handdator

Visa fullständig version : Fel på vågen?


chopper
2005-04-03, 11:36
Jag har fortsatt min deff och har kunnat skönja en del små förändringar i spegeln. Ligger på 75,4 kg nu och har 2-3 kg kvar. Ligger på 1900 kcal på cardio dagarna och 2600 kcal på styrketräningsdagarna.

Jag kör 40 min cardio på träningscykel på morgonen (60% maxpuls) och 40 mins jogging på kvällen (70% maxpuls). Det kör jag fem dagar i veckan och jag styrketränar tre dagar i veckan varav två av dom dagarna har jag helt ledigt från all cardio då jag också äter ca 100 kcal över +-0 för att kroppen inte ska tro att jag svälter.

Det konstiga är att vågen inte visar några framsteg. För 9 dagar sen vägde jag mig, då vägde jag 75,2 kg, sen styrketränade jag och åt 100 kcal över +-0 och nästa dag vägde jag 75,8. Sen körde jag cardion som jag beskrev och låg på 1900 kcal. 3 dagar senare vägde jag mig igen, vägde då fortfarande 75,2 kg!
Sen har jag kört så fram till nu med tre dagar cardio och en stykretränings dag med mera mat men fortfarande ligger jag på 75,2 kg! Midjemåttet är stilla men i spegeln tycker jag mig se små förändringar. Även om det är riktiga fettförluster jag ser i spegeln så borde det synas på vågen också?

Det jobbiga är att jag inte vet om det går åt rätt håll eller inte!
Kan jag lägga på mig muskler/glykogen på dom dagarna som jag äter 100 kcal över +-0 och sen går jag ned i 0,6 kg i fettvikt och väger 75,2 kg sen igen för att sen gå upp igen i muskler/glykogen?

Eller kanske kan kroppen anpassa sig till ett träningschema och förbränna fett sämre? Har hört talas om något "adaptation syndrome" ?

Det absolut mest lustiga är ju att jag ligger på ett underskott faktiskt men inte tappar fett, jag har en basal förbrukning på 1600-1700 och sen rör jag på mig vardagligen så jag förbrukar 200-300 kcal, sen förbrukar cycklignen 350 kcal och joggingen 500 kcal. Det blir 2700-2800 kcal och eftersom jag äter 1900 kcal (jag väger ALLT) så vet jag att jag får i mig just ca 1900 kcal.
Något är fel? Även om jag skulle ha sänkt min energiförbrukning rejält med säg 500 kcal till 1450 kcal så skulle jag ändå ligga på underskott med detta intag och den träning jag kör. Fattar inte?

Jag är 18 år, väger 75,2, 183 cm lång.

drkrupp
2005-04-03, 11:52
Jag tycker du väger dig för ofta. Sedan gör inte en "ätardag" på +100 kcal att du går upp i vikt. Jag tycker du ska ta en eller ett par dagar med 3500+ kcal för att sedan förtsätta ligga på ~2500 kcal en vecka, för att se vad som händer.

raZmus
2005-04-03, 13:23
Det är just detta som kan vara den absolut jobbigaste påfrestningen under deff. Att veta vilket håll det går. Förlorar jag fett, händer ingenting, förlorar jag muskler, har jag hamnat i "svältläge", är det fel på vågen, har jag bundit vatten osv. Känner igen det där själv.

chopper
2005-04-03, 14:53
Okej, tack så mycket.

Jag får försöka strukturera om lite i schemat och bara kämpa på.
Kaliper visade dock en minskning med 1mm sen senaste mätningen för 9 dagar sen och spegeln visar också lite förändring så det kanske inte är så illa men ändå tycker jag vågen borde visa att det går nedåt.

aliquis
2005-04-03, 15:00
Det är just detta som kan vara den absolut jobbigaste påfrestningen under deff. Att veta vilket håll det går. Förlorar jag fett, händer ingenting, förlorar jag muskler, har jag hamnat i "svältläge", är det fel på vågen, har jag bundit vatten osv. Känner igen det där själv.
Lika jobbigt på "bulk", iaf för mig :(

Ökar jag något? Händer inget? Förlorar jag massa? Ligger jag på energiunderskott? Blir jag fet? ...