handdator

Visa fullständig version : Vilket eller gör ett ?


brolinho
2005-04-04, 23:49
Vilket av dessa scheman är bäst, och om de inte duger så uppskattar jag ett som gör det. Har tränat seriöst i 4 månader. När jag står still syns inte de nedre rutorna på magen och brösten ser inte lika vältränade ut, samt att jag alltid har haft små armar så de måste jag jobba på, men när jag rör mig syns oftast alla rutorna och brösten ser vältränade ut. Så jag har en bra grund. Om två månader blir det semestrar hit och dit och självklart vill man ju att allt ska se bra ut. Därför tänkte jag nu lägga ner mer tid på Biceps, Bröst och Mage.
----------------------------------------------------
Tränings Schema 1

Måndag: Bröst, Biceps

Bänkpress 5 x 6,5,5,4,3
Hantelcurl 5 x 6,5,5,4,3

Tisdag: Triceps, Mage

Sit-up 10 x 10**
Tricepspress 5 x 6,5,5,4,3

Onsdag: Ben

Vadpress 5 x 10
Benspark 5 x 10*
Lårcurl 5 x 10

Torsdag: Rygg, Axlar

Hantelrodd 5 x 6,5,5,4,3
Militärpress 5 x 6,5,5,4,3
Chins 3 x 10***

Fredag: Bröst, Biceps

Bänkpress 5 x 6,5,5,4,3
Hantelcurl 5 x 6,5,5,4,3


* Kan p.g.a en knäskada inte köra tyngre övningar.
** Med vikskivor på bröstet och ryggen ut från bänken i luften.
*** Med en viktskiva hängande på midjan.
------------------------------------------------------
Tränings Schema 2

Måndag: Bröst, Triceps & Axlar

Bänkpress 3 x 6
Tricepspress 3 x 6
Militärpress 3 x 6

Tisdag: Rygg & Biceps

Hantelcurl 3 x 6
Hantelrodd 3 x 6
Chins 3 x 15

Onsdag: Ben & Mage

Benspark 4 x 10*
Vadpress 4 x 10
Sit-ups 6 x 10**

Torsdag:Bröst, Triceps & Axlar

Bänkpress 3 x 6
Tricepspress 3 x 6
Militärpress 3 x 6

Fredag: Rygg & Biceps

Hantelcurl 3 x 6
Hantelrodd 3 x 6
Chins 3 x 15***


* Kan p.g.a en knäskada inte köra tyngre övningar.
** Med vikskivor på bröstet och ryggen ut från bänken i luften.
*** Med en viktskiva hängande på midjan.
-------------------------------------------------------

Baha
2005-04-05, 06:35
Är bensspark den enda benövningen av alla du kan utföra, kan du inte ens göra knäböj utan vikt tex?

dvs endast benspark och ingen annan övning ens med minimala vikter?

kan du köra marklyft?

brolinho
2005-04-05, 07:08
Marklyft och knäböj går inte, de bara knakar till i knät när jag kör med vikt. Utan går det bra ett tag. Men vad är det då förmening med det ?

Scratch89
2005-04-05, 07:14
Omdu ska ha snygga axlar får du köra lyft åt sidan! Eller något annat som tar på laterala deltat!

NerX
2005-04-05, 09:08
Ska du inte ha nån övning för hamstrings, lårcurl borde ju inte vara några problem att göra trots ditt knäproblem. Sen ser jag ingen övning för baksida axlar.

Thony
2005-04-05, 09:10
varför prioriterar du (som alla andra ) bröst ?

tp_88
2005-04-05, 10:12
Omdu ska ha snygga axlar får du köra lyft åt sidan! Eller något annat som tar på laterala deltat!

Jag skulle nog vilja säga att tunga pressar bygger rätt bra också! ;)

brolinho
2005-04-05, 15:33
Ok, nu har jag lagt till lårcurl och bytt plats på mage och ben. Och tycker själv att passet är bra nog. Har en träningsbänk på balkongen så därför använder jag basövningarna, vilka jag hört ska vara bäst. Det blir lite begränsat.

