handdator

Visa fullständig version : Maximal statisk fingerstyrka


KIRE
2005-04-01, 17:01
Hur går man lämpligast tillväga om man vill träna upp
sin statiska fingerstyrka? Finns det några rekommenderade
övningar?

Det jag kör just nu är att hänga i dörrlister och klättra.
Men vad kan man hitta på i gymmet inom detta område?

Träningen syftar till att få så bra fingerstyrka som möjligt
för att kunna hålla kroppsvikten(länge) i stort sett bara med fingertopparna
på små klättergrepp.

bubbe
2005-04-01, 17:12
Tjena kire,

du gör nog rätt som du redan gör, träna mycket statiskt.

men det är säkert bra att varva med dynamisk rörelse för att hjälpa
till att öka muskelstyrkan.

Vastrix
2005-04-01, 19:17
Har du testat barholds?
Annars så kan du hänga på dig vikter när du hänger i räck.
Kom på att jag sett ett träningsredskap som klättrare använde. Jag vet inte om det var ett hemmabygge men det var en bräda med lister i olika storlekar, borde vara lätt att tillverka. Brädan sattes upp i lämplig höjd och sedan skulle man hänga kvar där alt. dra sig upp mdha fingrarna.

/V.

bubbe
2005-04-01, 20:15
Har du testat barholds?
Annars så kan du hänga på dig vikter när du hänger i räck.
Kom på att jag sett ett träningsredskap som klättrare använde. Jag vet inte om det var ett hemmabygge men det var en bräda med lister i olika storlekar, borde vara lätt att tillverka. Brädan sattes upp i lämplig höjd och sedan skulle man hänga kvar där alt. dra sig upp mdha fingrarna.

/V.

greppbräda, vanligt träningsredskap för klättrare.

KIRE
2005-04-01, 20:41
greppbräda, vanligt träningsredskap för klättrare.

Yes.

En bild

pellepedal
2005-04-02, 08:27
Det är en campusboard. En greppbräda är den lilla saken till vänster med en massa smågrepp på.
Campus är underbart att träna upp styrka på.
Jag har skrivit en artikel om träning på campusboard nån gång för några år sedan. Kan se om jag hittar den.
Var dock nogrann med vilodagar när du tränar campus, för det är lätt att överanstränga fingrarna, speciellt om du kör långa skick.

Barhold är inte lika lämpligt för klättrare, eftersom en klättrare använder mest bara yttersta leden på fingrarna.

Edit: Om du går in på www.orebroklatterklubb.com och in på Bergallehanda, så hittar du det jag skrivit om campusträning.

KIRE
2005-04-02, 14:53
Det är en campusboard. En greppbräda är den lilla saken till vänster med en massa smågrepp på.
Campus är underbart att träna upp styrka på.
Jag har skrivit en artikel om träning på campusboard nån gång för några år sedan. Kan se om jag hittar den.
Var dock nogrann med vilodagar när du tränar campus, för det är lätt att överanstränga fingrarna, speciellt om du kör långa skick.

Barhold är inte lika lämpligt för klättrare, eftersom en klättrare använder mest bara yttersta leden på fingrarna.

Edit: Om du går in på www.orebroklatterklubb.com och in på Bergallehanda, så hittar du det jag skrivit om campusträning.

Tack
Mkt bra artikel du gjort!

Nu är det bara att dra igång träningen
:)

Dr Nilsson
2005-04-02, 17:14
Hur går man lämpligast tillväga om man vill träna upp
sin statiska fingerstyrka? Finns det några rekommenderade
övningar?

Det jag kör just nu är att hänga i dörrlister och klättra.
Men vad kan man hitta på i gymmet inom detta område?

Träningen syftar till att få så bra fingerstyrka som möjligt
för att kunna hålla kroppsvikten(länge) i stort sett bara med fingertopparna
på små klättergrepp.


Du kan träna med en rolling thunder, den ger bra träning för den tredje falangen (längst ut på fingrarna) De är inte så vanliga men du kan göra en liknande. Ta en bänkstång och lägg ner den på golvet lägg på vikter och lyft på den tjocka delen (där vikterna sitter). Fint för fingrarna det!