsklassas då?

kelk
2005-04-05, 11:25
Det där gäller väl bara kosttillskott med tillsatta vitaminer?

EiseltUK
2005-04-05, 11:41
Vissa länder har redan en sån fascist-lagstiftning och genom EU vill man harmonisera reglerna i alla länder så att dess invånare har lika inskränkta rättigheter att själva besämma över sin hälsa. Blir du illa sjuk så måste du gå till läkeren och få läkemedel eller dö.

/ Henrik

muskelbyggarn
2005-04-05, 14:01
Intressant dagsfärsk information. Ännu är hoppet inte ute...
http://www.alliance-natural-health.org/index.cfm?action=news&ID=133

Entity
2005-04-05, 22:19
Läste jag inte för ett tag sen att typ Omega 3 skulle klassas som just läkemedel ? Eller är det inte i tyskland eller nåt där vitlök klassas som just det, ja det är sjukt i allafall :) Om det är en ren naturprodukt utan något syntetisk skit så kan jag inte se det som ett läkemedel, även om det nu skulle "läka" :)

throat
2005-04-05, 22:33
Man får väl börja köpa utomlands om det händer.
Dit har jag redan flyttat min konsumtion.

Beast
2005-04-05, 23:15
Kan man inte ha en omröstning så vi kan gå ur EU skitet???

Pellefant
2005-04-05, 23:19
Ska de hålla på såhär så får de minsann bygga bredare dörrar på apoteket! *grr27*

Matte_Maiden
2005-04-05, 23:21
Kan vara rätt så bra. Idrottare riskera då inte längre att få i sig substanser som kan ge utslag i en dopingkontroll.

Finns affärer som säljer importerade kosttillskott från USA som har innehållit förbjuda preparat utan att man har kunnat läsa det.

Blir bättre kontroll över kosttillskotten om det krävs recept för att köpa dem.

Hur många gånger har en idrottare fått i sig något olagligt utan att varit medveten om det? Låter som en dålig bortförklaring i mina ögon.

Några exempel på dessa kosttillskott? Brukar ju vara så att folk är väldigt dåliga på att läsa vad som faktiskt finns i burkarna. Att folk dessutom är minst lika bra på att överdriva gör ju inte det bättre

Innan vi inför recept på kosttillskott bör det väl ske på värre grejer som till exempel sprit, snus och ciggaretter.

Trance
2005-04-05, 23:34
Antar att detta är samma sak som förra gången det kom upp, då var mitt svar:


Detta är ett av de lustigare fenomenen med forum. Någon postar en länk och en kommentar. Folk börjar spekulera och helt plötsligt skall vassle förbjudas?

Ni kan läsa direktivet på http://www.alliance-natural-health....bsiteDoc_10.pdf om ni vill.

Dock sammanfattningsvis så tycker jag det verkar helt ok ideér. Det handlar inte om att förbjuda kosttillskott alls. Det handlar om vitaminer och mineraler i tillskott. Så som jag har förstått det så vill de att de som säljer kosstillskott skall sätta ut tydliga märkningar på vilka mineraler och vitaminer kosttillskottet innehåller samt dosera det så att en dagsdos innehåller rimligt med tillsatta vitamier med tanke på resten av kosten och vanligt behov.

De vill dock förbjuda vitaminer/mineraler i kosttillskott som ej naturligt förekommer i våran kost. Även detta tycker jag är en helt ok sak att göra.

Detta är till för att skydda konsumentet som äter tillskott att få i sig extrema mängder av någon/flera mineraler eller vitaminer som kan verka skadligt för kroppen.

Detta är ett första steg är jag medveten om och att det kan komma fler. Men den grundläggande anden i detta verkar vara att skydda konsumenten mot oseriösa handlare som säljer med "NU MER VITAMINER". Personligen så borde man fortfarande utan problem få i sig sina vitaminer och mineraler bredvid i tablettform. Detta borde väl dessutom medföra bättre kontroll på hur mycket du får i dig.

