handdator

Visa fullständig version : Cina kör hårt, mycket & länge ;)


Cina
2002-04-24, 08:33
Tänkte äntligen våga mig på att ha en träningsdagbok här på forument :rolleyes:

Jag började besöka gymet för cirka fem år sedan. I början var jag bara där två gånger i veckan, körde framförallt kondition för ökade fettförbränning. Idag är jag uppe på fem gånger i veckan fördelat på tre styrkepass och två konditionspass i form av gruppträning. Ja, jag är lite svag för aerobics och step :o , kanske inte en optimal träningsform, men den bränner fett!

Lite övrig data; jag väger för tillfället 56 kg och är 166 cm. Har nyligen gått upp i vikt pga ökad muskelmassa :D . Fettprocenten låg vid sista mätningen på 19%. Borde nog göra om den mätningen snart!

Och maten då?! Jag äter fem mål om dagen, mycket frukt och grönt, lite fett - och för lite proteiner :( Som vegeterian har jag svårt att få i mig rätt mängd. Men detta är under förändring - proteinpulver, tonfisk o dyligt skall bli min räddning!

Målsättning med träningen? I början var det framförallt fettförbränning. Då jag lyckats bra med att bli av med mitt extralager satsar jag nu istället på ökad muskelmassa. Musklerna skall synas :D ! Vidare kämpar jag med att bli smärtfri i ländryggen efter en gammal skada som vägrar ge med sig (låsning som orsakat kraftigt förslappade muskler och överrörlighet i området runt om). Så sammanfattningsvis; ett smärtfritt muskelpaket :D :D :D

Tar mer än gärna emot tips och idéer!

//Cina

Mia
2002-04-24, 09:06
Ska bli kul att följa :)

Daemon
2002-04-24, 09:14
Lycka till!!

Låter bra!!

You go Girl!!

(lite peppning skadar inte :D)
//Daemon

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]

Cina
2002-04-24, 20:02
Nyligen hemkommen från gymet. Idag var det dags för styrketräning.

Uppvärmning:
- rodd 15 min

Dagens övningar:
- lats 3x12
- triceps press 3x10
- baksida axel 3x12
- raka hantellyft 3x12
- biceps med stång 3x12
- benpress 3x12
- utfall 3x15
- mage och rygglyft (så många jag orkade)

Tid:
- 90 minuter

Övrigt:
Ett bra och jobbigt pass. Tog ut mig bra i benpressen som jag nyligen lagt på en platta på. Känner mig kanska stum nu :) Lite problem med ryggen under dagen men det blev bättre efter träningen!

//Cina

Abel
2002-04-24, 20:06
Lycka till! Skall bli skoj att se hur en vegeterian lyckas med träningen, men som sagt skall bli skoj och se om du får i dig tillräckligt med protein?

Kör på!

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

Cina
2002-04-26, 20:45
Torsdag!

Idag var det konditionsdag. Fick bli ett step-pass. Lyckades ta ut mig riktigt bra trots träningsverk i benen sedan i onsdag. Körde utfall som styrka, fast mot brädan. Börjande fundera om vilket som egentligen var jobbigast, utfall på golvet eller på step-brädan :confused: Någon som har en bra förklaring?

Fredag:

Styrka + 15 minuters rodd som uppvärmning.

Övningar:
- lats 3x12
- triceps press 3x12
- baksida axel 3x12
- raka hantellyft 3x12
- biceps med stång 3x12
- benpress 3x12

Tid:
85 minuter

Övrigt:
OK pass, inga större förändringar sedan sist :(

Var och köpte Protec+ idag. Smakade inte så illa som jag trodde att det skulle göra :) Tänkte jag skulle ta det som ett mellanmål innan träningen :confused:

Nu är det helg :D

//Cina

Cina
2002-04-29, 11:23
Hejsan!

Jag har tagit Protec+ nu i några dagar - och mår uselt :( Illamående och ont i magen, snälla säg inte att detta är pulvrets fel!
Förhoppningsvis är det bara en förkylning på gång...

Kan man ta pulvret med något annat så "chocken" inte blir så stark :confused: .

Ska prova på pump ikväll - får väll se om det är något för mig eller inte.

Lev väl!

//Cina

muskelbyggarn
2002-04-29, 11:26
Hur mycket tar du per portion?

Vet att vissa kan ha lite "problem" i början innan de vänjer sig. Mer fibrer brukar faktiskt hjälpa en hel del, på mig i varje fall. Brukar blanda i Fibrex med proteinpulver som har mycket äggvita, det brukar sätta fart på min mage :D

Hoppas det rätar till sig för dig.


Vänl,,,
Tobbe

Cina
2002-04-29, 11:29
>Tobbe

Tar ca 1 dl per portion - borde inte vara så mycket, eller :confused:

Skall testa fibrerna. Tack för alla hjälp ;)

//Cina

muskelbyggarn
2002-04-29, 11:34
Ok, 1 dl är 30g rent protein ung. Det kan vara lite "mycket" för dig som tjej. Du vägde runt 55kg och då bör du få i dig ca:110g protein för att få ut bra resultat av träningen.

Beroende på hur mycket protein du får i dig under resten av dagen, men 30g låter för mig "mycket". Dessutom att börja med. Kör en halv dl till att börja med det. Blandar du med mjölk så får du i dig protein därifrån också som skall räknas med.

Testa en halv dl protec. Om du tar protec efter träning så tag en halv dl direkt efter träning och ytterligare en halv dl inom 1-2 timmar efter den första om du inte äter något annat proteinrikt dvs. under den tiden.


