handdator

Visa fullständig version : Hälsporre ??


Krille 87
2005-04-01, 23:09
Jag har ont i vänstra delen av hälen... Jag känner igenting när jag går vanligt utan det är när jag lägger extra belastning på foten som det gör ont t ex. när jag hoppar upp i en nickduell och landar på den sidan av foten.. Sen känns det som att gå på nålar verkligen.. Assont och foten svulnar upp.. Jag tror att jag fick det när en trampa på mig... Undrar bara hur man tar bort det (vila som gäller va ??) eller vilka hjälpmedel som finns, tex. inlägg eller liknande. Har haft ont i över en månad nu och har inte kunnat lira fotboll inder den tiden... Tacksam för svar !!

Krille

Johnny
2005-04-01, 23:22
Allt som jag ska skriva nu förutsätter att det verkligen är hälsporre som du lider av, om inte så har jag iaf fått skriva av mig en hel del ;) Trevlig läsning.

Beskriv gärna lite mer exakt vart det gör ont. Under hälen, på sidan, eller vart? Hur känns det på morgonen? Hur känns det om du suttit still en längre stund, eller inte gått på ett tag? Blir det bättre om du får röra dig efter att ha kannt av det?

Om det är en hälsporre, så är det pga av att muskler som fäster in i häbenet drar och sliter i fästet, och det blir irriterat och inflamerat. Då kallas det plantar fasciit, alltså en inflamation av plantarfascian som går under foten. Går man med det länge så kommer kroppen för att försöka härda kroppen pga det ökade draget på fascian. Den gör så genom att producera pålagringar på infästningen, då brukar det kallas hälsporre.

Vanlig behandling är inlägg, som kan provas ut i någon bra skobutik som t ex Löplabbet eller Gå&LöpKliniken. Annars brukar det ge rätt bra resultat att uppsöka någon som kan behandla det med t ex tvära friktioner (gör riktigt, riktigt ont, men är bra), Scanlab (trevlig liten maskin som värmer) mm.

Ofta så har personer som drabbas av plantar fasciit låga forvalv och/eller pronerar. Så att skaffa inlägg till dina vanliga skor kan vara riktigt bra. Även om du tränar mycket så brukar man gå mer i sina vanliga skor. För den delen är inte inlägg i dina fotbollsskor bortkastat.
Sen kan du för att försöka stärka och hålla fotvalvet uppe, göra en övning där du fösöker krumma/dra ihop hålfoten. Inte genom att du böjer på tårna, dom ska helst vara raka och inte engageras alls.

Har läst att streching ska vara bra, själv är jag lite tveksam till det. Om det hela orsakas av ett drag, ska man då strecha ut det ännu mer...?

Det bästa att som vanligt att uppsöka hjälp.

Jax
2005-04-02, 09:30
Håller med Johnny att du borde uppsöka hjälp, men jag tror inte att det är hälsporre. Om det är det gör det ut precis mitt under hälen, en liten punkt som gör så gud in åt helsike ont. Du skrev att du hade ont på vänstersidan av hälen och det hjälper föga då du inte sa om det var den vänstra eller högra foten.

Förövrigt är hälsporre och plantar fasciit inte samma sak. Hälsporre är när ett ben i foten har samlat på sig kalk och blivit större p.g.a. av småskador. Plantar fasciit är smärta i senfästet. Då har du ont på insidan av hälen. Löses med ett par bra skor med lagom hög uppbyggnad i hålfoten (mest troligt är att det är för dåligt uppbyggt nu).

Sen kan det även vara uttrampade fettkuddar men det drabbar främst äldre personer, men vill du ändå kolla om det är det så sätt ner foten på marken och dra med fingret längst kanten på hälen. Huden blir vit av att blodet försvinner men när färgen kommer tillbaka så ska du kolla om det finns visa punkter där det tar längre tid innan huden får tillbaka sin normala färg igen. Det ser ut som små vita prickar. Detta löses med att använda skor med stabil och ganska åtsittande hälkappa. Eventuellt inlägg skulle vara hälkopp.

Men som sagt gå till någon som kan ställa diagnos istället. Antingen en riktigt bra sportbutik eller en idrottsläkare.

Mccartney
2005-04-02, 09:44
Mot hälsporre är det nog bara vila som hjälper.

Krille 87
2005-04-02, 15:02
Den enda gången jag känner av smärtan i "vardagen" är när jag stiger upp ifrån sängen. sen tar det kanske 10 sek innan den försvinner... Det är på den högra foten, vänstra delen.. Det gär ont precis längs hela vänstra delen och även upp emot knölen.. Det är också där det blir svullet..