Argumentet om att det är farligt med tobak köper jag inte, för det är inte så styrande organ kan fungera. Bara för en sak är farligare skall man inte ignonera andra.

Det vore roligt med en kommentar från de som faktiskt sysslar med detta om mina tankar, jag kan ha missat om det kommit fler direktiv. Är det så att ni mer är oroliga för framtida förslag än detta eller är detta dåligt på något sätt jag inte förstår.(Är inte så insatt)



Samt:




Men att något blir inblandat i en lagstiftning betyder ju inte att man förbjuder det. Det kan ju handla om att det t.ex. finns vissa maxgränser som ett kosttillskott får innehålla samt att man måste skriva ut vad det innehåller. Om det skulle vara fallet så ser inte jag det som något negativt. Annars kanske man får i sig extrema doser om man äter flertalet olika kosttillskott utan att veta om det.

Eftersom andemeningen i dessa direktiv verkar inte vara att förbjuda(förutom det som i inte fanns naturligt i kosten) så kan man ju fortfarande få i sig de tillskott man vill ha.

Vad jag ser så verkar Alliance for Natural Health vara mer försvara av alternativmedicin och liknande, det känner jag inte så starkt för som de kosttillskott jag äter så det kanske är därför jag inte bryr mig lika starkt heller.


Tråden jag citerar från kan ses här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38568&page=1&pp=15&highlight=f%F6rbjuda

Är det inte samma så ber jag om ursäkt.

no1fitness
2005-04-06, 04:21
Hur många gånger har en idrottare fått i sig något olagligt utan att varit medveten om det? Låter som en dålig bortförklaring i mina ögon.



Precis vad jag tänkte skriva. :thumbup:
Att idrottare som åker dit i kontroller skyller på att deras tränare gett dem något kosttillskott som de inte visste vad det innehöll är ju bara genomlöjligt.
De vet nog vad de stoppar i sig...

AcidSleeper
2005-04-06, 11:35
Antalet företag som kommer att gå i konkurs om detta blir verklighet är många... Undrar hur de resonerar om man tänker så?

aliquis
2005-04-06, 20:55
Antalet företag som kommer att gå i konkurs om detta blir verklighet är många... Undrar hur de resonerar om man tänker så?
Antar att tillverkarna kommer finnas kvar (de seriösa..), visst blir det sämre för butikerna, å andra sidan om vi tar bort monopolet på läkemedel blir det ju genast bättre för dem istället, vare sig det är läkemedelsklassat eller inte.

Matte_Maiden
2005-04-06, 21:32
Precis vad jag tänkte skriva. :thumbup:
Att idrottare som åker dit i kontroller skyller på att deras tränare gett dem något kosttillskott som de inte visste vad det innehöll är ju bara genomlöjligt.
De vet nog vad de stoppar i sig...

:thumbup:

Är man så pass klantig att man låter sin tränare trycka i en något är man inte tillräckligt seriös i det man gör.

The question remains: Någon idrottare som faktiskt (och nu vill vi ha en bra motivation) åkt fast för detta oskyldig?

Grahn
2005-04-07, 05:59
Läkemedelsklassa mat?!?!

sunkan
2005-04-07, 07:03
gahh va irriterad jag blir, snart ska man väl måsta gå på apoteket för att köpa apelsiner *grr27*

z_bumbi
2005-04-07, 07:17
Antalet företag som kommer att gå i konkurs om detta blir verklighet är många... Undrar hur de resonerar om man tänker så?

Hur många företag är det? Jag räknar bara tillskottsfirmor som är seriösa och på rak arm är det inget större antal som kommer att försvinna.

Första omgången av förslaget handlar ju mest om kvalitetskontroll och att man ska undvika tokdoser av vissa mineraler och vitaminer, med tanke på hur usel branchen i många fall är att redovisa innehållet så är det väl inte en dag för tidigt att det sker en förändring. I stora delar är ju förslaget bara en justering av gällande lagstiftning.
Det är lätt från vissa aktörer att skrika på förbud men när de inte själva kan följa den lagstiftning som gäller idag så sållar jag bort många av dem.