handdator

Visa fullständig version : Legextension farlig för fotbollspelare?


Mccartney
2005-04-01, 20:10
Jag spelar lite i korpen för skojskull.....och körde förra våren två gånger i veckan legextension....och när väl fotbollen(om man nu kan kalla korpen fotboll för fotboll)började så fick jag efter ett par matcher en bristning i framsida lår. Kan det beror på trötthet i framsidan pga av legextension övning.

Fler än jag som inte är så förtjust i denna övning?

Allan
2005-04-01, 20:12
Det är ingen dålig övning. Men den känns ofta säkrare än den egentligen är. Att den skulle ha med din bristning att göra är relativt osannolikt.

allan

Mccartney
2005-04-01, 20:15
Nu drar jag ända från botten läget, det är möjligt att jag helt enkelt har haft för tung vikt. Nu skall sägas att jag körde mycket benlyft och andra magövningar som också tar rätt mycket på höftböjarna...tillsammans med legextension är jag rätt säker på att jag blev helt enkelt för trött i framsida musklen.

Förra året var första gången jag lade ner lite tid på att köra legextension, får nog säga att den inte gav mig speciellt mycket.

Thompah
2005-04-01, 20:42
Det gör väl den dock inte farlig för fotbollsspelare, snarare väldigt effektiv försässongsträning.

Mccartney
2005-04-01, 20:45
Det är mycket möjligt att jag har fel vinklar så det är därför jag tror att den sliter mer på mig än ger fördelar.

JoelR
2005-04-01, 21:40
Det är mycket möjligt att jag har fel vinklar så det är därför jag tror att den sliter mer på mig än ger fördelar.

Kör med rätt vinklar då? Om man tror att man gör en övning fel, varför göra den överhuvudtaget?

Johnny
2005-04-01, 23:27
Skulle vilja säga att det är en utmärkt övning för det den är avsedd för. En brsitning beror snarare på dålig uppvärmning, vilket kanske inte är helt ovanligt på korpnivå?
Det skulle tom kunna bero på en låsning i ryggen som ger felaktigt rörelsemönster, som kan leda till lite konstig belastning, som i sin tur kanske kan öka risken för en bristning. Låter kanske långsökt men kan vara en möjlighet.

Mccartney
2005-04-02, 09:38
Kör med rätt vinklar då? Om man tror att man gör en övning fel, varför göra den överhuvudtaget?

Nej precis...därför kör jag den inte längre man lär sig av sina misstag.

Mccartney
2005-04-02, 09:40
Skulle vilja säga att det är en utmärkt övning för det den är avsedd för. En brsitning beror snarare på dålig uppvärmning, vilket kanske inte är helt ovanligt på korpnivå?
Det skulle tom kunna bero på en låsning i ryggen som ger felaktigt rörelsemönster, som kan leda till lite konstig belastning, som i sin tur kanske kan öka risken för en bristning. Låter kanske långsökt men kan vara en möjlighet.

Dålig uppvärmning..nej jag är friidrottare...och vet betydelsen av uppvärming, som ligger på en ca 40mins uppvärmning. Kan vara att man börjar bli gammal.....

Allan
2005-04-02, 15:51
Det är ju lite märkligt att du tror att just bensparken skulle vara boven i dramat. Fotboll är en av de sporter där bristningar är absolut vanligast - det har att göra med fotisättningen, som skiljer sig avevärt från den teknik man använder när man springer med spikskor.


allan

abjorn
2005-04-02, 16:05
Leg extensions och leg curl är nog de 2 övningar man ser folk lasta på aldeles för mkt vikt. Inte så konstigt att nåt går sönder då. Själv gjorde jag illa ljumsken förra benpasset bara utav att sätta mig i maskinen ;) Men man är väl gjord av glas.

Mccartney
2005-04-02, 17:03
Det är ju lite märkligt att du tror att just bensparken skulle vara boven i dramat. Fotboll är en av de sporter där bristningar är absolut vanligast - det har att göra med fotisättningen, som skiljer sig avevärt från den teknik man använder när man springer med spikskor.


allan

Jag basera min uppfattning på att jag har spelat korp fotboll i sex år och aldrig haft problem med framsidan innan. Därför tror jag att felutförande av legextension kan har med verkat till bristningen.

Jag menar inte att legextension är en dålig övning däremot är det nog mitt eget fel att jag ställt in maskinen fel.

Mccartney
2005-04-02, 17:05
Det är ju lite märkligt att du tror att just bensparken skulle vara boven i dramat. Fotboll är en av de sporter där bristningar är absolut vanligast - det har att göra med fotisättningen, som skiljer sig avevärt från den teknik man använder när man springer med spikskor.


allan

Skall säga att det var när jag skulle skjuta som det brast i framsidan i skott benet.

Thony
2005-04-02, 17:08
Skall säga att det var när jag skulle skjuta som det brast i framsidan i skott benet.


hade du varit bättre tränad (alltså tränat bättre under "försäsongen" )så hade du nog inte skadat dej(lika lätt)

pellepedal
2005-04-02, 17:25
Men varför sluta med en ok övning bara för att du gjort fel.
Lär dig att göra den rätt i stället. Hur svårt kan det vara???

Mccartney
2005-04-02, 17:46
När jag började styrketräna så hade vi legextension på programmet. Men dem sista 10åren är det ingen övning som jag har med i mitt program mera. Körde den egentligen bara för att se om man fick fram mer synliga muskler på framsidan. Har kört den även i år men tänker ta ett uppehålll under "korpslaktar säsongen".

Mccartney
2005-04-02, 17:47
hade du varit bättre tränad (alltså tränat bättre under "försäsongen" )så hade du nog inte skadat dej(lika lätt)


Bättre tränad....problemet med mig är nog att jag tränar för mycket ibland.

Thony
2005-04-02, 18:02
Bättre tränad....problemet med mig är nog att jag tränar för mycket ibland.


okey det kan ju vara ett problem ja.