handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kosttillskott?


pdc9
2005-03-30, 16:18
Hur stor del av det dagliga intaget av kalorier kan tas in genom kosttillskott ? Finns det någon gräns, eller skulle man kunna leva helt och hållet på kosttillskott ? *screwy*

King Grub
2005-03-30, 16:39
Menar du proteinpulver och maltodextrin/dextros då? Så många andra energigivande kosttillskott finns det ju inte.

Gränsen går där du inte får i dig dom näringsämnen du behöver eftersom en för stor del av ditt energiintag kommer från pulver.

Vitaminer och mineraler går, teoretiskt, att få helt från tillskott, men inte antioxidanter. Dessa måste du få från "the real thing", företrädesvis grönsaker och frukt, för att få den eftersträvade effekten.

Just högglykemiska kolhydrattillskott innebär också väldigt negativ påverkan på både kropp och hälsa om dom intas i för stor mängd vid andra tillfällen än i samband med ansträngning.

Bjorne
2005-03-30, 17:29
Vitaminer och mineraler går, teoretiskt, att få helt från tillskott, men inte antioxidanter. Dessa måste du få från "the real thing", företrädesvis grönsaker och frukt, för att få den eftersträvade effekten.Räknas grönt te som "the real thing"?

King Grub
2005-03-30, 17:31
Ja.

pdc9
2005-03-30, 18:38
ok..tack för svaret !

jag är naturligtvis inte intresserad av att överdriva men hoppades att det skulle gå bra att kanske få i sig 1/5 av det dagliga behovet genom kosttillskott...

throat
2005-03-30, 21:20
Vitaminer och mineraler går, teoretiskt, att få helt från tillskott, men inte antioxidanter. Dessa måste du få från "the real thing", företrädesvis grönsaker och frukt, för att få den eftersträvade effekten.
Snackar du om pulver då. För jag menar du kan ju käka vitamintabletter med antioxidanter. Kanske inte alla du behöver, men en hel del. Om jag inte är helt ute och cyklar?

King Grub
2005-03-31, 05:21
Snackar du om pulver då. För jag menar du kan ju käka vitamintabletter med antioxidanter. Kanske inte alla du behöver, men en hel del. Om jag inte är helt ute och cyklar?

Ja, du är ute och cyklar. ;) Antioxidanter från piller och andra tillskott ger inte den antioxidativa effekten som frukt och grönsaker gör, ens om det är samma antioxidanter i samma mängder.

Effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1060-1072, June 2004

Peter
2005-03-31, 07:40
Visst är frukt och grönt bättre än tillskott. Men att säga att kosttillskott är helt overksamt när det gäller antioxidativ effekt är väl lite överdrivet?

Glöm inte att det också finns många andra faktorer som påverkar den antioxidativa effekten som energiblans, tillräcklig mängd kolhydrater mm.

King Grub
2005-03-31, 08:17
Helt overksamt - nej visst. Men än har människan inte framgångsrikt lyckats kopiera naturen på den punkten. Heller. :)

Davil
2005-03-31, 08:27
Helt overksamt - nej visst. Men än har människan inte framgångsrikt lyckats kopiera naturen på den punkten. Heller. :)

Finns det någon speciell grönsak/frukt som innehåller mer/mest antioxidanter än andra?

Sverker
2005-03-31, 08:55
Nej. Alla har sina starka och svaga sidor. Blanda.

throat
2005-03-31, 21:16
Ja, du är ute och cyklar. ;) Antioxidanter från piller och andra tillskott ger inte den antioxidativa effekten som frukt och grönsaker gör, ens om det är samma antioxidanter i samma mängder.

Effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1060-1072, June 2004
Nej nej, nu sa du fel. Du ska inte säga att jag är ute och cyklar utan nicka, le och hålla med *kissass* :D

throat
2005-03-31, 21:19
Finns det någon speciell grönsak/frukt som innehåller mer/mest antioxidanter än andra?
Jag har hört att ju mer färg fruktköttet har, dessto rikare på antioxidanter är det. Granatäpplen ska vara "the bomb" (haha, ha.. haaa) enligt vad jag har hört. Men så smakar dem ju skit också. Fast ännu mer ifall man som jag, tror att man ska BITA i äpplet, som ett vanligt äpple. FYFAN!
*spy*

throat
2005-03-31, 21:22
Helt overksamt - nej visst. Men än har människan inte framgångsrikt lyckats kopiera naturen på den punkten. Heller. :)
Finns ett företag som är näraiallfall. De hävdar nämligen att de klämmer in hela växten, i sina vitaminpiller. Inte bara utvinner det ena och det andra. Nutrilite, hette dem.

Metal_boy_
2005-03-31, 21:26
Underskatta aldrig växtriket.

King Grub
2005-04-01, 06:15
Finns ett företag som är näraiallfall. De hävdar nämligen att de klämmer in hela växten, i sina vitaminpiller. Inte bara utvinner det ena och det andra. Nutrilite, hette dem.

"Hävdar".

throat
2005-04-01, 09:12
"Hävdar".
Ja, jag kan ju knappast bedöma om det är sant eller ej.

m96olsen
2005-04-01, 10:07
Ja, jag kan ju knappast bedöma om det är sant eller ej.
men du kan ana...