handdator

Visa fullständig version : Ormar sola sig lite


Jonny_88
2005-04-02, 12:29
Enda sedan förra lördagen har jag alltid gått en morgonpromenad innan frukost, med mål att få fram magrutorna ännu mer ( Är inte fet men hade varit roligare med lite mindre fett ). Allt har gått normalt, utom idag! Idag var en speciell dag, jag så en orm! Det var en hasselsnok ( tror jag ), typ 40 cm lång, som slingra sig framför mig, påväg någonstans, i det torra gräset.

Det var en sådan här rackare ( Som jag såg tror jag ): http://www.herp.it/images/Colubridae/ReSeCoCoAuA0001.jpg

Fick fan lite rysningar när jag var och gick ute i skogen senare.

Har du sett en orm ute i det fria här i sverige? Eller är jag först? Svara i pollen.

Arne Persson
2005-04-02, 12:34
Enda sedan förra lördagen har jag alltid gått en morgonpromenad innan frukost, med mål att få fram magrutorna ännu mer ( Är inte fet men hade varit roligare med lite mindre fett ). Allt har gått normalt, utom idag! Idag var en speciell dag, jag så en orm! Det var en hasselsnok ( tror jag ), typ 40 cm lång, som slingra sig framför mig, påväg någonstans, i det torra gräset.

Det var en sådan här rackare ( Som jag såg tror jag ): http://www.herp.it/images/Colubridae/ReSeCoCoAuA0001.jpg

Fick fan lite rysningar när jag var och gick ute i skogen senare.

Har du sett en orm ute i det fria här i sverige? Eller är jag först? Svara i pollen.


HAr sett alla de tre första alternativen.

Jonny_88
2005-04-02, 12:38
HAr sett alla de tre första alternativen.
Alltid ska man glömma ett alternativ. *cry* Det var inte illa det.

Hoppas ni fattar att jag menade inom detta år... ( Förlåt att jag inte skrev det )

Officer
2005-04-02, 12:43
Jag har dödat väldigt många sorters ormar med mina äldre kusiner när jag var mycket yngre i Turkiet, kommer dessvärre inte ihåg vilka ormsorter det var, då själva njutningen då var att döda, inte att veta vad det var för typ.

nemd
2005-04-02, 12:45
Ärligt hade jag sett en sån orm om jag var ute och gick då hade jag sprungit hela vägen hem snabbara än tåget!! Ryser bara jag ser bilden. :S

ölobrännvin
2005-04-02, 12:48
Ibland ser man huggisar när man är ute i skogen på väg till nåt fiske ställe, men inte i år. Rädd nejdå dom är helt ofarliga. (ovanligt mycket dumma pollar idag tror jag )( *screwy* )

Spiffy
2005-04-02, 12:49
Du glömde alternativet, Jag har sett med har inte den blekaste vilken sort.

Arne Persson
2005-04-02, 12:49
HAr sett alla de tre första alternativen.
Det förefaller vara en vacker hasselsnok. Det är en överlevande värmerelikt från värmeperioden efter stiden.

Slartibartfast
2005-04-02, 12:52
Snokar och huggormar ser man ju hela tiden.

JoelR
2005-04-02, 13:29
Jag har både sett huggorm och snok :cool:

mini_Arnold
2005-04-02, 13:29
en rätt stor anakonda såg jag som låg o solade på caroli citys tak häromdagen.
Rätt trevlig var han också men jag fick ringa polisen för han var ju en orm trots allt

Jonny_88
2005-04-02, 13:30
Du glömde alternativet, Jag har sett med har inte den blekaste vilken sort.
Äh sådant ska man kunna! :D













Nä men det glömde jag ( också ). *cry*

Kebab-Arne
2005-04-02, 15:10
Nej, vill inte se nån orm för den delen heller.

Jax
2005-04-02, 15:41
Ormar ser man ju lite då och då. Det mest intressant hittills var ett ormbo (vad det nu heter) som jag såg väldigt tidigt på våren. En massa huggormar som låg ihopslingrade. Annars är det ju alltid trevligt när man möter snokar när man simmar, söta saker.

