handdator

Visa fullständig version : Långsamt protein med lågt...


syd9
2005-03-31, 21:23
insulinindex?

Vad tror ni, finns det något proteinpulver som man kan blanda med vatten som inte utlöser en massiv insulinutsöndring?

För vad jag har förstått är det många kasein-pulver som har riktigt högt II.
Om man skulle köpa ett sådant med högt II, är det då lika bra att blanda ut det med mjölk för att få de fettförbrännande egenskaperna?

//SYD

mmmCay
2005-03-31, 21:30
Soy Protein Concentrate

King Grub
2005-04-01, 06:18
Hur mycket protein äter du åt gången egentligen för att få en "massiv insulinutsöndring" av det?

Man får större insulinutsöndring av 100 gram havregryn än av 20 gram druvsocker också...

syd9
2005-04-01, 10:04
:em: Hur mycket protein äter du åt gången egentligen för att få en "massiv insulinutsöndring" av det?



Haha, jadu.. Det är inte så mycket, kanske så att det blir 20-30 gram protein..
Men jag trodde det var skyhögt II på proteinpulvret så att det räckte med några pulverkorn för en massiv insulinutsöndring.. :em:

King Grub
2005-04-01, 10:11
:em:

Haha, jadu.. Det är inte så mycket, kanske så att det blir 20-30 gram protein..
Men jag trodde det var skyhögt II på proteinpulvret så att det räckte med några pulverkorn för en massiv insulinutsöndring.. :em:

Vassle har lika högt II som glukos, druvsocker. Men II är satt vid ett intag av 240 kcal från ett livsmedel, och 25 gram protein är bara 100 kcal. Även dom där 240 kcal är bara ett referensvärde för jämförelse med andra livsmedel; 240 kcal är inte en speciellt stor måltid det heller.

syd9
2005-04-01, 12:29
Är det samma med kaseinprotein?

King Grub
2005-04-01, 13:39
Samma vad? Samma II? Vassle har högre II än kasein.

syd9
2005-04-03, 02:33
Oj, det e jag som har uttryckt mig klumpigt.

Det jag frågade om från början var om Kaseinprotein startade igång en stor insulinutsöndring, dvs att II för kaseinprotein är skyhögt?

Sen undrar jag om det finns andra, långsamma proteiner i pulverform som har lågt Insulinindex?

:hbang:

King Grub
2005-04-03, 05:35
Det jag frågade om från början var om Kaseinprotein startade igång en stor insulinutsöndring, dvs att II för kaseinprotein är skyhögt?

Ja, i förhållande till många andra livsmedel, men samtidigt är referensvärdet satt vid intag av 1000 kj, och det finns inget som påverkar som du trodde vid intag av några gram. :)

Sen undrar jag om det finns andra, långsamma proteiner i pulverform som har lågt Insulinindex?

Där får du nog vända dig till kylskåpet i stället. Kött, fågel, osv.