handdator

Visa fullständig version : Hålla humöret uppe under deff?


FredsAmiralen
2005-03-30, 16:27
Är knappt halvvägs igenom min första deff. Tycker det känns drygt och jobbigt imellanåt och undrar lite hur ni gör för att hålla humöret uppe.

Fors
2005-03-30, 16:29
Det gör jag inte :) Försöker bara hålla mig sysselsatt så mycket jag kan.

mini_Arnold
2005-03-30, 16:29
helt seriöst? Tittar på tjockisar eller på dom som äter ohälsosamt.
Orkar jag inte umgås med såna "XXXXXXXX" så räcker det för mig om jag flexxar min deffade biceps och pussar på peaken.

Titta dig i spegeln så blir du gladare


mini Arnold ! Vårda ditt språk. Det ordet var varken lustigt eller bra.
Sverker

abjorn
2005-03-30, 16:30
första 2 veckorna var ett helvete... nu går det utav bara farten

FredsAmiralen
2005-03-30, 17:03
Titta dig i spegeln så blir du gladare

Det är just det jag inte blir, känner bara att det är så långt kvar, även om jag kommit en bra bit på vägen...

mini_Arnold
2005-03-30, 17:05
Det är just det jag inte blir, känner bara att det är så långt kvar, även om jag kommit en bra bit på vägen...
okej.. tänkte inte skriva det för folket här blir så gnälliga men tänk på arnold!
Kommer göra underverk.. dygnet runt

abjorn
2005-03-30, 20:07
spegeln ljuger så jävla mkt, själv har jag blivit fetare tycker jag ;)

Jag litar endast på mina kläder för tillfället.

Hoffa
2005-03-30, 20:27
Ett tips är att aldrig väga dig och om du väger dig så ta resultaten med en nypa salt. Om du ändå vill väga dig så kör det varje dag vid samma tidpunkt för att kunna se en tendens hela tiden och tänk på vad du ätit och druckit dagen innan så du inte blir förvånad.

Jag hade nämligen en vän som blev helt förtvivlad när han med 1 veckas mellanrum i 3 månaders tid ställde sig på vågen. Han började på 89 kg och slutade på 85 kg men han hade en BF% på 15% när han började och 8% när han slutade. Han gick ned 4 kg enligt vågen men enligt kalipern (eller PT:n på träningscentret) så gick han ned 6,5 kilo fett. Han kan inte ha lagt på sig 2 kg muskler utan han förlorade nog lite men inget man kan se.

Kontentan är i alla fall att vågen inte är att lita på inte enligt mina erfarenheter.
I och för sig kan ju fettmätningarna vara fel också och vågen stämma men han tappade en ansenlig fettmassa hursomhelst och jag tyckte det definitivt mer än 4 kg.

Detta är enligt mig det absolut svåraste och ibland jobbigaste under en deff, att veta om det går åt rätt håll och med vilken hastighet? Att äta rätt och träna rätt är inte alls lika jobbigt. Som jag har skrivit i någon annan tråd så kan man tappa flera kilon men i spegeln syns det knappt men kollar på andra ställen än magen och armarna tex så ser man mer och mäter man sig och kollar med kaliper så kommer man närmare sanningen men det är frustrerande att inte veta hur det går och hur snabbt det går.

FredsAmiralen
2005-03-31, 06:47
Hoffa: Bra tips! Får kanske börja fundera på att skaffa en kaliper. Fast är det inte svårt att mäta sig med en sån? Iaf i början?

Hoffa
2005-03-31, 19:59
Hoffa: Bra tips! Får kanske börja fundera på att skaffa en kaliper. Fast är det inte svårt att mäta sig med en sån? Iaf i början?

Jo det kan det vara, det allra bästa är om du känner någon eller kan be någon göra det åt dig som har erfarenhet och kunskap. Annars finns det en som heter Accu-Meausure som finns att köpa på paulun.com där man kan mäta själv genom att bara mäta på en punkt på kroppen (suprailliac punkten, precis ovanför höftbenet) tydligen ska fettet som finns där vara i proportion till den totala fettmassan.

När min vän mätte sig hos en PT fick han 8,2% med en svindyr kaliper och då använde han som mätte 4 punkter och han var dessutom erfaren. När min vän själv mätte med sin Accu-Measure fick han 6,6%. Så det är ganska nära ändå.

Kämpa på och håll humöret uppe! I sinom tid kommer du lyckas!

