handdator

Visa fullständig version : Vad ska man äta?


Blaj
2005-04-02, 13:53
Hej!

Jag har en skoluppgift som går ut på att kolla upp vad olika idrottsmän äter, och varför de just äter den maten. Så jag undrar vad ni muskelbyggare äter, och varför ni äter den typ av mat.

Jag antar att ni äter väldigt mycket protein eftersom de bygger upp de skadade muskelvävnaderna? eller? :em:

Sen har jag hört att för mycket kolhyderater inte är så bra. Varför är det så egentligen?

Så vad anser ni vara en bra kost för de som styrketränar, ni får gärna visa något exempel på vad man ska äta vid frukost, lunch, middag etc.


(Frågar inte det här bara för syftet skull utan jag kan säga att jag är mycket intresserad själv)

Det var allt för mig! Tack på förhand

/ Hugo

krilleh
2005-04-02, 16:28
Je e inte så hemma me detta men kan ge de ett försök!

Man behöver både kolhydrater , fett o protein! dock vet ja inte hur mkt av varje..

Frukost: Havregrynsgröt

Sen till lunch elle midda är väl kyckling och ris bra (tror ja) :P kmr säkert folk som fyller på mer sen

Thony
2005-04-02, 16:28
Blaj kolla igenom lite . Sök in på kost trådarna. Där står det en hel del.

raZmus
2005-04-02, 18:16
Jag tycker Grubs deffguide ger bra riktlinjer för en god kosthållning. Sen måste man naturligtvis reglera kolhydratnivån efter hur man vill ligga till energimässigt. Läs igenom den så får du kanske lite mer kött på benen, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881



PS. Var jag nästan lite vitsig just ?? :D DS.

aliquis
2005-04-02, 18:59
Tillräckligt mycket fett, tillräckligt protein med marginal, långsamma kolhydrater vid alla måltider förutom direkt efter passet då snabba kolhydrater och snabbt protein är rätt. Ju fler måltider och ju högre energiintag strax efter passet desto bättre.

För att ta en kort version. Högre intag av antioxidanter o grejer är säkert bra också.