handdator

Visa fullständig version : Funderingar, gymnasie, jobb


Callister
2005-03-31, 09:45
Läst någon tråd allan skapat nyss och fick mig en funderare.

Jag går sam (ekonomi) nu, men det känns som en linje såsom industri eller liknande hade varit bättre. Det känns som jag ska sitta och plugga vidare 5 år för att sedan sitta på ica i 2-3 år för att sedan få sitta på ett tråkigt kontor vid 30-års åldern med pisslön, när alla andra som började sin industri(t.ex)-karriär vid 19-års åldern och vid 30 år så har de redan skaffat hus, bil, stabil ekonomi m.m. Jag har liksom ingen aning om vad jag vill arbeta med, vill inte jobba med ekonomi direkt, tänkte att det var en bra sak att ha i bagaget senare.

Jaja, kanske finns någon utbildning på 1-2 år på uni/högskola att gå sedan för att komma in i industrin eller liknande?

Ame
2005-03-31, 10:40
Bara för att du går Sh/Ekonomi så betyder ju inte det att du måste jobba med ekonomi. Du kan ju bli allt från sjuksköterska till psykolog...
Generelt sett så tjänar nog personer med högskole utbildning mer än personer utan dessutom.

Zozza
2005-03-31, 10:52
Bara för att du inte utbildar dig till ett jobb inom industrin betyder inte det att du kommer få sitta på ett "tråkigt kontor vid 30-års åldern med pisslön".

Finns oerhört många yrkesinriktade linjer på universitetet, som inte är inom industrin.. Men du kanske inte vill läsa på universitetet?
Bara du hittar ett yrke som passar dig så..

www.gymnasieguiden.com kan vara till hjälp

Megatuttarna
2005-03-31, 11:18
Sam Ek med toppbetyg, sen söker du till Handels. Fixar jobb i London inom finans efteråt. Du har en ingångslön på 40 kak. Visserligen mycket slit men löneutvecklingen ska vara bland det sjukaste som finns.

hangatyr
2005-03-31, 11:51
vad är det för industrijobb du vill ha? stå på line och montera bil eller så, i så fall behövs ingen utbildning på univ.

Ame
2005-03-31, 12:05
Sam Ek med toppbetyg, sen söker du till Handels. Fixar jobb i London inom finans efteråt. Du har en ingångslön på 40 kak. Visserligen mycket slit men löneutvecklingen ska vara bland det sjukaste som finns.

Lättare sagt än gjort dock ;)
Men visst skulle det vara trevligt :thumbup:

Megatuttarna
2005-03-31, 12:48
Lättare sagt än gjort dock ;)
Men visst skulle det vara trevligt :thumbup:

Vad stoppar dig förutom en massa slit?

Zozza
2005-03-31, 12:57
Fixa jobb i london inom finans( med en ingångslön på 40laxar ) är nog lättare sagt än gjort även om man har toppbetyg

:confused:

JJ
2005-03-31, 13:02
Fixa jobb i london inom finans( men en ingångslön på 40laxar ) är nog lättare sagt än gjort även om man har toppbetyg

:confused:

Det är nog inte omöjligt alls med rätt inställning. Däremot är inte 40 papp så mycket om man bor i London då hyrorna är svettiga. Pratade förra veckan med en kille som pluggat kärnfysik och nu jobbade med analyser för ett finansbolag. Han tjänade 150 000 i månaden plus bonus. Rätt ok.

Ame
2005-03-31, 13:13
Vad stoppar dig förutom en massa slit?

Vad tror du? Allt slit givetvis. Har man inte väldigt lätt för sig naturligt så är det ganska svettigt att få topp betyg och att sedan klara av handels. Visst går det, men det är ju knappast enkelt, om man inte har väldigt lätt för sig vilket ju alla int har.
Sedan gäller det ju att hitta en ledig plats på ett företag som har råd att betala ut sådana löner, lär ju vara stor efterfrågan på de platserna.

Megatuttarna
2005-03-31, 13:34
Vad tror du? Allt slit givetvis. Har man inte väldigt lätt för sig naturligt så är det ganska svettigt att få topp betyg och att sedan klara av handels. Visst går det, men det är ju knappast enkelt, om man inte har väldigt lätt för sig vilket ju alla int har.
Sedan gäller det ju att hitta en ledig plats på ett företag som har råd att betala ut sådana löner, lär ju vara stor efterfrågan på de platserna.

Oftast handlar det inte om att "ha enkelt för det". Folk som "har enkelt för det" har slitit för att ta sig där de är i dagsläget. Ingen föds med en massa ekonomikunskaper, det rätta tänkandet o s v.

Vilken loser-inställning. Vill man någonting så ska slit inte vara något som sätter käppar i hjulet, det finns folk som gjort mycket slitigare grejer än att bara köra igenom Handels med bra betyg.

Om det däremot är intresset som tryter så håller jag med dig, då blir det jävligt svårt att klara av skiten.

Trance
2005-03-31, 14:00
Fixa jobb i london inom finans( med en ingångslön på 40laxar ) är nog lättare sagt än gjort även om man har toppbetyg

:confused:

Inte om du har topbetyg från handels också samt knyter de rätta kontakterna under studietiden.

Ame
2005-03-31, 19:02
Oftast handlar det inte om att "ha enkelt för det". Folk som "har enkelt för det" har slitit för att ta sig där de är i dagsläget. Ingen föds med en massa ekonomikunskaper, det rätta tänkandet o s v.

Vilken loser-inställning. Vill man någonting så ska slit inte vara något som sätter käppar i hjulet, det finns folk som gjort mycket slitigare grejer än att bara köra igenom Handels med bra betyg.

Om det däremot är intresset som tryter så håller jag med dig, då blir det jävligt svårt att klara av skiten.

Med "att ha enkelt för det" menar jag att vissa personer helt enkelt har lättare för att lära sig en massa fakta utantill, vilket är en egenskap som värderas högt inom skolan idag. Att folk har olika minneskapacitet är allmänt vedertaget.
Därför är det inte så lätt att lyckas även om man verkligen vill och anstränger sig om man inte har det så lätt för sig i skolan(även om det givetvis är möjligt, det blir bara mycket svårare).
Sen är det ju klart att man måste anstränga sig även om man är begåvad, har aldrig påstått något annat.

Jämför med 100m löpare. Har du inte rätt förutsättningar så är det mycket svårare att bli bra än om du har bra förutsättningar för sprint, och det är ju faktiskt inte säker att det verkligen går att komma upp i världseliten även om du sliter precis lika hårt som de gör.

n1tro
2005-03-31, 22:07
det finns ganska klara exempel på det i min skola också ... mina kompisar är grymma på naturämnen, matte osv, men jag har problem med det, men när det gäller språk, och samhälle o sådant där är jag mkt bättre. altlså de försöker, men det går inte, och jag försöker i matten men det går liksom inte bra där... men i naturämnena, (inte fysik) är det bara o läsa egentligen, kemi B är ju avklarad, biologin är en baggis, bara o läsa. precis som i samämnena.