(glöm inte bort allt annat i livet som du har att glädjas över när deffen går dåligt)

FredsAmiralen
2005-03-31, 21:16
Jo det kan det vara, det allra bästa är om du känner någon eller kan be någon göra det åt dig som har erfarenhet och kunskap. Annars finns det en som heter Accu-Meausure som finns att köpa på paulun.com där man kan mäta själv genom att bara mäta på en punkt på kroppen (suprailliac punkten, precis ovanför höftbenet) tydligen ska fettet som finns där vara i proportion till den totala fettmassan.

När min vän mätte sig hos en PT fick han 8,2% med en svindyr kaliper och då använde han som mätte 4 punkter och han var dessutom erfaren. När min vän själv mätte med sin Accu-Measure fick han 6,6%. Så det är ganska nära ändå.

Kämpa på och håll humöret uppe! I sinom tid kommer du lyckas!

(glöm inte bort allt annat i livet som du har att glädjas över när deffen går dåligt)

Känner tyvärr ingen med erfarenhet inom området. Jag kikade i pauluns webbutik men kunde inte hitta Accu-Meausure. Den låter i alla fall intressant, du vet inte vad en sådan kostar?

Jag gör mitt bästa. Tycker det är lätt att hänga upp sig på att man inte ser ut som man vill. Sen är det klart att livet innehåller en massa annat kul utöver träningen. Jag är väldigt nöjd med mig själv som person, men har höga krav på min fysik. Det hela blir drygt när man ser sin kropp och undrar varför man ser ut som en säl - halva livet har jag haft som högsta önskan att bli smal.
Nu är läget iochförsig annorlunda. Jag vet vad jag pysslar med och jag gör framsteg. Jag vet inte, kanske har dåligt tålamod. Speciellt nu när jag vet ungefär hur lång tid processen kommer ta - väntan blir så olidlig.

Hoffa
2005-03-31, 22:50
Känner tyvärr ingen med erfarenhet inom området. Jag kikade i pauluns webbutik men kunde inte hitta Accu-Meausure. Den låter i alla fall intressant, du vet inte vad en sådan kostar?

Jag gör mitt bästa. Tycker det är lätt att hänga upp sig på att man inte ser ut som man vill. Sen är det klart att livet innehåller en massa annat kul utöver träningen. Jag är väldigt nöjd med mig själv som person, men har höga krav på min fysik. Det hela blir drygt när man ser sin kropp och undrar varför man ser ut som en säl - halva livet har jag haft som högsta önskan att bli smal.
Nu är läget iochförsig annorlunda. Jag vet vad jag pysslar med och jag gör framsteg. Jag vet inte, kanske har dåligt tålamod. Speciellt nu när jag vet ungefär hur lång tid processen kommer ta - väntan blir så olidlig.

Paulun hade den förut vet jag men inte längre verkar det som. Här finns den också men den heter EAS Accu-Measure.

Gå in här:

http://www.mmsports.se/butiken/default.asp

och klicka på tillbehör och scrolla ned lite. Har dock hört en del personer som fått helt konstiga resultat när dom använt denna kaliper så det är lite som att köpa grisen i säcken om man inte använder den rätt verkar det som.
För dom 200 kr vet jag inte om du blir så mycket klokare eftersom det verkar vara så knepigt att få bra resultat och veta om det stämmer eller inte.

Jo, det är väldigt jobbigt när man sliter och gör allt rätt men ändå så får man inte dom förväntade resultaten, man blir oroad och lite stressad. Man tycker att man lägger ned så mycket tid på sin träning och kosthållning och resultaten uteblir ändå. Men det stora problemet är att man inte vet om sina resultat! Man kan gå upp i vikt enligt vågen, stå still enligt spegeln och måttbandet men ändå tappa fett. Det är klurigt och det bästa är att ha tålamod även fast man någonstans tycker att man är "värd" bättre och snabbare resultat men att deffa är inte som skolan där man vet vad man måste göra och gör man det så får man det resultat som man vill. Deffa är att känna sin kropp och ha tålamod och överseende med att kroppen inte fattar vad man vill (oftast vill den något helt annat). Keep going!

aidee
2005-04-01, 10:29
Jag tycker det är motivationen som avgör om det känns trögt eller inte. Jag har lätt för att motivera mig utan ritkgit motivering. Inte så mycket hjälp kanske men att sätta upp små mål brukar ju vara vettigt.

Det jag märker är att jag måste byta skärp o det är ju alltid kul =)

FredsAmiralen
2005-04-01, 10:31
Paulun hade den förut vet jag men inte längre verkar det som. Här finns den också men den heter EAS Accu-Measure.

