handdator

Visa fullständig version : kompis dilemma


ölobrännvin
2005-04-02, 06:59
När jag var typ 14år så träffade jag en snubbe och vi vart de bästaste vänner. fast saken var ju den att vi söp mest och hittade på jävelskap men vi hade jävligt roligt. Åren gick och han hamnade på fosterhem och vi sågs kanske en gång om året, åren gick lite mer och vi sågs allt mer sällan, men sist för 4 år sedan så var jag och hälsade på honom och då vart jag bland annat erbjuden extacy och fick en laddad pistol mot huvet så där skojigt.. Jag umgicks mest med hans sambo och deras lille grabb (1vecka gammal) för han hade knarkat en vecka och inte sovit så han sov mest hela dagen. Lite roligt hade vi väl men jag hade en olustig känsla hela tiden och det var skönt att åka därifrån igen. Nåväl förra vintern så kom han och hälsa på mej och han hade sin tjej med och vi drack några öl ute och sen så gick vi hem till mej och spelade gitar då hade han slutat med knark och drack knappt heller och han hade jobb och ett litet torp. Förra månaden ringde han och sa att han skulle flytta ner hit när han kom ut från fängelset och igår ringde han och ville träffas, nåväl jag åkte och hämtade honom och tänkte att vi kunde dra en öl och käka tacos, men han var full och drygade sej mot kassörskan i kiosken där jag bor sen stallde han sej och pissa mitt på parkeringen när vi kom hem till mej så var han dryg mot min tjej ( fast inte första 10minutrarna) och spelade gitar och sjöng högt så min grabb inte kunde somna till slut så lade han sej i soffan i där min son ligger och kollar tarzan varje kväll, då säger jag att det blir nog inte roligare än såhär och menar med det att han ska gå hem, min sambo sitter och morrar lite vid datorn, hon tycker att han är olustig. Då börjar han ringa efter skjuts men så ringer telefonen och det är nån kåkfarar kompis som han pratar knark och sånt med, hela tiden så frågar han grabben om han ska ha öl och om han ska bli alkoholist när han blir stor, jag förstår att det är skoj *screwy* men min sambo tycker inte om det och till slut så får hon skjutsa iväg honom för att bli av med han. Till saken hör att han är hemlös nu och jag undrar vad ni skulle ha gjort, för detta går inte riktigt ihop sej med familj och hemlösa knarkar alkoholister, kan man vara kompis med han eller är det bäst att bryta med han på en gång, vi har ju för visso ett förflutet men vi har gått åt olika håll här i livet... en poll är på sin plats...

Yankeee
2005-04-02, 07:08
Du skulle ha sagt upp bekantskapen för flera år sedan. Det är tråkigt att säga det, men en sådan person kommer inte att tillföra dig eller din familj något. Det låter på dig som att du umgås med honom bara för att vara snäll, inte för att du vill. Han verkar lite instabil så du måste nog "bryta" upp smidigt om du inte vill fixa besöksförbud.

ölobrännvin
2005-04-02, 07:12
Det verkar onekligen så, jag hoppas han ångrar sej angående att flytta hit, som tur är bor jag i utkanten av stan så det är väl en fem kilometer från hans nuvarande hem, som är hans syrras förre detta, också alkis.

Karl_alfred
2005-04-02, 08:42
Du skulle ha sagt upp bekantskapen för flera år sedan. Det är tråkigt att säga det, men en sådan person kommer inte att tillföra dig eller din familj något. Det låter på dig som att du umgås med honom bara för att vara snäll, inte för att du vill. Han verkar lite instabil så du måste nog "bryta" upp smidigt om du inte vill fixa besöksförbud.
:thumbup:

Grahn
2005-04-02, 08:52
Tja i valet mellan hans troligen katastrofala inflytande på din som eller er tidigare vänskap så är det väl egentligen inget val alls?

Fors
2005-04-02, 08:53
har du bara massa tattarvänner???

Dipshit
2005-04-02, 08:57
Jag fattar inte varför han ens fick stanna mer än 10 minuter.. *screwy*
Om han är som han låter skulle jag aldrig utsätta min familj för honom!

Snake
2005-04-02, 08:58
Han verkar ju minst sagt vara rätt labil, har du försökt prata med honom om hans problem? Eller är han en sån som anser att han inte har några som helst problem kanske..

Enklaste vägen är helt klart att bara bryta, eller så kanske du vill stå upp och hjälpa honom, givet att han vill bli hjälpt så klart - vilket ofta inte är fallet.

Sheogorath
2005-04-02, 09:04
Med träning, flickvän och studier har man ju knappt tid att träffa kompisar som det är, och att då ödsla tid på en sådan psykisk vampyr är i min mening bara dumt, särskilt när du har en familj att ta hand om.

Lägg din tid och kärlek på dem som kan få dig att må bra.

Thony
2005-04-02, 09:04
verkar knappt vara nån vänskap kvar direkt ? Ja mena du ogillar att han är hos dig. vad får ni ut på att träffas ? Han är full och odryg , du vill bli av med han . Roligt sällskap, säg upp bekantskapen.

ölobrännvin
2005-04-02, 09:14
Jag har kommit fram till att jag ska säga upp bekantskapen fast det är svårt, jag får väl säga att jag inte kan umgås med han när han drogar så får vi se om han har tänkt skärpa sej !

ölobrännvin
2005-04-02, 09:14
Han har inte alltid varit sån här vill jag tillägga !

Cilia
2005-04-02, 09:21
skulle nog göra som du säger.
Att ställa ultimatum att när du är nykter, drogfri och fri från kriminalitet kan vi prata igen. Det är hans val vad han vill göra med livet.

Det verkade ju som om han var ok när han var nykter och drogfri och var där med sin tjej och barn. Men du kan aldrig rätta upp hans liv det måste han göra själv och det är hans och ingen annans val vad det ska bli av det hela.

Sen skulle jag aldrig ha tagit hem en full person till mitt barn särskilt inte om han är narkoman i botten och kriminell. Din familjs säkerhet måste gå före allt annat.

ölobrännvin
2005-04-02, 09:58
har du bara massa tattarvänner???
Nej men dom verkar dyka upp överallt omkring mej...

bubbe
2005-04-02, 10:03
Jag har kommit fram till att jag ska säga upp bekantskapen fast det är svårt, jag får väl säga att jag inte kan umgås med han när han drogar så får vi se om han har tänkt skärpa sej !

:thumbup:

skulle göra samma sak, är gärna kompis men inte under vilka villkor som helst, kan han ändra sig så är det bra, men varken hans historik eller framtidsplaner låter inget vidare.

Sony
2005-04-02, 10:32
Att ställa ultimatum att när du är nykter, drogfri och fri från kriminalitet kan vi prata igen. Det är hans val vad han vill göra med livet.

Det verkade ju som om han var ok när han var nykter och drogfri och var där med sin tjej och barn.

Verkar klokt, det är ju en gammal bekant till dig som det verkar som du inte har något emot att umgås med emellanåt så länge han inte går på droger. Det är kanske inte så troligt att han över en natt kan skärpa sig bara för att du säger så men möjligheten är ju större än om du bara säger upp bekantskapen utan att lämna något alternativ. Har han också ett barn kan ni säkert få gemensamma intressen om han blir såpass drogfri att han tar ansvar över sitt eget barn också.

Lizard
2005-04-02, 10:48
Nej men dom verkar dyka upp överallt omkring mej...

Allt vad du ska göra är sagt i tråden redan.

Min fråga till dig blir; om du har en bekant med grava drogproblem och lärt känna honom när ni själva söp - vad tror du att du står för?

Tar du ut någon som är beroende av alkohol och droger "på ett par öl" så blir frågan densamma - vad står du för?

Ursäkta jag lappar till dig, men med ett sådant nick, en sådan bakgrund skulle jag ta mig en rejäl funderare över vem i helvet jag är och vad jag vill vara och stå för.

Lättast att definiera vad någon eller något är, är genom att säga vad det inte är. Har du gjort det någon gång?
Du har familj med fru och barn. De individerna, dig oaktat, har dig som stöd och riktmärke i tillvaron. Genom att vara kristallklar mot dem båda skapar du trygghet och fundament för en stark sammanhållning och en stabil moralisk grund för din son.
Tro inte du är ensam om att ha en stökig bakgrund, jag har ramlat igenom livet synnerligen brutalt kan jag lova, men till slut kommer man till vägs ände och då skiljer livet själv agnarna från vetet.
Du sitter idag i en situation där du får ett moraliskt bryderi därför att du egentligen inte gjort helt klart för dig vad du ställer upp på och så trasslar livet ständigt till sig för dig. Vad tror du din fru ser av det och vad tror du din son lär sig av det?

