handdator

Visa fullständig version : Ok att äta samma sorts mat varje dag?


Lexus
2005-04-02, 09:15
Går det bra att äta samma sorts mat varje dag förutsatt att man får i sig alla näringsämnen osv?

Jishuku
2005-04-02, 09:30
Ja, det funkar fint. Som du sa, sålänge det är en väl sammansatt kost.

skeletron
2005-04-02, 12:30
Låter inget vidare roligt bara :/

Jishuku
2005-04-02, 13:28
Låter inget vidare roligt bara :/

Har gjort så en bra lång tid nu.. jag blir inte less iaf. :eating:
Självklart slänger jag in nån burgare eller pizza om jag känner för det. Eller om jag ska äta med vänner/familj så äter jag det dom äter. Men annars äre mitt kostschema som gäller.
Blir jag mot förmodan less på nåt så byter jag ut det.. som lövbiff t.ex.. det gick ett tag, men nu äter jag mer fisk istället.

Grejen är väl att det är lättare att hålla koll på att man får i sig allt om man äter såhär, plus att det blir lättare att ändra när man ska öka/minska kaloriintaget.

mini_Arnold
2005-04-02, 13:31
En på jobbet har länge försökt intala mig ATT det är viktigt med variation men inte VARFÖR.
Är det det då? Inte för mig..

King Grub
2005-04-02, 13:35
En på jobbet har länge försökt intala mig ATT det är viktigt med variation men inte VARFÖR.

Inte om man får i sig alla näringsämnen, mikronäringsämnen som mineraler, spårämnen och antioxidanter i första hand, i rätt mängder och i rätt proportioner till varandra. Det är det inte många som har tillräcklig kunskap eller tid/ork att hålla koll på om dom äter samma saker varje dag. Supplementering av mikronutrienter brukar vara ett måste i alla fall.

skeletron
2005-04-02, 21:17
Kroppen kan väl vänja sig vid att äta samma mat också? Tror det är bäst att variera sig faktiskt, då behöver man inte bekymmra sig om att man missar något viktigt.

King Grub
2005-04-02, 21:18
Kroppen kan väl vänja sig vid att äta samma mat också?

Inte om du menar att näringsämnena tas upp sämre. Du tar inte upp vitamin C från apelsin sämre om du äter apelsin varje dag hela livet, så du plötsligt måste byta till grapefrukt, t ex.