handdator

Visa fullständig version : Forest exponerad

Sidor : [1] 2

Forest
2001-09-04, 19:52
Detta är ju lite exhibitionistiskt men eftersom det faktiskt är inspirerande att läsa andras journaler så lägger jag upp min egen. Det bör ju faktiskt kunna bidraga till ökad självdiciplin!

Jag är 40 år, en kontorsslav som reser i jobbet ganska ofta.

Jag har uthållighetstränat flitigt till för 10 år sedan. Man kan säga att jag startade om för ett år sedan och grep tag i vikter för 6 månader sedan. Först hipp som happ, senare enligt ett schema där jag tränade hela kroppen varje gång (har i princip struntat i benen) 2-3 ggr per vecka. För ett par månader sedan tänkte jag starta med ett delat program, men förkylningar, semester och sådant kom emellan. Jag startar därför om IDAG.

Jag har aldrig mätt mig förut men gjorde så i morse, det kändes ganska tjejigt…

186 cm.
85 kg
Midja - 77-94 cm. beroende på indrag, anspänning, inandning och så. Hur skall man mäta?
Bröst - 108 cm.
Överarm - 37 cm.
Nacke 41 cm.
Lår - 61 cm.
Vad - 40 cm.

Det skulle vara skoj att mäta fetthalten. Om jag skulle tappa 5-6 kg. så skulle jag ha väldigt lite fett kvar att ta på. Kan man därmed göra en uppskattning till ca. 12-13%?

Idag har jag gjort första passet på mitt första delade program som lyder enligt följande:

Dag 1.
Bröst, Axlar, Armar, Mage

Bänkpress
Axelpress
Lutande hantelpress
Dips
Framåtlutande X-drag för bakre axlar
Bicepscurl, Z stång
Hantelcurl
Magcrunchmaskin
Sned mage

Dag 2.
Ben, Rygg, Mage

Squats eller benpress (varannan gång)
Glutenusmaskin (spark bakåt)
Bencurl
Chins eller neddrag
Rodd
Ryggsträckning
Pullovermaskin
Magcrunchmaskin
Sned mage

Dag 3.
Vila eller löpning

Dag 4.
Vila eller löpning (bara på en av vilodagarna)

Dag 5.
Omstart.

Mina mål är att bli:
Starkare (jag är hemskt svag i de flest riktningar).
Större utan att bli fet.

Forest
2001-09-05, 20:54
Jodå, den andra delen av programmet gick också bra. Det är nog första gången jag styrketränar två dagar efter varandra. Kände av en del från gårdagen genom lite stelhet för vissa övningar.

Jag har länge försökt att öka på chinsen (bortvända handflator) eftersom jag tycker det är en suverän övning. Men idag orkade jag bara med 6 + 5 + 4 och några negativa. Väldigt deprimerande och förmodligen min svagaste övning.

Jarod
2001-09-06, 18:04
Härligt med en som återigen kommit på vad livet går ut på... ;)

Fortsätt träna och må bra.. Tror jag pratar för de flesta här på forumet när jag säger att vi kommer att hjälpa dig så gott vi kan.

Mvh Danne

donga
2001-09-06, 18:27
Chins är tungt och ska vara tungt, jag har typ aldrig gjort mer än 12 st och då har jag bara orkat typ 10 nästa set. Kan tänka mig vilka satans lats grabbarna som tävlar i Athletic Fitness måste ha, kör typ 25 st på tävling. Saftigt...

Forest
2001-09-07, 10:03
Sprang 10 km på 52 minuter igår kväll. Det var struligt eftersom de hade stängt av en gångbro över spårvagnsspåren där jag brukar springa, nu fick jag gena runt ut i spenaten och över ett berg… Det kändes lite lustigt i låren efter benpasset dagen innan.

Jag har aldrig brytt mig om att träna benen tidigare eftersom de alltid varit ganska rejäla av sig själva och tack vare annan träning.

Jag började med 3X10 djupa knäböjningar på 60 kg. Det har jag tänkt sakta öka efter hand. Käns lite kymigt om man skulle fastna.

Glutenusmaskin med nästan hela magasinet (den är nog bygd för tjejer, men det är en väldigt skön övning där man har en rulle i knävecket och sparkar bakåt) och bencurl.

Annars så kör jag alla set till max vilket innebär att jag aldrig klarar samma antal på andra settet som på första, osv. Är någon av den synpunkten att det då är bättre att minska vikten efter hand?

Petrus
2001-09-07, 10:15
Allt är ju relativt... :) Det beror ju på vad man vill med sin träning... Jag fösöker hela tiden överbelasta musklerna på det viset att jag hänger på lite efter varje set men försöker alltid att hålla mig inom 4-6 repetitioner. Det kan bli 10 reps eller 2 reps...huvudsaken är att det känns bra. ;)
Träningen ska i Första hand vara rolig...musklerna och välmåendet är saker som du får på köpet... :)
Tycker att ditt upplägg ser ganska bra ut, men du gör Pulloverövningen på ditt ryggpass?
Det är ju i första hand en bröstövning...
Du ska naturligtvis träna som du själv känner men jag tycker att den aktiverar bröstmukulaturen mer än ryggen...
Keep up the good work och låt oss få följa dina framsteg...

Forest
2001-09-11, 09:38
Jag var bortrest över helgen och kunde inte träna som det var tänkt. Två extra vilodagar var säkert bara bra.

Körde ett bra pass igår och kände mig ganska pigg. Jag försöker att träna tungt och gjorde bland annat en tvåa på 80 i bänkpress, vilket är nytt rekord.

Lutande hantelpress är svår tycker jag. Den kan kännas tung en repetition och lätt i nästa. Det hänger förmodligen på balansen.

Forest
2001-09-11, 09:44
Tinner,

Jag känner pullover mest i "vingarna". Kanske beroende på att det är en maskin. Man sitter och drar framåt i en båge med armbågarna.

Framåtlutande X-drag är jag lite tveksam till. Jag får det inte att ta på bakre axlarna utan mest mellan skulderbladen. Böjer jag mig kanske för mycket framåt?

Forest
2001-09-12, 20:04
För bedrövad för att träna igår.

Idag körde jag ett nytt tungt pass. Ökade till 3 x 70 x 10 i djupa knäböjningar. Härligt!

Ingen ökning i chins :-(

Forest
2001-09-13, 19:09
Sprang 6 km i kuperat elljusspår.

Mitt program är inte bra, det fungerar inte att springa efter benpassen. Låren känns som vattenballonger.

Jarod
2001-09-13, 22:59
Haha..va kul att läsa att du är ute och springer i kuperad terräng dagen efter ett benpass.. Vilken syn det måste vara!! :D

Nåväl.. Man lär sig av sina misstag.. ;)

Mvh Danne

Jesper
2001-09-14, 08:56
Hej!

Kul att det finns flera "gubbar" ;) här på forumet!! Kör hårt!!

Jesper (40)

Forest
2001-09-17, 19:21
Tränat i lördags, och idag tog jag ett ben och ryggpass utan ben ;) , Jag skall springa i morgon och det funkar inte.

Jag gör inga större framsteg, faktum är att chinsen går sämre efter hand... Jag kör rygg var fjärde dag. Är det för sällan? Jag tyckte att det gick bättre innan jag splittade programmet.

Petrus
2001-09-17, 19:33
Hej...

Jag har alltid haft uppfattningen att det går inte att både träna löpning och styrketräning paralellt om man vill ha bra resultat i båda. Resultat kommer du naturligtvis att få men det kommer förmodligen att ta lite längre tid än om du hade gjort det separat.
Ditt "chins-problem" känner jag igen. Det tog ett bra tag innan jag kunde häva upp mig tillräckligt många gånger i rad innan jag kunde se det som ett set.
Jag slopade helt enklelt övningen och körde latsdrag mot bröstet i maskin i stället...samma rörelse fast i maskin.
Fortsätt kämpa och good luck
Mvh

(Gå nu inte i fällan som så många andra gör...Mer tränig betyder inte bättre resultat. Snarare tvärtom. Jag tycker 4 dagars vila mellan ryggpassen verkar ganska lagom (absolut inte mindre...)

[ 17 September 2001: Inlägget har ändrats av: Tinner ]

Forest
2001-09-19, 09:22
Löpning i går kväll, underbart med utvilade ben. Mina ben är helt enkelt tillräckligt stora jämfört med övriga jag, jag skall bara träna dem när jag säkert inte skall springa på två dagar.

I kväll blir det axlar, bröst och mage.

JJ
2001-09-19, 10:48
Jag brukar helt enkelt göra så att jag periodiserar året så att jag springer mer på sommaren (och då tränar ben kanske så sällan som varannan vecka eller inte alls) och sen när hösten komer växla till mer styrka. Byter även ut ett löppass till spinning för lite mjölksyra träning. Man vill ju vara i form till skidsäsongen.

Erik
2001-09-19, 19:19
Tjena Forest!

Har själv haft samma problem med chinsen. Precis när jag började träna klarade jag knappt en enda repetition. Jag satsade istället helt på latsdrag och gjorde bra ökningar......och vips gick det riktigt bra att häva sig upp.

Mvh Erik

Forest
2001-09-19, 19:44
Tack jj, det är ungefär vad jag tänker göra men jag slutar inte springa helt på vintern så jag skall bara träna benen sällan helt enkelt.

Erik, det var likartat för mig, problemet är att det känns som om jag är förbi det stadiet. Jag gjorde 8 chins för två månader sedan men är sämre nu… Det verkar som om jag går framåt i pressövningar men bakåt i drag.

Nåja, allt är inte nattsvart :D , jag hade ett perfekt pass idag och ökade i bänken (en etta på 85 som faktiskt gick ganska lätt), axelpress, lutande hantelpress och magcrunch. Helkul!

Forest
2001-09-21, 09:48
Jag började med kreatin för ett par dagar sedan, det har definitivt effekt på mig, vågen pekade på 86,8 kg i morse och det är absolut 1,5 kg som inte kan förklaras med annat än vätskeinlagring pga. kreatintillskottet.

Jag skaffade samtidigt en Omron som säger att jag har 15,4 % (13,4 kg) kroppsfett vilket ger 73,4 kg fettfri vikt. Jag mätte midjan, avslappnad i morse, just över naveln till 87 cm. Det skall bli kul att se om någon av dessa mått ändrar sig så småningom. Får sätta lite mål!

Till förste juli 2002 skall jag uppnå:

10 chins.
3 reps på 90 kg bänkpress.
75 kg fettfri vikt med 12 kg kroppsfett.

Vad säger ni, är detta rimliga mål?

Jag var ute och sprang ett lättare pass igår. Skall vila och äta gott idag. :D

JJ
2001-09-21, 13:39
Jag slutar inte heller att springa helt på vintern, det blir ett eller två pass i veckan, ofta lite kortare är på sommaren dock.
Tror att dina mål är helt genomförbara, me förstår inte riktigt ditt viktmål. Du ska gå ned ca 10 kg, men bara 1.6 kg fett? Har nog missförstått något, upplys mig ;)

JJ
2001-09-21, 13:41
Läste igen och nu fattar jag. Som sagt, verkar helt rimliga mål.

Forest
2001-09-22, 17:27
Just hemma från ett pass rygg och mage. Det går aldrig något vidare bra. Nu har jag dock bytt kabelrodd mot abrovinch där man med ganska brett grepp lyfter vikter mot bröstet som lutar mot en skiva. Det kändes tungt och bra med 3x8x50 kg men jag kan inte säga att jag blir så trött i ryggen.

Tog en tesked kreatin i morse och en direkt efter träningen. Nu sitter jag med en god Protec proteindrink och om en timme blir det festmiddag med oxfilé och potatisgratäng.
:D

Forest
2001-09-26, 20:00
Eftersom jag är orolig för överträning så har jag ändrat spliten enligt följande:

Måndag: Ben, Mage
Onsdag: Bröst, Axlar, Triceps
Fredag: Rygg, Biceps, Mage

Det gick fint med benen i måndags och jag körde stående och sittande vader för första gången.
Gymmet har en käck maskin för sittande vader där man liksom delvis lyfter sig själv och kan lägga extra vikter fram. Med 40 kg belastning så brände det bra.
Hur skall man träna stående vader? Det fins en maskin som man står framåtlutad i och belastar mot ryggslutet/ändan, det var alldeles för lätt med hela viktmagasinet. I Smithmaskin så blir belastningen på rygg och nacke för hög, är jag helt enkelt för stark i vaderna i förhållande till resten av mig? :eek:

Passet idag kändes bra utan några direkta ökningar men med skön pump i triceps.

Jarod
2001-09-27, 22:55
Ursprungligen skickat av Forest:
<STRONG>Hur skall man träna stående vader? Det fins en maskin som man står framåtlutad i och belastar mot ryggslutet/ändan, det var alldeles för lätt med hela viktmagasinet. I Smithmaskin så blir belastningen på rygg och nacke för hög, är jag helt enkelt för stark i vaderna i förhållande till resten av mig? :eek: </STRONG>

Hur många reps kunde du köra i "donkey-raise"-maskinen?? Körde du mellan 14-22 så är det lagom tror jag.. Försök annars att verkligen koncentrera dig på utförandet dvs. att du kör lungt och verkligen "trycker till" i toppläget och att du nästan "stretchar" i bottenläget.
Annars kan du testa att ta en rejäl hantel i ena handen och köra en vad i taget medans du håller i något med andra handen.
Bra jobbat!!

Mvh Danne

Forest
2001-09-28, 19:23
Jag vet inte hur många reps jag kunde köra i "donkey-raise"-maskinen. Det kändes inte som om det var någon vits att räkna. Nästa gång skall jag följa rådet att köra superstrikt, lång rörelse och långsamt.

Idag körde jag rygg, biceps och mage. Den längre vilan gjorde susen tror jag. 6 chins idag.

Magen går ständigt bättre, gjorde 13 reps på 95 kg i crunchmaskinen. Det är nog min starkaste kroppsdel. Jag har aldrig sett maskinen inställd över 70 kg. :cool:

Forest
2001-10-05, 16:13
Fökyld för första gången på länge lördag till tisdag. Det passade ganska bra eftersom jag var bortrest och skulle haft svårt att träna ändå.

I onsdags fick jag ett hyfsat bröst/axlar/triceps pass.