Dags att säga adjö till ölochbrännvin och hello manochpappa kanske?


Lizard

Bigbulka
2005-04-02, 11:17
Hårt mot hårt annars lär han alltid försöka köra över dig.

Schture
2005-04-02, 11:17
Well spoken

ölobrännvin
2005-04-02, 11:51
Allt vad du ska göra är sagt i tråden redan.

Min fråga till dig blir; om du har en bekant med grava drogproblem och lärt känna honom när ni själva söp - vad tror du att du står för?

Tar du ut någon som är beroende av alkohol och droger "på ett par öl" så blir frågan densamma - vad står du för?

Ursäkta jag lappar till dig, men med ett sådant nick, en sådan bakgrund skulle jag ta mig en rejäl funderare över vem i helvet jag är och vad jag vill vara och stå för.

Lättast att definiera vad någon eller något är, är genom att säga vad det inte är. Har du gjort det någon gång?
Du har familj med fru och barn. De individerna, dig oaktat, har dig som stöd och riktmärke i tillvaron. Genom att vara kristallklar mot dem båda skapar du trygghet och fundament för en stark sammanhållning och en stabil moralisk grund för din son.
Tro inte du är ensam om att ha en stökig bakgrund, jag har ramlat igenom livet synnerligen brutalt kan jag lova, men till slut kommer man till vägs ände och då skiljer livet själv agnarna från vetet.
Du sitter idag i en situation där du får ett moraliskt bryderi därför att du egentligen inte gjort helt klart för dig vad du ställer upp på och så trasslar livet ständigt till sig för dig. Vad tror du din fru ser av det och vad tror du din son lär sig av det?

Dags att säga adjö till ölochbrännvin och hello manochpappa kanske?


Lizard
Ok men enklast är väl då att bryta helt med han eftersom jag KAN dricka ett par öl men har nu förstått att inte han klarar det. Som sagt jag har inget emot knarkare så länge dom inte knarkar...fan jag fattar inte riktigt vad du skriver om jag ska vara riktigt ärlig men det var säkert bra, lite fördömande dock då du inte vet mycket om mej utan bara har fått en uppfattning av mej genom mina poster och mitt nick...

tacos88
2011-01-08, 14:18
När jag var typ 14år så träffade jag en snubbe och vi vart de bästa av vänner. Saken var ju den att vi söp mest och hittade på jävelskap men vi hade jävligt roligt.
Åren gick och han hamnade på fosterhem och vi sågs kanske en gång om året, åren gick lite mer och vi sågs allt mer sällan, men för 4 år sedan så var jag och hälsade på honom och då vart jag bland annat erbjuden extacy och fick en laddad pistol mot huvet så där skojigt..

Jag umgicks mest med hans sambo och deras lille grabb (1vecka gammal) för han hade knarkat en vecka och inte sovit så han sov mest hela dagen.
Lite roligt hade vi väl men jag hade en olustig känsla hela tiden och det var skönt att åka därifrån igen.

Nåväl förra vintern så kom han och hälsa på mej och han hade sin tjej med och vi drack några öl ute och sen så gick vi hem till mej och spelade gitar då hade han slutat med knark och drack knappt heller och han hade jobb och ett litet torp.

Förra månaden ringde han och sa att han skulle flytta ner hit när han kom ut från fängelset och igår ringde han och ville träffas, nåväl jag åkte och hämtade honom och tänkte att vi kunde dra en öl och käka tacos, men han var full och drygade sej mot kassörskan i kiosken där jag bor sen stallde han sej och pissa mitt på parkeringen och när vi kom hem till mej så var han dryg mot min tjej ( fast inte första 10minutrarna) och spelade gitar och sjöng högt så min grabb inte kunde somna.

Till slut så lade han sej i soffan i där min son ligger och kollar tarzan varje kväll, då säger jag att det blir nog inte roligare än såhär och menar med det att han ska gå hem, min sambo sitter och morrar lite vid datorn, hon tycker att han är olustig.