*edit*
Har dock inte sett någon i år, än så länge.

Bjorne
2005-04-02, 16:16
Skulle skrika och börja springa där i från ifall jag såg en orm. Min kompis tappa bort sin majssnok (tror jag det var) i sin trädgård, hade inte vågat vara i den trädgården ifall jag känt till det :p

*Flash*
2005-04-02, 16:22
Åhh ormar e så jäkla fina djur, vill ha *cry*

Har inte sett någon orm i år alls för övrigt.

scythe
2005-04-02, 16:31
Såg en stor jävla orm i somras. Skumt stor, för att vara i Sverige. :confused:

hulken
2005-04-02, 16:38
Jo frugan skrek som faan igår kväll då hon fick syn på en jätteorm i sängen,och den spottade som faaan :naughty: var nog en spottkobra *rolleyes* :D

Cinna
2005-04-02, 16:41
Såg en huggorm för några år sedan !!!

Tillsammans med råttor och kackerlackor är det nog det vidrigaste djuret som finns ... blir lika rädd varje gång :em:

Solros
2005-04-02, 16:50
:hbang:

Pont
2005-04-02, 16:51
Huggorm, snok och vattensnok, fruktansvärt äckliga djur men värst är det när vattensnoken kommer farande med bara skallen ovanför vattenytan, tvi vale!

Dumleman
2005-04-02, 17:26
Jag brukar väl se sådär 3-5st per sommar ute i skogen. Jag förstår inte varför huggormen är fridlyst. Enligt mina "undersökningar" finns det mer än nog. Speciellt förra sommaren var ett gynsamt år för huggormen.

Jax
2005-04-02, 17:29
Jag brukar väl se sådär 3-5st per sommar ute i skogen. Jag förstår inte varför huggormen är fridlyst. Enligt mina "undersökningar" finns det mer än nog. Speciellt förra sommaren var ett gynsamt år för huggormen.
Har inte det mycket att göra med att folk inte klarar av att skilja på huggorm och hasselsnok och slår ihjäl hasselsnokar också. Hur man nu inte klarar av att skilja på dem är visserligen en gåta. Så lika är dom inte.

Metal_boy_
2005-04-02, 17:55
Tycker dom är fascinerande, brukar passa på att titta när jag ser nån, det är ju inte så vanligt att dom vågar sig fram.

Bärs
2005-04-02, 17:56
Jag har dödat väldigt många sorters ormar med mina äldre kusiner när jag var mycket yngre i Turkiet, kommer dessvärre inte ihåg vilka ormsorter det var, då själva njutningen då var att döda, inte att veta vad det var för typ.


Tufft.

pellepedal
2005-04-02, 18:04
När jag var aktiv klättrare för en del år sedan var jag ute i skogen varje dag under sommarhalvåret.
På nåt sätt drar jag till mig ormar... Det gick inte en dag utan att jag stötte på minst en orm, ibland 5-7 stycken under en dag.
Det hände att jag satte mig på dem när jag fikade, eller att de ålade in i min ryggsäck när den låg på marken.....
Det blev lite jobbigt till slut... Speciellt när man fick med sig dem hem.

aliquis
2005-04-02, 18:50
Är vattensnok en speciell snok? Har säkert sett båda typerna isf, hasselsnok vet jag inte, huggorm har jag med sett. Anakondor däremot är det ont om, antar att terrarium o grejer inte räknas :D

och ja, visst ryser man av ormar.. eller så. respekt =P

aliquis
2005-04-02, 18:52
ah, inom detta år har jag väl bara sett vattensnok.

aliquis
2005-04-02, 18:53
Jag har dödat väldigt många sorters ormar med mina äldre kusiner när jag var mycket yngre i Turkiet, kommer dessvärre inte ihåg vilka ormsorter det var, då själva njutningen då var att döda, inte att veta vad det var för typ.
min lillasyster hade varit så tacksam :D

KIRE
2005-04-02, 18:56
När jag var aktiv klättrare för en del år sedan var jag ute i skogen varje dag under sommarhalvåret.
På nåt sätt drar jag till mig ormar... Det gick inte en dag utan att jag stötte på minst en orm, ibland 5-7 stycken under en dag.
Det hände att jag satte mig på dem när jag fikade, eller att de ålade in i min ryggsäck när den låg på marken.....
Det blev lite jobbigt till slut... Speciellt när man fick med sig dem hem.