Igår var det firmafest, jag tror nästa pass blir bättre om jag skjuter det till på lördag :rolleyes:

Forest
2001-10-06, 19:42
Jag skall sluta skriva efter varje pass. I fortsättningen skriver jag bara när något speciellt händer eller om det blir några ändringar i programet. Jag kör tredagarssplit, må, on, fr. om inget annat meddelas.

Jag tränade rygg som planerat idag och testade marklyft för första gången. 3 x 10 x 50 kg. Känns mest i ryggslutet, men OK. Vågen pekar över 88 kg nu.

Jarod
2001-10-07, 03:26
Gött Forest!! Vänta en dag till så ska du nog se att du har ont i mer än bara ryggslutet.. Kör jag marklyft så får jag träningsvärk från nacken ner till knävecken.. Hela jäkla baksidan ömmar.. Men det är en skön smärta.. :D

Lycka till!

Mvh Danne

Forest
2001-10-09, 10:47
Härligt ben och magpass igår, nu är jag uppe på 80 kg i djupa knäböj.

Jag körde 30 strikta repetitioner med stretch i
”donkey-raise"-maskinen, hela viktmagasinet. Men uj vad det brände det i vaderna efteråt. Sedan balanserade jag en 20 kg skiva uppe på själva maskinen, den låg stadigt och bra och då orkade jag inte mer än 20 repetitioner.

Sitter här med behaglig träningsverk i hela benen och magen.

haddocken
2001-10-09, 11:26
Forest: Jag tränade heller inte mina ben förut pga av att jag är f.d. fotbollsspelare men håll med om att det går ganska snabbt att öka i knäböj...speciellt det första månaderna.

Åse Columbus
2001-10-09, 14:02
<STRONG>Tinner,

Jag känner pullover mest i "vingarna". Kanske beroende på att det är en maskin. Man sitter och drar framåt i en båge med armbågarna.

Framåtlutande X-drag är jag lite tveksam till. Jag får det inte att ta på bakre axlarna utan mest mellan skulderbladen. Böjer jag mig kanske för mycket framåt?</STRONG>

Nör man ska köra baksida axlar är det viktigt att lyfta lite framåt---förbi huvudet---så man ser hantlarna i var sin ögonvrå.....då hamnar du på baksida axel...om du dessutom ligger nedåt med bröstet mot en snedbänk så kopplar du bort möjligheten att kanske hjälpa till med ryggen ;)

Prova!!!!
Återge gärna hur det funkar för dig!!

Åse :cool:

haddocken
2001-10-09, 18:09
Jag personligen tycker att liggande kryssdrag i cable-crossen tar bäst på baksida axlar. Kom ihåg att låsa armbågarna i en lätt böjd position och undvik att böja handlederna. Har du inte gjort denna övning förut kan jag rekommendera den, men som vanligt, det som passar mig kanske inte passar dig...

Fairing
2001-10-09, 18:46
Är Kapten Haddock laddad för ett hårt pass nästa vecka??
Vi lär köra "fett" med tunga marklyft och knäböj.Men du skyller väl inte på sjukdomar som Bartoll (ha ha ha) :cool:
/ Bone breaker

haddocken
2001-10-09, 21:55
Fy fasen Lasse!
Du lär få några pass du sent skall glömma.
När jag tänker efter kanske jag inte borde köra på i 100% med tanke på din ålder och så...vore också synd att krossa din nyfunna entusiasm med Fairing-gymet och allt genom att pumpa ut dig fullständigt i två veckor :D :D :D

Fairing
2001-10-10, 17:52
Låter bra!
Här ska tränas

haddocken
2001-10-10, 18:15
Va?!? Var det allt? Inga mothugg alltså...du måste verkligen vara stressad nuförtiden om du inte ens hinner med några sarkastiska svar...

Forest
2001-10-16, 18:41
Jag var med på mitt livs första "Bodypump" pass i helgen. Det kändes lite lustigt med de lätta vikterna men med högt tempo och massa repetitioner så blev jag trött ändå. Speciellt i låren lyckades jag få ordentligt med träningsvärk. Jag tog ett löppass i måndags för att lea upp lite istället för det planerade benpasset.

I morgon så blir det bröst/axlar/triceps det är det roligaste passet tycker jag.

Forest
2001-10-19, 15:48
Min Omron säger nu att jag har 15,9 % (14,2 kg) kroppsfett vilket ger 74,8 kg fettfri vikt.

Detta skulle betyda en muskelökning på 1,4 kg på en månad samtidigt som fettmängden ökat 0,8 kg.

Detta låter ju ganska bra men nu är det så att jag käkat kreatin i tre veckor. Hur tror ni det påverkar mätresultaten?

I kväll blir det ryggpass.

Forest
2001-10-22, 15:52
For the record:

19/10 slutade jag med kreatin. 4 kg. viktökning.

21/10 start med Glutamin.

Bra bröstträningspass igår. 18 dipps är bästa på över 20 år. Stängerna lutade svagt nedåt, det kanske ändrar förutsättningarna, men kul ändå!

Jarod
2001-10-22, 22:16
Grattis till ökningarna Forest!!

Efter ett tag med glutamin så kommer du nog aldrig att vilja sluta.. Jag tycker iaf att det är skitbra.

Mvh Danne

Forest
2001-10-29, 23:20
Tränade i Dublin i söndags. Det fanns bara ETT gym där man kunde betala för ett besök och det var kass. Ingen skivstång, en del maskiner och faktiskt de hantlar jag behövde.

Tack vare hantlar, roddmaskin och chins så blev det ett riktigt hårt pass.

Forest
2001-10-30, 22:54
Tränade i London idag. Superfint lab. Alla upptänkliga frivikter och bänkar. Dessutom maskiner gjorda för belastning med skivor som var otroligt stabila och bra samt låg friktion.

Det var kul. Rodde lite också efteråt. 3,45 på 1000 m.

Qwert
2001-10-31, 09:27
Hade du kameran med dig?? Skulle vara kul att se hur det ser ut i gymmen och de som tränar runt om i världen. Även andra svenska gym skulle vara kul att se. Är det någon som har bilder från era gym?

Gymmet som jag tränar på ligger under markytan och brukar svämma över på sommrarna. 1-2 dm vatten på golvet. Tar några månader innan allt är normalt igen. Man är helt rostfärgad efter ett pass. Tyvärr har jag inga bilder från gymmet. Det är lite risigt skick på större delen av grejjerna så det skulle vara kul att se hur andra gym runt om i sverige ser ut.

Petrus
2001-10-31, 13:19
Jag kommer att ha kemeran med mig varje träningspass i fortsättningen för att ta lite bilder. mestadels för att jag är väldigt dålig på att se mina egna brister, vad ajg borde träna mer osv. Men det kommer ju att ta ett tag innan jag har samlat ihop kort så det räcker...
Mvh

Tarzas
2001-11-02, 21:27
Tack för ditt inlägg.

Roligt att se att någon kan blanda styrketräningen med en gott mått av konditions träning.

Även roligt o se någon som är lite äldre än mig själv kan forsätta träna, eller börja träna. Jag önskar dig lycka till med träningen.

Jarod
2001-11-02, 23:58
Håller givetvis med Tarzas.. Jättebra att du kämpar på Forest..

Mvh Danne

Ps. Titta gärna in i min nya tråd som snart ska ligga uppe..

Forest
2001-11-05, 09:00
Träningen går fint just nu. Igår gjorde jag 8 strikta chins och det var första gången på länge som jag kändes lätt under de första repetitionerna.

Jag har lagt in marklyft på ryggdagarna. Jag håller på att sakta vänja mig vid övningen och använder mest lätta vikter eftersom jag är orolig för korsryggen. Igår ökade jag så sakteliga till 80 kg och avslutade med 15 X 50.

I de flesta övningar så kör jag tre set till max efter uppvärmning. Jag ökar vikten om jag klarar 7 repetitioner. T.ex. i bänk gjorde jag 7, 6, 4 på 77,5 kg, så nästa pass så blir det att köra på 80 kg.

Forest
2001-11-22, 17:40
Dags att revidera lite mål. Så här var det tänkt enligt tidigare:
"

10 chins.
"

Ser inte omöjligt ut.
Igår tog jag lätt 7 X 80 i bänken och ökar till 82,5 nästa gång.

Jag väger nu 90 kg och har 75,3 kg fettfri vikt. Jag behöver alltså tappa 2,7 kg fett och bara 0,3 kg muskler. Det går inte att lösa med bara deff. Jag får fortsätta växa :) Jag mätte 38,5 på överarmen nu, och det är ju en OK ökning sedan början på journalen.

10 chins ser ut att vara det tuffaste målet, men några månader till och tre kg lättare så kanske...

Jarod
2001-11-23, 09:24
Ser skitbra ut Forest!!! Öva mycket på chinsen så kommer det att gå lätt som en plätt.. Vi hejjar på dig!!!

Mvh Danne

Forest
2001-12-02, 17:35
Tappat lite vikt pa sistone.

35 dagar med Glutamin nu. Jag har okat fint i styrka fram till for en vecka sedan da verkade det platta ut och jag tappade ganska hastigt tva kilo vikt.

Ar det lage att ta en Kreatinomgang nu igen kanske. Kan man/bor man fortsatta med glutaminen?

Forest
2001-12-04, 20:55
Började ladda med kreatin idag. Fortsätter att äta upp glutaminen.

Bra bröst/axel/tricepspass idag. Gjorde 6 X 82,5 på bänken. Det går faktiskt fint framåt.
Jag uppe på 26,5 kg hantlarna i lutande axelpress nu.

Jag brukar öka vikten på varje övning när jag klarar sju repetitioner i första setet. För mig innebär det ungefär 10 kg ökning på bänken på tre månader. Är det kanske lite för fort med tanke på leder och ligament? Kanske skulle avbryta och köra lättare 12 repare ett par veckor ibland? Ett alternativ är att öka efter klarat 8 repetitioner?

Jarod
2001-12-04, 23:05
<STRONG>Jag uppe på 26,5 kg hantlarna i lutande axelpress nu.</STRONG>

:cool: Lutande hantelpress blir på mitt gym en bröstövning... ;)

Bra med ökningarna Forest..kul att du är tillbaka!!
Mvh Danne

Forest
2001-12-05, 13:09
Jamen Jarod, det är klart det är en bröstövning, även om den tar ganska bra även på främre axlarna.

Hantelpress är nog ett bra namn, jo.

Jag har varit här hela tiden :confused: men skriver inte upp alla pass längre.

Forest
2001-12-16, 18:03
Efter att varit borta i en vecka (insnöad i Venedig!) så var det skönt att få ett bra rygg/biceps pass idag.

Gjorde faktiskt 5 X 40 kg i EZ curl idag, Jag har alltid varit klen i armarna så det käns bra att öka där.

Annars har jag lagt om lite för att skona lederna, även om jag kanske inte kommer öka så fort. Efter uppvärmning så kör jag ETT tungt set, sedan lastar jag av för att köra 8-10 repetitioner.

Kände även på 45 kg hantlarna i enarms hantelrodd. Inte alls omöjligt men greppet klarar bara fem repetitioner.

ToXY
2001-12-16, 18:07
Tjena!! Fina ökningar.. ungefär som mig! ;) Inte skriver ner varje pass? Jag tycker det è kanon bra att göra så kan man gå tillbaka & se hur mkt (om man ökar eller minskar) :D

Lev väl!

/MVH Martin

AnderssoN
2001-12-16, 19:57
Tjena!

Jag har tänkt att börja med enarms hantelrodd snart. Men hur är det nu med svankning eller inte. Vissa säger att det är ett måste, medan andra påstår att man inte alls ska göra det. :confused:

/Micke

Forest
2001-12-17, 16:05
Svankning? Ingen aning!

Jag tror inte jag svankar när jag kör enarms hantelrodd. Varför skulle man det?

AnderssoN
2001-12-17, 21:07
Ptja, jag vet inte riktigt. Jag får testa mig fram med en lätt vikt för att se vad som är bäst. Jag hoppas vi pratar om samma övning, den där man har ena handen och ena benet på en bänk och drar upp hanteln med andra handen... i vilket fall ska det vara en bra övning.

JJ
2001-12-17, 21:27
Den e grymt skön! Jag håller ryggen "naturligt" rak, alltså försöker inte svanka eller något annat mysko.

Forest
2001-12-18, 08:00
Vad jag tycker är lite svårt är att det blir tungt för handleden man lutar sig mot på bänken. Troligen pga. att bänken är stoppad och det ger en obehaglig vinkel.

JJ
2001-12-18, 08:30
Håll på framkanten av bänken, det brukar jag göra.

Forest
2001-12-20, 18:59
Nu har jag kört samma program i tre månader och min protokollapp är full så det kanske är läge att revidera en aning. I morgon kör jag sista ryggpasset, sedan enligt det nya programmet. Här är mitt program nu, jag behöver förslag!

I morse vägde jag 92 och överarmen mätte 39,5 iskall, så visst har det gett resultat! En komplett mätning och vägning kommer kring nyår.

Måndag, Ben / Mage (jag slarvar med detta passet eftersom benen är mycket bättre än resten, jag har gjort hälften ungefär)

Squats eller benpress
Glutenusmaskin
Bencurl
Benspark (Tror inte jag gillar denna, den åker ut!)
Stående vader
Sittande vader
Mage (tunga crunch + sneda situps)

Onsdag, Bröst / Axlar / Triceps (roligaste passet, jag trycker bättre än drar)

Bänkpress
Axelpress
30 graders hantelpress
Dips
Stående rodd till hakan (tar för lite på bakre axlar och för mycket traps, skippas)
Tricepspress, rep, framåtlutande över huvudet.
Tricepspress, samma men med kort stång.
Axelsving från nedre trissa
Flyes stående framför/mellan trissor (stretchar gott på slutet)
Stavningssimulering med rep från övre trissan (bränner som eld)

Fredag, Rygg / Biceps / Mage

Chins (Tungt både mentalt och fysiskt men känns nyttigt men jag ökar dåligt)
Enarms hantelrodd (ny favorit men jag använder redan tyngsta hanteln)
Ryggmaskin (Rullar mot triceps, tar mellan skulderbladen)
Marklyft (Kul övning men lite orolig för mitt ryggslut)
Bicepscurl EZ stång
Hantelcurl (lite blandade men alltid en hammarvariant)
Curl med rak stång med omvänt grepp
Mage (tunga crunch)

Forest
2001-12-21, 17:42
Världens kortaste gymbesök idag.