Då börjar han ringa efter skjuts men så ringer telefonen och det är nån kåkfarar kompis som han pratar knark och sånt med. sedan frågar han grabben om han ska ha öl och om han ska bli alkoholist när han blir stor. Jag förstår att det är skoj, min sambo tycker dock inte om det och till slut så får hon skjutsa iväg honom. (eftersom ts troligen druckit öl)
Till saken hör att han är hemlös nu och jag undrar vad ni skulle ha gjort, för detta går inte riktigt ihop sej med familj och hemlösa knarkar alkoholister. Kan man vara kompis med honom eller är det bäst att bryta allt på en gång.
Vi har ju för visso ett förflutet men vi har gått åt olika håll här i livet... en poll är på sin plats...

Har min herre måhända inte gått färdigt grundskolan ?
Styckesindelning och punkter istället för kommatecken gör ditt dilemma lite mer begripligt. Jag ändrade på låtsasord som bästaste och tog bort en smiley också.

Självklart kan du inte umgås med sånt löst folk. Det spelar liksom ingen roll vilket förflutet ni har, du måste välja sida.
Naturligtvis känns det hårt och kanske rentav lite elakt men tro mej han kommer att utnyttja din svaghet om du ger honom den chansen.

Du behöver inte ens säga nåt till honom, undvik bara så löser det sej nog så småningom.

Jag skulle tro att du har blivit uppfostrad till en sund livsföring med två föräldrar och ett någorlunda stabilt och tryggt hem medans han troligen har haft en riktig whitetrash familj, trasig och utan trygghet.
Detta skapar en obalans mellan er som märks mer ju mer ni växer upp, precis som för Micke och Molle. Ohållbart i längden med andra ord.
Därmed har jag sagt mitt........

ManuelIT
2011-01-08, 14:23
Episk bump! Tråden är över 5 år gammal och trådskaparen är bannad :laugh:

Proxy
2011-01-08, 14:25
Har min herre måhända inte gått färdigt grundskolan ?


Nu har han nog gjort det :D

tacos88
2011-01-08, 14:27
Episk bump! Tråden är över 5 år gammal och trådskaparen är bannad :laugh:

Jag insåg detta alldeles försent. Kan jag få tillbaka min kvart ?

babidi
2011-01-08, 14:42
Jag insåg detta alldeles försent. Kan jag få tillbaka min kvart ?

Du får tillbaka din kvart om du lovar att lägga den på forumträning. Hur ramlar man in på en 5 år gammal tråd?

tacos88
2011-01-08, 14:46
Du får tillbaka din kvart om du lovar att lägga den på forumträning. Hur ramlar man in på en 5 år gammal tråd?

Man söker och letar intressanta saker på google, hittar en intressant tråd och känner sej tvungen att svara. Samtidigt inser man att man behöver ha en träningsjournal för att hålla koll på sina tider i joggingspåret och reggar sej på forumet ifråga.

snej
2011-01-08, 18:04
Haha mästerlig bump med ett seriöst svar dessutom :D

Handcuff
2011-01-08, 18:58
Episk första post :thumbup:

Cilia
2011-01-08, 19:16
Nostalgi, saknar dom där gamla profilerna. Det finns inte på samma sätt längre. Det var mycket skratt då.

panzerpig
2011-01-08, 19:17
Härlig start på forumet, tacos88!!
Undrar hur det gick för trådskaparen med sin knarkarkompis..

Stoltz
2011-01-08, 19:18
Käre Tacos88.

Har min herre måhända inte varit riktigt uppmärksam?
Att prata om styckeindelning och punkter istället för kommatecken gör dilemmat över din bump lite obegripligt. Jag skulle nog behöva låtsasord för att på bästaste sätt förklara *smiley*.

Självklart kan du inte bumpa som hederligt folk. Det spelar liksom ingen roll vilket forumförflutet du har, du måste välja rätt bump.
Naturligtvis känns det hårt och kanske rentav lite elakt men tro mig, gamla forumrävar kommer att utnyttja din svaghet om du ger dem den chansen.

Du behöver inte ens säga nåt till oss, utan undvik bara att bumpa, så löser det sig nog så småningom.

