handdator

Visa fullständig version : Angående Feminism - LÄS DETTA!


scythe
2005-04-04, 11:39
För några veckor sedan hamnade jag och min flickvän i en diskussion angående en krönika i Metro. En man gjorde lite narr av Schyman och feministpartiet och skrev en del tänkvärda saker. Jag höll med honom, min flickvän gjorde det inte. Hon sa att vi män har ett ansvar. Vi har ett gemensamt ansvar för allt kvinnoförtryck och för alla våldtäkter som sker. Självklart utbrister jag "skitsnack! jag har inget jävla ansvar. Jag har aldrig våldtagit någon och kommer aldrig göra det heller!". En naturlig reaktion, jag är rätt säker på att de flesta killar/män skulle göra likadant.
Hon menade att jag hade fel och visade mig en artikel. Jag läste och blev tyst en bra stund. Jag ser mig själv som en vidsynt människa, jag respekterar kvinnor, tar starkt avstånd från all form av kvinnoförtryck och anser mig själv vara en bra pojkvän. Ändå kände jag mig väldigt träffad.
Jag håller fortfarande med krönikören i Metro till viss del, men jag känner numera att jag faktiskt har någon form av ansvar.


Nedan länkar jag till artiklen, men innan ni börjar spy galla över mig och artikeln vill jag att ni läser följande:


- På Kolozzeum har vi ett skönt gäng. Killar/män som är bra pojkvänner, fantastiska pappor som sliter hårt och folk som är goa' och omtänksamma i allmänhet. Jag är säker på detta.
Det är varken mitt eller artikelns syfte att nervärdera någon.


- Jag har läst artikeln och tagit till mig mycket av det som står. Det betyder inte att jag svalt allt som skrivits och tycker att det är den slutgiltiga lösningen. Jag tycker att den har en del brister i sitt resonemang, men att förkasta den helt och hållet vore bara ett tecken på antingen okunskap eller rädsla för att erkänna någonting. Vare sig det är för sig själv eller för någon annan.


- Om ni tycker att något är fel, skriv varför istället för att kasta ur er att artikelförfattaren (som inte är en arg kvinna, utan en man snart 50) är en jävla fjolla och liknande.

Artikeln kommer här:
http://www.etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=45214

Tomten
2005-04-04, 11:56
Det är ju självklart att alla män har ett ansvar, men det betyder inte att vi ska betala någon speciell "mansskatt" för alla våldtäkter. För de flesta "moderna" män hoppas jag verkligen att de flesta saker som nämns i artikeln är en självklarhet. Visst fan städar ni hemma? Eller är ni "kärringar"? :laugh:

hangatyr
2005-04-04, 11:57
problemet med ehrenbergs feminism är, enligt mig, att han ger män ett kollektivt ansvar, en kollektiv skuld. detta liknar kristendom allt för mycket. en person kan ENBART vara ansvarig för sina egna handlingar, ananrs får vi ett samhälle där tyskar av idag ska ta på sig ansvaret för döslägren under VK2, där USA:s vita ska ta på sig ansvaret för att slavar behandlades illa under 1800-talet, där svenskar ska skämmas för att man under 1600-talet utplånade städer i tyskland och polen. Och slutligen då ett samhälle där män ska ta ansvar för vad en patriarkal sktruktur som har många tusen år på nacken har ställt till med.

kontentan är: jag tar gärna ansvar för mina handlingar: en människa (man, kvinna lleler barn) ska aldrig få råka illa ut om jag kan hindra det, MEN jag tar inte ansvar för att andra män (och kvinnor, 1/3 av alla inrapporterade fall av barnmissandel är begångna av kvinnor) beter sig illa.

Dumleman
2005-04-04, 11:58
Alltså ursäkta mig men är jag en del av "våldtäktskulturen" om jag skrattar åt ett typiskt "mansskämt"? Jag skrattar åt "kvinnoskämt" också. Jag stör mig hela tiden på medias kvinnosyn men jag gör ingen aktiv motåtgärd. Skribenten menar att är man inte feminist är man med i "våldtäktskulturen", ungeför som att säga att om man inte är medlem i green peace så bryr man sig inte om naturen. Visst jag håller med till viss del men jag tycker att han överdriver, men visst det finns säkert många som passar in i hans form.

Tomten
2005-04-04, 12:00
problemet med ehrenbergs feminism är, enligt mig, att han ger män ett kollektivt ansvar, en kollektiv skuld. detta liknar kristendom allt för mycket. en person kan ENBART vara ansvarig för sina egna handlingar, ananrs får vi ett samhälle där tyskar av idag ska ta på sig ansvaret för döslägren under VK2, där USA:s vita ska ta på sig ansvaret för att slavar behandlades illa under 1800-talet, där svenskar ska skämmas för att man under 1600-talet utplånade städer i tyskland och polen. Och slutligen då ett samhälle där män ska ta ansvar för vad en patriarkal sktruktur som har många tusen år på nacken har ställt till med.

kontentan är: jag tar gärna ansvar för mina handlingar: en människa (man, kvinna lleler barn) ska aldrig få råka illa ut om jag kan hindra det, MEN jag tar inte ansvar för att andra män (och kvinnor, 1/3 av alla inrapporterade fall av barnmissandel är begångna av kvinnor) beter sig illa.

precis, att bygga ett samhälle med kollektiv bestraffning är väl endå inte rätt?

- fan du är ju hårdrockare...
- japp
- du vet, en hårdrockare dödade en kille i helgen
- verkligen?
- japp, så nu vill vi ha lite pengar av dig.
- ok här...

lite absurt :)

Papi
2005-04-04, 12:01
På vissa punkter har han ju en poäng, men överlag resonerar han osammanhängande och drar slutsatser som är helt bisarra.

Jag kan hålla med om att män som grupp har ett kollektivt ansvar för att kvinnor behandlas på samma villkor som män, att jämställdhet ska råda. Men jag kan aldrig nånsin hålla med om att män som grupp ska ta ansvar för att en enskild individ har begått en brottslig och förkastlig handling.

När han skriver såhär idiotiska saker så tappar han all trovärdighet:

"Och varje gång du ropar DET ÄR INTE MITT FEL så är du en hycklare som aktivt ställer dig på våldtäktsmännens sida."

Och vad har han för belägg för ett sådant här påstående?

"Varför finns det ett gemensamt ansvar för allt utom för mäns förtryck av kvinnor?"

Ledsen, men han ger ett förrvirrat och osammanhängande intryck.

hangatyr
2005-04-04, 12:03
till saken hör ju att ehrenberg skriver en debattartikel här, med avsikt att väcka.... debatt. något han uppenbarligen lyckas med.
en intressant grej är att han levt som kvinna en gång i tiden, mest för att se hur kvinnor särbehandlas negativt i samhället. han skrev en bok om detta vill jag minnas.

abjorn
2005-04-04, 12:05
jahopp... då var man klassificerad som våldtäktsman då *screwy*

tp_88
2005-04-04, 12:06
Slutade läsa efter hälften...
"Heard that, read that" liksom...

Är less på att massa nötter ska vara poltitiskt oppurtuna hela tiden!
Jag försöker, rakt emot honom, se folk som individer, inte grupper!

Är vi en grupp som har ansvarar för varje medlem i "flocken" måste väl vi också fällas för om inte våldtäkt ( som ett exempel ), så iaf för medhjälp till brott. ALLA har ett eget ansvar! Tyvärr är det väldigt urvattnat i Sverige...

Bara såga mig totalt nu!! :hbang:

scythe
2005-04-04, 12:14
Slutade läsa efter hälften...
"Heard that, read that" liksom...

Är less på att massa nötter ska vara poltitiskt oppurtuna hela tiden!
Jag försöker, rakt emot honom, se folk som individer, inte grupper!

Är vi en grupp som har ansvarar för varje medlem i "flocken" måste väl vi också fällas för om inte våldtäkt ( som ett exempel ), så iaf för medhjälp till brott. ALLA har ett eget ansvar! Tyvärr är det väldigt urvattnat i Sverige...

Bara såga mig totalt nu!! :hbang:
Tänker inte såga dig, men du missade hela poängen med artikeln. Kanske för att du inte läste hela.

Rataxes
2005-04-04, 12:15
Är jag enligt honom en del av problemet genom att helt enkelt passivt existera så... låt mig vara en del av problemet.

Niclaaas
2005-04-04, 12:25
Bara såga mig totalt nu!! :hbang:

bara att det är direkt dumt att uttala sig om en text när man inte ens orkade läsa hela

Jax
2005-04-04, 12:27
Svårigheten att juridiskt göra våldtäkt till ett brott där skulden läggs på män och inte på offret (i domstolarnas agerande eller i lagen) handlar om en sjuk rädsla från män som grupp att förlora rätten till överfall.
Svårigheten är snarare att vårt brottsystem (med all rätt) bygger på att alla är oskyldiga tills motsatsen har bevisats. Samma sak gäller för alla andra brott, så även våldtäkt, mord osv. Mig veterligen finns det ingenstans i lagen där det görs gällande att män får överfalla kvinnor. När män inte blir dömda beror det inte på lagen utan på att bevisen inte räcker till.

Doctor Snuggles
2005-04-04, 12:30
Artikeln var, som debatten är i allmänhet, simplistisk och ensidig, tyvärr.
Generellt sett så anser jag att feminismen skjuter sig själv i foten genom dylika debatter. Våldtäkter överhuvudtaget är ett samhällsmässigt problem, och inte ett problem som tillfaller ett visst genus. Att tilldela problemet åt män, sätter kvinnor i en offerposition. Hur är det förenligt med den jämställdhet som feminismen skall stå för?
Det märkliga i sammanhanget är att eftersom detta problem då skulle tillfalla ett visst genus, att detta genus skulle ha, i princip, all makt i samhället, eller iaf tillräcklig med makt för att göra något åt problemet.
Men våldtäkt handlar om _brist_ på makt, brist på kontroll.
Det är en maktutövning utav individer utifrån en känsla av svaghet.
Det är snarare intressant att se på problemet ur ett psykologiskt perspektiv, och vad motivationen bakom dessa handlingar är.