handdator

Visa fullständig version : Nu får ni förklara lite för den okunnige stackaren


skeletron
2005-04-03, 18:04
Skulle vilja ha lite utrett....

Jag hade tänkt gå till gymmet 3 dagar i veckan.. Samt 3 dagar i spåret.. Ett HIIT, ett "medel långt och intensivt pass", och ett på 2+ timmar..
2 Vilodagar

Äter ganska stabilt, så bör jag dricka proteindrink, eller ta någon slags återhämtningsdrink? Detta kanske inte är det första man tänker på när man är lite halv-rookie... Men det skulle vara bra att veta lite i förväg ju.

MVH

MyungChul
2005-04-03, 18:45
förstår inte riktigt vad du vill ha utrett, men om du vill ha något som förbättrar dina prestationer på gymmet så rekommenderar jag gainer. om du gör egen eller köper färdigblandad är upp till dig, det är till största del en ekonomisk fråga. efter ett konditionspass skulle jag välja en mindre gainer och sedan äta när jag kommer hem. om du har mer frågor får du utveckla lite mer. lycka till! :)

skeletron
2005-04-03, 18:58
Vet ju ingeting :D
Så jag hade tänkt börja från början, och sen fråga mer allt eftersom :)

Gainer är alltså det jag ska satsa på? Har alltid trott att det är för dem som vär undernärda.. :S Men jag är väl inte långt ifrån iaf :S

Fettecke
2005-04-03, 19:24
Vet ju ingeting :D
Så jag hade tänkt börja från början, och sen fråga mer allt eftersom :)

Gainer är alltså det jag ska satsa på? Har alltid trott att det är för dem som vär undernärda.. :S Men jag är väl inte långt ifrån iaf :S

Kolhydrater(merparten i en gainer) är inte farligt i vettiga mängder efter träning, kroppen suger upp dem, och de blir inte fett av dom.... de används för att bygga muskler tillsammans med de protein du super in efteråt...

skeletron
2005-04-03, 19:53
Jaha.. Så det är med andra ord bortkasstat om man skulle äta en proteinfattig måltid efteråt?

Återhämtningsdryck och proteindrink och hela den historian då? Kan ni förklara för mig när de kommer till användning (för de som använder det)

Kanske lämpligt att berätta att jag eftersträvar att bygga samtidigt som jag skaffar mig någorlunda kondis, samt se tills så underhudsfett inte blir för hög, vilket inte oroar mig så mkt iofs...

MyungChul
2005-04-03, 20:22
det du bör göra är att räkna ut ditt dagliga kaloribehov. finns formler om det i forumet, även en lite lättare variant finns på www.uppladdningen.nu
du bör lägga dig runt 10-15% över ditt kaloribehov för att öka "maximalt" i muskler, förutsatt att du sköter kosten i övrigt. du bör läsa lite kostscheman, det brukar ge en bra överblick om hur du "ska" äta. :thumbup:

nemd
2005-04-03, 21:03
Jaha.. Så det är med andra ord bortkasstat om man skulle äta en proteinfattig måltid efteråt?

Återhämtningsdryck och proteindrink och hela den historian då? Kan ni förklara för mig när de kommer till användning (för de som använder det)

Kanske lämpligt att berätta att jag eftersträvar att bygga samtidigt som jag skaffar mig någorlunda kondis, samt se tills så underhudsfett inte blir för hög, vilket inte oroar mig så mkt iofs...

Just gainer är väll en återhämtningsdryck med snabba kolhydrater och snabb protein. Gainer är som en proteindrink fast med kolhydrater. Du ka ju helst ta snabba kolhydrate också efter träningen.

En drink tar du DIREKT efter ett styrketräningspass. Och kan även tas innan också. Jag körde min första innan och efter drink i lördags, jag kan ju säga att före drinken gav mig lite extra ork. :)

skeletron
2005-04-03, 21:07
Tack för tipset! Men det är alltså fortfarande gainer jag ska köra på?
Är det bara ekonomiskt som det nyttjar sig att blanda egen? Och hur mycket billigare blir det? Lite lite billigare, billigare, eller jätte mkt billigare?

Fettecke
2005-04-03, 21:16
Tack för tipset! Men det är alltså fortfarande gainer jag ska köra på?
Är det bara ekonomiskt som det nyttjar sig att blanda egen? Och hur mycket billigare blir det? Lite lite billigare, billigare, eller jätte mkt billigare?

Det är ju mest optimalt att blanda sin egen med de råvaror du köper, så du kan reglera ditt kostindag, de dagar du inte tränar så jeffla hårt, behöver du inte lika mkt som den dag du kör ihjäl dig på ben...

Men billigast är de att köpa färdig gainer....

skeletron
2005-04-03, 21:50
Hehe det där skulle du nog pm:at..

3980 kcal = 16664 kJoule; Kan det stämma?

nemd
2005-04-03, 22:03
Det är ju mest optimalt att blanda sin egen med de råvaror du köper, så du kan reglera ditt kostindag, de dagar du inte tränar så jeffla hårt, behöver du inte lika mkt som den dag du kör ihjäl dig på ben...

Men billigast är de att köpa färdig gainer....

Men behöver man verkligen ta en gainer på de dagarna man tränar? det är ju i återhämtningssyfte mest man tar det, eller har jag fel? :S

skeletron
2005-04-03, 22:22
Det är väl det återhämtningsdryckerna är till för? Gainer:na ska väl öka vikten?

WHITEFOLKS
2005-04-03, 22:26
kör gainer i samband med träning, inte på vilodagar.

fettecke: inga länkar till konkurrerande webshoppar, läs reglerna.

Fettecke
2005-04-03, 22:30
Men behöver man verkligen ta en gainer på de dagarna man tränar? det är ju i återhämtningssyfte mest man tar det, eller har jag fel? :S

hehe =D, just det... återhämtningssyfte...du bör stoppa i dig i princip allt du kommer över som är bra för dig inom 4h efter träningen :)

Det är då som kroppen behöver det som mest i princip... efte de 4h så återgår kroppen mer och mer till de normala tillståndet, och då behövs inte lika mkt energi och protein som precis efter träning... så i princip så ska du vända på ditt tankesätt, inge gainer de dagar du inte tränar... men en liten gainer mer protein är bra för bygget de dagar du vilar mellan träningsdagarna.

skeletron
2005-04-03, 22:33
Okej... Men var den kcal beräkningen rimlig jag skrev upp förut?

WHITEFOLKS
2005-04-03, 22:38
kan säkert stämma. lägg dig på den nivån och håll koll på din vikt under några veckor så ser du om det drar iväg uppåt eller neråt.

skeletron
2005-04-03, 22:49
:D Turns to mastodont

skeletron
2005-04-03, 22:49
Är "Maxgain 4 kg" en vettig investering?

WHITEFOLKS
2005-04-03, 22:54
maxgain precis som de flesta andra gainers funkar nog alldeles utmärkt om man inte vill blanda själv. Nu innehåller väl maxgain kasein också iofsig och det kan man ju diskutera huruvida det är bra i återhämtningsdrycken eller inte men gör nog ingen större skillnad i någon riktning.

Fettecke
2005-04-04, 09:28
maxgain precis som de flesta andra gainers funkar nog alldeles utmärkt om man inte vill blanda själv. Nu innehåller väl maxgain kasein också iofsig och det kan man ju diskutera huruvida det är bra i återhämtningsdrycken eller inte men gör nog ingen större skillnad i någon riktning.

Personligen vill jag även ha lite kassein efter träning, inte i samma drink som vassle, utan jag brukar vänta 2h efter jag satte i mig efter-tränings drinken med att insupa kassein + lite mat... (detta pga mina jobbtider)

jag har inga referenser som visar att detta funkar, men jag känner att jag är lite piggare med konstant tillförsel av protein tills nästa måltid, detta fall i form av kassein...

King Grub
2005-04-04, 09:30
Blir du piggare av proteinintag utan att ha brist beror det nog på att du äter så lite kolhydrater att det blir kolhydrat av proteinet i stället för någon direkt energigivande egenskap hos själva proteinet. ;)

Fettecke
2005-04-04, 09:38
Blir du piggare av proteinintag utan att ha brist beror det nog på att du äter så lite kolhydrater att det blir kolhydrat av proteinet i stället för någon direkt energigivande egenskap hos själva proteinet. ;)

God damnit, varför sa du inte det för 1 månad sen när jag inte hade käkat upp mitt kassein :)
Ska prova detta 1-2 månader och se hur de blir... Med omedelbar värkan börjar detta idag. =D

Jag får käka mer CarboFX till proteinget, samt innan jobbet.

