handdator

Visa fullständig version : Morgon motion


hulk h
2005-03-31, 06:23
Promenad före frukost är ju effektivt, men hur är det cykling/inlines/löpning, är det lika bra i fettförbränningssyfte?? Min morgon runda är på 5km/40 min, om jag ska göra något av ovanstående ska jag hålla på med det i samma sträcka/tid.

//Hulk H (ny här)

KIRE
2005-03-31, 08:35
Promenad före frukost är ju effektivt, men hur är det cykling/inlines/löpning, är det lika bra i fettförbränningssyfte?? Min morgon runda är på 5km/40 min, om jag ska göra något av ovanstående ska jag hålla på med det i samma sträcka/tid.

//Hulk H (ny här)


Samma sträcka om du vill förbruka lika mkt energi.

Kolla runt lite på forumet, det finns MASSOR av info om hur man bör träna cardio.

Generellt rekommenderas att skippa promenaderna och köra mer högintensiv cardio istället.

The Draf
2005-03-31, 09:31
Min dåliga kondis + löpning = intervall träning
Dvs jag springer och går om vartannat. Ser det inte som dålig kondis, ser det som en möjlighet att intervallträna vilket höjjer fettförbränning upp till 72h efter träningspasset :thumbup:

Rataxes
2005-03-31, 09:37
Löpning bränner generellt 40% mer energi per kilometer än gång, både inlines och cykling lär ju bränna betydligt mindre per kilometer. Orkar du tror jag medelintensiv löpning är det bästa alternativet till promenader här, kör på 75-80% av maxpuls.

KIRE
2005-03-31, 10:12
Löpning bränner generellt 40% mer energi per kilometer än gång, både inlines och cykling lär ju bränna betydligt mindre per kilometer. Orkar du tror jag medelintensiv löpning är det bästa alternativet till promenader här, kör på 75-80% av maxpuls.

Löpning förbrukar samma energi som promenad per kilometer.

Du har nog rört ihop detta lite :)

Tänk på att det går snabbare att springa en kilometer än att gå den.

Rataxes
2005-03-31, 10:18
Löpning förbrukar samma energi som promenad per kilometer.

Du har nog rört ihop detta lite :)

Tänk på att det går snabbare att springa en kilometer än att gå den.
Det är ju olika rörelser kroppen utför vid gång och löpning, tycker det verkar logiskt nog att rörelsen man utför vid löpning är mer energikrävande per kilometer. Står i apotekets informationshäfte om kost och träning, sen pekar energikalkylatorer, t ex caloriesperhour.com eller varför inte de inbyggda i löpbandsmaskiner, på samma sak.

KIRE
2005-03-31, 10:23
Det är ju olika rörelser kroppen utför vid gång och löpning, tycker det verkar logiskt nog att rörelsen man utför vid löpning är mer energikrävande per kilometer. Står i apotekets informationshäfte om kost och träning, sen pekar energikalkylatorer, t ex caloriesperhour.com eller varför inte de inbyggda i löpbandsmaskiner, på samma sak.

Du menar nog att löpning förbrukar 40% mer energi per tidsenhet. Det stämmer ganska bra. Om du springer 30min så förbrukar du 40% mer energi än om du promenerar 30min. Av den enkla anledningen att du kommer 40% längre på samma tid.

Det där kan variera en massa men generellt är det ungefär så.

Rataxes
2005-03-31, 10:28
Du menar nog att löpning förbrukar 40% mer energi per tidsenhet. Det stämmer ganska bra. Om du springer 30min så förbrukar du 40% mer energi än om du promenerar 30min. Av den enkla anledningen att du kommer 40% längre på samma tid.

Det där kan variera en massa men generellt är det ungefär så.
Nej jag är säker på vad jag menar. Löper du 5 kilometer kommer du i runda slängar förbruka 40% mer energi än om du går raskt 5 kilometer. Tänk på saken, energiförbrukning för rask gång (ca 6 km/h) brukar uppskattas till runt 300kcal per timme för en person på 70 kg, för samma person brukar energiförbrukningen för medelintensiv löpning (12-13 km/h) uppskattas till runt 800-900 kcal i timmen. Hastigheten vid löpning är bara det dubbla men energiförbrukningen ligger närmre 180% högre än 100% högre. I informationshäftet stod det att löpning förbrukar ungefär 1 kcal per kg kroppsvikt och kilometer, medan gång förbrukar ca 70% så mycket (1/0.7 = 1.4)

Fredrik_
2005-03-31, 10:44
Beräknat från "The Compendium of Physical Activities Tracking Guide":

-Löpning 5 km i en takt på 12.8 km/h tar 23.4 minuter o bränner 337 kcal för en räka som mig med en vikt på 69 kg.

-Promenad 5 km i en takt på 6.4 km/h tar 46.9 min o bränner ca. 216 kcal för samma lilla räka.

Detta är "extra kalorier" förbrända utöver den basala åtgången.

aliquis
2005-03-31, 10:58
Samma sträcka om du vill förbruka lika mkt energi.
Tror du allvarligt talat att det förbrukar lika mycket energi om han cyklar 10 mil som om han går 10 mil?
Eller varför inte säga simmar ;D

aliquis
2005-03-31, 11:00
Löpning bränner generellt 40% mer energi per kilometer än gång, både inlines och cykling lär ju bränna betydligt mindre per kilometer. Orkar du tror jag medelintensiv löpning är det bästa alternativet till promenader här, kör på 75-80% av maxpuls.
40 min på inlines lär ju ta mer än 40 min på gång dock, men man tar sig en bra mycket längre sträcka då.. inlines är kul för då kan man titta runt som om man gick men man hinner ta sig någonstans med.

aliquis
2005-03-31, 11:01
Löpning förbrukar samma energi som promenad per kilometer.
Du har nog rört ihop detta lite :)
Tänk på att det går snabbare att springa en kilometer än att gå den.
Om du kikar på exempelvis uppladdningsens kalkylator så har löpning ett bra mycket högre värde än gång, likaså har 25km/h cykling ett bra mycket högre än 16km/h, och då inte bara 25/16ggr högre.

KIRE
2005-03-31, 12:24
Tror du allvarligt talat att det förbrukar lika mycket energi om han cyklar 10 mil som om han går 10 mil?
Eller varför inte säga simmar ;D

Såklart inte.

Men nu gällde det ju promenad jämfört med att jogga, ganska lika aktiviteter jämfört med cykel, simma osv.

King Grub
2005-03-31, 12:29
En person som väger 70 kilo och går med en hastighet av 5 kilometer i timmen förbrukar ungefär 50 kcal per kilometer, medan han skulle förbrukat 78 kcal per kilometer om han sprungit med en hastighet av 10 kilometer i timmen.

aliquis
2005-03-31, 14:42
Frågan gällde iofs "men hur är det cykling/inlines/löpning, är det lika bra i fettförbränningssyfte??", inte promenad vs joggning

King Grub
2005-03-31, 14:46
Löpning förbrukar mer fett än cykling, vid samma intensiteter. Optimal fettförbränning för tränade individer nås vid en intensitet runt 60-65% av Vo2Max, på fastande mage.

hulk h
2005-03-31, 18:50
så då är det ok att jogga/åka inlines/cykla före frukost, men hur länge kan man hålla på innan kroppen använder "annat" än fett som energi? *flex*

King Grub
2005-03-31, 19:40
90 minuter är "säkert" så länge intensitet än moderat.