Jag skulle tro att du har blivit uppfostrad till en sund livsföring med två postare och ett någerlunda stabilt och tryggt bumpande, medans de gamla rävarna troligen har haft en riktigt whitetrollande uppväxt, trasig med för mycket bumpande.
Detta skapar en obalans mellan er som märks mer ju mer ni postar, precis som för Jorgen och Axon. Ohållbart i längden med andra ord.
Därmed har jag sagt mitt...

Yes
2011-01-08, 19:30
Jag insåg detta alldeles försent. Kan jag få tillbaka min kvart ?
Jag ber dig, snälla tacos - på allt som är dyrt och heligt - sluta sätta mellanslag framför frågetecken. Bumpen hade varit så fulländad utan detta fasansfulla stilbrott.

tröskel
2011-01-08, 19:38
Har min herre måhända inte gått färdigt grundskolan ?

Nästa gång du agerar språkpolis kan du skippa mellanslaget framför frågetecknet.

Cilia
2011-01-08, 19:41
Jag tycker ni ska vara lite snälla mot honom. Han kanske faktiskt är en av de nya som har något att bidra med. Nu är risken att han skräms bort.

r3mpuh
2011-01-08, 19:48
Orka vara vän med missbrukare.

Yes
2011-01-08, 19:50
Jag tycker ni ska vara lite snälla mot honom. Han kanske faktiskt är en av de nya som har något att bidra med. Nu är risken att han skräms bort.
Jag vill sannerligen inte skrämma bort någon. Episka bumpar är bland det bästa jag vet och jag ser att tacos har potential. Jag hoppas han ska känna sig välkommen.

tröskel
2011-01-08, 19:55
Jag vill sannerligen inte skrämma bort någon. Episka bumpar är bland det bästa jag vet och jag ser att tacos har potential. Jag hoppas han ska känna sig välkommen.

Helt enig. Slutar han med mellanslaget ska jag be om ursäkt.

tacos88
2011-01-08, 20:26
Helt enig. Slutar han med mellanslaget ska jag be om ursäkt.

Ska aldrig mer göra om detta fruktansvärda misstag, jag ville endast hjälpa en medmänniska men tyckte att texten var lite svår att läsa!

Att bumpa ålderdomliga trådar är som sagt oerhört givande även om jag var ovetandes om trådens ålderdom.

tacos88
2011-01-08, 20:39
Käre Tacos88.

Har min herre måhända inte varit riktigt uppmärksam?
Att prata om styckeindelning och punkter istället för kommatecken gör dilemmat över din bump lite obegripligt. Jag skulle nog behöva låtsasord för att på bästaste sätt förklara *smiley*.

Självklart kan du inte bumpa som hederligt folk. Det spelar liksom ingen roll vilket forumförflutet du har, du måste välja rätt bump.
Naturligtvis känns det hårt och kanske rentav lite elakt men tro mig, gamla forumrävar kommer att utnyttja din svaghet om du ger dem den chansen.

Du behöver inte ens säga nåt till oss, utan undvik bara att bumpa, så löser det sig nog så småningom.

Jag skulle tro att du har blivit uppfostrad till en sund livsföring med två postare och ett någerlunda stabilt och tryggt bumpande, medans de gamla rävarna troligen har haft en riktigt whitetrollande uppväxt, trasig med för mycket bumpande.
Detta skapar en obalans mellan er som märks mer ju mer ni postar, precis som för Jorgen och Axon. Ohållbart i längden med andra ord.
Därmed har jag sagt mitt...

Du är väldigt offtopic nu bäste herr översittare.

Jag förmodar att du var en av dom tuffa killarna på skolan som tryckte upp småkillarna mot skåpet och med hes röst väste "Du ska ge fan i att bumpa gamla trådar, annars får du stryk"

Nu är jag visst lite offtopic jag med.

Cilia
2011-01-08, 20:42
Du är väldigt offtopic nu bäste herr översittare.

Jag förmodar att du var en av dom tuffa killarna på skolan som tryckte upp småkillarna mot skåpet och med hes röst väste "Du ska ge fan i att bumpa gamla trådar, annars får du stryk"

Nu är jag visst lite offtopic jag med.

Jag tror han skojade lite.

tacos88
2011-01-08, 21:04
Jag tror han skojade lite.
Då skojade jag med i såfall.

Tolkia
2011-01-08, 21:29
Jag tror att det blir bra så här.