En gång när jag klättrade så klättrade jag som försteman på kil längs en fin spricka. När jag helt utmattad kom upp till den första möjliga strandplatsen(hade en runout på ca 8-10m innan dess så låg det en huggorm och solade 10cm från den enda möjliga friendplaceringen. Jävligt taskigt läge, jag testade att skrika på den men den reagerade inte så jag kastade en slinga på den och då försvann den IN i det hål där jag tänkt sätta frienden. Så jag skyndade mig som fan att sätta i frienden så ormen skulle stanna därinne medan jag säkrade upp polaren. Det var ganska nervöst när jag skulle plocka ur säkringen igen och följa på nästa repa men ormen kom inte ut som tur var.. .

pellepedal
2005-04-02, 19:03
En gång när jag klättrade så klättrade jag som försteman på kil längs en fin spricka. När jag helt utmattad kom upp till den första möjliga strandplatsen(hade en runout på ca 8-10m innan dess så låg det en huggorm och solade 10cm från den enda möjliga friendplaceringen. Jävligt taskigt läge, jag testade att skrika på den men den reagerade inte så jag kastade en slinga på den och då försvann den IN i det hål där jag tänkt sätta frienden. Så jag skyndade mig som fan att sätta i frienden så ormen skulle stanna därinne medan jag säkrade upp polaren. Det var ganska nervöst när jag skulle plocka ur säkringen igen och följa på nästa repa men ormen kom inte ut som tur var.. .

:thumbup:

Loke
2005-04-02, 19:08
Jag har sett en stackars överkörd huggorm en gång. Det var inte vackert, han var ganska grov, och inälvorna hängde ut på han. Inte gjorde det saken bättre att han inte dog direkt heller.

Dumleman
2005-04-02, 20:21
Har inte det mycket att göra med att folk inte klarar av att skilja på huggorm och hasselsnok och slår ihjäl hasselsnokar också. Hur man nu inte klarar av att skilja på dem är visserligen en gåta. Så lika är dom inte.
Jag har hört att hasselsnok finns inte i västerbotten/norrbotten. Huggormar varierar verkligen i utseende men 2 prickar på bakskallen brukar jag känna igen dem på.

Cilia
2005-04-02, 22:43
jag har sett dom första fyra alternativen
men det får mig inte att gilla ormar mer fördet

Arne Persson
2005-04-02, 22:46
jag har sett dom första fyra alternativen
men det får mig inte att gilla ormar mer fördet


Ähum, Vad är en vattensnok för art?

Cilia
2005-04-02, 22:48
Ähum, Vad är en vattensnok för art?


Jag kanske har fel men på landet simmar det omkring massor av snok i vattnet. Antog att det var vattensnok.

Dipshit
2005-04-02, 23:04
jag har sett dom första fyra alternativen
men det får mig inte att gilla ormar mer fördet
Sett ett antal också..
Vilket får mig att bli lite smått förbannad på konstruktionen av pollen... *grr27*

Arne Persson
2005-04-02, 23:07
Jag kanske har fel men på landet simmar det omkring massor av snok i vattnet. Antog att det var vattensnok.


Är fortfarande Natrix natrix. ;)

Jonny_88
2005-04-02, 23:44
Vattensnok är en typ av snok som gillar att simma i vattnet. :D

Axmode
2005-04-02, 23:58
Är så jävla rädd för ormar så det finns inte.
För ett par år sedan såg jag en dokumentär om ormar (dum som jag var). *screwy*
Sedan kunde jag inte sova på hela natten eftersom jag låg o kallsvettades :hbang: