handdator

Visa fullständig version : en liten fråga.


capoje
2005-04-02, 15:36
Har köpt protein nu och undrar när ska jag dricka det dagarna jag ej tränar?

Behövs kolisar i samband med det eller räcker det med bara proteinet dagarna jag ej tränar?

Sen en fråga till :) ...räcker det att ta den portion som står på förpackningen dvs typ 20-22 g protein. Eller ska man ta nåt som har med ens vikt at göra?

King Grub
2005-04-02, 15:55
Är det vassleprotein? Då behöver du inte alls använda det vid andra tillfällen än kring träning. Teoretiskt kan det vara en idé att låta en del av frukostens protein utgöras av snabbt vassle och få tillgång till aminosyror snabbt efter natten, men det är inte säkert att det gör någon skillnad i praktiken. I sådana fall har du antagligen kolhydrat i frukosten så det räcker. Vid övriga tillfällen är vassle det sämsta proteinvalet.

capoje
2005-04-02, 15:58
whey 80 har jag.

King Grub
2005-04-02, 16:02
Whey = vassle.

capoje
2005-04-02, 16:09
Så endast vid träning då?

Sparrisen
2005-04-02, 16:28
Har du whey-80 är det vassle och det kan du ta direkt efter träning, förslagsvis EN portionsstorlek (visst kan man anpassa efter kroppsvikt, med i detta fall behövs det nog inte). Whey-80 innehåller dock enbart vassle så du behöver komplettera med snabba kolhydrater. Vanligt strösocker räknas i detta fall som långsamt. Saken är den att kolisarna måste ut i kroppen innan vasslet, annars går vasslet som "energi". Du kan blanda ut vasslet med maltodextrin eller druvsocker, förslagsvis en dl.

Vill du slippa blanda eget kan du köpa en gainer nästa gång. Text gainer pro (om du vill hålla dig till samma märke) som innehåller vassle och maltodextrin.


Övriga tider på dygnet äter du vanlig mat.

capoje
2005-04-02, 16:59
Verkar så krångligt allt detta med kosttillskott.

Men jag väger nu ca 75 kg och det står på förpackningen 1,5 skopa. Ska jag ta mer än de eller?. Sen bara ta de dagar jag tränar?

Ska köpa sånt där dextropor tror ja..ska de va ca 0.5 g per kroppskilo då som jag uppfattat?

Thony
2005-04-02, 17:13
Verkar så krångligt allt detta med kosttillskott.

Men jag väger nu ca 75 kg och det står på förpackningen 1,5 skopa. Ska jag ta mer än de eller?. Sen bara ta de dagar jag tränar?

Ska köpa sånt där dextropor tror ja..ska de va ca 0.5 g per kroppskilo då som jag uppfattat?


har för mej att en skopa är 30 gram.

Jag hade tagit en skopa till frukosten.Samt 2 skopor (+ kolisar) efter träningen..

Sparrisen
2005-04-02, 17:45
Verkar så krångligt allt detta med kosttillskott.

Men jag väger nu ca 75 kg och det står på förpackningen 1,5 skopa. Ska jag ta mer än de eller?. Sen bara ta de dagar jag tränar?

Ska köpa sånt där dextropor tror ja..ska de va ca 0.5 g per kroppskilo då som jag uppfattat?

haha, nu ser du hur krångligt det blir när man ska blanda själv... ;)

Ett tips är att man behöver mycket mindre protein än man tror... proteinnojjan är minst sagt överdriven. Det är enligt mig tajmingen som är viktig - inte mängden.

turbocalle
2005-04-03, 22:45
haha, nu ser du hur krångligt det blir när man ska blanda själv... ;)

Ett tips är att man behöver mycket mindre protein än man tror... proteinnojjan är minst sagt överdriven. Det är enligt mig tajmingen som är viktig - inte mängden.
Mycket bra skrivet.. Alla borde läsa på lite om hur mycket protein man behöver per dygn och hur mycket man får i sig... En del verkar ju får i sig minst det dubbla om inte mer än vad dem behöver..

MvH Carl