handdator

Visa fullständig version : Bröst mån&fredagar ok?


Davil
2005-04-04, 11:58
Är det dåligt att träna bröst måndagar och fredagar ? Tänkte lägga ner lite extra energi på den muskeln, men är osäker på om jag då kanske kommer att bryta ner den istället för att bygga.

abjorn
2005-04-04, 12:04
Man kan köra bröstet 2 ggr per vecka om man nu vill det.

Men varför är det ALLTID just bröst folk vill prioritera? Har nog aldrig sett någon prioritera ben, även om det är just det många behöver ;)

AcidSleeper
2005-04-04, 12:17
Joda det har jag prioriterat en gång i tiden... ben alltså!

hammerchest
2005-04-04, 12:23
Man kan köra bröstet 2 ggr per vecka om man nu vill det.

Men varför är det ALLTID just bröst folk vill prioritera? Har nog aldrig sett någon prioritera ben, även om det är just det många behöver ;)

Ben har högsta prioritet för mig just nu!

Thony
2005-04-04, 12:27
Ben har högsta prioritet för mig just nu!


efter bara tränat överkropp (mest bröst, armar, i viss del rygg+axlar) ?

Loke
2005-04-04, 12:33
Man kan köra bröstet 2 ggr per vecka om man nu vill det.

Men varför är det ALLTID just bröst folk vill prioritera? Har nog aldrig sett någon prioritera ben, även om det är just det många behöver ;)

Hehe, bröst är en skön muskel att träna hårt eftersom man knappt använder den i vardagen. Det stör inte när man har träningsvärk i den. Benen å andra sidan... Om jag tränade dem två gånger i veckan skulle jag ju gå runt som pingu hela tiden. :)

abjorn
2005-04-04, 12:37
Hehe, bröst är en skön muskel att träna hårt eftersom man knappt använder den i vardagen. Det stör inte när man har träningsvärk i den. Benen å andra sidan... Om jag tränade dem två gånger i veckan skulle jag ju gå runt som pingu hela tiden. :)

Så bara för att man inte störs av träningsvärken så kan man träna den 2 ggr... Ja det var ju en ide ;)

Lucas
2005-04-04, 15:38
benen är alldeles för tunga för att träna 2ggr vecka märkte jag då jag körde.
men kanske någon vecka skulle det gå.

Popeye
2005-04-04, 15:51
Att köra samma muskelgrupp riktigt tungt mer än en gång per vecka tror jag är lite i värsta laget. Men det betyder ju inte att det inte funkar, bara att man får vara lite lyhörd och se upp med överträning.
Själv så börjar jag veckan med bröst på tisdag och rygg på onsdag, sedan blir det dips och chins på armdagen, dvs lördag. Överkroppen får sig en liten uppryckare men inte mer heller. Två tunga benpas/vecka? Glöm det... funkar inte för mig iaf.
Många varvar dessutom Mark/böj varannan vecka så att när man ena veckan kör den ena tungt så kör man den andra lätt. Detta för att cns skall ha en rimlig chans att återhämta sig.

Sheogorath
2005-04-04, 16:02
Varför låsa fast dig vid samma dagar varja vecka? Frekvensen blir för hög och du kommer säkert att bli övertränad. Istället kan du ju köra bröst var femte dag, sen får bröstpassen infinna sig när de vill. Detta är ett mycket smarare system om man vill köra en muskel lite oftare. Att träna en muskel i byggarsyfte mer frekvent än var femte dag tror jag absolut inte ger mer. Det kan säkert t.o.m. ge mindre.

jwzrd
2005-04-04, 16:03
Man kan köra bröstet 2 ggr per vecka om man nu vill det.

Men varför är det ALLTID just bröst folk vill prioritera? Har nog aldrig sett någon prioritera ben, även om det är just det många behöver ;)

Jag gör det :em:

Davil
2005-04-04, 17:57
OK...Jag prioriterar bröst därför att den muskeln inte vill växa i samma takt som övriga kroppen... Men om jag fick bestämma så skulle jag vilja att mina tuttar och ben växte lite extra så de kommer ikapp med övriga kroppen...

Allan
2005-04-04, 18:13
Frekvensen blir för hög och du kommer säkert att bli övertränad.

Folk skyller för mycket på den där jävla överträningen. Man kan köra varje muskel två gånger i veckan under lång tid utan att bli övertränad. Folk tränar alldeles för mesigt ..

allan

Sheogorath
2005-04-04, 19:38
Folk skyller för mycket på den där jävla överträningen. Man kan köra varje muskel två gånger i veckan under lång tid utan att bli övertränad. Folk tränar alldeles för mesigt ..

allan

Jag får det inte att gå ihop. Varför skulle folk bli övertränade om de körde för mesigt?

tristan
2005-04-04, 20:07
Jag får det inte att gå ihop. Varför skulle folk bli övertränade om de körde för mesigt?

För att de äter för lite förståss.

Fors
2005-04-04, 20:18
Jag får det inte att gå ihop. Varför skulle folk bli övertränade om de körde för mesigt?

Han menar att folk inte blir övertränade. Däremot använder de hotet om överträning som anledning till att inte träna tillräckligt ofta och hårt.

Allan
2005-04-04, 20:20
Jag får det inte att gå ihop. Varför skulle folk bli övertränade om de körde för mesigt?

Det var inte det jag menade. Jag menar att folk är för rädda för att bli övertränade - så de vågar inte köra ordentligt!

