handdator

Visa fullständig version : Kjellstroem goes Glutamin


Kjellstroem
2002-04-24, 18:05
Inhandlade en burk 400g L-Glutamin igår (Eiselt) och tänkte prova glutamin under lite mer ordnade former.

Har tidigare testat 200g men det var lite haffsigt... 5g då och då under 6 veckor typ, hehe..

Nu tar jag iaf 10g morgon och 10g kväll, och de dagar jag tränar tar jag 10g före och 10g efter träning.
Att ta mer (Tinnerdosering ;)) kommer absolut inte på tal då vi snackar ekonomi på studiebidragsnivå.

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Kjellstroem ]

Kjellstroem
2002-04-24, 18:13
Kladdar ner en skiss på hur mitt kostschema normalt ser ut.

Frukost - 4-5 Mackor med sylt, ost, räksallad med mera, mycket mjölk.

Mellanmål - 12-14 Köttbullar (Kycklingfilé när ekonomin tillåter), 2 bananer och 3 nävar jordnötter.

Skollunch - Husmanskost, kött/fisk + potatis/pasta, råkost och 6-8 glas mjölk.

Mellanmål - 2 tallrikar Mjölk/Filmjölk med cornflakes och 2 skivade bananer alternativt Havregryns-/Mannagrynsgröt.

Middag - Husmanskost, kött/fisk + potatis/pasta, grekisk sallad och mycket mjölk.

Mellanmål - Glass med lönnsirap och jordnötter :D

Nattamat - En Protec.

Utöver detta så blir det som sagt glutaminet, glucosamin (för mina pajjade knän) men annars inget annat kosttillskott.

Abel
2002-04-24, 18:47
Vissa kan götta sig under sommarperioden då :D. Oj va mycket kolhydrater du får i dig och proteinet är kanske inte speciellt mycket vad jag kan se. Det du äter ser ju ut som en ätardag för mig. Men vart är tonfisken, kesselan och mjölken förrutom den måltiden när du hinkar ner 6-8 glas?
Skulle nog proppa in mer protein och minska på kolhydraterna!

Hoppas du märker skillnad av glutaminet, jag märkte en skillnad när jag körde med det, men ekonomin tillåter inte längre så.

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

Kjellstroem
2002-04-24, 19:02
Var får du lite protein ifrån? :o

Jag äter kött/fisk 3 gånger om dagen, drick 3,5-4 liter mjölk om dagen, plus en protec (blandad med 4dl mjölk) 40g glutamin och alla jordnötter (som innehåller mycket protein).

Jag får i mig mer än 3g protein per kg kroppsvikt så det är nog rätt lugnt.

Kolhydrater ska jag definitivt inte dra ner på, måste ju överleva :) :)

Kjellstroem
2002-04-24, 19:04
Abel:
Kan förresten tillägga att jag inte försöker komma i sommarform som alla andra.

Förmodligen därför du tipsade om mindre kolhydrater mer protein :)

Nej, jag går in i en hård träningsperiod nu hade jag tänkt och äter på som vanligt. Det händer att jag äter ännu mer än vad jag skrev ovan.

Dock stiger jag inte över 10-11 bf%, går knappt med min kropp... ämnesomsättning som en jävla... ja... något med hög ämnesomsättning.

Mvh

Abel
2002-04-24, 19:06
Hmm lät som det inte var så mycket men bara du har koll på det så, 3g e ju bra! Tycker endåså att du "vräcker" i dig för mycket kolhydrater men kanske har fel där med? Hur ligger fördelning på Protein/Kolhydrater/Fett?

Kjellstroem
2002-04-25, 06:31
Skulle uppskatta det till 50% kolhydrater, 30% protein och 20% fett.

Vad har du emot kolhydrater förresten? Du vet, dom är inte farliga :)

Abel
2002-04-25, 06:40
Beror på i vilket syfte :D

Kjellstroem
2002-04-25, 12:03
Ursprungligen skickat av Abel2000:
<STRONG>Beror på i vilket syfte :D</STRONG>

Av vilket syfte tycker du att jag itne ska äta så mycket kolhydrater då?

ToXY
2002-04-25, 12:35
Vafan käka på!!!!! :D & var glad så länge du kan göra det! ;)

blunder
2002-04-25, 12:50
Jädrigt imponerande vad du kan äta. Du måste vara konstant mätt :) Kör på!

[ 25 April 2002: Inlägget har ändrats av: blunder ]

Petrus
2002-04-25, 13:06
Tycker om Namnet på tråden.... :cool:
GLUTAMIN!!!
Vänligen,

Petrus

Abel
2002-04-25, 13:46
Du får äta hur mycket kolhydrater du vill :) Var bara ett skämt!

Kjellstroem
2002-04-25, 14:31
Jo, det verkar bra hittils...

