handdator

Visa fullständig version : Min häl säger "knaak"


Naemi
2005-04-01, 18:02
Hjälp mig!
Härom dagen när jag tränade mina vader sa det "knaak" i min vänstra häl och en stickande svidande känsla kom fram. Jag pratade med massören och min personliga tränare dirket och dom sa att det möjligtvis kunde vara något med slemsäckarna (?) och att en dags vila var behövande.
Dagen efter haltade jag lätt men hade inte knappt ont. På tredje dagen kände jag inte av skadan, allt var lugnt och fint och solsken.
Men på kvällen tog jag en runda med mina inlines och då märkte jag inte av något.
Men dagen efter när jag steg ur duschen sa det "knaak" igen och nu har det sagt "knaak" tre gånger idag och med en smärta som medföljer. Vad kan det vara?

Försökte få tag på en läkartid men det är ju omöjligt på en fredag.
Vad ska jag göra för att lindra skadan?

Tack på förhand!
/Kristina

Ame
2005-04-01, 19:49
Hjälp mig!
Härom dagen när jag tränade mina vader sa det "knaak" i min vänstra häl och en stickande svidande känsla kom fram. Jag pratade med massören och min personliga tränare dirket och dom sa att det möjligtvis kunde vara något med slemsäckarna (?) och att en dags vila var behövande.
Dagen efter haltade jag lätt men hade inte knappt ont. På tredje dagen kände jag inte av skadan, allt var lugnt och fint och solsken.
Men på kvällen tog jag en runda med mina inlines och då märkte jag inte av något.
Men dagen efter när jag steg ur duschen sa det "knaak" igen och nu har det sagt "knaak" tre gånger idag och med en smärta som medföljer. Vad kan det vara?

Försökte få tag på en läkartid men det är ju omöjligt på en fredag.
Vad ska jag göra för att lindra skadan?

Tack på förhand!
/Kristina


Har du ont hela tiden? Men det spelar egentligen ingen roll, jag hade tagit det lugnt tills du fått reda på vad är, så försök att undvika att belasta hälen. Zon salva eller liknande kanske kan lindra smärtan men jag vet inte om det hjälper något.

Lizard
2005-04-01, 21:44
Låter som senknarr, dvs en "inflammerad" hälsena.
Nyp fingrarna mjukt mot hälsenans blottade del alldeles ovanför hälen och vippa foten sakta fram och åter. Då brukar det knarra mellan fingrarna.
Heparin (blodförtunnande) intravenöst och ev aspirin och lite annat jox.
Sjukgymnastik och bla bla...tja...inget man pular med själv eller låter en pt härja med.

Gå till doktorn.


Lizard