handdator

Visa fullständig version : Hur tillaga kycklingfile ugn??


hulk h
2005-04-04, 16:55
Hur tillagar man fileerna i ugn på bästa sätt? Tänkte göra ett stort lass o sedan frysa in. Blir dom torra när man plockar upp dem ur frysen o micrar dem?

:eating: :eating: :eating:

The Draf
2005-04-04, 17:02
Stek yta på dem först sen kan du snöra in dom i ugnen. Nej dom bli inte torra om du när du kör dom i micron såvida dom inte var torra när du frös ner dom eller nukade dom för länge i micron.

hulk h
2005-04-04, 17:08
hur länge ska man ha dem i ugenen? braspanna eller galler?

Thony
2005-04-04, 17:14
hur länge ska man ha dem i ugenen? braspanna eller galler?


Tjo, jag tar och gör så här:

3 st kyckling fileèr frysta, lägg dom i en glas form, på med 200 grader.
Jag kryddar med vitpeppar, curry, pepparmix, låter det stå cirka 35-45 min i ugnen , sen ut och är klara att serveras.

Pellefant
2005-04-04, 17:16
Stek yta på dem först sen kan du snöra in dom i ugnen. Nej dom bli inte torra om du när du kör dom i micron såvida dom inte var torra när du frös ner dom eller nukade dom för länge i micron.

Vad menar du med att "snöra in" ? Varför gör man det?

hulk h
2005-04-04, 17:17
Tjo, jag tar och gör så här:

3 st kyckling fileèr frysta, lägg dom i en glas form, på med 200 grader.
Jag kryddar med vitpeppar, curry, pepparmix, låter det stå cirka 35-45 min i ugnen , sen ut och är klara att serveras.

OK.. inget fett eller vätska i formen? Vänder du dem i halvtid eller kör du på samma sida hela tiden? Tänkte göra ca 2kg, då krävs det kanske något längre tid??

Thony
2005-04-04, 17:17
Stek yta på dem först sen kan du snöra in dom i ugnen. Nej dom bli inte torra om du när du kör dom i micron såvida dom inte var torra när du frös ner dom eller nukade dom för länge i micron.


och varför skall man steka dom innan ?

Thony
2005-04-04, 17:18
OK.. inget fett eller vätska i formen? Vänder du dem i halvtid eller kör du på samma sida hela tiden? Tänkte göra ca 2kg, då krävs det kanske något längre tid??


Sorry glömde, jo givetvis, jag häller på raps olja efter eget behag..Jag vänder dom inte, jag gör inte ett skit ;) Tja det kanske kräver lite längre tid, men du kan ju öppna dom lite och kolla i dom, så att dom har en bra färg.

Rockhard
2005-04-04, 18:33
och varför skall man steka dom innan ?

Dom blir äckliga med "svampig" konsistens annars.

Fredrik_
2005-04-04, 19:32
Vad menar du med att "snöra in" ? Varför gör man det?

= slänga in på vissa nordliga dialekter ;)

MyungChul
2005-04-04, 20:17
Dom blir äckliga med "svampig" konsistens annars.

då gör du helt enkelt fel. på med lite honungs och vitpeppar så fixar dom sig själva. flytande honung givetvis.. du lär behöva uppåt 50 minuter med 2kg.. iallafall om du inte har "bråttom"

raZmus
2005-04-04, 20:58
Så här gör man:

- Tina upp kycklingen (annars är det massa vatten i och kring den och den kommer bli svampig)
- Rör ner olja, grillkrydda, soya, honung (eller vad du nu vill marinera med) i en plastpåse.
- Lägg kyckingen i påsen och skaka och gno lite. Låt den ligga en stund så det drar åt sig.
- Ugnen på 225grader C
- Lägg kycklingfiléerna i en form eller något (inte med all olja utan bara det som är på dem :) )
- In i ugnen i 20-30 minuter.

Så här blir det godast! (vilket iofs är ganska subjektivt :D )

hulk h
2005-04-05, 05:10
tack för tipsen. berätta gärna om era "hemliga" recept på de bästa marinaderna. :bow:

Pdaddy
2005-04-05, 07:25
Razmusen har det bästa eller orginellaste tippset.

Ja kör samma gradantal å tid.

Glasform (ungssäker såklart), Lite olivolja i botten, kryddar fileerna med CITRON PEPPAR (de är nog bästa kryddan för kyckling !!!

Sen ibland kör man ju lite marinader, men en annan e ju inte snåljesus så man inköper den istället :D . Ja tycker att santamarias vitlöksmarinad e goast, kaj ps e också ok.

M

Thony
2005-04-05, 08:29
svampig, lol ?

raZmus
2005-04-05, 08:31
Grillad kyckling ska vara torr och trådig! :D

christian
2005-04-05, 08:36
Äh, bara in med det i ugnen i typ 45 min på 200 grader.

Lägg lite olja i formen så suger kycklingen upp lite av det samtidigt som det kokas i sitt eget vatten. Blir hur mört som helst så länge du inte har den i ugnen för länge. Peppra och salta ovanpå och vänd på dem efter halva tiden och krydda där också.