Jag trodde att proteinet bara blev energi när de blev överfrlöd av det i kroppen :naughty:


:bow:

skeletron
2005-04-04, 17:29
Okej, hur länge kommer 4kg av det där räcka ungefär?

King Grub
2005-04-04, 18:04
Okej, hur länge kommer 4kg av det där räcka ungefär?

Det beror väl på hur ofta du tänkt använda det och hur mycket du tänkt använda åt gången? ;) Elementär mellanstadiematematik borde finna svaret på den frågan, när du bestämt det.

skeletron
2005-04-04, 21:26
Asså... Jag måste varit ful när jag skrev det där inlägget... Hade för mig jag skrev...

Hur mkt bör 4 kg av det där räcka om man ransonerar det så som det lämpligast bör ransoneras?

Fettecke
2005-04-04, 21:38
läs på en förpackning så ser du, men det är väll runt 100gr du ska ta åt gången (?)

skeletron
2005-04-04, 21:54
Jo, men man vill ju veta hur långt det man köper räcker först, heh

skeletron
2005-04-04, 22:10
Är rapid recovery bättre än maxgain?

MyungChul
2005-04-04, 22:11
en "portion" proteinpulver brukar vara 30-35g.. vilket blir en del innan din 4 kg's-påse tar slut

skeletron
2005-04-04, 22:21
Vilket betyder att jag väljer något som inte är lika mkt... Eller är det verkligen det bästa?

WHITEFOLKS
2005-04-04, 22:55
vad som är bäst just för DIG måste du ju ändå avgöra själv.

skeletron
2005-04-04, 22:59
Jo - I slutändan ja. Men nu i början när man kan ingeting så är det lite svårt att veta vart man ska börja.

WHITEFOLKS
2005-04-04, 22:59
finns massor av information här på forumet, prova sökfunktionen vettja! :thumbup:

skeletron
2005-04-04, 23:01
Jo men det leder ju till 324532523 olika gainers :P

WHITEFOLKS
2005-04-04, 23:08
du får väl bläddra runt eller ändra dina sökord lite.

skeletron
2005-04-04, 23:10
Mmm eller så skriver någon här..
Svårt att välja

WHITEFOLKS
2005-04-04, 23:28
vänta lite så kommer någon och lyfter vikterna också. får du massor av muskler av.

Pez
2005-04-04, 23:32
en "portion" proteinpulver brukar vara 30-35g.. vilket blir en del innan din 4 kg's-påse tar slut
Maxgain är en gainer, "normalportionerna" torde ligga på 100gr och uppåt..
räcker alltså till 30-40 träningspass.

Mmm eller så skriver någon här..
Svårt att välja
Om du inte söker och läser själv så lär du dig heller ingenting. Seså - använd sökfunktionen, annars blir folk kinkiga och då får du ändå ingen hjälp.

mmmCay
2005-04-04, 23:53
Först ska du lära dig grundkunskaper om näring här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

King Grub har samlat mycket information som gäller för båda de som vill träna upp muskler och de som vill av med kroppsfett.

Efter du har läst tråden, ska du kunna förstå vad folk pratar om i andra trådar.

skeletron
2005-04-05, 07:13
Jag är inte lat, jag kan läsa igenom trådarna från början till slut om det skulle behövas, däremot blir det svårt att välja en produkt, när det är flera som rekommenderas, jag är lite osäker.

z_bumbi
2005-04-05, 08:22
Är rapid recovery bättre än maxgain?

Ja.

Men frågan är om just du kommer att märka det.
Om du har fixat kosten så du äter bra mat 5-6 gånger per dag samt har tränat hårt 4-5 gånger per vecka under en längre tid (2-3 år) så kanske du märker skillnad.
I annat fall så satsa på något billigare, t e x druvsocker/maltodextrin och ett vanligt vassleprotein, vassleproteinet kan du även förstärka något mellanmål med om du tycker du behöver det.
En färdig gainer är iofs bekvämt och vill du köra med det så gör det, har du ingen önskan att komma undan så billigt som möjligt så kan du köra på rapid recovey i så fall men annars väljer du en gainer som har en rimlig mängd protein och bra kolhydratskällor.

skeletron
2005-04-05, 11:13
Tack! Nu ska jag läsa igenom trådarna så jag nte behöver fråga massa frågor som folk stör sig på.