Tre set på Chinsen var allt jag han med innan de stängde. Jäkla jultider, detta räknade ju jag som en vanlig fredag :mad:

Tillbaka i morgon och köra klart. Kanske klämmer in lite ben också nu när tyngsta delen av ryggprogrammet redan är avklarat. Kan kännas bra att halta omkring över jul.

AnderssoN
2001-12-21, 17:45
Typiskt att de stänger så där. Jag har lite tur med mitt gym, de har t o m öppet hela (nästan iaf) julafton. Så då sticker jag ner och kör triceps/ben, hehe :D

Kör extra hårt imorgon istället!

/Micke

Forest
2001-12-22, 12:57
Jag var nästan sur när jag masade mig in på gymet idag men det blev ett finfint pass. Här är några av höjdpunkterna.

Ökar bra på curls nu. Gjorde 7 x 40 med EZ och det är så gott att inte harva med 30 kg längre.

10 x 45 (tyngsta på gymet :cool: ) i hantelrodd. Jag fortsätter väl tills jag kan göra 15 men vad gör jag sedan?

2 x 10 x 80 i marklyft. Jag har en klen korsrygg och det bränner som eld efter sista repetitionen. Det känns inte som om något går sönder så det är förhoppningsvis nyttigt. Är det meningsfullt att fortsätta med den övningen? Det käns ju inte tungt annat än i ryggslutet.

Avslutade med lite ben som omväxling 2 x 12 x 250 i benpress. Första riktiga omgången med den övningen. Känns problemfri, kan nog öka en del.

ToXY
2001-12-22, 15:01
Tjena!! Jo jag behöver nog vila & växa :D Fårse om det blir någon träning imorgon... annars så vilar ja tills på Onsdag.

Jag skall verkligen testa dina små tips, men min tanke med att lägga chinsen sist è att få ut det sista ur ryggen... men jag skall se om ja lägger in dom lite tidigare om det blir fler. yes du har helt rätt vikten har ju lite med saken att görA! =)

Jag hoppas allt è bra! & va nöjd med ditt pass!!! Följe din journal med spänning!

/MVH Martin

ToXY
2001-12-23, 13:11
Tjena!! Jooo.. det è nog så hoppas på det iaf! Men då pasar det ju "bra" att vara lite små förkyld nu så man kan vila bort det också! Jo jobbet *suck* sliter som satan.. ryggen & axlarna också!! Nej du, inflamatation vill jag inte ha..

Funderar på att lägga om schemat lite, istället för att köra stenhårt 5ggr/v så funderar ja på att köra hårt 5ggr/v i 3-4v sen köra 1v med lite fler reps & mindre vikt.. kanske vila helt som på max ot schemat.

Hur skall du träna nu under mellandagarna?? Kanske skall vila också? :(

/MVH Martin

Forest
2001-12-25, 18:35
Ingen vila i mellandagarna. Detta är en av de perioder på året då inte jobbet är i vägen och jag verkligen kan hänge mig åt träning, mat och familj. Hm, inte riktigt säker på ordningen där. :D

Nu har jag gjort om mitt program inför de kommande tio veckorna ungefär. Jag skall nu experimentera med lite färre övningar, tre per muskelgrupp, lite fler repetitioner 10-12 och fler set. Fortfarande intensivt men inte nödvändigtvis till failure. Det skall bli intressant att se skillnaden mot tidigare, fortfarande är målet att ständigt öka vikt eller reps.

Idag var det ben och lite mage:

Hård men kort uppvärmning på cykel.
Knäböj: 70 X 12, 12, 12, 12
Benpress: 210 X 12, 12, 12
Bencurl: 30 X 12, 12, 10
Stående vader: hela magasinet X 20, 20
Sittande vader: 30 X 14, 14
Magcrunchaskin: 100 X 20, 15

Det var jobbigt, flimrade lite för ögonen och benen skakade helt av sig själva i duschen. :D

Forest
2001-12-28, 16:17
Nu har jag gjort del 2 av mitt program inför de kommande tio veckorna. Träningsvärken i benen börjar gå över nu, den har varit grym.

Idag var det bröst, axlar och biceps:

Hård men kort uppvärmning på cykel.
Bänkpress: 72,5 X 11, 8, 7, 6
45 graders hantelpress: 18,5 X 12, 10, 8
Dips, breda: 13, 9, 8, 7
Hantellyft åt sidan, framåtlutad: 7 X 12, 12, 12, 12
EZ curls: 32,5 X 12, 10, 9
Hantelcurl: 13,5 X 11
Hantel hammarcurl: 13,5 X 11
Ett par set scottscurl med hantel, olika grepp
Kabelflyes: 30 (utväxling) X 12, 12

Jag lägger alltså biceps vid ett tillfälle då de är fräscha, till skillnad mot tidigare då de låg sist på ryggpasset. Tanken är att kvaliteten skall kunna bli bättre på armpassen, det verkar OK så långt, jag fick mycket mer pump och mjölksyra idag. Kanske kan det innebära att det blir lite för mycket armträning, då kommer jag att minska antalet set.

Del tre är planerat till söndag. Sedan blir det komplett kroppsmätning :eek: på nyårsaftons morgon.

AnderssoN
2001-12-28, 17:35
Det ser jag fram emot. När var det du gjorde mätning sist?

Helen@
2001-12-29, 04:12
...he he...Din status :rolleyes: gillar den ;)

Jarod
2001-12-29, 04:15
Hehe...han är en så kallad "Hang-around".. ;)

Helen@
2001-12-29, 04:21
:D ...även om vi snackar seriös träning så är det kul med lite jävelskap oxå....på en lagom hygglig nivå ;) eller hur?! .....känns som man "känner" en del av er här även om man aldrig träffats.....kanske dax för en liten Kolozzeumforumdeltagarträff snart?....naturligtvis i Sthlm *duckar för eventuella flygande föremål* :D

Forest
2001-12-29, 11:33
Hm Jarod,

Jag tror att jag är en "early adapter". Medlem nr två i klubben är väl inte illa!
;)

Jarod
2001-12-29, 21:23
...så är det nog Forest... Eller "Vice VD" kanske låter bättre... :D

Forest
2001-12-30, 13:44
Jaha då sitter man här med en mumsig proteindrink (protec med minimjölk) efter tredje och sista delen av mitt nya program. Det gäller att vila upp sig nu för jag är faktiskt medlurad till ett 60 min. spinningspass kl. 19 i kväll :)

Chins: 7, 5, 4
Latsdrag: 60 X 11, 8
Hantelrodd: 45,5 X 11, 37 X 12, 11, 30 X 13
Marklyft: 70 X 10, 10, 10, 10
Liggande EZ tricepsextension: 30 X 9, 25 X 10, 10, 10 (första gången)
Smal bänkpress med omvänt grepp: 40 X 10, 10, 10 (första gången)
Kabel, rep, tricepsextension: 25 X 10, 10
Magcrunch: 90 X 20, 15

Den smala bänkpressen med omvänt grepp tar väldigt skönt på triceps men det är våldsamt svårt att lägga tillbaka stången på ett kontrollerat vis. Behövs faktiskt passning bara för det ändamålet.

Som sagt så försöker jag nu köra med kortare vila, fler reps, fler set än tidigare som omväxling. Jag svettas som en gris, flåsar och får bättre pump så här, men vad det betyder i träningseffektivitet är ju osäkert.

Omväxling är dock säker bra så jag fortsätter så här ett tag nu. Kanske reagerar någon muskel bättre på högre repsantal och då har man ju lärt sig det.

Loco 2
2001-12-30, 16:44
Är det bara i norbotten vi kallar smal bänkpress med omvänt grepp för ryssbänk?

Forest
2001-12-31, 12:44
31/12-2001
Kalla morgonmått. (inom parantes, mått från september)

186 cm.
90,4 kg (85)
16,6 % fetthalt (15,4) :rolleyes:
75,4 kg fettfri vikt (71,9) :D
Midja - 86 cm. just över naveln, avslappnat mått (86)
Höfter - 103 cm bredaste stället
Bröst - 110 cm. (108)
Överarm, höger - 40 cm. (37) :D
Överarm, vänster - 39 cm.
Underarm, höger - 32,4 cm rak arm
Underarm, vänster - 30,2 cm rak arm
Nacke 41,5 cm. skjortmått, avslappnat mått (41)
Lår - 62 cm. (61)
Vad - 41 cm. (40)

Gott nytt år!

AnderssoN
2001-12-31, 13:42
Tjena Forest!

Du verkar ha gjort en del väldigt fina ökningar. Inte minst överarmarna! :eek:

Vad använder du för mackapär när du ska mäta % fett? Det skulle vara intressant att göra en sån mätning.

Nu ser jag verkligen fram emot mina egna ökningar (om det blir några dvs, hehe).

Micke

Forest
2001-12-31, 17:08
Jag har gjort ett test och mätt vad jag ätit under en träningsdag. Tänk vad man har tid med när man är ledig :)

Mat 30/12 2001

1. 10.00
2 dl. apelsinjuice
1,5 dl havregrynsgröt
1 dl lättmjölk
2 msk jordgubbssylt

2. 12.00
1/3 macka med messmör

3. 13.00
1 l. Slow carbs under styrketräning

4. 14.45
1 dl. protec
0,5 dl. wey
5 dl. minimjölk

5. 16.30
250 g. Kyckling
200 g. Spagetti
20 g. Vin i såsen

6. 18.00
ett äpple

7. 19.30
1 l. Slow carbs under spinning

8. 20.30
1,2 dl. protec
5 dl. minimjölk

9. 21.45
tre havrekex
120 g. Fettfri skinka

Detta var alltså en lite ovanlig dag med två pass, styrketräning och 60 minuter spinning. Vad säger ni, duger detta? Jag har räknat fram följande:

3136 Kcal
247 g. Protein 31,5%
472 g. Kolhydrater 60,2%
26 g. Fett 3,3%

Jag tycker det verkar ganska OK faktiskt. Det måste vara mycket kolhydrater på en sådan träningsdag (120 kommer från sportdryck). Men om jag inte cyklat hade jag i normala fall inte tagit proteindrink nr. 2 och då hade proteinet blivit för lågt.

Utan tillskott skulle jag endast komma upp i 2000 kcal. Det är ju inte så mycket. På arbetsdagar äter jag garanterat sämre och brukar inte ta någon proteindrink om jag inte tränar. Mer fet mat från "dagens lunch" och betydligt färre mål. Jag har beställt protein bars för att försöka få i mig mellanmål på arbetet.

Kommentarer skulle uppskattas!

ToXY
2002-01-02, 22:29
Tjena! Du äter bra må jag säga!!! Jag hoppas att jag ligger där någonstans också.. tyvärr har det blvigt mkt skit mat för mig nu.. ökat som sjutton i midjan :( Men det fixar vi sen!! :D

Du sa att du körde djupa, hur djupt går då?? Jag går ingefär (när ja kör i smith) så att låren blir pralella med golvet.

*skrattar* du è snart ikapp så grymt som du käkar!!!

Kanske du har rätt om att jag kör på tok för mkt armövn?? Inte tänk på det faktiskt! Tack för du nämnde det!!! Skall kolla upp det där!

Lycka till med träningen!!

PS:Var det hela träningen dom 2st övn???

/MVH Martin

Forest
2002-01-03, 08:35
Djupa squats för mig är när baksida lår ligger mot vaderna och det alltså är omöjligt att gå djupare. Det tar väldigt bra och utan tvekan är den första biten tyngst.

Det är viktigt att vara mjuk i baksida ben så att inte ryggslutet böjer sig fel när man går så djupt.

I benpressen kan jag inte böja så djupt, delvis för att jag är lite stel efter knäböjen. Jag går ned till ungefär 75-80 graders vinkel i knät.

Det var ett komplett benpass, se några inlägg tidigare.

Tillbaka i vardagen nu med stressigt kontors (och resor) jobb. Omöjligt för mig att äta så bra då.

Forest
2002-01-07, 08:52
Nu har man gjort en vecka till med jobbig högrepetitionsträning. Jag har mestadels ökat lite i varje övning. Det här är verkligen jobbigt! Lite exempel från de tre passen:

Knäböj: 72,5 X 12, 12, 12, 12
Benpress: 220 X 12, 12, 12, 12
Dips, breda: 15, 11, 10, 7
EZ curls: 35 X 12, 10, 9
Marklyft: 72,5 X 12, 12, 12, 12
Liggande EZ tricepsextension: 27,5 X 12, 12, 12, 11
Smal bänkpress med omvänt grepp: 42,5 X 12, 12, 12, 11

En dag gjorde jag också en test efter att jag hade väl uppvärmda armar. Testade en rep max på EZ curl: 48 kg.
80% av det är 38,4 och det klarar jag 7 repetitioner på.
Enligt hokus pokus jag läst på Internet så är det därmed lämpligt för mig att träna överkroppen med 6-8 repetitioner.

Det stämmer bra med vad jag intuitivt känt tidigare och jag skall återgå till den standarden efter ytterligare en vecka med högre repetitioner.

Forest
2002-01-10, 19:40
Det där med lättare träning utan failure, det höll bara i två veckor, sedan blev jag för sugen på att ta i lite mer.

I förregår var det ben och efter tre set knäböj så körde jag benpress 240/12, 260/12, 280/7.

Idag kände jag mig riktigt stark, det var nog bra att periodisera med lite lättare. Lite blandat från idag:
Bänk 80/9, 6, 4
Dips 16, 14 + 7 med 10 kg.
EZ curl 40/9,6 :D

Det blir att öka på det mesta nästa vecka.

Jarod
2002-01-10, 20:16
Jättebra ökningar Forest! Tycker oxå att du ska fortsätta köra tungt...det är mycket roligare.. :) Och det är ju det träningen går ut på (delvis)..
Snyggt jobbat Mannen!

Mvh Danne

maximus
2002-01-11, 20:44
Håller med föregånde skrivare,med dom ökningarna du gjort så ska inte 3*90kg i bänk vara några problem till sommaren.

Forest
2002-01-13, 20:02
Tack skall ni ha, det är kul att öka!

