handdator

Visa fullständig version : fundering ang nacke


Johan86
2005-04-03, 21:52
jag undrar om det mer är regel än undantag att nacken ska vara rak när man styrketränar? tex när man kör stående biceps? sittande biceps? pushdown triceps? situps då ska den väl bara böjd?

sen undrar jag varför vissa får gamnacke vad det beror på? kan dom träna bort det?

Johan86
2005-04-05, 14:46
någon som har ett svar?

JoelR
2005-04-05, 15:53
Man har nacken efter vad situationen kräver.
Det är ju inte så smart att ha nacken böjd (titta ned i golven när man knäböjer/ eller drar mark).

kroy
2005-04-05, 15:58
jag undrar om det mer är regel än undantag att nacken ska vara rak när man styrketränar? tex när man kör stående biceps? sittande biceps? pushdown triceps? situps då ska den väl bara böjd?

sen undrar jag varför vissa får gamnacke vad det beror på? kan dom träna bort det?

i övningar där du vill ha rak rygg vill du gärna ha nacken/huvudet rakt eftersom kroppen följer huvudet.
försök helt enkelt att ha huvudet så att det känns skönt..

apropå gamnacke har det nog stor det i hur mycket/ofta personen i fråga sitter vid datorer samt vilken sittställning denne då har.

genom att träna upp din hållning slipper du få de mesta besvären, inklusive framåtroterade axlar..

Johan86
2005-04-05, 18:20
när man kör sittande biceps ska huvudet vara lite frammålutande då?

Allan
2005-04-05, 19:36
Regel nummer ett för all träning är att det ska kännas naturligt. Vi kan inte instruera dig via Internet, annat än att du klickar på olika instruktionssidor typ ExRNet . Är du så rysligt osäker (som det faktiskt verkar) tycker jag du ska ta en tur med bussen till ett kommersiellt gym och boka in en timme med en kompetent intruktör.. Det är väl använda pengar.


allan

Scratch89
2005-04-05, 19:42
Men kul att en sån här tråd kom!
Jag har lite "problem" med nacken. Då man i profil tittar på mig så ser det ut som om jag "kikar fram", alltså är huvudet lite längre fram än vad det ska vara ;)
Är detta gamnacke? O går det att med några hållningsövningar eller likande få bort det? Jag tycker det är fult!