Körde mitt tredje pass i sträck igår och slog flera PB som ToXY hade sagt :D

Så i återhämtningsyfte funkar det iaf :)

Angående mat så vräker man ju i sig så mycket man kan utan att bli fet :)

Varför gå på halvfart när man kan köra för fullt? Inget jävla hittepuh, hehe

Mvh

Kjellstroem
2002-04-29, 06:01
Hittils verkar allt bra med Glutaminet.

Har sen jag började förra veckan tränat måndag,tisdag,onsdag : alla träningar gick bra, ökade faktist i många övningar.
Fredag: körde chins och dips.
Försökte nå 34 chins på så få set som möjligt (1 min vila).
10 - 8 - 7 - 5 - 4. Helt ok. Alla chins väldigt strikta.
Sen blev det 44 bardips på så få set som möjligt (1 min vila).
19 - 15 - 10. Hade nog kunnat klara 46 dips på 3 set. Ska försöka nå 50 inom kort.

Kjellstroem
2002-04-29, 06:08
Körde lite greppträning i garaget igår :) Väldigt innovativt. Se tråden "pinchstyrka".

Efter det sprang jag lite intervaller... usch, fy fan. Hade nästan glömt hur jobbigt det var.

Dock märks det att ens kondition från 11 år fotbollsspelande sitter kvar ganska bra.

6 omgångar: Varje omgång springer jag 360m (6x60m)

1 : 1.21 min

Vila 1,21 min

2 : 1,25 min

Vila 1,25 min

3 : 1,30 min

Vila 1,30 min

4 : 1,32 min

Vila 1,32 min

5 : 1,34 min

Vila 1,34 min

6 : 1,30 min

Totalt 2160 meter på 532 sekunder. (8 min 52 sek)

Genomsnitthastigheten blir 14,6 km/h.

Var väldigt nöjd med passet. Orkade nästan hålla samma tempo hela tiden trots att jag sprang som om det vore ett 400 meters lopp.
Vill påpeka att tiderna hade blivit mycket snabbare om sträckan var 1x360 och inte 6x60 då man får bromsa som fan i svängarna.

10 min efteråt mådde jag riktigt kasst vilket brukar vara tecken på ett lyckad konditionspass :)

Kjellstroem
2002-04-30, 11:39
Tränade mina kära ben idag :)

Snackade med en trevlig snubbe på gymmet också. Innan har jag trott att han var en 25 år typ men nu när jag snackade med han visade det sig att han var förre detta tävlingscyklist och hade styrketränat i 20 år :)

Hehe, där ser man.
Iaf, han gav mig lite tips, bl. a att jag inte skulle gå så fort ner i knäböj som jag gör, vilket säkert stämmer. Det går nog för fort.

Sen sa han också att han tyckte jag gick för långt ner, att jag skulle nöja mig med 90 grader. Där håller jag dock inte riktigt med.

Dessutom känner han ägaren av en hälsokost affär här i Ystad så han sa att han kan fixa produkter där ännu billigare.

Jag som redan tycker det är skitbilligt.
Just nu betalar jag 550:- för 3kg Protec +.

Jag menar, vafan, det är ju skitbilligt redan :)

Aja, som tack ska han få låna några byggarfilmer (divX).

Jag är dock lite orolig om han vet vad han ska göra :)
När jag sa "Dom är i divx format så du måste ha en divx spelare för att se dom"
Hans svar: "Jaha.. men jag har ju en cd-brännare?"
:)

Kjellstroem
2002-04-30, 11:40
Kan förresten nämna att hemsidan ligger på www.kjellstroem.tk (http://www.kjellstroem.tk) nu.

JJ
2002-04-30, 12:12
Kör du fortfarande Canadian Ascending-Descending Power Training? Har det gett något?

Kjellstroem
2002-04-30, 17:10
Jag gör ju tyvärr inte det.

Har dock tänkt försöka få in det till sommaren när man har lite mer tid.

Eftersom det är 2 benpass i veckan som gäller blev det lite för mycket att hålla på med nu.

Dock vet jag från de passen jag gjorde att man blev för jävla trött :) Det är inget massa och styrkeuppbyggande direkt, men förbättrar ens explosivitet väsentligt.

razores
2002-05-02, 07:17
Jag kanske har missat något innan men jag var inne på din hemsida nu och kolla lite. Såg att du hade kört ben häromdan. Varför kör du inte baksidan?
Är det inte lite mycket att köra 17 set framsida...??
Har provat köra så innan och mina ben bara krympte faktiskt :(.

Förresten, vad ligger vikten på nu?

Kjellstroem
2002-05-02, 08:33
Jo, det är stämmer får jag erkänna. Dock blir inte mina ben mindre lyckligtvis :)

Har tidigare haft problem med mina knän. Patellofemoralt smärtsyndrom heter det om jag inte minns fel.