Jag tror också att 3 X 90 i bänken kommer visa sig vara det lättaste målet att uppnå. 10 chins borde gå men det har visat sig mycket tuffare än jag trodde. Min Omron är verkligen ingen glädjemätare 16,5-17,5% pendlar fettprocenten mellan på olika dagar. Jag känner mig faktiskt mindre fet ;)

Igår var det rygg och triceps. Jag gav mig katten på att göra 30 chins. Det tog precis och med nöd och näppe 5 set, och det var jag faktiskt väldigt nöjd med (8, 7, 6, 5, 4).

Enarms hantelrodd 45,5 kg 10, 9 utan remmar. Greppet har stärkts något otroligt sedan jag startade denna övningen och marklyft.

Annars är det kul med nya övningar eftersom man ökar så snabbt i början. Körde på 52 kg i omvänd smal bänk (ryssbänk) och 32,5 i tricepsextension bakom huvudet.

ToXY
2002-01-13, 20:32
Tjena! *skrattar* javisst måste man offra sig lite!! ;) Tycker du också om din omrom mätare?!?! :D Jag tycker även om mitt resultat! :D

Hur lång è du & hur mkt väger du idag??? Skall du deffa till sommaren???

/MVH MArtin

Forest
2002-01-14, 19:11
Jag ligger still på 186,5 cm ;) Även vikten står still ett tag på 91 kg.

Det är bara att inse att mätvärdet fråm Omron inte är exakt om man inte har en kroppskonstitution som stämmer med "standarden".

Jag har väldigt lång rygg och gjorde en test. Jag matade in min längd som 191 cm och då sjönk den uppmätta fettprocenten drastiskt.

Under alla förhållanden är det smidigt enkelt och jag tror tillförlitligt för att kontrollera sina egna förändringar.

Idag var det ben och mage med bla.
Knäböj: 80 X 10, 85 X 8, 9 (tungt) Det börjar kännas som om ryggen orkar med dessa vikter nu och jag har inga tendenser att "falla ihop framåt" när jag reser mig.
Benpress: 270 X 10, 290 X 12, 300 X 11 :D

Jarod
2002-01-14, 23:44
Faan...du är ju fetstark i benpressen...slår mig med hästlängder..
Var tränar du??

Helen@
2002-01-15, 00:02
Jarod.....det vet Du ju att det kan skilja viktmässigt från benpress till benpress...klarar man 300 kg i en benpress kanske man inte orkar mer än 280 på ett annat gym eller nåt ;) det kan du fethaja :D ;)

Jarod
2002-01-15, 00:16
Ååååh pucko mig... Tur att det finns RIKTIGA byggare som kan påminna mig om min egen dumhet.. ;)
Kram på dig Helena!

Forest
2002-01-15, 10:43
Ja det är helt sant. Min benpress är "extra light" den lutar 45 grader och "plattan" väger 20 kg som jag dessutom räknar med i vikten.

Men jag är ändå ganska stark i benen, det har jag med mig från mitt förflutna som cyklist.

Forest
2002-01-16, 20:28
Jag känner mig verkligen starkare dag för dag nu. Det var helt klart bra att ta ett par veckor med lättare vikter, många rep, högt tempo men inte failure.

Idag var det bröst, axlar, biceps, lite utdrag:

Bänk: 85 / 6, 5, 4
Breda dips: 10 / 11, 8, 6
EZ-curl: 42,5 / 7, 5

Jag måste säga att jag är tacksam för detta forumet, fullt med trevliga, kunniga och hjälpsamma människor som verkligen bidrar till att hålla motivationen igång.

Jag får snart köpa nya kostymer det börjar kännas trångt över axlarna och i armarna. Det kan lätt bli en högre träningskostnad än proteinpulver :D

ToXY
2002-01-16, 20:57
Tjena! Ojoj nu ökar du igen!! Bäst man passar sig nu!! ;) Gött å läsa!!

/MVH Martin

Forest
2002-01-19, 10:57
Lite stressad på gårdagens ryggpass och det straffade sig. Jag tyckte jag värmde upp som vanligt och körde sedan lite latsdrag inför chinsen. Men sedan knöt det liksom till sig lite under ena sidan på nacken på sista reppet. Idag har jag ont och är stel i en muskel som fäster i nacken och går ned under ena skulderbladet :mad: Typisk "nackspärr" som jag har haft någon gång förut.

Nåja, jag hade inga egentliga problem under resten av passet och det gick hyfsat. Körde 7 bra rep på 85 i marklyft och är uppe på 55 X 10 på "ryssbänk".

Nu skall jag ut och resa lite i jobbet så det blir en naturlig viloperiod som nog skall fixa till nacken.

Jarod
2002-01-19, 11:46
Fixar du lätt med lite lugn stretching under dagarna... Bra jobbat i bänken Forest! Men va va "ryssbänk" nu igen???
Mvh Danne

Forest
2002-01-19, 12:09
Smal bänk med omvänt grepp kallade någon här ryssbänk.

Det tar finfint på triceps men passa dig så att du inte tappar stången på halsen ;)

Ligg mycket längre bak på bänken än vanlig bänk och lås tummen under fingrarna i greppet.

Forest
2002-01-31, 08:46
Efter en veckas resande och god mat så käns det ganska bra i nacken. Lite stel bara så jag startade lite försiktigt med ett lugnt helkroppspass för några dagar sedan.

Jag hinner inte igenom hela kroppen med mitt vanliga schema innan jag skall ut och resa så jag kör lite helkropp på känsla nu.

Igår var ett ganska bra pass där jag klämde in några av de roligaste övningarna.

Bänk 3 X 90 kg, det målet visade sig vara lätt.
Benpress 13 x 300 kg

Forest
2002-02-01, 19:01
100 kg på bänken idag :D Det gick hur fint som helst. Jag kände mig stark och hade bra passare så när jag var bra uppvärmd så var det ett bra tillfälle att testa.

Allt gick bra idag här är lite annat från idag.
85X10, 90X5 i marklyften.
30X10,8 i omvänd stångcurl (ja jag är svag där men det är PB gott och väl).

Abel
2002-02-01, 19:12
Måste kännas skönt att ha kommit över "100kg gränsen" i bänken. längtar själv tills den dagens kommer. Antar du firade med en proteindrink efteråt :D

Forest
2002-02-01, 19:15
Jajamensan, sitter här med en stor Protec!

Jarod
2002-02-02, 02:11
Ville bara titta in och gratulera till medlemskapet i "över 100-klubben". :)
Fortsätt med det goda arbetet!
Mvh Danne

ToXY
2002-02-02, 11:31
GRATTIS!!!
Nu måste jag ju också se vad jag maxar snart!!! :D

/MVH Martin

JJ
2002-02-18, 10:16
Fan Forest, slutade du träna när du tagit 100 :confused: Har inte hört av dig på ett tag, men så lätt kommer du inte undan :)

Forest
2002-02-19, 17:13
jj!

Nej då, ingen risk men jag reser som en idiot i jobbet för tillfället och det är lite stressigt.

Förra veckan var jag dessutom på en veckas semester. Hotellet hade ett nytt och fint gym med en massa prydliga maskiner och hantlar till 23 kg! (räcker fint för curls till mina spagettibiceps)

Det var ganska skoj att använda max magasin på de flesta maskinerna och i kombination med chins och roddmaskiner så blev det flera bra pass.

Jag åt dessutom som en gris, stor biff eller fisk två ggr per dag förutom mellanmål (och öl). Vägde in på prydliga rekordet 92,5 kg i morse :rolleyes: Det är nog inte bara muskler...

I morgon bitti åker jag till Garmish (arbete) åker direkt därefter till Detroit så det blir nog lite tunt med rapporter framöver.

Forest
2002-02-23, 16:51
Äntligen kommit till ett riktigt gym. Körde igenom hela kroppen tungt idag. Jag har åtminstone inte tappat styrka.

Bänk: 85 X 7, 90 X 4 (ytterst nära 5)
Marklyft: 90 X 7, 90 X 10 (med remmar)
Axelpress: 75 X 5 (Hammer, PB)
Dips med 15 kg extra: 10, 7, 5
Chins: 7,7 :(
Benpress i en maskin: 250 X 10

Det roligaste är att marklyften känns så bra nu. Jag blir inte överdrivet trött i ryggsslutet, greppet ger sig först men jag blir härligt trött raktigenom. Den övningen bygger verkligen riktig styrka, det känns. Snart dags att testa 100 kg, det är inget problem i sig men jag ökar långsamt för att ryggen skall få chans att bygga upp sig.

Forest
2002-02-27, 12:05
Igår fick jag ett ordentligt pass på Golds Gym i Detroit. Det var lagom hardcore med stora hantlar och en massa kalk - Kul!

ToXY
2002-02-27, 12:39
Gött Forest!!!!!!!! Härlig läsning!! :D

Forest
2002-03-03, 11:20
Det här med ideliga tjänsteresor, representation och tidsomställningar är inte bra. Kosten blir kass och träningen blir för sällan och oregelbunden.

Idag pekade vågen på 92 kg och fetthalten 18,7% :(

Idag börjar officiellt min diet. Obs inte deff utan helt enkelt lite större eftertanke med tanke på totala kalloriinnehavet.

Jag fortsätter att ha mycket resor framöver så det blir inte lätt. Idag blir det i alla fall en omgång i gymmet.

Forest
2002-03-03, 14:46
Nu är passet över och jag sitter här med en protec. Som vanligt på sista tiden ett helkropspass med bara de viktigaste övningarna.

Idag blev det följande:

15 min cykel, lite längre än vanligt med tanke på fettförbränningsbehovet :(
Djupa knäböj: 80 X 10, 90 X 10, 10, 60 X 20
Efter detta så blev resten av passet ganska tungt...
Bänk, Axelpress, chins, superset curls och tricepssträck över huvudet.

Fick otrolig pump. Det blir lätt så när jag tränar mer sällan. Det är ändå en lustig känsla i duchen när man inte kan nå ställen man brukar nå bara för att det är för mycket muskler ivägen :D

Forest
2002-03-05, 23:57
Kört på ett hotelgym i England idag. Ganska kass styrketräningsmaskiner. Fullt mag var inte ens jobbigt på bänken.

Bra omgång rodd och cykel istället så att jag åtminstone känner att jag gjort något anat än möten och middagar.

Jag har faktiskt fortfarande rejäl träningsvärk i låren efter senaste "riktiga passet"

Forest
2002-03-07, 10:42
Nytt gym i liten engelsk stad igår. Många fina maskiner och jag fick en god omgång rodd. Jag hittade en rankinglista för Concept II för Storbritanien. Tydligen är 2000 m standarddistansen så jag testade. 7.19,2 :) var jag inte så missnöjd med. Ungefär två tredjedelar ned på rankinglistan i min klass.

Körde lite cykel och styrkemaskiner också. Det känns helt OK att växla om med maskiner emellanåt. De tar lite annorlunda och visst kan jag köra slut på musklerna. Men i längden kan det inte vara bra, man är ju så styrd och effekten är väldigt lokal i varje maskin. Man missar säkert en hel del muskler.

Forest
2002-03-10, 11:19
Ordentlig omgång på gymmet igår. Glömde dragremmar hemma men ökade ändå till 100 X 7 X 2 på marklyften. Det hade inte varit några problem att klara 10 om jag haft remmar. Körde hårt med andra ryggövningar också.

Idag har jag sprungit 7,5 jättebackiga kilometer. Herregud vad jobbigt!

Forest
2002-03-11, 20:03
Grymt pass idag.

30 min på Concept 2 : 7585 m. :D Jag höll på att ramla av sitsen av ren utmattning redan efter 10 minuter men jag är ganska envis.

Sedan ett OK styrkepass med mestadels pressövningar för överkroppen. Bla. 90 X 4 i bänken. Annars var det mest Gymlenko maskiner som var nya för mig men ganska bra. Möjligen lite tunna grepp.

Forest
2002-03-13, 19:58
Körde ben och mage idag. Lite resultat:

Knäböj: 100 X 4, 4, 2 (fastnade i botten :D )
Benpress: 320 X 8, 8

Vägde in på 90,6 i morse.

AnderssoN
2002-03-13, 20:04
Tjenare Forest,

Hur fungerar det att hoppa mellan mellan olika gym? Du måste ju i alla fall få se många bra/mindre bra gym under dina resor. Bra erfarenhet skulle jag tro.

Finns det någon markant skillnad mellan gymmen i England och här i Sverige?

ToXY
2002-03-13, 22:06
Tjena!!

Ja du måste vara jäkligt envis!! 30min på den shit!!!! :D Pumpa på så du tar 110kg innan mig! ;)

/MVH Martin

gasoliner
2002-03-13, 22:12
TOxY o forest!:får man va med på "110kg bänkmatchen"?

men nu får ni försprång..har en gnällig axel just nu,men sen j****r.. :D

Pumping
2002-03-13, 23:04
fan.. blir ju inspirerad av era "matcher" heh får jag ordning på livet igen ska jag se till att ätaupp lite försprång så ska vi se om man inte kan vara me å "matcha" lite :D

lycka till med 110an!

Forest
2002-03-14, 15:22
AndersoN, det är ganska stor skillnad faktiskt. Frivikter är mer "omodernt" i England än någon annanstans och de är amerikanskt oroliga över om man skadar sig under träningen. Sist så släppte de inte loss mig innan frågefomulär, blodtryck och vilopulsmätning. Sedan ville de absolut ha med en instruktör hela tiden eftersom det var första gången. Han tröttnade dock nästan omgående på att titta på när jag tränade, jag vill ju tusan inte spendera 30 minuter på att gå runt och prova alla maskiner på lätta vikter.

Alla är välkomna på 110 kg bänkutmaningen. Enda kravet är att ni inte klarat det förrut! Jag räknar med att klara det i september - oktober.

Forest
2002-03-16, 14:06
Reste till USA igår och tränade faktiskt direkt på kvällen. Jag har med andra ord mycket lättare att träna sent än tidigt. Det här var som 2 på natten.

Körde ett inte allt för långt ryggpass:

Marklyft: 85 X 10, 95 X 9, 105 (med remmar)X 6, 85 X 9
Hantelrodd: 31,5 X 10, 41 X 10, 10
Latsdrag i bra Hammermaskin Ca. 2 X 40 viktskivor, 10, 8

Forest
2002-03-16, 22:41
Idag så var det dags för bröst och axlar.

Körde först bänk, 2 set med 93 X 3 satt bra. Jag är inte säker på om det är bättre än 90 X 4.