Thony
2005-04-05, 08:44
Äh, bara in med det i ugnen i typ 45 min på 200 grader.

Lägg lite olja i formen så suger kycklingen upp lite av det samtidigt som det kokas i sitt eget vatten. Blir hur mört som helst så länge du inte har den i ugnen för länge. Peppra och salta ovanpå och vänd på dem efter halva tiden och krydda där också.


man behöver inte ens vända på den, det sköter sig själv men annars :thumbup:

christian
2005-04-05, 09:07
man behöver inte ens vända på den, det sköter sig själv men annars :thumbup:

Jo, tänkte mer på kryddningen.. iom att den var fryst så suger den inte åt sig så mkt. Därav vändningen.. :D

z_bumbi
2005-04-05, 09:17
Hur tillagar man fileerna i ugn på bästa sätt?

Starta ugnen, 200-225 grader.
2-3 kg filé direkt från frysen. Häll kycklingen i en långpanna med folie i botten.
Hur mycket man kan köra i taget beror på vilken ugn man har, filéerna bör inte ligga staplade på varandra då de tar mycket längre tid att bli klara då. Har man en tillräckligt stor ugn med varmluft kan man köra 8-12 kg på en gång (Läs: Min mor har en sådan ugn och jag är avundsjuk.)

Häll över de kryddor man önskar. Det går att krydda halva plåten för sig om kryddorna går att kombinera smakmässig, t ex halva plåten kebab och andra halvan currry eller vitlök. Soja funkar nästan alltid.
Det bildas en sky på botten och där blandas alla smakerna men den kryddning som ligger kvar på toppen av filéerna sätter sin särprägel på varje halva i alla fall.

In med kycklingen i den svala ugnen, sen tar det 45-60 minuter att bli klar. Självklart ska man kolla noga om det verkligen är klart då det är kyckling.

I går blev det en halv påse tacokrydda, soja och lite extra vitlök till 2 kg kyckling. :eating:

Cupofcoffee
2005-04-05, 09:40
Starta ugnen, 200-225 grader.
2-3 kg filé direkt från frysen. Häll kycklingen i en långpanna med folie i botten.
[...]

Varför folien? För enkel disk?

Thony
2005-04-05, 10:02
Varför folien? För enkel disk?


antagligen ?

Cinna
2005-04-05, 10:05
Varför folien? För enkel disk?

Jopps ... lägg folie i botten så behöver du aldrig bry dig om att något bränner fast. Funkar öven om du har någon vätska över kycklingen. Bara plocka ur å slänga, hur smidigt som helst :)

Fettecke
2005-04-05, 10:28
Angående marinaden där.... jag brukar köpa vanlig Tex-mex marinbal, på ICA kostar dom 9.90...

Annars så blir det thaisås, vatten, Honung, kycklingfond, Curry, pepparmix, salt, samt matolja... blanda ihop, och häll över kycklingen... mumms mumms.

Rockhard
2005-04-05, 20:56
svampig, lol ?

Jo lite gele-aktig. Jag gillar när den är mer torr och det blir den när man steker.

Thony
2005-04-06, 08:35
Jo lite gele-aktig. Jag gillar när den är mer torr och det blir den när man steker.


tja eller om du har den inne längre tid ?

aidee
2005-04-21, 14:47
Jag gjorde en kajsavargmarinad på äpple, citronpeppar, olivolja, vitvinsvinäger, honung och lite soya, funkade oväntat bra =)

elan
2005-04-24, 13:21
Idag gjorde jag som så att jag bredde lite pesto över kycklingfiléerna innan de åkte in i ugnen. Blev hur gott som helst!

s_himself
2005-04-26, 18:59
Går ju även göra nån gräddsås och ha i formen, hacke ner grönsaker, t.ex. purjolöv, paprika, selleri, vitlök eller nåt sånt. krydda med kayene eller chilli, lite honung, svartpeppar och salt.

stek till fileerna lite innan, lägg dom i såsen, på med glaslock och låt dom bli klara i ugnen. Du kan vid jämna mellanrum ösa lite av såsen över filéerna så dom definitivt inte blir torra :) bressera tror jag det kallas när man gör så :)

Cess
2005-04-26, 19:49
Tandoorikyckling!!

Köp en burk med tandoorikrydda
blanda typ ett par matskedar kryddblandning med ungefär 1 dl naturell yogurt. Pressa i lite citron och ha eventuellt i lite olja.

Snitta kycklingfiléerna på ovansidan så att marinaden kommer åt så mycket som möjligt.Lägg filéerna+ marinad i en skål eller påse och låt marinera i minst en timme, gärna längre.

Tillaga i ugn 225 grader tills det är klart typ 25 min.

Mycket gott!!

Bao-Bao
2005-04-26, 21:07
Hoisinsås på kyckling är riktigt gott också, blir som en fyllig lite sötare soyasmak. :eating:

myggan
2005-05-02, 09:24
testa santa marias nya easy cooking creamy curry..

sååå jäkla enkelt och gott