handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning tränad/otränad


Fredrik_
2005-04-01, 09:14
Hej. I en bok jag läst påstås det att "the more that you train and the leaner you are, the less calories you will burn during the same activity". Detta vid en konstant kroppsvikt. Exemplet jämför två personer med samma kroppsvikt (200 lb) men kroppsfetthalt på 8 respektive 30%.

Låter lite tveksamt tycker jag.. är det inte till största delen vikt, sträcka, träningsform och i viss mån hastighet som styr förbränningen snarare än konditionsnivån? Dessutom borde ju den med mer muskelmassa ha en bra mycket högre grundförbränning. Å andra sidan är väl "verkningsgraden" bättre för en vältränad. Hur är det egentligen? :)

Tulork
2005-04-01, 10:00
Hej. I en bok jag läst påstås det att "the more that you train and the leaner you are, the less calories you will burn during the same activity". Detta vid en konstant kroppsvikt. Exemplet jämför två personer med samma kroppsvikt (200 lb) men kroppsfetthalt på 8 respektive 30%.

Låter lite tveksamt tycker jag.. är det inte till största delen vikt, sträcka, träningsform och i viss mån hastighet som styr förbränningen snarare än konditionsnivån? Dessutom borde ju den med mer muskelmassa ha en bra mycket högre grundförbränning. Å andra sidan är väl "verkningsgraden" bättre för en vältränad. Hur är det egentligen? :)


Mer muskelmassa = Mer energiförbränning per dygn då muskler också kräve energi. Simpelt, ju mer muskler, desto mer energi kräver kroppen som helhet.

1kg ren muskelmassa käkar ett visst antal kcal per dag, har du då 2kg käkar de ju tillsammans dubbelt så mkt. *kissass*

KIRE
2005-04-01, 11:47
Hej. I en bok jag läst påstås det att "the more that you train and the leaner you are, the less calories you will burn during the same activity". Detta vid en konstant kroppsvikt. Exemplet jämför två personer med samma kroppsvikt (200 lb) men kroppsfetthalt på 8 respektive 30%.

Låter lite tveksamt tycker jag.. är det inte till största delen vikt, sträcka, träningsform och i viss mån hastighet som styr förbränningen snarare än konditionsnivån? Dessutom borde ju den med mer muskelmassa ha en bra mycket högre grundförbränning. Å andra sidan är väl "verkningsgraden" bättre för en vältränad. Hur är det egentligen? :)

Jag tror det beror på att nervsystemet blir mera effektivt ju mer du tränar en viss aktivitet. Ju mer nervsystemet lär sig ju mindre energi går det åt för att utföra aktiviteten eftersom nervsystemet blir effektivare och fixar så att kroppen klarar en aktivitet med minsta möjliga ansträngning.

Det är tex därför man så snabbt ökar i styrka när man är nybörjare på styrketräning. Styrkeökningen beror inte på ökad muskelmassa utan på att nervsystemet lär sig hur det ska vara mest effektivt.

Mandus
2005-04-01, 13:47
Men vafan!? Ni motsäger ju varandra, eller? Är det såhär: Mer muskelmassa förbrukar mer energi men låg fettprocent ger lägre förbrukning? Please, enlighten me!

hasse36
2005-04-01, 15:29
Men vafan!? Ni motsäger ju varandra, eller? Är det såhär: Mer muskelmassa förbrukar mer energi men låg fettprocent ger lägre förbrukning? Please, enlighten me!En person som väger 100 kg förbrukar mer energi under en promenad än en person som väger 80 kg. Bantar 100kg-personen bort 20 kg fett så förbrukar han mindre energi vid aktiviteter där han förflyttar sin kropp.

Muskler förbrukar energi även vid vila men det är inga stora mängder. Ett kilo muskler förbrukar 13 kcal per dygn. Om du dricker en liter vatten som håller temperaturen 24 grader så går det åt 13 kcal för att höja temperaturen till 37 grader.