Sedan fans det mycket Hammermaskiner som tog i olika vinklar på bröst och axlar. Jag körde 2-3 tunga set i varje. Avslutade med dips och då var jag så slut så det blev bara 8, 8, 6.

Bra pass!

Orion911
2002-03-16, 22:50
Jag är imponerad Forest att du hinner med att träna så mycke trots att du resor så mycke i ditt jobb! :)
Törs man fråga vad du har för jobb, eftersom du reser så mycke?

Forest
2002-03-16, 23:05
Jag är väl nån slags chef.

Lätt att hinna träna över helgen när man är familjefri och inget annat på agendan.

Mycket svårare under arbetsveckan. Jag hugger direkt om jag hittar 2 timmar ensam.

Forest
2002-03-18, 00:13
Träning idag igen! Nu blir det nog uppehåll ett par dagar på grund av jobbet, känns bra att det passar med lite vila nu!

Knäböj: 93 kg X 10, 10, 10
Benpress: Ca 270 X 10, 10
Chins: 8, 7, 4, 5
Uppdrag (handflator i längsled): 6, 5, 5
Kabelrodd och diverse curls fick avsluta.

Forest
2002-03-18, 00:24
Föresten, med tanke på så mycket prima biff som man äter "over here" så är det bäst att försöka träna ofta.

Annars är det lätt att öka i massa på en vecka här, frågan är bara vilken kvalitet det är på massan. :o

Forest
2002-03-24, 04:02
Körde ett bröstpass i torsdags och rygg idag. Sista omgången "over here". Det blev ganska tråkiga pass och jag kände mig svagare än tidigare.

Passen tar bra ändå, jag är härligt mör i musklerna.

Forest
2002-03-27, 19:55
Första passet hemma på länge. Vägde in på 94 i morse. USA är ett proteinrikt land och det är nog faktiskt inte bara extra fett även om jag räknar med att tappa en del snarast. Träningen gick faktiskt bra att sköta.

Passet idag visar klart att jag blivit lite sttarkare trots att jag var lite oinspirerad. Här är det som gick bra (PB):

Knäböj: 80/10, 100/7,6, 80/12 (dropset)
Bänk: 90/4, 100/1 (lätt), 90/4
Axelpress i Hammer: 70/7,6,5
Tricepspress (utväxling), 65/7,8, 55 med rep över huvud/5,6

Forest
2002-03-28, 19:04
Var ute och sprang i skogen (kuperat) idag.

Det GÅR JU BARA INTE dagen efter tung benträning. Att jag aldrig lär mig!! :mad: :mad:

Nåväl, det blev ett kort pass på 17 minuter :p Pulsen rusade och jag blev helt slut. Kanske hjälpte till för benen att återhämta sig??

Munter
2002-03-28, 19:19
Jag har ruggigt svårt för att ens promenera i makligt tempo dagen efter benpass hehe. Ve och fasa. Men vill man bli fin....

"Over here" säger du, var håller du till ?

nina
2002-03-28, 19:21
du bor i USA va??

Forest
2002-03-28, 20:03
Nej, men det tror nog min familj också ibland!

För ett antal år sedan frågade en av mina döttrar min fru: "Var är pappa, är han död eller?"

En annan goding var när den andra dottern fick frågan i förskolan: "var jobbar din pappa?" Svaret (på allvar) blev: "På flygplatsen"

nina
2002-03-28, 20:25
stackars dig... du är nog som många utav mina kunder.

nina
2002-03-28, 20:27
stackars dig... du är nog ioch för sig inte värre än många utav mina kunder som har ca 200resdagar om året.

Men du lurade ju till och med mig. Hihi och jag är van.

Forest
2002-03-29, 19:15
Inte är det synd om mig. Jag har nog "bara" 100 - 120 resdagar per år men de kommer väldigt oregelbundet. Jag inser att jag faktiskt valt detta själv.

Nina, vad jobbar du med som har så intressanta kunder?

Vägde 92,5 i morse, lustigt vad for lite USA vikt ramlar bort. Kan det vara vatteninlagring av någon anledning?

Tränade rygg och biceps idag, inte mycket att säga om det. Gjorde bland annat en massa set med chins med supinerat och pronerat grepp, tung hantelrodd och kabelrodd.

Forest
2002-03-31, 19:23
Lite lätt bröst och axlar idag. Tog ett ganska lätt pass eftersom jag inte vilat så länge sedan sist. Svårt att hålla sig från gymmet när man är ledig och har all tid i världen.

Nu på em. så har jag huggt ved i över två timmar, härligt stark kände jag mig faktiskt. De stora vresiga bitarna hade inte en suck!

nina
2002-03-31, 19:29
jag jobbar med resor.

Nina :)

Forest
2002-04-01, 17:21
Flera timmar klippklättring ute i solen idag :D

Jag var lättare sist, 93 kg i fingertopparna tar på huden och kraften. Underarmarna känns nästan förlamade nu.

Forest
2002-04-02, 19:18
Idag var det inte meningen att jag skulle träna, men idag var jag stark!

Jag kunde inte göra några dragövningar pga. att mina underarmar är helt förstörda efter klättringen igår. Jag kunde inte ens hänga i chinsräcket utan rejäla smärtor. Nåväl det blev ett kul pass ändå, jag koncentrerade mig på ett par pressövningar som gick bra att genomföra.

Jag kände mig pigg i bänken och eftersom jag hade bra pass så värmde jag upp med 20-30 reps på låga vikter, sedan drog jag i med:

80/7, 90/2, 97.5/1, 105/1, 110/0, 90/4

110 föröket strulade i avlyftet och jag vilade för lite innan.

Sedan axelpress i Hammer. Mitt tidigare PB var 70/7 och 75/5 på olika dagar. Idag gjorde jag 70/9, 80/6 :D Det kändes fint med två blå på var sida! Vad har hänt?

Lite marklyft klarade armarna av någon anledning bra, så jag avslutade passet med ett par set 80/10 som kändes lätt. Jag vill backa i vikterna här och öka mycket långsamt.

Forest
2002-04-03, 19:18
5 km löpning idag. Jag känner mig (är) tung. Byggning är inte helt possitivt ur löpsynpunkt. Men OK då, man får prioritera.

Sitter just nu och äter min livs första byggarmat. Det måste man väl kalla något kallt hoprört i en bunke som man slevar i sig för att ingredienserna har så fina näringsvärden ;)

En burk tonfisk och ett paket Chillikeso. Jättegott!

Forest
2002-04-04, 19:08
OK ryggpass idag. Stark för tillfället!

Chins: 8, 7, 5, 9, 7 (händer mot mig sista 2)
Hantelrodd, kabelrodd, marklyft.

Sedan kunde jag inte låta bli att känna på den där axelpress Hammer maskinen:
80/7, 85/6 Fortsätter öka lätt här, lustigt att det plötsligt kan bli så på en övning jag kört länge!

Fortfarande lite ont i ena underarmen, kunde inte köra några curls och nu har jag linementat in eländet!

Forest
2002-04-07, 17:08
Jag har fortfarande ont i vänster underarm och jag kan inte göra några dragövningar. Jag tog ett blandat pass idag eftersom jag snart skall ut och resa igen och ville köra igenom allt så gott som möjligt. Det tog lite lång tid, 1,5 timmar men jag kände ett härligt tryck och energi hela tiden. Jag äter glutamin i ganska hög dos och ZMA på kvällen just nu, kan det funka så bra, jag känner mig ju nästan dopad!

PB i bänken: 95/2, 107.5/1 :D , 90/7,5 :D
Axelpress: 80/5,4 Lite trött här efter bänken.
Lutande hantelpress: 30/6,5 + några dropset.
Knäböj: 80/15, 90/12
Tricepspress: blandade hisgrepp, stenhårt!
Sedan körde jag lite maskiner där man aktiverar lyften med armbågarna för lats och rygg, "pullover" och "rowing torso"

Stile
2002-04-07, 18:39
Är det klättringen som fortfarande sätter spår i underarmarna. Annars lär det ju vara en höjdare för att träna upp greppet.

Att du nu helt plötsligt ökar i axelpressen är nog inte konstigt. Man kan stå still hur länge som helst och sen ökar man rätt fort i styrka och sen blir det platå igen. :) Det är bara att köra på nu då när det går så bra där.

Träna och resa, släppar du med dig glutaminet och zma som jag såg att du använder nu?
Har du någon uppfattning om hur många olika gym du tränat på runt om på planeten?

Forest
2002-04-07, 19:28
Stille,

Jo det är klättringen som sätter sina spår. Jag lyckades nog skada vänstra underarmen genom att ta i för mycket. Det är ju liksom en reflex 30 m över marken när man är på väg att falla.

Om jag äter något suplement så släpar jag även med det på resor. Jag har ju inte tränat seriöst så länge och jag började anstränga mig för att hitta gym först för ungefär ett halvår sedan. Utan i USA, där har jag besökt gym i 15 års tid. Nästan en social aktivitet där.

Jag har nog varit på 20 olika senaste halvåret.

Forest
2002-04-11, 23:34
Superpass i Europacenter i Berlin idag. De ville ha €25 för ett träningstillfälle och även om firman betalar var det lite fånigt dyrt, så jag sa att jag är på gång att flytta hit och vill prova gratis. Visst inga problem ;)

Underarmen börjar ordna sig och jag vågade mig på lite försiktiga biceps och dragövningar.

Bänk: 90/3, 100/1, 110/1, 100/2, 90/6 PB
Knäböj: 90/6, 100/2, 110/4, 100/6 PB
Lutande Hantelpress: 25/8, 30/8, 32,5/6 PB
Dips: 17, 11
Hantelrodd: 40/12, 12 (tyngre fanns inte)
EZ curl: 41/6, 5
Blandad pulldown och tricepspress.

gasoliner
2002-04-12, 16:51
jag får hoppa in och gratulera till dina 110kg! själv har jag en liten motivationssvacka just nu,det går riktigt trögt att komma igång efter axeljävulen.. :(

känns nästan som ett längre(typ en månad)uppehåll skulle sitta fint snart..känner mig knappt peppad att köra knäböj ens.. :confused:

AST-ss Micke
2002-04-13, 20:28
Jag säger grattis, jag med!
Jag har mitt bröstpass på måndagar, och jag längtar redan! 110kg i bänken är inte illa alls, för oss rena byggare och motionärer.

I dag har jag fått all motion jag behöver, genom att slipa och spackla det nya barnrummet. :)

Forest
2002-04-15, 04:27
Tack skall ni ha!

Jag har varit i England hela helgen utan möjlighet att träna. Men jag har promenerat som en tokig (turist). Faktum är att vågen pekade på 90,7 nu på morgonen. Diet och mer motion börjar ge resultat.

Nu är jag på väg till Italien hela veckan, det kommer bli väldigt svårt att få till någon träning.

Forest
2002-04-16, 23:08
Nu bor jag i en fästning byggd på 1200 talet högst uppe på en kulle i Piemonte, italien.

Jag försökte ge mig ut och springa i skymningen idag, det var helt kass. 15 minuter bromsande nedförslöpning och 20 minuter kämpande för att ta mig hem i uppförsbacken igen :(

Det var åtminstonne årets första runda i kortbyxor :)

AST-ss Micke
2002-04-17, 17:44
Oj vad synd om dig då!! :)

Här uppe i norrland, är det 2+ och mulet!!

Kortbyxor?? 2-3 månader till så........

Forest
2002-04-18, 21:52
Idag har jag äntligen tränat igen. I ett ganska litet gym i en källare i Neapel. Det var ganska dåligt men jag tyckte jag fick bra effekt ändå. Det blir väl så när man vilat lite längre än vanligt innan.

I södra europa har oftast gymmen en tränare som sitter mitt ute i verksamheten och lägger sig i mycket. Massor med till synes vältränade som tränar med otroligtlåga vikter.

De hade små hantlar, känns fint att köra lutande hantelpress med de tyngsta (28 kg). De hade dock även "olympisk hantel" som jag byggde ihop till 50 kg och körde 2 X 10 repetitioner med.

Forest
2002-04-22, 19:04
Träning igår. Körde hela överkroppen inklusive marklyft. Det blev en hel massa set. Inte mycket att orda om, men jag har fin lite lätt träningsvärk idag. Jag tycker den där toppstyrkan är borta för tillfället.

Idag sprang jag 6 km i ett kuperat spår. Det gick faktiskt ganska bra. Det märks att jag tappat ett par kg och löpt ett par gånger nu.

AST-ss Micke
2002-04-22, 20:08
Hur tycker du att styrketräningen går, när du springer en hel del också?
Går ökningarna långsamare?
Eller bättre rent av?

Forest
2002-04-23, 06:58
Helt klart blir ökningstakten långsammare nu när jag har ökat konditionsträningen, det återstår att se om den faktiskt stannar av eller går bakåt.

Men det är OK för det är meningen att jag skall bränna lite fett nu. Jag tänker mer på vad jag äter (lite diet) och konditionstränar mycket mer. Vågen pekade på 90,9 kg i morse.

Jag fortsätter att styrketräna ungefär 3 ggr i veckan.

Forest
2002-04-23, 19:52
Kul dag !

Hälsokontroll via jobbet idag. Värt att notera att tre timmar efter en frukost bestående av två ägg, två pankakor och ett glas apelsinjouice så hade jag väldigt lågt blodsocker!

För övrigt hade jag testvärden som en "frisk 15 åring" 110/60, 52 i puls, 4.3 i kolesterol.

Tränade idag. Jag har ökat konditionsdelen och värmde upp på cykeln i 25 minuter och svettades som en gris. Jag är lite fundersam på om det är negativt för styrketräningen.

Startade med knäböj: 90/9, 100/6,7, 70/20
Bencurl: 45/6 (PB), 40/8, 30/12
Dips med viktbälte: 20/10, 30/7 (PB), 20/8, 0/9
Diverse övningar för bakre axlar.
Technogym pullovermaskin: 80/10, 95/11,7 (PB), magasinet slutar på 100, snart dax!

Forest
2002-04-25, 20:06
Jag var lite orolig över att styrkan höll på att minska drastisk nu när vikten sjunker. I morse pekade vågen på 90,4 kg så det är allt lite fort neråt. Men enligt träningen idag så är det nog fortfarande ganska OK.

Bänk: 100/2, 92.5/4, 85/5 Jag var bra nära att klara en till på både 100 och 92.5. Jag hade pass så det blev ett par "forced reps" på alla vikterna. det var därför jag tappade så mycket mellan varje set.