Vänl,,,
Tobbe

Mia
2002-04-29, 13:29
Cina, jag blev väldigt konstig i magen när jag började med proteinpulver. Det gick över efter ett tag. :)

The Dwag
2002-04-29, 14:15
Så går det när man inte äter kött,, då får man en bebis mage :D :D hehe

Cina
2002-04-29, 14:26
Jag skall testa ovanstående tips och förhoppningsvis ger illamåendet med sig!

>Mia, skönt att höra att fler haft samma problem som sedan gett med sig :) Ungefär hur lång tid tog det? Bra att veta hur länge jag skall plågas :D

>The Dwag, :D :D


//Cina

Mia
2002-04-29, 14:34
Det tog ett par dagar innan man kunde dricka en drink utan att bli illamående, men jag tycker fortfarande att jag får gaser i magen av det.
Kom just på att det kan vara mjölken som gjorde mig illamående. Dricker du med mjölk eller vatten? Många vuxna är ju laktosintoleranta.

Cina
2002-04-29, 14:44
>Mia

Jag dricker det med mjölk. Lite lättare att få i sig pulvret...

Så det tog flera månader - ja, ja, det är väll bara att bita ihop och svälja ;)

//Cina

Mia
2002-04-29, 15:43
Läs igen ;)

muskelbyggarn
2002-04-29, 15:56
Dwarfen skall inte uttala sig om bebismagar... :D


Vänl,,,
Tobbe

Cina
2002-04-29, 20:03
>Mia
Jag läste nog lite fort första gången ;) Tänk om man kunde vara lite observant ibland...

Hur som helst skall jag ge pulvret en chans. Förhoppningsvis går det bättre snart :(

Körde mitt första riktiga pump-pass idag. För överkropp var det inte så jobbit, får lägga på lite vikter nästa gång. Värre var det dock för benen. Hur mycket styrka jag än kör ute i gymet kommer jag inte ifrån att vanliga utfall är jobbiga :rolleyes:

Vet att pump inte är den pefekta träningsmetoden, men som ett komplement till två styrkepass i veckan är det OK. Ibland behöver jag någon som skriker på mig för att kunna ta ut det där sista :D

Men mage var det inte mycket träning av, inte heller rygglyft. Dessa får jag nog komplettera med utanför!

Ännu en sak med pump (oj, nu svamlar jag nog en hel del ;) ), det körs ingen uppvärmning innan passet! Kalla i kroppen börjar de lyfta och dra. Får nog komplettera med uppvärmning också :rolleyes:

Lev väl!

//Cina

Daemon
2002-04-30, 07:08
Utfall är hur jobbigt som helst.m :D :D :D

[ 30 April 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]

Åse Columbus
2002-04-30, 07:49
Utfall...favvo övning!!

Speciellt i smithen med en viktskiva eller två under den främre foten!!!

Åse :cool:

Cina
2002-04-30, 08:36
En liten fundering...

På endel pass kör vi utfall med ena benet på step-brädan och andra kvar på golvet. Vilket är jobbigast, ovanstående eller när man har båda fötterna kvar på golvet :confused:

Idag skall jag åka och köpa en BodyBall. Nu ska magen få jobba lite... :D

//Cina

Åse Columbus
2002-04-30, 08:44
Det borde du kunna känna ...avstampet ska ske med den främre fotens häl!!

Allstå mycket jobbigare med stepbräda under framfoten.

Bodyball rules!!!
(fixa pump, eller så får du gå från närmaste bensinstation med den i famnen hem.*fniss*, eller så har du starka lungor..men läs instruktionen ordentligt ..man ska inte blåsa upp den fullt från början!)

Åse :cool:

Cina
2002-04-30, 09:02
>Åse

Förmodade att det var jobbigare på step-brädan (men jag blir slut i benen oavsett :D ).

Tack för dina BodyBall rules! Har en pump hemma, borde fungera. Jag bara längtar tills den är uppblåst och klar, finns inget bättre sätt att köra mage och rygg på :rolleyes:

//Cina

Cina
2002-05-02, 19:57
Hallå!

Jag börjar äntligen anpassa mig lite till proteinpulvret. Illanmåendet och yrslet börjar avta men kvar finns en malande huvudvärk. Ja, ja - det blir nog bra snart :rolleyes:

Jag pumpade upp min Bodyball för några dagar sedan :D , äntligen lite rolig magträning. Bollen har dock blivit lite av en udda inredningsdetalj, passar inte riktigt in i vardagsrummet...

Körde dubbla pass idag. Först en timmes styrka med fokusering på ben (framsida, baksida och benpressen) och triceps. Har inte riktigt ökat på ett tag :( , det känns lite motigt när jag inte ser bättre resultat!

Avslutade med ett step-pass, lite utfall och armhävningar. Känndes lite tungt efter att ha kört styrka, men KUL :D

Dags att äta lite :rolleyes:

//Cina

Cina
2002-05-03, 23:30
Hej!

Veckans sista styrkepass funkade bra. Jag höjde en platta på lats :D . Toppen då jag inte haft så stora framgångar just där på ett tag.

Nu väntar två vilodagar, skall bli skönt att bara ta en promenad.

Trevlig helg allesammans!

//Cina ;)

Cina
2002-05-06, 21:16
:D

Den nya träningsveckan inleddes med ett pump-pass. Tog ut mig riktigt bra på benen och biceps. Jag försöker emellertid fortfarande hitta rätt vikter, men det tar nog ett par gånger.

Liten fundering, vid benböj har vi ju stången bakom nacken. Efter ett par reps får jag ont i axlarna, välldans jobbigt :( Vad kan detta bero på :confused: Kan det vara så att jag spänner mig så mycket för att hålla kvar stången på plats...

Lev väl!

//Cina

[ 06 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Cina ]