Ärligt talat det är ett jäkla tjat hela tiden om att folk inte har ätit tillräckligt, inte sovit tillräckligt, inte vilat tillräcklligt sen förra gången, är lite snoriga, har läxor, jobbar övertid, är bakfulla.....Listan kan göras längre!

Så länge man inte brutit nånting kan man träna (och till och med då kan man träna). Det är YTTERST sällan jag träffar någon som blivit övertränad av för hård träning - det är nästan alltid andra faktorer som spelar in.
Inom i stort sett alla andra sporter - inkluderat närbesläktade idrotter som SL och OL - kan man träna tio-tolv pass per vecka. Inte alla veckor naturligtvis men periodvis. Under vissa mängdträningsveckor kunde jag träna knäböj sex gånger på fyra dagar, och inte på lätta vikter.

Till trådstartaren:

Mitt stalltips är dock att bröstet redan får sig tillräckligt med träning, men att du äter för dåligt,


allan

Allan
2005-04-04, 20:21
Han menar att folk inte blir övertränade. Däremot använder de hotet om överträning som anledning till att inte träna tillräckligt ofta och hårt.

Du formulerade det bättre än jag!


allan

Matte_Maiden
2005-04-04, 20:29
Det var inte det jag menade. Jag menar att folk är för rädda för att bli övertränade - så de vågar inte köra ordentligt!

Ärligt talat det är ett jäkla tjat hela tiden om att folk inte har ätit tillräckligt, inte sovit tillräckligt, inte vilat tillräcklligt sen förra gången, är lite snoriga, har läxor, jobbar övertid, är bakfulla.....Listan kan göras längre!

Så länge man inte brutit nånting kan man träna (och till och med då kan man träna). Det är YTTERST sällan jag träffar någon som blivit övertränad av för hård träning - det är nästan alltid andra faktorer som spelar in.
Inom i stort sett alla andra sporter - inkluderat närbesläktade idrotter som SL och OL - kan man träna tio-tolv pass per vecka. Inte alla veckor naturligtvis men periodvis. Under vissa mängdträningsveckor kunde jag träna knäböj sex gånger på fyra dagar, och inte på lätta vikter.

Till trådstartaren:

Mitt stalltips är dock att bröstet redan får sig tillräckligt med träning, men att du äter för dåligt,


allan

:thumbup:

Kimball
2005-04-04, 20:39
Mitt stalltips är dock att bröstet redan får sig tillräckligt med träning, men att du äter för dåligt,


allan

Så du tror absolut inte att en sån prioritering kan hjälpa ngt? Individuellt självklart, men ja.. ändå? Ngn som testat att prioritera bröst och ökat bättre i volym?

Allan
2005-04-04, 20:41
Absolut skrev jag inte. Men bröstet är ju en liten skitmuskel som i 99 fall av hundra får för mycket träning i varje fall.


allan

Kimball
2005-04-04, 20:49
Absolut skrev jag inte. Men bröstet är ju en liten skitmuskel som i 99 fall av hundra får för mycket träning i varje fall.


allan

Jag förstår. Då kanske det är utförande som felar i många fall? Så axlar och triceps bär den mesta vikten och därav ger dålig tillväxt på bröstet? För skylla på gener är tråkigt. :>

Fettecke
2005-04-05, 22:33
Jag förstår. Då kanske det är utförande som felar i många fall? Så axlar och triceps bär den mesta vikten och därav ger dålig tillväxt på bröstet? För skylla på gener är tråkigt. :>

Håll längre ut på stången vid bänkpress isf, om du håller på det refflade området på skivstången, jag brukar köra med pekfingret på slutet av de refflade området på olympiastpången... får mest kontakt då... det skulle säkert gå att lyfta tyngre om jag höll längre in, men får sämre kontakt

Sedan kanske du strechar dåligt, eller inte alls *grr27*
det kan vara en bidragande faktor även det...

muskelfibrer (eller vad det heter ?) har också en stor betydelse, det är jag ett levande bevis på, en kompis till mig är GROV i jämnförelse, men ändå så är vi lika stark i 80% av de övningar vi kör gemensamt, sedan är någon starkare i nåt annat osv...

Kimball
2005-04-06, 07:29
När jag kör bänkpress brukar jag hålla så jag har lillfingret i början på räfflade området på en Eleikostång vilket är ungefär så pass brett som jag kan hålla för att ens nå upp till ställningen igen. Dock kör jag mest hantelpressar nu för tiden då jag tyckte att djupet man kunde ha gav bättre kontakt, iaf i början.
Stretcha gör jag efter varje pass någorlunda, faktiskt. Så jag vettikatten vad jag gör för fel egentligen.

Fettecke
2005-04-06, 08:31
När jag kör bänkpress brukar jag hålla så jag har lillfingret i början på räfflade området på en Eleikostång vilket är ungefär så pass brett som jag kan hålla för att ens nå upp till ställningen igen. Dock kör jag mest hantelpressar nu för tiden då jag tyckte att djupet man kunde ha gav bättre kontakt, iaf i början.
Stretcha gör jag efter varje pass någorlunda, faktiskt. Så jag vettikatten vad jag gör för fel egentligen.

Minns jag rätt nu så håller du alltså väldigt tätt?? vilket ínte tar så mkt på bröst, utan på triceps... ju längre ut du håller, ju mer bröst...

Kimball
2005-04-06, 11:24
arr, menade att jag håller lillfingret i slutet av det räfflade området såklart, annars blir de ju smal bänk >_<
My bad.