Gå in här:

http://www.mmsports.se/butiken/default.asp

och klicka på tillbehör och scrolla ned lite. Har dock hört en del personer som fått helt konstiga resultat när dom använt denna kaliper så det är lite som att köpa grisen i säcken om man inte använder den rätt verkar det som.
För dom 200 kr vet jag inte om du blir så mycket klokare eftersom det verkar vara så knepigt att få bra resultat och veta om det stämmer eller inte.

Okej, blir ingen kaliper än så länge i så fall. Ska jag köpa en vill jag ha en som jag vet funkar.

Jo, det är väldigt jobbigt när man sliter och gör allt rätt men ändå så får man inte dom förväntade resultaten, man blir oroad och lite stressad. Man tycker att man lägger ned så mycket tid på sin träning och kosthållning och resultaten uteblir ändå. Men det stora problemet är att man inte vet om sina resultat! Man kan gå upp i vikt enligt vågen, stå still enligt spegeln och måttbandet men ändå tappa fett. Det är klurigt och det bästa är att ha tålamod även fast man någonstans tycker att man är "värd" bättre och snabbare resultat men att deffa är inte som skolan där man vet vad man måste göra och gör man det så får man det resultat som man vill. Deffa är att känna sin kropp och ha tålamod och överseende med att kroppen inte fattar vad man vill (oftast vill den något helt annat). Keep going!

Precis sådär känner jag många gånger. Men det är bara o kämpa vidare precis som du säger. Sen kan jag tänka mig att det är svårast att deffa första gången man gör det, eller har jag fel?

Jag undrar en del hur det blir sen när man ska bygga vidare efter deffen. Jag vill ju inte lägga på mig allt fett igen, även om jag vill ha mer muskler. Kan man inte hålla nere kroppsfettet (i alla fall lite) men ändå få bra muskelväxt?

FredsAmiralen
2005-04-01, 10:40
Jag tycker det är motivationen som avgör om det känns trögt eller inte. Jag har lätt för att motivera mig utan ritkgit motivering. Inte så mycket hjälp kanske men att sätta upp små mål brukar ju vara vettigt.

Det jag märker är att jag måste byta skärp o det är ju alltid kul =)

Problemet ligger inte i min motivation. Jag är jättemotiverad och skulle jag sluta deffa hade jag nog mått jättedåligt för jag vill verkligen. Det är mer att det känns jobbigt att vara missnöjd och att det går så långsamt ibland.
Jag vet att jag gjort stora framsteg det senaste året, och jämför jag mig själv då och nu är det stor skillnad. Men jämför jag mig själv nu med mitt ideal så är det långt kvar.

Hoffa
2005-04-01, 11:48
Precis sådär känner jag många gånger. Men det är bara o kämpa vidare precis som du säger. Sen kan jag tänka mig att det är svårast att deffa första gången man gör det, eller har jag fel?

Jag undrar en del hur det blir sen när man ska bygga vidare efter deffen. Jag vill ju inte lägga på mig allt fett igen, även om jag vill ha mer muskler. Kan man inte hålla nere kroppsfettet (i alla fall lite) men ändå få bra muskelväxt?

Det är svårast första gången eftersom man gör alla nybörjar fel då men det behöver inte vara svårast första gången om man gör allt rätt. ;)
Att sänka kalorierna för lågt, att gå och ta en näve jordnötter utan o veta hur mycket det är, bli frustrerad om inte man ser resultat varje vecka, inte väga maten (såvida man inte höftar bra), ligga på för stort underskott, att man äter helt okontrollerat på ätardagar och inte har en aning om hur mycket man får i sig och dessutom äter skräpmat mest osv.

Men den största anledningen till att det går bra i början men sen segare är att metabolismen sänks av underskottet som man skapar. Även om man skapar ett 500 kcal underskott bara genom cardio så kommer kroppen försöka sänka sin ämnesomsättning för att slippa ta fett i det långa perspektivet. Därför rekommenderar man att inte deffa längre än 12-16 veckor för då börjar metabolismen slöas ned och cardion och dieten blir mindre effektiv. Lösningen är ju att höja cardion och i värsta fall sänka kalorierna men tillslut äter man 1700 kcal och kör cardio som förbrukar 1500 kcal om dagen bara för att tappa fett, ganska så jobbigt.

Sen vet jag inte om kroppen ändrar sig på något att sätt som gör att det blir segare och svårare att tappa fett efter ett tag än att den sänker sin ämnesomsättning?