Lutande hantelpress: 33/4, 3, 26.5/7 PB och det gick stadigt och fint men TUNGT.

Chins: 8,8, omvänt 7. Bästa någonsin, jag var nära att klara 9 och kroppen kändes lätt!!!

Marklyft: 90/9, 12 (dragrem på andra), 60/17

EZ curl: 42.5/6, 4, 35/5 Jag står still i biceps.

Hantelcurl, hammar: 16/6, 5

Avslutade med lite mage.

Ett väldigt lyckat pass.

Forest
2002-04-26, 07:17
Vägde in på 90,0 kg idag. Vikten bara rasar!
Omron sade 16,8% fett så det är också på god väg nedåt.

16,8% då trodde jag att man är rätt fet men så känner jag mig verkligen inte. OK ingen vidare deffinition men jag har inte heller någon mage. Fettet är nog ganska väl urspritt med andra ord.

Forest
2002-04-26, 10:07
Det är kul att träna och bli stark men jag skall inte sticka under stol med att det även vore kul om jag fick mer muskler och mindre fett. Sedan en dryg månad försöker jag tänka på vad jag äter och jag motionerar mer förutom styrketräningen. Den reella näringsändringen tror jag främst innebär mindre kolhydrater, speciellt på kvällen. Mindre öl och godis har det också blivit. Resor har stört och det märks på 94 markeringen efter en längre USA vistelse.

Samanställning över mätningar för vikt och kroppsfett enligt min Omron:

4/9 – 01 85
21/9 – 01 86,8 -15,4%
19/10 – 01 89,0 – 15,9%
31/12 – 01 90,4 – 16,6%
3/3 – 02 92,0 – 18,7%
27/3 – 02 94
29/3 – 02 92,5
26/4 -02 90,0 – 16,7%

Detta kan översättas till följande fettfri vikt - fettvikt:

4/9 – 01 ?
21/9 – 01 73,4 -13,4
19/10 – 01 74,8 – 14,2
31/12 – 01 75,4 – 15,0
3/3 – 02 74,8 – 17,2
27/3 – 02 ?
29/3 – 02 ?
26/4 -02 75,0 – 15,0

Enligt dessa mätningar så har jag i princip gått bakåt sedan oktober förra året. Det verkar sanslöst om man jämför med vad jag ser i spegeln och de styrkeökningar jag upplevt under denna tid.

Har någon nått uppmuntrande att säga om detta så vore det trevligt. Skall jag slänga min Omron?

JJ
2002-04-26, 10:17
Det vet jag inte, men jag köpte en kaliper då jag ser för många faktorer som spelar in i Omron mätningar. Med kaliper kan man åtminstonde kolla:
Ok, jag har 23 mm fett på magen. Förut hade jag 26.
Lyssna på spegeln :) :)

nina
2002-04-26, 10:19
du kan ju alltid sälja den till mig :D

Forest
2002-04-27, 16:47
Nu måste man faktiskt skriva varje dag för att inte ramla ut till sidan två. Imponerande aktivitsnivå!

89,6 kg i morse, vikten fortsätter rasa! Sprang igår, det kändes lätt och fint och jag la in några 500 m intervaller.

Jag var på gymet idag och körde axlar, triceps och ett par ryggövningar. Mest på känsla, skrev inte mycket i träningsdagboken.

Forest
2002-05-01, 23:25
England i tre dagar. Tränat på gym 2 ggr och sprunget en dag. Stort och fint gym, jag tog lite bilder som jag skall lägga in senare.

Jag har kört lite rodd på Concept 2. Ett par personbästa som jag var riktigt nöjd med:

1000 m: 3,28.09
2000 m: 7,10.02

2000 m är verkligen hårt!

Styrketräningen gick bra men inget speciellt att skriva om. Körde lite höghastighetsbänk på 70 kg idag.

Forest
2002-05-04, 12:35
Sprang 5 km igår. Det kändes bra och jag höll högsta tempot hittills i år.

Forest
2002-05-04, 18:46
Här är en bild på senaste gymet jag besökte i England, ganska välutrustat även om just friviktsdelen är sämst.

Detta är bara en bit av friviktsavdelningen. Bra med friviktsmaskiner, typ Hammer. Bakom mig är bland annat hissarna och hantlarna upp till 50 kg.

Lite om vad som inte syns:
9 st Concept 2 roddmaskiner.
Hur många cardiomaskiner som helst.
Uppskattningsvis 100 st ytterligare vajerbelastade styrketräningsmaskiner.
5 boxsäckar med handskar.
Stora basänger ute och inne, bubbel och bastu.
Massa tennis, squash och badminton.
Shop, stor restaurant och lyxigt omklädningsrum med massa stora sport TV monitorer.
Privata duschbås.
Till och med en centrifug för blöta badkläder :D

http://w1.316.telia.com/~u31608412/Extra/gymUK.jpg

Forest
2002-05-04, 19:15
Sådär ja, nu har jag också ett litet foto i min profil. Jag vågar bara börja med en bit i taget :D

Tränat idag, tungt och bra:

Chins: 9, 8, 6 Nu är 10 nära :eek:
Hantelrodd, marklyft
Dips med viktbälte: 30/8, 6, 5, 10/9, 0/9 Sicken pump i bröstet!
Snabblyft i bänken på 70 kg, en massa treor.
Lite tricepspress och biceps.

Forest
2002-05-05, 08:28
5/5-2002
Kalla morgonmått. (inom "" mått från 31/12-01, innom parantes, mått från september)

186 cm.
89,4 kg "90,4" (85)
16,4 % fetthalt "16,6" (15,4)
74,7 kg fettfri vikt "75,4" (71,9)
Midja - 86 cm. just över naveln, avslappnat mått "86" (86)
Höfter - 102 cm bredaste stället "103"
Bröst - 108,5 cm. "110" (108)
Överarm, höger - 39,5 cm. "40" (37)
Överarm, vänster - 38,5 cm. "39"
Underarm, höger - 32,2 cm rak arm "32,4"
Underarm, vänster - 31,0 cm rak arm "30,2"
Nacke - 41,5 cm. skjortmått, avslappnat mått "42" (41)
Lår - 61,5 cm. "62" (61)
Vad - 39,5 cm. "41" (40)

Ser ju inget vidare ut :)

Forest
2002-05-05, 11:17
Då har man redan varit ute och sprungit i 42 minuter. Nu blir det trädgårdsjobb i det fina vädret resten av dagen.

Forest
2002-05-07, 07:22
Träning igår.

Bänk upp till 105 kg.
Axelpress på 70 kg.
Bicepscurl med rak stång för första gången.
Mage och lite pullover för genomblödning.

Jag förstår mig inte på variationerna på min Omron. Idag visade vågen 90,6 Kg och omron 15,8% BF. Det skulle ge en fettfri vikt på 76,3 kg vilket skulle vara jättebra och nytt rekord med råge :D

Igår åt jag mycket och bra men väldigt kolhydratfattigt. Vi får väl se på framtida mätningar om det var tillfälligt.

Forest
2002-05-07, 19:22
30 minuters rodd ute på en sjö i solen nu på kvällen :)

Det var riktigt skönt trots att det var första gången jag testade. Ganska jobbigt för ryggen.

Forest
2002-05-08, 20:12
10 km löpning på asfalt idag. Jag tog det lugnt och fint, det tog exakt 50 minuter.

Det kändes skönt nästan hela vägen i solen men jag blev rätt utmattad till slut.

Forest
2002-05-09, 16:10
89,6 kg och 16,2% BF idag på morgonen.

Bara tuffa grabbar som kör ett stenhårt 110 minuters pass trots badväder ute :D

LÅNGT och hårt (bara tungt) pass idag:

Jag har börjat köra en 20reppare i knäböj efter cyklingen som uppvärmning. Idag var det 70 kg, man blir varm ;)

Bänk, axelpress, lutande hantelpress.

Chins börjar kännas lätt upp till 7 reps, sedan tvärstoppar det. Idag blev det 9, 8, 7, väldigt bra!

Marklyft: 85/10, 95/8, 12 (sista med remmar).
Ryggmaskin (drag armbågarna bakåt mot rullar).
Pullovermaskin.
Biceps, triceps

Jag hade ätit lite dåligt när jag snart ville åka och träna. Jag kastade i mig en portion protec i minimjölk och ett päron en halvtimme innan. Sedan Farrings slow carbs i stora mängder i början av passet. Det verkade funka bra, energin tog inte slut förrän de sista tricepsseten.

Munter
2002-05-09, 17:37
Fairing slow carbs, hur väl funkar det, är det gott, och vad har det för glykemiskt index ?

Forest
2002-05-09, 19:34
Ursprungligen skickat av munter:
<STRONG>Fairing slow carbs, hur väl funkar det, är det gott, och vad har det för glykemiskt index ?</STRONG>

Jag har svårt att säga hur bra det fungerar men det smakar gott (sportdryck, inte för söt) och har extremt lågt GI (låga 30 någonting).

Forest
2002-05-13, 20:02
Nu har jag bara roat mig (och druckit några öl) i tre dagar så det var skönt att ta ett pass på gymet idag.

72,5 kg var det på 20 repparn knäböjning uppvärmning idag.

Bänk, axelpress, lutande hantelpress, chins, pullovermaskin, sittande rodd och ryggresningar.

Nu är det tusan så nära mitt mål på 10 chins. 9, 8, 6 +negativa idag. Jag försökte ett tag på 10an men kom bara halvvägs upp :mad:

Forest
2002-05-14, 19:26
Jag hade tänkt att ut och springa en runda idag men när jag väl kom hem från jobbet så hade det vackra vädret ändrats till ösregn. Jag kilade till gymet istället och sprang ett hårt 30 minuterspass på löpbandet.

Sedan kunde jag inte hålla mig utan tog ett armpass vilket var länge sedan.
22 set omväxlande biceps och triceps kändes :D

gasoliner
2002-05-14, 19:51
du ligger i lä Forest! 26 set idag :D varför vet jag inte..behövde det iaf..

Forest
2002-05-15, 19:24
Idag var jag ute och sprang milspåret på asfalt igen. Det kändes lättare och snabbare än senast så jag blev lite förvånad att klockan visade på exakt samma tid, 50 minuter.

Nåväl, jag var betydligt mindre trött så det var ändå ett framsteg.

supremo
2002-05-15, 20:14
50 minuter, det är himla bra det, för att inte vara löpare alltså...

Forest
2002-05-16, 08:59
Tack Suprempo, jag har ett förflutet som cyklist och då kompleterade jag med en del löpning. Det är dock lite tyngre att spinga nu när jag väger ungefär 90 kg :D

På tal om vikt.
I morse visade våg och Omron följande:

88,4 kg - 15,5% BF
All denna motion, mycket protein och lite kolisar gör att fetthalten går åt rätt håll.

JJ
2002-05-16, 09:13
Ses vi på Vätterrundan Forest? Den får avsluta min smygdeff, borde ryka några hekto rent fett där. :)

Forest
2002-05-16, 09:28
Nej, det skulle nog kännas knäckande att cykla Vättern som medelmotionär. En halvmara kanske.

Jag har bara åkt Vättern en gång. Vi skulle köra lagtempo i klubben och tänkte komma ned mot Fåglums tider.

Nu blev det inte så, det stormade, regnade och kom till och med lite snö. De flesta av mina lagkamrater hade kortbyxor och kunde inte hålla värmen utan fick bryta efter 10 mil ungefär. Vi bröt upp och jag knatade runt ensam på prick 10 timmar.

JJ
2002-05-16, 09:42
Jag förstår. Själv har jag som bäst rullat runt på 12.20, med 3 mil träning i kroppen. Då sprang jag i.o.f.s maran helgen innan, så konditionen fanns där. I år blir det mer cykel, men eftersom man satsar mest på styrkan så får man nog ta sig runt på gamla meriter.

Forest
2002-05-16, 09:55
12.20 är riktigt bra! Tror inte jag skulle klara det idag. Mara... Absolut inte!!

Har du bra kondis och tränar benen bra i styrketräningen så skall det nog gå fint!

JJ
2002-05-16, 10:00
Jag kan garantera att du skulle klara 12.20. En gång cyklist, alltid cyklidt. bara klungtekniken gör attt du skulle landa runt 11 timmar otränad. Men att springa maran utan att löptränat ordentligt är nog bland det dummaste man kan göra.

Forest
2002-05-16, 21:41
Dagens gympass:

20 X 75 knäböj

Bänk: 100/2, 92.5/3,3 3 extra på varje med hjälp av bra passning.
Axelpress
Lutande hantelpress
Chins: 9 och en halv :mad: :mad: Nu blir jag galen, repetition 8 kändes lätt och ändå tvärstoppar det :mad: I ren ilska hängde jag på mig 10 kg extra vikt och gjorde 5 och 4 repetitioner. Det var en skön känsla med lite extra belastning, tungt men inte samma mjölksyrestopp. Avslutade med en 7a utan vikter.
Marklyft 85/10, 97,5/8,11 (11an med remmar)
Lite ryggmaskiner fick avsluta.

Forest
2002-05-19, 14:39
Snabblöpning 4 km igår. Jag kom sakta ikapp en tjej på eljusspåret. När jag var 20 m bakom så ökade hon konstant tills vi hade 4.10 tempo, pust, flås, kul med draghjälp :D

Gym idag:

20 X 77,5 knäböj

Bänk, Axelpress
Dips (tungt efter den starten, testade 40 kg men klarade bar 2)
Lutande hantelpress
Axelsving med kabel för baksidan
Blanade tricepskabel

Munter
2002-05-19, 14:56
Jag morgonpromenerar samma tid varje morgon, och det är det många andra som gör på samma stråk. Börjar bli mer och mer tävling vem som går snabbast :) Skitbra med draghjälp, hjälper verkligen en att inte slå av på tempot.

Forest
2002-05-20, 13:24
Väldigt lite kolhydrater igår, men jag åt bra för övrigt.

I morse vägde jag 87,6 kg och 15,6% BF

I morse åt jag två ägg och en rågmacka med ost. två timmar senare sprang jag 10 kuperade kilometer i skogen. Då märktes kolhydratunderskottet :p och kanske även den lilla knäböjen igår. Jag fick gå på toppen av de två värsta backarna (en var trappor) och det tog 53.10.

Det här kommer jag att känna av.

