handdator

Visa fullständig version : Fasta en vecka?!


skeletron
2005-03-31, 19:31
Snackade nyss med en polare.. Han funderade tydligen på att fasta en vecka(!)
Han hade lärt sig på sin näringslära att det skulle rensa ur...
Imina öron låter det osäkert... Är det verkligen så bra? Tycker det låter vansinnigt.. Bara dricka vatten en vecka...

Frazze
2005-03-31, 19:35
Snackade nyss med en polare.. Han funderade tydligen på att fasta en vecka(!)
Han hade lärt sig på sin näringslära att det skulle rensa ur...
Imina öron låter det osäkert... Är det verkligen så bra? Tycker det låter vansinnigt.. Bara dricka vatten en vecka...
Det ÄR helt vansinnigt? Vad har han läst för näringslära?
En frisk individ får inga som helst positiva effekter av att fasta, bara tvärtom. Som att rensa ut lungorna genom att hålla andan i en vecka.

King Grub
2005-03-31, 19:36
Det "rensar inte ur" att fasta. Dom gifter som lämnar kroppen i urinen var inte gifter innan fastan. Det var muskelprotein...

hammerchest
2005-03-31, 19:39
Vad exakt är det han vill uppnå med denna "rensning"?

sunkan
2005-03-31, 19:42
Gjorde min styrketräningslärare också men han fastade i 27dagar tro ja de var. Han drack bara vatten i 21 dagar :confused:

Sverker
2005-03-31, 19:54
Vad exakt är det han vill uppnå med denna "rensning"?

Antagligen självbekräftelse - Jag klarade av det !

skeletron
2005-03-31, 20:25
Hans lärare hade tydligen gjort det ochd et var "jättebra" sa han/hon verkade det som...

Fattar inte heller vad det var för någon idé egentligen.. Men efter som hans lärare rekommenderade det så...

Spiffy
2005-03-31, 20:35
Två på jobbet gör det när de tycker de är för tjocka och vill gå ner ett gäng kilo, träna och äta nyttigt tar för lång tid tydligen *screwy*

King Grub
2005-03-31, 20:37
Två på jobbet gör det när de tycker de är för tjocka och vill gå ner ett gäng kilo, träna och äta nyttigt tar för lång tid tydligen *screwy*

Efter fastan har dom säkert gått ner rejält i vikt, men dom är tjockare! :D Att gå ner i vikt och öka fettprocenten är inte speciellt lyckat... särskilt inte i spegeln.

skeletron
2005-03-31, 20:38
Det låter ju het sjukt... Bara för att vågen visar att man väger mindre, behöver man inte vara smalare...

Robbin
2005-03-31, 21:58
Fråga honom vad som är fel med den gamla hederliga minus 500 kcal per dag principen. Eller vänta det var rensa ur han ville, inte gå ner i vikt.. testa lavenemang kanske.

mmmCay
2005-03-31, 22:37
Nej fråga honom om han kan ge mig hans lärares email adress.

Jashguim
2005-04-01, 19:03
Antagligen självbekräftelse - Jag klarade av det !
Menar du att du, som har en fysik som får en att bli galen, har genomlidit en sådan här "kur"?
Kan ju omöjligt bibehålla muskelmassa, och framförallt inte vara nyttigt för kroppen!

*edit* NU föll slanten ned...

ZLTN
2005-04-01, 19:25
Jag tror han menade att snubben som sa att det skulle va bra, gjorde det för självbekräftelsen o tänkte "Jag klarade av det !"..

aliquis
2005-04-01, 19:48
nej, det är inte bra.

Sverker
2005-04-01, 19:51
Nää..jag har fortfarande min tomtar inlåsta på loftet :D
Skulle aldrig göra något så självdestruktivt som att fasta.

Jag kan däremot tänka mig att det ger en psykisk kick ifall man klarar av att svälta i en vecka.

Nismo
2005-04-01, 20:26
Det finns något thailändsk te som ränsar tarmar rätt bra. Kommer inte ihåg vad det heter nu bara *rolleyes*
Är kanske en bättre idé för din vän.

johnnytex
2005-04-01, 23:15
Kom och tänka på en flickvän jag hade en gång i tiden *rolleyes* Åh vad hon var...

Nä, men seriöst, hon var otroligt fixerad vid sin kroppsvikt och åt kanske två, tre mackor på en hel dag - i tro att hon skulle gå ner i vikt. Efter cirka 1 månad, var hon tjockare än någonsin och fick åka in till sjukhuset pga brister på diverse vitaminer och mineraler, hennes immunförsvar var riktigt risigt dessutom så hon åkte på sjukdomar i samma period. Summan av kardemumman; jag har haft en flickvän, samt fasta inte :D

Doctor Snuggles
2005-04-02, 01:13
Det är dock inte helt utan vetenskapliga belägg.
Kalorirestriktion, t.o.m i extrem form som fasta ökar tillväxthormonproduktionen t.ex
Det kanske förklarar varför många som utfört en fasta tycker att deras hud blivit fastare och fått bättre glans (tillväxthormon är en faktor i "hudhälsa").
Man skall dock inte ta för lätt på t.ex uråldriga kulturella hälsovanor (t.ex i öst), eftersom det har praktiserats under såpass lång tid och fortsätter göras så kan det ha någon effekt som inte helt kan påvisas av vetenskapen än. Skulle gärna se utförliga studier på temat innan jag bildar mig en åsikt.