handdator

Visa fullständig version : Fundering kring kosttillskott.


Fettecke
2005-03-31, 20:49
Jag käkar i dagsläget Kreatin, Protein, Kolhydrater, samt snart L-glutamin...

Jag har strukturerat om lite bland allt pulver... med tanke på min arbetssituation så hade jag planerat som följande:

Tillskott - För/efter-middag - Före träning(<1h): - Under träning: - Efter träning(>1h): - Kväll:
Kreatin 0gr 10 gr 0 gr 10 gr 0 gr
Protein 20 gr Kassein 10 gr Vassle 10 gr Vassle 20 gr Vassle 20 gr Kassein
Kolhydrater 0 gr 30 gr 0 gr 70 gr 0 gr
L-Glutamin ? ? ? ? ?

Jag funderar på ifall jag ska "våga" öka proteinintaget runt träningstillfället, men det blir då för mkt protein från pulver per dag enligt mig... jag ahr räknat lite på att jag behöver runt 180gr protein per dag, ca 2gr*90kg och från dagens pulver så ersätter det 40% av allt, blir det dom mängder jag tänker på kring passet, så blir det 60%

Iaf, jag väger i rundaslängar 88, morgonvikt 86, kvällsvikt, 90...
jag jobbar med ett fysiskt krävande jobb, sammanlagt på ett arbetspass flyttar jag med handkraft runt 100 ton material 1km...

Varför jag väljer att käka protein "alla" tider, är pga att jag vill vara i så pass bra form hela tiden, och inget kollisar, pga "rädslan" att bli fetare...
Jag äter även på alla raster... så mkt jag kan få i mig...
huvudsaken är att inte få några större fysiska svackor under dagen...
sedan kunna fungera så bra som möjligt på gymet före eller efter jobbet (jobbar skift)

Låter det klokt? :naughty:

King Grub
2005-03-31, 20:54
Äter du 100 gram kolhydrat per dag med ett krävande jobb + träning? Då låter det allt annat än klokt.

Thony
2005-03-31, 21:00
100 ton 1 km. vad tar du i bänkpress.

Fettecke
2005-03-31, 21:03
Äter du 100 gram kolhydrat per dag med ett krävande jobb + träning? Då låter det allt annat än klokt.

I dagsläget käkar jag dessa mängder, på ett ungefär... det är kanske i minsta laget med kollisar... notera att detta bara är tillskott, glöm inte middag, lunch osv...

Iaf, har du exempel på mängder, jag har kollat igenom forumet, men inte funnit precis det jag hittar, pga att trådarna hänvisar till lite olika mängder...

tungt arbete, samt Jeffla tungt på gymet...

King Grub
2005-03-31, 21:04
notera att detta bara är tillskott, glöm inte middag, lunch osv...

Okej. Då kan man inte säga så mycket om upplägget som helhet utan att veta vad du äter allt som allt.

Fettecke
2005-03-31, 21:06
100 ton 1 km. vad tar du i bänkpress.

eftersom det är sådan enorm vikt, så ofta... så kan jag omöjligt nyttja andra muskler än ben... varje bunt jag "puttar" iväg väger som minst 750kg upp till 6 ton på rullbana...

utspritt på 1 dag så blir det runt 100 ton, som jag puttar 1km, inte direkt 100ton :naughty:

men jag tränar på 70x3x7 i dagsläget...

Prankie
2005-03-31, 21:10
jag jobbar med ett fysiskt krävande jobb, sammanlagt på ett arbetspass flyttar jag med handkraft runt 100 ton material 1km...

Det där lät ganska orealisktisk, även om du vore världenstarkaste man som vandra runt med 500kg per gång så måste du går 100/0.5 * tur och retur = 200km.

Fettecke
2005-03-31, 21:15
Okej. Då kan man inte säga så mycket om upplägget som helhet utan att veta vad du äter allt som allt.

frukost:
- (kl. 05.00) 0.5 l filmjölk, 1 egg, 3 skivor mörkt bröd m. pålägg, ost, prickikorv, samt kanske lite överdrivet Mini-lätta smör
Eller: (beroende på när jag börjar jobba på dagen)
- (kl. 09.00) havregrynsgröt m. 3 skivor mörkt bröd m. pålägg

rast 1: 2 skivor mörkt bröd m. pålägg (se frukost), samt vatten i dagsläget, ska byta ut mot protein tänkte jag...

lunch: som 1.5x "svensson middag", köttpullar, korv osv samt lite grönsaker, creamefraich osv, 1.5x = mer mat än svensson =D
Jag försöker hålla så hög standard på maten som möjligt, inte bara äta tex. köttbullar, utan blanda ut det med krossade tomater, thaisås osv...

rast 2: identisk som rast 1

middag: se lunch, fast ännu mer mat

efter träning: som frukost + kosttillskott

kväll: som frukost + kosttillskott...

Fettecke
2005-03-31, 21:19
Det där lät ganska orealisktisk, även om du vore världenstarkaste man som vandra runt med 500kg per gång så måste du går 100/0.5 * tur och retur = 200km.

Nejdå, jag behöver bara flytta bunten till destination B, sedan gå tillbaka till A utan någon vikt, och hämta en ny bunt 5-10 min senare

Streckan jag måste förflytta vikten på rullbana är XX meter, den sträckan behöver jag då bara flytta en gång, jag behöver inte ta med bunten tillbax...

Bunten i detta fall är större mängder med Ikeas bokhylla "Hopen" ifall någon undrar...

mmmCay
2005-03-31, 21:41
frukost:
- (kl. 05.00) 0.5 l filmjölk, 1 egg, 3 skivor mörkt bröd m. pålägg, ost, prickikorv, samt kanske lite överdrivet Mini-lätta smör

Det är konstigt (English:funny) att du är rädd för kolhydrater för de kan kanske göra dig tjock... men du äter pålägg (?) köttbullar och creme fraiche?

Eftersom det är ett överskott om kalorier som gör man tjock, det är kanske dags att skaffa en köksvåg och håller koll på kosten. :)

Fettecke
2005-04-01, 15:22
Det är konstigt (English:funny) att du är rädd för kolhydrater för de kan kanske göra dig tjock... men du äter pålägg (?) köttbullar och creme fraiche?

Eftersom det är ett överskott om kalorier som gör man tjock, det är kanske dags att skaffa en köksvåg och håller koll på kosten. :)

Den kost jag käkar nu, går jag inte upp i fettvikt, ligger på samma vikt, och blir starkare... om då det blir mer av det, så kan de ju bli nått kg på sikt, iofs så tror jag inte det... jag funderar på att testa iaf ovanstående...