Iaf smällde det, knakade och gjorde ont i knäskålarna i vissa övningar. Den övning som var värst var lårcurl. Så när den försvann försvann också baksida lårträningen.

Ska dock börja köra lite SLDL nu, även om jag inte är helt optimistisk mot övningen, den verkar t.o.m farligare än marklyft :D

Men iofs så baksidan lite träning under ryggdagen när jag kör marklyft. Även om det inte är tillräckligt :)

Kjellstroem
2002-05-02, 08:36
Dessutom aktiveras ju baksidan när jag kör hacksquats, djupa knäböj och benpress.

Men det är sant, en övning som tränar direkt på baksidan ska införas.

Tack för påpekandet, bra att någon sätter fart på en när man glömmer något, hehe

JJ
2002-05-02, 08:46
SLDL är en underbar övning. Något beroendeframkallande dock. Skall själv ta mig en liten dos av det om nån timme :)

Kjellstroem
2002-05-02, 08:54
Ok, ska pröva den. Får hoppas man gör rätt rent tekniskt så man inte får en rygg som fassan, hehe...

ryggskott lite då och då :)

JJ
2002-05-02, 09:04
Det märkliga är att min rygg blivit mycket bättre sen jag bytte ut lårcurl mot SLDL.

Kjellstroem
2002-05-04, 10:03
Fy fan :)

Sprang femman på idrotten igår (fredag).
(5km löpning för er som inte hänger med) :)

Iaf, sen vi gjorde testen förra gången (typ 8 månader sen) har jag tränat ett ordentlig konditionspass under hela den perioden, förutom skolidrotten 1 gång i veckan...

så konditionen är ju inte på topp direkt...

Iaf sprang vi på en slinga i skogen (kuperad terräng, klart svårare än att löpa på en bana) och jag sprang in på 21,55...

hmm... ingen toppentid men jag kämpade iaf och var den enda som spydde efter målgången, hehe...
kanske inget att vara stolt för med tanke på tiden men viljan fanns ju där.

Ajö


EDIT: Lite konstig meningsbyggnad gjorde så att man kunde tro att jag gjorde ett hårt konditionspass i veckan när jag menade 1 under en 8-månaders period :D

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Kjellstroem ]

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Kjellstroem ]

Pecca
2002-05-04, 12:22
21,55 är väl inte så dåligt? Var det många som såg när du spydde, för det lär du nog få höra ett antal ggr de närmaste veckorna :D

Kjellstroem
2002-05-04, 13:55
Ursprungligen skickat av Pecca:
<STRONG>21,55 är väl inte så dåligt? Var det många som såg när du spydde, för det lär du nog få höra ett antal ggr de närmaste veckorna :D</STRONG>

Jämnfört med de flesta på detta forumet står nog tiden sig rätt bra. Men jämnför man med han som sprang bäst ~18.00 är det inte så mycket att komma med :)

Angående spyan så var det några som såg det :) Tror dock inte det är något jag kommer få höra dock. Att göra det efter en idrottsgrej är ok, till skillnad från dom stackarna som gör det på fester. Dom får höra det :D

Loco 2
2002-05-04, 15:38
Hardcore att spy på gympan :D

Fredszky
2002-05-04, 16:23
kjellstroem.. du råkar inte ha dom där byggarfilmerna skräpandes på nån ftp eller så? :)

Kjellstroem
2002-05-04, 18:48
Ursprungligen skickat av Loco 2:
<STRONG>Hardcore att spy på gympan :D</STRONG>

Det gäller att gå in för det vet du :) Kan dock meddela att det inte har hänt förr.

Min idrottslärare är före detta 1500 meters löpare (en bra sådan) och brukar ofta snacka om vilja... han tog en gång sig själv som exempel och berätta om hur han alltid spydde under sina pass, men då gällde det att ta det positivt och bara köra hårdare :)

Så, det var säkert positivt för mig att jag spydde, rent betygsmässigt. hehe :D

Kjellstroem
2002-05-04, 18:53
Ursprungligen skickat av Fredszky:
<STRONG>kjellstroem.. du råkar inte ha dom där byggarfilmerna skräpandes på nån ftp eller så? :)</STRONG>

Kjellstroem = modem.

Need I say more? :D

Fick filmerna brända på cd av en god vän. Testa #kolozzeum på dalnet (irc). eller via DC (Direct connect)

Mvh

Kjellstroem
2002-05-07, 06:36
Tränade axlar igår..

Riktigt skönt pass!

Körde superset/dropset på slutet i de flesta övningarna och det kommer jag garanterar fortsätta med..

Riktigt ordentligt genomkörare för dom stackars axlarna blev det.

Övningarna var Lateral raise, lutande lateral raise och axelpress.

Idag blir det nog ett disco pass :D (bröst, armar) :o