Anledningen som jag tror varför många duktiga amatörer/professionella kroppsbyggare alltid lyckas är för att dom går från perioder med överskott och muskelbyggande till perioder med deffande och underskott. På det viset blir kroppen mindre anpassningsbar och mer "försonad" med tanken att tappa fett eftersom den nyss har gått upp i vikt och efter att ha gått upp i vikt så är den mer "försonad" med tanken att tappa fett.

Angående muskeltillväxt efter deffen så är det så att desto lägre kroppsfett du har desto mer muskeltillväxt stimulerar du när du ligger på överskott (grub hade någon studie på det). Vidare så är cardio under uppbyggnads perioden det bästa vapnet mot fettet och att man inte überbulkar utan försöker hålla en moderat överskott men som ändå är tillräckligt för muskeltillväxt.

Men som sagt, jag antar att om du lägger på dig en del muskler efter deffen så kommer det eventuella fettet som du också lägger på dig vara mycket enklare att få bort eftersom du går från överskott till underskott och du har mera muskler (högre ämnesomsättning och större möjlighet att förbränna fett eftersom fett förbränns i musklerna) och dessutom antar jag att det inte är lika mycket fett som nu.

Slartibartfast
2005-04-01, 12:32
Vad är problemet? Jag har gått ner 7 kg hittills och jag har inte varit det minsta hungrig/deppig/nervös.

FredsAmiralen
2005-04-01, 13:13
Därför rekommenderar man att inte deffa längre än 12-16 veckor för då börjar metabolismen slöas ned och cardion och dieten blir mindre effektiv. Lösningen är ju att höja cardion och i värsta fall sänka kalorierna men tillslut äter man 1700 kcal och kör cardio som förbrukar 1500 kcal om dagen bara för att tappa fett, ganska så jobbigt.

Jag är inne på min tolfte vecka nu, hade planer på att deffa tills juni-augusti men det kanske inte är så klokt? Hur länge måste man vila från deffen för att metabolismen ska öka igen? Vill verkligen bli av med fettet innan jag börjar bygga, men vet inte om det kommer funka att käka så lite och träna så hårt... har min sista termin i gymnasiet nu så måste ha lite ork över till det.

FredsAmiralen
2005-04-01, 13:19
Vad är problemet? Jag har gått ner 7 kg hittills och jag har inte varit det minsta hungrig/deppig/nervös.

Det är nog mest mitt psyke som spökar. Jag är inte så värst hungrig, inte deppig eller nervös heller. Känns bara som att en spärr kommer lossna när jag är klar med deffen. Jag har nog lite svårt att leva i nuet.

Hoffa
2005-04-01, 16:27
Jag är inne på min tolfte vecka nu, hade planer på att deffa tills juni-augusti men det kanske inte är så klokt? Hur länge måste man vila från deffen för att metabolismen ska öka igen? Vill verkligen bli av med fettet innan jag börjar bygga, men vet inte om det kommer funka att käka så lite och träna så hårt... har min sista termin i gymnasiet nu så måste ha lite ork över till det.

Tyvärr kan jag bara ge dig det tråkiga svaret: "helt omöjligt att veta".
Det är individuellt, beror på hormoner, hur mycket du tränat, vad du ätit, hur mycket du ätit, hur länge du deffat, gener osv.

Tipset är att fortsätta att köra tills du känner att du inte orkar/vill lägga in mer cardio/styrketräning eller dra ned på maten för att fortsätta att gå ned, någonstans når man en gräns där man har kört fullt ut på alla växlar så att säga och då bör man ta 1-2 veckas vila där man kan vila enbart och äta lite över +-0 eller träna lika hård styrketräning och äta lite över +-0, vill man öka sin ämnesomsättning ännu mer så kan man ligga på ett större överskott 1-2 veckor och sen börja igen men då får man se till att inte fläska på sig för mycket.

Det absolut bästa är ju som sagt om man hinner ta bort allt fett på 12-16 veckor för att sen ligga still någon månad och sen börja bygga på överskott i 12-16 veckor för att sen deffa igen. Men detta är bara riktlinjer som jag skapat utifrån personer som jag sett deffa och delvis mig själv, ta dom inte som absoluta sanningar. Kan du deffa ned dig till din mål BF% till augusti och du fortfarande är fräsch och orkar så gör det, hitta din egen väg.

Det är därför man lyckas bäst med deffen efter några försök för att man vet vad som funkar bäst för en själv på alla områden som har med deff att göra.