Forest
2002-05-23, 17:46
Jag är inte säker på om jag skall vara glad eller inte. Jag klarade 10 chins för första gången idag men det var liksom ingen gnista på gymmet idag. Tror nästan jag håller på att bli sjuk...

Chins: 10, 8
Ryggmaskin
Pullovermaskin
EZ curl

Två set på varje, thats it! Svettades bara jag tittade på vikterna, maskiner istället för fria vikter...

Sicket dåligt pass.

Men ändå, den tionde chinsen liksom seglade upp hur fint som helst. Jag kände liksom att det var dags.

gasoliner
2002-05-23, 23:31
nåja,du har ju haft bra flyt hittills i vår så gnäll inte! :D tycker du ökar bra i det mesta.

pömpa på enna! //Gassy

Forest
2002-05-25, 15:06
Just nu skulle jag varit ute och sprungit Göteborgsvarvet men så sitter man här och tittar på datorn och är magsjuk. :(

Jag är ju nästan aldrig sjuk. :mad:

Jag lovar, springa och magsjuka går inte ihop! :p

Forest
2002-05-27, 09:16
Fy vad trist att slappa flera dagar pga en knepig mage.

I morse vägde jag in på 87,1 med 15,3% BF. Det var ju ganska bra :confused:

Skall nog försöka mig på et pass idag. Får ta det försiktigt i knäböjen.

Forest
2002-05-27, 17:42
Jo men det blev väl ett hyfsat pass för axlar/bröst/triceps idag.

Efter träningen tog jag första dosen kreatin och ALA. Det var länge sedan kreatin, skall bli kul att se om jag kan öka lite igen.

Forest
2002-05-28, 18:52
Idag var den stora frågan. Var de tio chinsen ´senast en tillfällighet?

Nejdå, efter sedvanlig uppvärmning med knäböj (19 1/2 på 80 kg föresten) så blev det 11 chins och några set med 10 kg extra vikt :D

Sedan följde hantelrodd, marklyft, stångcurl, hammar hantelcurl och omvänd stångcurl.

Tungt och fint pass. Jag har tveklöst blivit lite klenare i takt med att jag tappat vikt. Det märks speciellt på bicepsövningar, igår mätte jag och blev inte förvånad av att jag tappat en cm runt överarmen.

Frazze
2002-05-30, 12:31
Det där eng. gymmet, det ligger möjligtvis inte typ tre-fyra mil utanför Tilbury?

(annars var det bara väldigt likt)

Forest
2002-05-30, 16:55
Idag fick man uppleva en av guldkornen med att ha ett resande arbete. Jag vaknade lite tidigt i morse och solen sken. Jag blev pigg och tog en 30 minuters löptur på stranden i Barcelona innan frukost. Helt underbart, jag skall se till att hålla konditionen på tillräckligt god nivå för att kuna njuta av en 30-40 minuters löptur.

Nej, det där gymet på bilden ligger 50 km NO London. Och det är föresen inte jag på bilden ;)

Frazze
2002-05-30, 19:11
Tillbury (kanske ett L) ligger två mil norr om London, så det kanske inte är omöjligt?

Är det inte lite svårt att kunna hålla en konstant träningsnivå när man reser omkring så mycket som du? Eller är det kanske mest stimulerande eller så?

Långt kvar till 125 förresten?

Forest
2002-05-31, 18:43
Nej det är hopplöst att få regelbundhet i träning och mat när man reser som jag.

Jag ligger långt från 125. Jag har dragit ner på kolhydrater ett tag och tränat rätt mycket kondition. Det har inneburit en viktminskning på ungefär 6 kg och att jag blivit lite svagare. Jag skulle tro att max ligger på 106-107 ungefär nu.

Idag var det axlar, bröst och triceps. Värmde upp med 21 X 80 kg knäböj. Ingen gnista i passet idag, kanske pga dålig och för lite flygmat, eller lång och stressig dag?

Forest
2002-06-02, 15:16
Samma 10 km runda på asfalt igen. Samma tid exakt 50 minuter igen :eek:

Mitt i solgasset, mitt på dagen. Helt idiotiskt tillfälle och jag fick gå ett par gånger helt beroende på värmen. Det måste betyda att jag hade lite högre tempo när jag sprang.

Forest
2002-06-04, 20:02
Rygg och biceps idag. Skönt att komma undan från solgasset lite :cool:

6 minuter cykel
Knäböj (uppvärmning): 82,5/20
Chins: 10, 7, 8, 7
Rowing torso maskin: 50/9, 6
Pullover maskin: 8, 8
Marklyft: 80/10, 92,5/10, 12, 10 (sista två med slingor)
Stångcurl: 40/5, 35/8, 6, 5
Hantelcurl, hammar: 16/8, 8, 7
Omvänd stångcurl: 30/4, 5, 25/7

Bra pass trots värmen på gymmet. Kreatinet gör lite nytta, jag klarar ett par reps till på en del övningar.

Knäböj, chins och marklyft är egentligen hela passet. resten känns som finputs och vila i jämförelse.

Forest
2002-06-05, 08:39
5 juni 2002, kall på morgonen under kreatinkur.

186,5 cm
87,8 kg
15,7% fetthalt
Överarm, höger 39,1
Överarm, vänste 37,8
Underarm, höger 32,2
Underarm, vänster 30,9
Handled, höger 18
Bröst, u armar 109
midja, ö navel 84 :)
Höfter, bredaste 103
Lår, höger 62
Vad, höger 41

Det kan noteras att midjemåttet minskat, ja några byxor börjar kännas stora :) Detta är dock inget primärt mål eftersom jag har breda höfter. Jag vill bygga kraftiga sidomuskler i midjan.

Den utökade förbränningsträningen och indraget på kolhydrater har gett störst reduktion av överarmar och midja, vaderna tycks växa av löpning!

Jag märker också att styrkeminskningen är mest märkbar i biceps.
Jag måste ligga nära PB på knäböj, det är nog tack vare uppvärmningen med 20 reppare inför varje pass i kombination med löpning, storleken har inte heller minskat.

Alltså: Det finns ett samband mellan storlek och styrka :D

Forest
2002-06-07, 07:20
Bröst, axlar, triceps igår.

Uppvärmning knäböj 20 X 85 kg. Jösses vad tungt det var :D

Annars inget speciellt att raportera, jo, det var nog första gången på 20 år som jag gjorde 20 bra dips :cool:

Forest
2002-06-07, 07:55
Trevligaste Omron mätningen hittils i morse.

88,0 kg, 15,3% BF

Forest
2002-06-10, 20:25
Jag har blivit en softis. För varmt och oinspirerande att gå till gymet.

Padlat kajak i två dagar! Rätt jobbigt det också.

Forest
2002-06-11, 19:32
88,2 kg och 15,1% BF i morse.

Uppvärmning medels knäböj: 80 X 16, kände mig lite svag och slö och tappade mycket riktigt skärpan och orkade inte till 20, det är mest mentalt, det skulle gått :mad: Straffade mig själv med en 5a på 100 kg.

Chins, hantelrodd, Marklyft (kör på 95 kg nu) och lite biceps. Allt går ganska bra utan biceps som ständigt verkar försvagas. I och för sig så var de uttröttade av flera tunga övningar innan. Dessutom känns underarmarna lite överansträngda efter padlingen.

Forest
2002-06-12, 08:37
88,5 kg och 14,7% BF i morse.

Där ser man vad osäker Omron mätningar är. Så mycket tror jag tyvärr inte att min kropp har ändrats över en dag. Men ändå, detta är den trevligaste mätningen hittils.

En trend är att jag senaste veckorna har ökat i LBM och minskat i %BF. Jag tror Kreatinätandet har med detta att göra.

Forest
2002-06-12, 20:59
Kort löptur i hög fart och backigt idag.

Forest
2002-06-15, 14:54
Bröst, axlar och triceps.

Jag kände mig svag och lätt oinspirerad idag. Körde på lite lättare vikter med hög intensitet och fick en härlig pump.

Tex. uppvärmning, knäböjningar:
20kg/20, 40/20, 70/20, 20 med väldigt lite vila.

Forest
2002-06-16, 18:28
Paddlat 4 timmar idag i blåst och sol. Härlig surf. :D

Oj vad jag kände av att jag tränade triceps igår, får se om jag kan böja armarna i morgon :rolleyes:

Forest
2002-06-19, 10:26
Igår körde jag ett intensivt rygg och bicepspass i värmen. Härligt när det bara rinner svett :p

Knäböj som uppvärmning: 85/20, gick lättare än sist men mycket tungt ändå.
Chins: 11, 7, 6
Hantelrodd: 45,5/10, 10
Marklyft: 95/10, 7, 12 (bara sista med remmar)
Stångcurl: 40/5, 35/tre set
Hantel curl hammar: 16/6, 6, 5
Lite bakåtlutad sittande hantelcurl
Omvänd stångcurl: 25/6, 8, 7

Allt på en timme vilket är snabbt för mig. Kände mig stark i allt utan biceps, som vanligt på sistone.

Vägde in på 87,0 kg idag, det var lägsta på länge men BF ligger och stampar på 15,1%

Forest
2002-06-24, 16:27
Bröst och axlar idag.

Knäböj: 87,5/20 PB :D

Sedan testade jag något nytt. Massa femmor utan att gå till failure, men nästan och tungt. Kort vila mellan set och övningar.

Bänk: 80/5,5,5,5,5,5,5
Lutande hantelpress: 24,5/5,5,5,5,5,5,5
Dips med bälte: 20/5,5,5,5,5,5
Axelpress Hammer: 65/5, 60/5,5,5,5,5,5
Uppdrag i kabel: 35/5, 40/5,5,5,5,5,5

Det kändes bra. Betydligt lättare mentalt att inte gå till failure i varje set.

kraftsport
2002-06-24, 18:26
Jag funderade också i banorna att köra dessa 20 set utspridda på kanske 3 övningar, om man nu inte tycker bara bänkpress är kul.

Och om man kör 7 femmor i bänk så kanske man kan köra dessa på något tyngre vikt än om man gjorde 20 femmor.

Nu testar jag några veckor att gå till failure var annat pass. Har kört till failure varje pass förut och det kanske har stannat av lite.

Forest
2002-06-25, 11:48
Idag har jag mer träningsvärk än vanligt men det känns bara bra. Det är troligt att jag körde på lite för tunga vikter för receptet. Det hade varit omöjligt med en sjätte repetition på ett tiotal set och den femte var riktigt svår på kanske 3 set.

Forest
2002-06-25, 16:09
Löpning 8 km i jämn fart på ett mycket kuperat elljusspår. 39.41 tog det. Det var nära överhettning trots tunnt linne och ganska blåsigt.

Forest
2002-06-26, 14:48
Massa femmor idag också. Ryggpass med lite biceps.

Värmde upp med 12 minuter intervall på cykeln.

Chins med viktbälte: 7.5kg/5,5, 5kg/5,5,5,5
Sittande roddrag: 75/5,5,5,5,5,5
Pullovermaskin: 90/5,5,5,5,5,5
Marklyft: 90/5, 100/5,5,5,5,5
Stångcurl: 37.5/5, 35/5,5,5,5

Chinsen var tunga och marklyften visste var de tog. Blir garanterat träningsvärk av detta.

Forest
2002-06-27, 21:47
3 timmar hård paddling i havet idag. Blåsigt och tufft. Det är naturligtvis cardio men det tar bra på latsen och hela midjepartiet.

Munter
2002-06-27, 22:13
Tre timmar :eek: Det var ett ryggpass(?) av rang.

Forest
2002-06-28, 09:32
87,4 kg och 15,0% BF idag på morgonen.
Vaknar och känner mig förkyld, tusan också det var inte inplanerat!

Jag har en härlig träningsvärk i ryggen idag. Det är en kombination av tungt ryggpass och paddlingen. Jag tror det mesta kommer från marklyften.

Paddlingen tar faktiskt på i stort sätt hela överkroppen. Man drar med ena armen och trycker med andra. Bättre hävarm för tryck så det är tyngre för biceps än triceps. Latsen och korsryggen är ju självklara, tänk kombination av hantelrodd och roddrag. Sneda och raka magmusklerna har det tungt, man vrider ju sig och sätter i paddeln långt fram, sedan twistar man tillbaka igen. Brösten har det nog lugnast men de är med på trycksidan.

Forest
2002-06-29, 19:25
Fortfarande snuvig, helt kasst! Räknar med att vara frisk i morgon, annars :mad:

Jag äter dock väldigt bra för tillfället. Middag: Oxfilé, råris, wokad färsklök och kanatareller. Mums! Massa bra mellanmål, ikväll skall jag frossa på räkor. Vad skall man annat göra när man inte kan vara ute och njuta av det fina vädret?

Vaknade med 87,2 kg och 14,8% BF

Munter
2002-06-29, 21:14
Krya på dig, stackare :cool:

Forest
2002-07-01, 08:46
Som ni ser nedan så satte jag en del mål 21 september med slutdag idag. Så här kommer slutredovisningen. Lite tråkigt att varit sjuk senaste dagarna och inte kunnat "spurta" men, men, sånt är livet :)

10 chins. Klarade 11 senast jag testade, detta såg länge omöjligt ut och jag är väldigt glad över att ha klarat det, lite lats har jag fått på köpet!

3 reps på 90 kg bänkpress. Detta visade sig förvånandsvärt lätt att uppnå. Det var ett bra tag sedan jag klarade målet och har sedan även maxat på 110 kg. I takt med sjunkande fett och viktnivå har jag dock blivit svagare, vet inte riktigt var jag står just nu.

75 kg fettfri vikt med 12 kg kroppsfett. Ha, helt omöjligt :) Det blev 73,6 kg respektive 12,7 kg. Så här var mina mått i morse, iskall:

186,5 cm
86,3 kg
14,7% fetthalt
Överarm, höger 39,2
Överarm, vänste 38,0
Underarm, höger 32,3
Underarm, vänster 30,9
Handled, höger 18
Bröst, u armar 109
midja, ö navel 82,5 :)
Höfter, bredaste 101 :)
Lår, höger 62
Vad, höger 40,5

Jag är helt klart nöjd. Det var svårt att bedömma vad som kan åstadkommas med en 41 årig kropp på 9 månader.

Jag är hårdare, mer V-formad, smalare midja och höfter, större armar, avsevärt starkare. Inte så illa. Viktigaste förbättringen tycker jag är styrkan och stabiliteten i mittpartiet som kraftigt förbättrats av knäböj och marklyft.