Nu vill jag bara veta vad som är bäst.

Köra tex. 5 x 6 med lägre vikt för att orka de sista.
Köra tex. 5 x 6,5,5,4,3 med tung vikt.

JoelR
2005-04-05, 15:45
Marklyft och knäböj går inte, de bara knakar till i knät när jag kör med vikt. Utan går det bra ett tag. Men vad är det då förmening med det ?

Knakandet gick över efter att jag vande benen vid träning igen så jag antar att det är likadant för dig. Jag tycker du ska köra knäböj och marklyft för det är två grymt viktiga basövningar.

Scratch89
2005-04-06, 13:22
Jag skulle nog vilja säga att tunga pressar bygger rätt bra också! ;)
Sant, men de tar mest på främre.

aliquis
2005-04-06, 21:00
varför prioriterar du (som alla andra ) bröst ?
Det där får mig alltid att fundera, förr tyckte jag att jag hade små bröst, eller ja, obefintliga bröst, nu är de väl något större men har kört uteslutande plana pressar några veckor så känns som de är "hängiga", men det kanske bara är jag.
Hur som helst, frågan är ju om det verkligen är jag som har underutvecklade bröst eller om det är så att "alla" andra har överutvecklade ;)
(jag har alltid kört dem ungefär som allt annat)

aliquis
2005-04-06, 21:02
Köra tex. 5 x 6 med lägre vikt för att orka de sista.
Köra tex. 5 x 6,5,5,4,3 med tung vikt.
Ingen aning, en variant är ju att köra med en vikt som du klarar fler än 5 reps med, typ 6-7, men bara göra 5, sedan gör du bara max 5 i nästa set med, osv, sista seten kanske bara blir 4 eller 3, kör på tills du klarar av 5:or i alla set och höj vikten en aning.
(om det nu är så 5x5 går till, men jag har fått den uppfattningen).

aliquis
2005-04-06, 21:05
Sant, men de tar mest på främre.
Å andra sidan är den mycket tyngre.

Allan
2005-04-06, 21:17
Och vilka vikter använder herrn i detta avancerade program? Hoppas verkligen det handlar om trettiokiloshantlar i curll och 130 i bänk...Skämt åsido - det är på tok för avancerat för nån som tränat fyra månader. Jag skulle vilja hänvisa till den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37200&highlight=schemafr%E5gor)

Jag skriver inte det här för att vara taskig, utan för att du inte ska spola ner flera månader i muggen. Du har säkert ökat jättebra på det program du kört - men om du faller in i samma fålla som majoriteten här hade du ökat på vilket program som helst.

Nybörjare ökar även på rent felaktiga program, och de går upp i muskelvikt på saft och kakor om de är i den fasen av sin pubertet. Men det har väldigt lite med träning att göra.

Fråga gärna, men gör inte samma tavla som så många andra (och jag också, fast för tjugofem år sen).


allan

brolinho
2005-04-06, 22:13
Allan: Ska kolla in länken, och tror mig ha läst om denna fälla nu när du säger det. Men de jag kör nu är väll mest basövningar ? Aja man ska inte säg imot de som redan vart på samma trappsteg.

JoelR: Alltså knakande kommer för många men jag tror sällan att de gör ont samtidigt, som det gör för mig. Förr spelade ajg en fotbolls match fastän jag fick ont i varje steg, de slutade med att jag typ tappade känslan eller vad man ska säga så att de vek sig när jag skulle gå. Vill inte få den skadan igen.

Tack för alla svar.

tossefar
2005-04-06, 22:37
Jag måste bara fråga... vad betyder trådtiteln? :confused:

stahlberg
2005-04-06, 23:21
Självklart blandar jag mig inte i själva programmet. Och jag vill inte bråka, tro mig.

Men jag tycker S89 orde klargöra en sak lite bättre. Vilka "lyft åt sidan" tar på laterala deltat? Du menar väl inte de lyft som Naploeon Bonapartes fru (som lyfte många karlar åt sidan) kallade side lateral raise?