FredsAmiralen
2005-04-02, 17:33
Tyvärr kan jag bara ge dig det tråkiga svaret: "helt omöjligt att veta".
Det är individuellt, beror på hormoner, hur mycket du tränat, vad du ätit, hur mycket du ätit, hur länge du deffat, gener osv.

Tipset är att fortsätta att köra tills du känner att du inte orkar/vill lägga in mer cardio/styrketräning eller dra ned på maten för att fortsätta att gå ned, någonstans når man en gräns där man har kört fullt ut på alla växlar så att säga och då bör man ta 1-2 veckas vila där man kan vila enbart och äta lite över +-0 eller träna lika hård styrketräning och äta lite över +-0, vill man öka sin ämnesomsättning ännu mer så kan man ligga på ett större överskott 1-2 veckor och sen börja igen men då får man se till att inte fläska på sig för mycket.

Det absolut bästa är ju som sagt om man hinner ta bort allt fett på 12-16 veckor för att sen ligga still någon månad och sen börja bygga på överskott i 12-16 veckor för att sen deffa igen. Men detta är bara riktlinjer som jag skapat utifrån personer som jag sett deffa och delvis mig själv, ta dom inte som absoluta sanningar. Kan du deffa ned dig till din mål BF% till augusti och du fortfarande är fräsch och orkar så gör det, hitta din egen väg.

Det är därför man lyckas bäst med deffen efter några försök för att man vet vad som funkar bäst för en själv på alla områden som har med deff att göra.

Tack för hjälpen Hoffa! Ett utmärkt svar tycker jag! Tror att jag har fått en bättre syn på det hela nu. Jag kämpar på och följer dina råd så får vi se hur det ser ut om ett par månader.

raZmus
2005-04-02, 18:09
Jag har haft min första riktiga downperiod, energidipp och rejäla humörssvängning under min diet idag. Inte alls roligt, men som tur är håller inte sånt där i särskilt länge på mig. Iron will! :D Nu ska jag ut i solen och grilla kycklingfilé!

Thin Lizzy
2005-04-02, 18:20
Ta ett fotografi av dig själv.

Då skillnaden dag från dag är så liten kanske du inte ser vad som
sker.

Med ett foto kan du, efter en lite längre period konstatera att
det faktiskt hänt saker :) .

Hoffa
2005-04-02, 20:31
Tack för hjälpen Hoffa! Ett utmärkt svar tycker jag! Tror att jag har fått en bättre syn på det hela nu. Jag kämpar på och följer dina råd så får vi se hur det ser ut om ett par månader.

Gör så, kul att man kan hjälpa till :thumbup:

Ett tips som kom upp när Thin Lizzy nämnde bilder i ett inlägg här.

Gå in på www.johnstonefitness.com
och gå in på "pictures" och se hans utveckling där, antingen månadsvis,veckovis eller dagsvis. Det ger en bra hum om hur fettet kan försvinna och vilka resultat man kan förvänta sig. Kolla på hans "food logs" också för att se på vad han väger vid vissa bilder och vad hans eventuella BF% är då.

Även om din kropp fungerar på ett annat sätt än hans så kan det vara kul att kolla på för att se vilken (ibland liten) skillnad man verkligen SER även fast man tappat fett.

FredsAmiralen
2005-04-02, 23:49
Gör så, kul att man kan hjälpa till :thumbup:

Ett tips som kom upp när Thin Lizzy nämnde bilder i ett inlägg här.

Gå in på www.johnstonefitness.com
och gå in på "pictures" och se hans utveckling där, antingen månadsvis,veckovis eller dagsvis. Det ger en bra hum om hur fettet kan försvinna och vilka resultat man kan förvänta sig. Kolla på hans "food logs" också för att se på vad han väger vid vissa bilder och vad hans eventuella BF% är då.

Även om din kropp fungerar på ett annat sätt än hans så kan det vara kul att kolla på för att se vilken (ibland liten) skillnad man verkligen SER även fast man tappat fett.

Ett bra tips! Så bra att jag redan tänkt på det :D
Bilder har jag faktiskt tagit sen precis efter jag började träna hösten 2003. Men utvecklingen har inte börjat synas så bra förräns nu. Mycket på grund av att mitt BF% legat konstant högt (uppskattningsvis på 30%) innan jag började deffa.
Jhon Stone är också bra, viste inte att det fans BF%-stats, jättebra att du nämnde det. Såg bl a på hans deffbilder att det inte skillde sig så mkt mellan hans andra och tredje månad. Känns lättande att se att han tre månader senare hade en BF% på 8.

Åter igen, stort tack, du har gjort det lite lättare för mig och det uppskattar jag enormt. :thumbup: