handdator

Visa fullständig version : Bara -kallorier?


Topworker
2005-04-04, 22:59
Just det ja, många här säger att deff till mycket stor del handlar om just att äta mindre än vad man gör av med, en logik som låter så lätt o fin men jag tror det finns en hake, annars skulle det ju gå finfint att inte röra på sig alls och bara äta mindre. Visst, styrketräning stimulerar kroppen att spara muskler, men all kardio träning ? Vaför har man då den?
Vad gör det för skillnad om jag cardio 30 min eller 90 min om jag kompenserar med maten?

Min teori är nu att man faktiskt kan bestämma vad man vill bränna mha timing(träning, kost), intensitet, tillskott mm
Det är ju vida vedertaget att man främst bränner kolhydrater under högintensiv träning medans kroppen bränner mer fett vid lågintensiv träning.
På detta vis borde man kunna bränna mer fett och spara muskler...

så lite frågor:
1. Skulle man då inte med bra timing, tillskott och massor med träning kunna spara mer muskler och kanske bränna mer än 0.5 - 1 kg/v???
(Försöker bara klura ut om jag tjänar på att köra 2h kardio/dag istället för 1h)
Hoppas ni förstår frågan, jag är nämligen envis så jag kan bränna 1000Cal på EXF maskinen och sen traska o simma 1 km. Är jag riktigt envis så cyklar jag en extra runda hemmåt. Så hela passet kanske bränner 2000 - 2500 cal
Är det lite väl bra? (brukar dock slänga in en ordentlig protein drink imellan)

2. "Fettet brinner i kolhydraternas låga" heter det ju. Men ska man bränna massa kolhydrater för att bränna fett? Jag har läst att man inte ska äta på minst 2h innan fettförbrännings pass efterssom man då har massor av blodsocker som förbränns _istället_ för fett. Hur är det igentligen med mat/inte mat innan cardiopass(skillnad på högintensitet/låg int.?)

3. Om nu "bara minus kallorier" gäller, hur kan det då komma sig att det finns tillskott?(fånig fråga men en är ju svår o skriva, hoppas ni fattar)

öj va jag maler...Måste nana nu...
Hoppas någon har lite ideer...

WHITEFOLKS
2005-04-04, 23:07
först och främst så kan du ju äta mer om du rör på dig, dvs du får i dig mer näringsämnen och nyttigheter som kroppen behöver i allmänhet. Sen tror jag även att ju mindre % av ditt behov som du ligger under, desto mer garanterar du att det är fett istället för muskler som ryker. Att hålla kroppen i rörelse och under belastning gav ju som du sa även signalen att musklerna behövs och sätter igång alla processer som behövs för att bygga/bevara muskler. Men visst kan du deffa genom att bara dra ner på kalorierna, men det är absolut inte något som jag skulle göra personligen iaf, är väl mer för den som är lite lat av sig ;)

1. uppskattningarna som olika cardiomaskiner ger brukar oftast vara i överkant så ta de med en nypa salt.

2. du bränner i princip alltid fett oavsett aktivitet, är mest %andelen fett som ändras vid högre aktivitet men i slutändan kanske du bränner mer fett ändå (30% av 20 är mer än 60% av 8.)

3.tillskot för att bränna fett menar du? de kan ju hjälpa till så du orkar mer cardio eller bara allmänt göra så det är större chans att fett åker istället för muskler.. men i allmänhet så kommer de största resultaten under deffen från disciplin, inte några förbränningstillskott.

mmmCay
2005-04-04, 23:40
3. Om nu "bara minus kallorier" gäller, hur kan det då komma sig att det finns tillskott?(fånig fråga men en är ju svår o skriva, hoppas ni fattar)


1) Tillskott är inte en läkemedel - produkten är inte lika kontrollerat, så resultat är inte alls garanterat. Dvs, där finns placebo på marknaden :)

2) Några sorts tillskott höjer ämnesomsättningen något, så du faktist förbrukar lite mer. Kcal in vs kcal ut fortfarande gäller.

3) Några sorts tillskott "minskar" aptiten - man äter mindre för man har mindre ork/kan kontrollera sig lättare

Tänk på att din kropp använder mycket energi även om du bara ligger i sängen hela dagen. Detta är pga att de funktioner som är nödvändig för att överleva är ganska energidyra. Att ligga på kaloriminus, oavsett om detta är från högintensivkardio, lågintensivkardio eller bara från kosten, betyder att kroppen är tvungen att använda lagrad energi för att klara livet.

Om du inte kör någon form motion under deffen, kan kroppen "bestämma" att dina muskler, som har en dyrare underhållning än kroppsfett, är inte värde satsen. Dvs, dina dyra muskler blir nedbryten för energi :)

På samma tema är kolhydraterna och proteinerna i kosten. Kroppen har en viss behov och bruk av proteiner, som du kan påverka med att lyfta vikter och röra kroppen. Efter denna behov har fyllts, kommer kroppen att konvertera dina dyra (för de kostar mycket mer än kolhydrater) proteiner som du har ätit till glucos.

Att äta kolhydrater med proteiner också betyder att din kropp har mer ork för konditionsträning och att du sparar pengar.

Edit: Skulle också påpeka att många som kör deff utan konditionsträning har det mycket svårt att har råd med kalorier/kolhydrater till träningsshaken. Och det är en stor nackdel, tycker jag :)

Topworker
2005-04-05, 07:59
Tack för alla svar!
Tänkte undra lite till....


Gällande tillskott: Tex kalcium pyruvar sägs ju bränna bra, även enligt Paulun, så vad är skillnaden mellan att inte ta kalcium puruvat och deffa och ta kalcium puruvat o deffa? Kalcium puruvat lär ju bränna fett och typ spara muskler... Vad blir lixxom skillnaden om man ligger på tex -500 kcjl/dag?
Får man bättre muskler/fett bränning ratio?


Edit: Det blir fler frågor, men jag måste jobba nu....

thezet
2005-04-05, 12:45
Några synpunkter (som i någon mån överlappar) på varför förbränningsträning är att föredra framför minskat energiintag.

*. Träning leder till förändringar i ämnesomsättningen, vilka gör att kroppen bränner fett på ett effektivare sätt. Även om det inte är helt klarlagt varför HIIT är en överlägsen träningsform för fettförlust, trots att träningsformen gör av med betydligt mindre energi än konventionell cardio och primärt i form av glykogen, är en tes just att intensiteten leder till bättre aktivitet hos enzymer som är centrala för fettförbränningen. Ökad effektivitet lär dock följa av alla typer av förbränningsträning. Att förbättrad kondition möjliggör effektivare fettförbränning vid högre puls är känt, vilket är en anledning till att utföra progressiv aerobisk träning, och alltså i förlängningen möjliggöra att den övervägande delen av ett energiunderskott uppnås genom träning.

*. Aerobisk träning förbränner fett omedelbart. De försvarsmekanismer som kroppen använder sig av vid mer betydande energiunderskott kan undvikas när den övervägande delen av underskottet kommer från förbränningsträning, därför att det relativt höga kalorintaget kan förse kroppen med nödvändig näring. Minskat energiintag leder till sämre ämnesomsättning, ökad aerobisk träning till bättre.

*. Aerobisk träning kan utföras permanent. Det är inte realistiskt att hålla energiintaget i ständig schack under längre perioder. Däremot kan man genom aerobisk träning alltid hålla en bra form.

*. Hemligheten med att få riktigt bra resultat av aerobisk träning i samband med diet är att vänja kroppen vid ansträngningen innan man sänker energiintaget. Att gå ifrån obefintlig cardio och energiöverskott till energiunderskott och flitig cardio är upplagt för katastrof, och är en förklaring till varför amatörbodybuilders ofta lyckas "dieta bort" halva sin muskelmassa och komma in på scenen som skelett.

Topworker
2005-04-05, 20:28
Några synpunkter (som i någon mån överlappar) på varför förbränningsträning är att föredra framför minskat energiintag.

*. Träning leder till förändringar i ämnesomsättningen, vilka gör att kroppen bränner fett på ett effektivare sätt. Även om det inte är helt klarlagt varför HIIT är en överlägsen träningsform för fettförlust, trots att träningsformen gör av med betydligt mindre energi än konventionell cardio och primärt i form av glykogen, är en tes just att intensiteten leder till bättre aktivitet hos enzymer som är centrala för fettförbränningen. Ökad effektivitet lär dock följa av alla typer av förbränningsträning. Att förbättrad kondition möjliggör effektivare fettförbränning vid högre puls är känt, vilket är en anledning till att utföra progressiv aerobisk träning, och alltså i förlängningen möjliggöra att den övervägande delen av ett energiunderskott uppnås genom träning.

*. Aerobisk träning förbränner fett omedelbart. De försvarsmekanismer som kroppen använder sig av vid mer betydande energiunderskott kan undvikas när den övervägande delen av underskottet kommer från förbränningsträning, därför att det relativt höga kalorintaget kan förse kroppen med nödvändig näring. Minskat energiintag leder till sämre ämnesomsättning, ökad aerobisk träning till bättre.

*. Aerobisk träning kan utföras permanent. Det är inte realistiskt att hålla energiintaget i ständig schack under längre perioder. Däremot kan man genom aerobisk träning alltid hålla en bra form.

*. Hemligheten med att få riktigt bra resultat av aerobisk träning i samband med diet är att vänja kroppen vid ansträngningen innan man sänker energiintaget. Att gå ifrån obefintlig cardio och energiöverskott till energiunderskott och flitig cardio är upplagt för katastrof, och är en förklaring till varför amatörbodybuilders ofta lyckas "dieta bort" halva sin muskelmassa och komma in på scenen som skelett.


Tack för en mycket trevlig post!

"*. Träning leder till förändringar i ämnesomsättningen, vilka gör att kroppen bränner fett på ett effektivare sätt. Även om det inte är helt klarlagt varför HIIT är en överlägsen träningsform för fettförlust, trots att träningsformen gör av med betydligt mindre energi än konventionell cardio och primärt i form av glykogen, är en tes just att intensiteten leder till bättre aktivitet hos enzymer som är centrala för fettförbränningen. Ökad effektivitet lär dock följa av alla typer av förbränningsträning. Att förbättrad kondition möjliggör effektivare fettförbränning vid högre puls är känt, vilket är en anledning till att utföra progressiv aerobisk träning, och alltså i förlängningen möjliggöra att den övervägande delen av ett energiunderskott uppnås genom träning."

Låter om en rimlig förklaring, tnker köra HIIT träning med löpning och simning.

"*. Hemligheten med att få riktigt bra resultat av aerobisk träning i samband med diet är att vänja kroppen vid ansträngningen innan man sänker energiintaget. Att gå ifrån obefintlig cardio och energiöverskott till energiunderskott och flitig cardio är upplagt för katastrof, och är en förklaring till varför amatörbodybuilders ofta lyckas "dieta bort" halva sin muskelmassa och komma in på scenen som skelett"

Yeeha! där har vi nog pricker över i!
Du beskriver ju just mig... Jag har ju läst en massa och då sägs det att man ska deffa eller bulka, inget jams imellan. Så såklart lyder jag detta blint och bukar ordenligt och sedan går över till deff med massor minus kallorier samt brutala crdio pass... Vad har hänt de 3 senaste deffarna? Jo, jag har tappat en massa vikt, men knappt ändrat min fett/muskel ratio! Så jag har typ stått still de senaste 3 åren då jag tappat så mycket under deffen! Ska genast köra igång med cardio träning!(börjar ju deffen om 2v) Ska se till att minska energiintaget sakta, börja med att gå ner i GI hos kollisrna....
God ide?

mmmCay
2005-04-05, 21:54
Ska se till att minska energiintaget sakta, börja med att gå ner i GI hos kollisrna....
God ide?

Ja.

Hur mycket vikt tänkte du vara av med?

Topworker
2005-04-06, 19:58
Ja.

Hur mycket vikt tänkte du vara av med?

Tja, jag skrev ca 5 kg någonstans men någon sa att det var meningslöst att snacka vikt då det ska vara spegeln som avgör. Jag har en fetmätare som man håller i händerna, den säger att jag har 14.8% fett. Så med den skulle jag vilja komma ner till ca 10%. Det underliga är att jag just skaffat en våg med inbyggd fettmätare som även räknar ut vattenmängd och muskelmassa.
Den säger att jag har 27% fett!!??! och sedan att jag har 31% muskler när rnormalt är 45!?!? Det måste vara fel på den va? (kan det vara kreatinet kanske? Kretin = mer vatten i musklerna = musklerna "liknar" mer fett, som har mer vatten än muskler)

WHITEFOLKS
2005-04-06, 20:00
skulle tro att muskler innehåller mer vätska än fett gör.

mmmCay
2005-04-06, 20:19
Det är bra att sätta ett mål för vikt och tid för att kunna starta någonstans med en plan.

Jag som du skulle bestämma en energiförbrukningvana att hålla i minst en vecka eller två. Du kan ha till ex två olika sorts dagar, träningsdagar och vilodagar, medans du håller samma nivå under alla dina träningsdagar samt vilodagar.

Sen skulle jag räkna min energibehov för båda sorts dagar med uppladdningen.nu eller caloriesperhour.com

Med målet att äta 500kcal under min kalkylerat förbrukning, skulle jag räkna mitt energiintag med fitday.com och hålla förbrukning och intagnivåer i en eller två veckor.

Efter en sån studie kan man anpassa träningen och maten till målet med ganska säker resultat.

Topworker
2005-04-06, 21:10
Det är bra att sätta ett mål för vikt och tid för att kunna starta någonstans med en plan.

Jag som du skulle bestämma en energiförbrukningvana att hålla i minst en vecka eller två. Du kan ha till ex två olika sorts dagar, träningsdagar och vilodagar, medans du håller samma nivå under alla dina träningsdagar samt vilodagar.

Sen skulle jag räkna min energibehov för båda sorts dagar med uppladdningen.nu eller caloriesperhour.com

Med målet att äta 500kcal under min kalkylerat förbrukning, skulle jag räkna mitt energiintag med fitday.com och hålla förbrukning och intagnivåer i en eller två veckor.

Efter en sån studie kan man anpassa träningen och maten till målet med ganska säker resultat.

Kör redan efter energibehov, just nu ligger jag +500 men då deff drar igång kommer jag gå ner till -500 på en 2 v period.
jag har ett exel-ark med livsmedel och ett med beräkningar för energi, mitt normalbehov (utan träning) ligger på 2600 Kcjl.
Mitt ark räknar ut hur mycket energi jag får in, närings fördelning, energi% mm.(per dag då)
Allt lägger jag till i en logg...

Så själva den grunden känns som jag har...

Edit: Jag klipper in stats från annan tråd jag skrev:

Stats:
Tränat: snart 10 år, 3-4 ggr/v styrka samt simmat, gått, mm,mm i deff.
Vikt: 88 kg
längd: 179 cm
Ålder 27
BF: enligt bioimpedansmätare:ca 15%
Motivationsnivå: 110%, begränsas lite av ganska mycket arbete.

Mål: Tappa 4-5 kg vikt på 10 v med minimal förlust av muskler.(bf < 10-11%)
Energiintag: -500 av vad jag kör av med per dag. Har ett exelark som räknar alla gram/energier...

Träning under diet:
Styrke träning: endast 2 ggr/v, ganska korta pass men tunga, få reps och hög vikt, detta så man stimulerar kroppen att spara muskler utan att bryta ner dem för mycket. (andra förslag?)
Morgonprommenad: 2-3 ggr/v, ca 40 min. detta fåtal gånger pg måte åka till jobb tidigt.
Cardiopass(medium intesnsitet): 3-4 ggr/v. FX maskin och simning(ca 1 h gång)
Cardopass(hög intensitet) 1-2 ggr/v. HIT pass/"idiotlöpning" i 15 min. För att riktigt få gång blodcirkulationen samt "kicka igång" hormonerna...
Kaske lite boxersie med...

Så detta är min plan, ser den ok ut?

thezet
2005-04-07, 11:02
Träning under diet:
Styrke träning: endast 2 ggr/v, ganska korta pass men tunga, få reps och hög vikt, detta så man stimulerar kroppen att spara muskler utan att bryta ner dem för mycket. (andra förslag?)


Cardopass(hög intensitet) 1-2 ggr/v. HIT pass/"idiotlöpning" i 15 min. För att riktigt få gång blodcirkulationen samt "kicka igång" hormonerna...


Få set och hög vikt är utan tvivel befogat vid riktigt lågt energiintag, dvs. vid en kolhydratsnål diet. Det handlar dock i det fallet om ett nödvändigt ont och programmet är enligt min mening annars långt ifrån optimalt. För det första förbrukar sådan träning mycket lite energi, vilket naturligtvis inte är bra när man s a s har att ta av. För det andra är det visserligen som du skriver sannolikt så att HIIT i icke försumbar grad hjälper till att "kicka igång" hormonerna, men effekten lär vara betydligt mindre än den som följer av intensiv styrketräning. Min erfarenhet, som jag delar med många, är att högintensiv styrketräning har en närmast magisk effekt under diet. Den intensitetsfaktor som är ofelbar är kort vila. Försök att alltid hålla vilotiden under 1 min, helst 30 sekunder eller kortare. När du tränar armar och ben, kör en arm respektive ett ben i taget, i syfte att minimera behovet av vila. Vad gäller repsantalet är 8-12 realistiskt.

Jag har upplevt detta upplägg som otroligt effektivt, men det kan kompletteras ytterligare, på ett sätt som bör tilltala den som är rädd för att tappa muskler (vilket är ett hjärnspöke om inte glykogendepåerna är tömda). De flesta med goda kunskaper om styrketräning vet att statisk (isometrisk) träning och inte minst negativ (excentrisk) träning är extremt effektiv för både styrka och volym. Känt är också att de allra flesta försummar dessa träningstekniker. Själv brukar jag utföra dem dels under rena styrkecykler, dels under hård diet, vilket jag inbillar mig är de perioder där sådan träning gör mest nytta. Jag avslutar således den typ av intensiv träning som jag beskrivit ovan med ett set isometrisk träning för varje muskelgrupp, samt avslutar med ytterligare ett set excentrisk träning. Om detta är orsaken till att jag knappast förlorar någon muskelmassa alls, eller om det beror på att jag aldrig har mer än 3 kg att förlora kan jag inte veta säkert. För mig fungerar upplägget i vart fall perfekt.

Topworker
2005-04-07, 21:24
Få set och hög vikt är utan tvivel befogat vid riktigt lågt energiintag, dvs. vid en kolhydratsnål diet. Det handlar dock i det fallet om ett nödvändigt ont och programmet är enligt min mening annars långt ifrån optimalt. För det första förbrukar sådan träning mycket lite energi, vilket naturligtvis inte är bra när man s a s har att ta av. För det andra är det visserligen som du skriver sannolikt så att HIIT i icke försumbar grad hjälper till att "kicka igång" hormonerna, men effekten lär vara betydligt mindre än den som följer av intensiv styrketräning. Min erfarenhet, som jag delar med många, är att högintensiv styrketräning har en närmast magisk effekt under diet. Den intensitetsfaktor som är ofelbar är kort vila. Försök att alltid hålla vilotiden under 1 min, helst 30 sekunder eller kortare. När du tränar armar och ben, kör en arm respektive ett ben i taget, i syfte att minimera behovet av vila. Vad gäller repsantalet är 8-12 realistiskt.

Jag har upplevt detta upplägg som otroligt effektivt, men det kan kompletteras ytterligare, på ett sätt som bör tilltala den som är rädd för att tappa muskler (vilket är ett hjärnspöke om inte glykogendepåerna är tömda). De flesta med goda kunskaper om styrketräning vet att statisk (isometrisk) träning och inte minst negativ (excentrisk) träning är extremt effektiv för både styrka och volym. Känt är också att de allra flesta försummar dessa träningstekniker. Själv brukar jag utföra dem dels under rena styrkecykler, dels under hård diet, vilket jag inbillar mig är de perioder där sådan träning gör mest nytta. Jag avslutar således den typ av intensiv träning som jag beskrivit ovan med ett set isometrisk träning för varje muskelgrupp, samt avslutar med ytterligare ett set excentrisk träning. Om detta är orsaken till att jag knappast förlorar någon muskelmassa alls, eller om det beror på att jag aldrig har mer än 3 kg att förlora kan jag inte veta säkert. För mig fungerar upplägget i vart fall perfekt.

Jag har provat att att köra med hög intensitet innan, men det kändes bara som om jag förlorade muskler. Vikten gick ner men inte fett%;en.
Tror kombinationen ställde till det:
1.Gick från sittande bulk till idiot deff.
2. käkade väldigt lite kollisar, musklerna bara drog ihop sig och jag blev matt, dessutom kom 80% av kollisarna från mjök(laktos lär ha lite lustig effekt).
3. Cyklade alltid 30-40 min efteråt(styrketräningen). Åt nog mycket muskler...
4.Ingen högintensitets träning...

Mådde ganska kass, tänker inte göra så igen...
provade sist med "tung" träning (hög vikt, få reps) och det kändes bättre...
Ska prova med lite mer kollisar från typ havregyn innan passet, kanske det kan löna sig att gå över till högintensitet....