handdator

Visa fullständig version : Blir grippers lättare?


hoffano1
2005-03-31, 21:33
Är en gripper trögare när den är helt ny, så att den måste "köras in"?

Fick precis hem en c o c 2 och den var svårare att stänga än en HG 250 (Budo o fitness) som egentligen ska ha högre motstånd - 195/250 lbs...

Iofs är ju HG bara skit och det kan väl variera från gripper till gripper så det stämmer väl inte...

Men åter till frågan - slits dom så att motståndet blir lägre? Måste man byta ut dem efter ett tag?
:hbang:

internethjälten
2005-03-31, 21:37
Är en gripper trögare när den är helt ny, så att den måste "köras in"?

Fick precis hem en c o c 2 och den var svårare att stänga än en HG 250 (Budo o fitness) som egentligen ska ha högre motstånd - 195/250 lbs...

Iofs är ju HG bara skit och det kan väl variera från gripper till gripper så det stämmer väl inte...

Men åter till frågan - slits dom så att motståndet blir lägre? Måste man byta ut dem efter ett tag?
:hbang:

...alla fjädrar slits förr eller senare, bilfjädrar, ventilfjädrar etc så jag är 99.99% säker på att även grippers slits ut förr eller senare men du lär nog få hålla på ett bra tag innan det...

Dumleman
2005-03-31, 21:49
Har hört att man bör köra in grippern genom att stänga den 100 gånger. Då blir det jämnare motstånd och motståndsförändringen blir mindre efter 100 stängningar.

Arne Persson
2005-03-31, 22:12
Har haft mina grippers sedan 2001 och har INTE noterat någon avmattning efter inkörningsproceduren.

hoffano1
2005-03-31, 22:30
...alla fjädrar slits förr eller senare, bilfjädrar, ventilfjädrar etc så jag är 99.99% säker på att även grippers slits ut förr eller senare men du lär nog få hålla på ett bra tag innan det...

Jag menar inte att den slits så den blir obrukbar, utan om den inte längre motsvarar t ex en coc #2 i tryck efter några år...

internethjälten
2005-03-31, 22:38
Jag menar inte att den slits så den blir obrukbar, utan om den inte längre motsvarar t ex en coc #2 i tryck efter några år...

Ja ? men en fjäder avtar ALLTID i styrka efter ett visst antal ihoptrycknignar oavsett om det är en CoC eller annan typ av fjäder, rund eller cylindrisk men som sagt - det är ju frågan om hur ofta den annvänds och hur den annvänds.

När det gäller ventilfjädrar som jag jobbar mkt med så har vi en fjäderspännare som vi mäter motståndet med och avviker den från felmarginalen kaserar vi den och ersätter den - allt för att bilen ska gå så fort som möjligt...

Det skulle nog vara praktiskt möjligt att även testa en CoC i denna utrustning så det skulle vara kul att testa en av Arne Persson's (förmodar att de är flitigt annvända) samt mot en ny i kartong/påse och gämföra om det finns en avvikels eller inte och i sånna fall hur mycket.

Honn
2005-04-01, 08:16
Kommer inte att fungera. Grippers varierar rätt bra redan från början så man kan inte jämföra 2 st på det sättet.

mr_ping2
2005-04-01, 10:49
Skulle nästan kunna tro att dom blir trögare med tiden :)
Min har iaf rostat...

CoC
2005-04-01, 15:52
[QUOTE=impegas.org]Ja ? men en fjäder avtar ALLTID i styrka efter ett visst antal ihoptrycknignar oavsett om det är en CoC eller annan typ av fjäder, rund eller cylindrisk men som sagt - det är ju frågan om hur ofta den annvänds och hur den annvänds.

När det gäller ventilfjädrar som jag jobbar mkt med så har vi en fjäderspännare som vi mäter motståndet med och avviker den från felmarginalen kaserar vi den och ersätter den - allt för att bilen ska gå så fort som möjligt...
[QUOTE]

Haltande jämförelse att jämföra ventilfjädrar i en motor med en gripper, eftersom en fjäder i en bilmotor utsätts för extrema temperaturer (och temperaturväxlingar) vilket komplicerar det hela betydligt. Ett års normalträning med en gripper lär väl motsvara en ventilfjäders hoptryckningar under ett par minuters tomgång.

Griip
2005-04-01, 16:47
Antagligen, rent logiskt tänkt, så borde dem bli lättare att stänga efter ett visst antal stängningar. Men grejen är väl den att dem är gjorda på så sätt att dem inte blir lättare å lättare mycket utan istället säger det poff när man kört slut dem. Det är iaf vad jag läst om CoC, att dem en dag går sönder helt enkelt.