Nu skall jag suga på detta ett tag och fundera på några nya lämpliga mål och tidshorisont.

Har ni förslag?

Ursprungligen skickat av Forest 21 september 2001:
<STRONG>
Jag skaffade samtidigt en Omron som säger att jag har 15,4 % (13,4 kg) kroppsfett vilket ger 73,4 kg fettfri vikt. Jag mätte midjan, avslappnad i morse, just över naveln till 87 cm. Det skall bli kul att se om någon av dessa mått ändrar sig så småningom. Får sätta lite mål!

10 chins.
:D</STRONG>

gasoliner
2002-07-01, 09:01
Gratulerar till bra resultat Forest!
bänkutmaningen blev jag långt efter i då jag än idag inte kan pusha hårt utan att få problem med axlarna,ligger nu i deff och ökar faktiskt bra ändå i en del övningar,4kg+ i bicepscurlen häromdantex.
11% ökning mot PB förut :D

undra vad som händer vid nästa kreatinkur?

angående dina mål:
130kg i bänken tycker jag är ett vettigt mål inom ett år?
10%Bf nästa sommar?
40cm armar?

Ha de gott! //gassy

Forest
2002-07-02, 09:34
Tack skall du ha Gassy! Jobbigt med axeln men kul ändå att det går framåt på andra övningar.

Jag var uppe i 40,5 cm på högerarmen när jag hade som högst BF%. Jag skall inte låta vikten och BF skena iväg under den kommande vintern. Frågan är bara om det är vettigt att förvänta sig ökningar om jag ligger kvar på konstant eller långsamt sjunkande BF.

Jag har 14-15% BF just nu och jag känner mig ganska deffad :D Jag börjar t.ex. ana en stor åder över biceps, den har alltid varit framträdande över axeln men sedan dykt in och gömt sig på väg ut i armen. Jag tror inte jag vill vara lägre än 12% men jag kanske känner annorlunda när jag är där. Det kan vara så att min Omron inte är så tillförlitlig men jag ser dock åt vilket håll det går.

Jag tror jag vill ha mål i form av:

max? bänk
8 chins med viss vikt
någon curl med rak stång (måste bli starkare här)
storlek överarm
vikt
midjemått
BF%
Andra förslag?
Först juli 2003 blir väl bra.

mangs
2002-07-02, 10:35
Tjena Forest.
Vi verkar vara i någorlunda samma fas när det gäller träning. Gå ner "lite" i fett och sätta upp mål för det nya träningsåret. Jag skall snart få fart på fettförbränningen och hoppas lixom dig hamna på en 10-12%. De olika målen du har valt att sätta upp är väl ungefär samma mått som jag har.
Med ditt utgångsläge tycker jag att du om ett år skall sikta på:

max- bänk 125 kg
Stångcurl 8*50 kg
storlek överarm 41
vikt 89 77 + 12
midjemått 82
BF% 13.5%

Kanske även något mål i knäböj och marklyft?
Knäböj 20*105
Marklyft 10*120
Vad tycker du jag kan sätta upp för mål med hänsyn till mina nuvarande resultat?

Forest
2002-07-02, 20:22
Äntligen tillbaka på gymet. Jag körde bröst och axlaroch fortsatte med massa femmor. Ökade till 82,5 i bänken och 26,5 i sneda hantelpressen. Sedan dog jag i dipsen på 20 kg, klarade bara 4 set. Axelpressen gick inte heller något vidare.

Dålig matförberedelse och förkylningen tror jag ligger bakom att det gick lite blekt efter halva passet.

Matproblem. Frukost hemma, lite mer frukost på jobbet, ett päron, vanlig bricklunch med mycket salad. Sedan... ett päron, en banan, kvar på jobbet till 19. Träna på väg hem men med stöd av en flaska slow carbs, snabt hem och här sitter jag nu (21.00) med en proteindrink bestående av 5 dl minimjölk, 1 dl Protec+, 1 dl HiWhey. Jag äter lite riktig mat igen om en timme ungefär.

Vad säger ni som förstår er på detta, är det totalt katastrof på matfronten? Den typen av dagar är ganska vanliga för mig.

johan-cr
2002-07-02, 20:37
Jag är väl inte direkt en förståsigpåare.. men en banan och ett äpple från 12-13 tiden till kl 19 verkar väldigt lite. Ta med dig något färdiglagat till jobbet och ät det vid 15-16 tiden.

Forest
2002-07-02, 20:45
Ursprungligen skickat av johan-cr:
<STRONG>en banan och ett äpple från 12-13 tiden till kl 19 verkar väldigt lite. Ta med dig något färdiglagat till jobbet och ät det vid 15-16 tiden.</STRONG>

Ett äpple, en banan och lite sportryck mellan 12.30 och 20.45 är det frågan om. Det är ju inget vidare, precis som du säger. Jag har bara inte ett jobb där det passar att ut och äta mat i fikarumet på eftermiddagen. Dags för bars kanske? Vilken är god?

Munter
2002-07-02, 20:51
Ni måste väl ha tid att ta 5 minuters paus för att äta ? Annat vore sensation. Ser inget vidare ut, den kosten du nyss nämnde. Känner du inte av det på träningen ?

[ 02 Juli 2002: Inlägget har ändrats av: munter ]

Forest
2002-07-04, 09:08
Morgonrapport: 87,5 kg 14,5% BF.

Jättebra värden så fort jag slutade äta minutsiöst jättebra. Förmodligen sög kroppens depåer åt sig lite kolhydrater från glass :D od utan att det hunnit lägga sig som fett så att säga.

Idag har jag tänkt mig ett ryggpass.

AnderssoN
2002-07-04, 11:31
Forest, köp dig ett par yoggi-burkar (250 eller 500 g) och ät som mellanmål.

Det är billigt, lätt att äta (behöver ju inte ens sked vettja!) och nyttigt.

Bättre än inget alls om inte annat.

Forest
2002-07-04, 19:47
Bra förslag AnderssoN, Tack!

Nu är jag frisk. kul och bra pass idag.

Knäböj: 95 kg/5,5,5,5
Chins med vikt: 5 kg/5,5,5,5,5,5,5
Sittande rodd: 75 kg/5,5,5,5,5,5,5
Pullovermaskin: 95 kg/5,5,5,5,5 (Tungt)
Marklyft: 100 kg/5,5,5,5,5,5
Stångcurl: 37,5 kg/5,5,5,5,5
Hantelcurl hammar: 16 kg/5,5,5,5,5,5

Forest
2002-07-05, 16:46
Ah, det passet satt tydligen fint. Träningsvärken kommer nu krypande i hela ryggen. Funderar fortfarande på de nya målen men de kommer nog snart.

Forest
2002-07-06, 15:19
6 km löpning i backigga elljusspåret. 28.03 var väl sådär men låren var lite stumma fortfarande sedan förra styrkepasset.

I morgon blir sista riktiga passet på 4 veckor. Resor. både privat och med familjen ställer till det hela. Det kommer att bli mycket naturlig cardio men styrka får bli när jag någon gång lyckas hitta ett gym. Därför börjar jag nu köra helkroppspass i morgon.

Funderar på följande schema:

Knäböj
Bänk
Axelpress
Chins
Marklyft
Stångcurl

Ändringsförslag?

Forest
2002-07-07, 20:38
Jag kör som jag tänkte idag med lite utrymme för inspiration efter de 6 obligatoriska övningarna. Det blev ett Kolozzalt bra pass idag.

Knäböj: 80/25
Bänkpress: 82,5/5,5,5,5,5,5,5
Axelpress: 62,5/5,5,5,5,5,5,5 (lätt)
Chins: 5/5,5,5,5,5,5,5,5
Marklyft: 100/5,5,5,5,5,5,5,5
Stångcurl: 40/5, 37,5/5,5,5,5,5,5
Frivändningar: 50/8,8,6 :cool:
Dips: 24, 20 :kickass:

Idag var sista dagen med kreatin på ett tag. Nu blir det glutamin.

Kroppen kändes lätt som papper i dipsen idag, nytt PB med massor. Överhuvud taget många PB idag men jag har ju inte kört med femmor så länge. Jag kunde haft tyngre på axelpressen pga. att jag kört färre bröstövningar innan jämfört med tidigare.

Några timmar senare var jag ute och paddlade ett par timmar i det fina vädret så nog tusan har kroppen fått sitt idag:D

Pudzianovski
2002-07-09, 10:18
jag gillar verkligen ditt fina träd.

jag blir glad av det

:)

lycka till med träningen!

/trädkramare

AnderssoN
2002-07-09, 11:29
Det enda som fattades i ditt helkropps-pass-schema var dips, men sedan såg jag att du fick med det i alla fall. Hur lång tid tar passet, det är en herrans massa set. Men å andra sidan kanske du vilar kortare mellan seten tack vare att du inte kör till failure?

Frazze
2002-07-09, 19:01
Fint träd. Är det månne en kinesisk alm? Eller är det rent av en fikus copabonana?

Forest
2002-07-25, 21:06
Då har jag varit och rest mycket på sistone, både i arbete och semester. Sista semesterfdagen idag faktiskt, jag är i Berlin där jag skall arbeta i morgon. Sedan fortsätter resandet i fyra veckor. De sista tre veckorna är i USA och då räknar jag faktiskt med att kunna sköta träningen ordentligt. Det blir väl bulkning som vanligt också :eating:

Bara en kort uppdatering: De senaste två veckorna har jag vandrat hårt (6-8 timmar per dag) i alperna under 4 dagar. Jag har besökt två gym. Ett i Österike och ett i Slovenien. I går var jag ute och sprang en sväng, kondisen var fin efter vandringen. Annars har det blivit mycket god mat, öl och vin. Det skall bli kul att se hur mätvärdena påverkats.

Forest
2002-07-25, 21:09
Trädet är föresten en helt vanlig svensk ek. Formad till bonsai.

AnderssoN
2002-07-25, 22:26
Kul att du ändå uppdaterar journalen när du reser så pass mkt som du gör. När du ska vara i USA i en månad hinner du ju få en bra träningsrutin, fast du kanske ska resa inom landet också?

Skulle vara trevligt att kunna besöka de berömda, stora gymmen där borta... får ta och göra det i ett senare liv.

Forest
2002-07-26, 08:35
Usa resan blir en vecka i Minneapolis följt av två veckor i San José. Det är främs den sista perioden då jag räknar med rimliga rutiner. Jag skall vara student på Stanford och har tillgång till förnämnligt gym och tjänstecykel :D

Forest
2002-07-27, 14:40
Fint träningspass i stort nytt gym i Berlin idag. De ville ha €35 för ett träningspass men jag snackade till mig en testträning. Amerikanskt typ av gym men med för få fria vikter och glatta stänger. Men de hade ett bra power rack.

Helkroppspass som vanligt, det tog nästan två timmar, :bpump:

Avslutade med lite rodd i C2 maskin. 2.32,2 på 1000 m.

Det blir nog sista passet på ett tag, nu väntar Sverige, England, Frankrike och Italien under nästa vecka. Jag hatar att byta hotellrum/packa varje dag.:mad:

Forest
2002-08-03, 15:38
Som väntat har det varit en jobbig vecka utan möjligheter att träna på gym eller ens komma ut och springa. Dessutom mycket god mat och vin.

En kväll tog jag ett rejält pass på mitt trånga hotellrum. Armhävningar av olika varianter supersettat med olika magövningar under 30 minuter. Jag hade faktiskt träningsvärk i magen ett par dagar efter det.

Idag har jag dock äntligen kört på ett riktigt gym. Ett helkroppspass som gick ganska bra. Riktig pump faktiskt.:)

Forest
2002-08-06, 23:34
Stenhårt rygg och bicepspass igår i USA. Kul gym och jag kände mig starkare än på länge. Jag passar på att äta ordentligt medan jag är här och tänker även försöka träna hårt. Det blir lite av en minibulk.

Forest
2002-08-08, 03:51
Finfint bröst och axelpass idag. Klämde in lite triceps på slutet.

Testade sidolyft med hantlar idag. Der brände fint i axlarna :naughty:

Munter
2002-08-08, 08:41
Jag avundas dig som får byta gym lite nu och då...det är värt mycket med omväxling :) Vad jobbar du med egentligen då du reser sådär mycket ? Måste ju bara tokjobbigt.

Forest
2002-08-08, 16:17
Jodå omväxling förnöjer men i bland kan det bli för mycket av den goda varan! Tokjobbigt var ju ganska väl uttryckt :D

Jag är VD för ett amerikanskt dotterbolag och divisonschef för ett affärsområde inom koncernen. Ibland är det lite svårt att vara överallt samtidigt.

Arbetet är intressant och resandet vänjer man sig med.

Många som hör talas om ett jobb med mycket resor över stora delar av världen associerar genast med en lyxtillvaro. Jag kan garantera att man INTE upplever resorna som en förmån utan snarare som ett nödvändigt ont.

Men man får göra det bästa av situationen och leva i nuet :)

Forest
2002-08-08, 23:12
Nu har jag funderat länge nog, här kommer lite uppdaterade mål. Tack för förslagen Mangs, det mesta är som du föreslog.

Till 01 Juli 2003 skall jag klara följande:

Bänkpress 125 kg
Chins 8*10 kg
Stångcurl 6*45 kg
Knäböj 10*110 kg
Marklyft 10*120 kg

Samtidiga mått:
Storlek höger överarm minst 41 cm
Vikt högst 89 kg
BF högst 13.5%

För detta behövs nog lite delmål. Innan 01 december skall jag klara 3*100 kg bänk och 5*40 kg stångcurl. Knäböj, mark och chins får sköta sig själva ett tag.

Forest
2002-08-11, 06:42
Igår hade jag ett fint pass för rygg och biceps och idag har jag rest till Stanford University där jag skall stanna ett par veckor. Här finns ett litet gym med hantlar upp till 75 lbs men inga stänger.

Nåväl får väl satsa på att klara hantelpressar med 75orna.

Jag rodde lite för att mjuka upp och sedan kände jag lite på hantlarna. Lustigt nog kunde jag curla några gånger med 45 lbs, det är ju 20,4 kg och det har jag faktiskt aldrig varit i närheten av på normala pass. Jag tror att jag är för trött i biceps av ryggträningen för att kunna prestera bra. Jag kanske får testa lite egna armdagar.