handdator

Visa fullständig version : Ska man ha rätt att vara hur tjock man vill?


Metal_boy_
2005-03-29, 20:45
Ska man ha rätt att skita i att man är överviktig och att samhället ska anpassa sig efter att vissa är så tjocka som flodhästar? Jag vill se en diskussion nu, för det är lite kaffe-rastspännande här på Allmänt just nu

King Grub
2005-03-29, 20:47
Är det inte något medicinskt problem som ligger bakom grav övervikt, är jag inte säker på att jag vill bidra till att bekosta sjukdomar och problem som uppstår av andras frosseri.

Tricklev
2005-03-29, 20:47
Beror ju på, varför inte gå steget längre, och säga att dom måste ha en viss kondition, ett visst BF osv?

J_Hells
2005-03-29, 20:53
Är det inte något medicinskt problem som ligger bakom grav övervikt, är jag inte säker på att jag vill bidra till att bekosta sjukdomar och problem som uppstår av andras frosseri.

Håller med. På samma sätt vill jag inte heller betala för att andra kämpar för att få lungcancer dag efter dag. (Jag menar alltså genom rökning)

Metal_boy_
2005-03-29, 21:01
Beror ju på, varför inte gå steget längre, och säga att dom måste ha en viss kondition, ett visst BF osv?


Precis, man kan ju tänka lite längre också som du gör. BF och en viss kondition behöver man ju iof inte ha nån gräns på för att bli striktare. Man kan ju liksom ha obligatoriska hälsokontroller och ser det inte bra ut så och hotar hälsan så måsste man göra nått? Ett litet enkelt förslag bara.

Sen kan man ju försöka se på tjockisarnas sida, har dom lust att betala om vi får en skivstång i bröstkorgen eller om lårbenet går av när vi kör knäböj? Dom tycker säkert att det inte finns nån anledning att behöva ha 150kg på axlarna för vissa risker, så som vi tycker att mat borde bara ätas i måtta, så kanske dom tycker att man bara borde träna med måtta?

Hades
2005-03-29, 21:05
Precis, man kan ju tänka lite längre också som du gör. BF och en viss kondition behöver man ju iof inte ha nån gräns på för att bli striktare. Man kan ju liksom ha obligatoriska hälsokontroller och ser det inte bra ut så och hotar hälsan så måsste man göra nått? Ett litet enkelt förslag bara.

Sen kan man ju försöka se på tjockisarnas sida, har dom lust att betala om vi får en skivstång i bröstkorgen eller om lårbenet går av när vi kör knäböj? Dom tycker säkert att det inte finns nån anledning att behöva ha 150kg på axlarna för vissa risker, så som vi tycker att mat borde bara ätas i måtta, så kanske dom tycker att man bara borde träna med måtta?
Man kanske ska betänka att övervikt är ett samhällsproblem som är väldigt vanligt, att folk bryter lårbenet i knäböj händer ju inte direkt ofta.

mangemani
2005-03-29, 21:06
jag tycker att alla ska skita i alla,att om folk är feta så ska man skita i det och låta dom vara det..röker nån,låt dom göra det,skit i det bara.

King Grub
2005-03-29, 21:08
Och hälsofördelarna, även ekonomiska sådana, lär ju vida överstiga de eventuella skador med påföljande kostnader som råkar drabba en enstaka individ.

King Grub
2005-03-29, 21:09
Rökning kan ju förbjudas direkt. Något mer destruktivt, både för rökaren och hans omgivning, får man ju leta efter, åtminstone bland såpass vanliga (o)vanor.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:10
Man kanske ska betänka att övervikt är ett samhällsproblem som är väldigt vanligt, att folk bryter lårbenet i knäböj händer ju inte direkt ofta.

jag menade skador allmänt på gymet, även om inte majoriteten tränar så hårt...Bara spekulerade lite i hur jag kan tänka mig att dom skulle kunna tänka.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:12
jag tycker att alla ska skita i alla,att om folk är feta så ska man skita i det och låta dom vara det..röker nån,låt dom göra det,skit i det bara.

Varför? förklara lite

Hades
2005-03-29, 21:13
jag menade skador allmänt på gymet, även om inte majoriteten tränar så hårt...Bara spekulerade lite i hur jag kan tänka mig att dom skulle kunna tänka.
Som Grub sade så förlorar ingen totalt sett på att folk styrketränar, däremot finns inga fördelar med fetma vad jag vet.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:19
Som Grub sade så förlorar ingen totalt sett på att folk styrketränar, däremot finns inga fördelar med fetma vad jag vet.

Dom(många av dom) tycker ju att dom njuter och har det bra o skiter i fetma, försök att inte tänka som dig själv. Dom överviktiga har inte samma värderingar som oss som tränar.

mangemani
2005-03-29, 21:19
Varför? förklara lite


tja,det är väl rent uppenbart tycker jag...varför ska man bry sej?
alla får väl se ut som dom vill.vill en överviktig person gå utan tröja på stranden bland folk så ska han väl få göra det utan att ett par morons står och skrattar tex.
förstår inte varför folk bryr sej om folk som dom egentligen inte bryr sej om.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:22
tja,det är väl rent uppenbart tycker jag...varför ska man bry sej?
alla får väl se ut som dom vill.vill en överviktig person gå utan tröja på stranden bland folk så ska han väl få göra det utan att ett par morons står och skrattar tex.
förstår inte varför folk bryr sej om folk som dom egentligen inte bryr sej om.

Återigen som man skulle vilja påpeka media varje gång fast att det är raka ord, så handlar detta inte om utseende. För det är ett annat ämne och det är jag helt emot.

Hades
2005-03-29, 21:28
Dom(många av dom) tycker ju att dom njuter och har det bra o skiter i fetma, försök att inte tänka som dig själv. Dom överviktiga har inte samma värderingar som oss som tränar.
Frågeställningen var ju om de ska ha rätt att vara tjocka och att samhället ska acceptera det. Min personliga åsikt är att de inte ska få det eftersom det skadar samhället och att jag som väljer att inte vara tjock förlorar på det eftersom jag måste vara med och betala deras (eventuella) sjukvårdskostnader.

Jag tycker att man ska jobba för att motverka saker som är skadliga för samhället och där tycker jag att fetma passar in.

Jag tycker dock att frågeställningen är ganska intressant och jag förstår lite vart du vill komma.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:31
Frågeställningen var ju om de ska ha rätt att vara tjocka och att samhället ska acceptera det. Min personliga åsikt är att de inte ska få det eftersom det skadar samhället och att jag som väljer att inte vara tjock förlorar på det eftersom jag måste vara med och betala deras (eventuella) sjukvårdskostnader.

Jag tycker att man ska jobba för att motverka saker som är skadliga för samhället och där tycker jag att fetma passar in.

Jag tycker dock att frågeställningen är ganska intressant och jag förstår lite vart du vill komma.

Jag delar dina åsikter totalt, men det jag skriver är ofta ord från överviktiga, och jag vill bara få reda på vad ni anser samt få igång en liten diskussion

vart vill jag komma? :)

Snake
2005-03-29, 21:33
Hela problemet ligger ju i att det är alldeles för accepterat med tjocka människor i Sverige. Varför kan man inte gå fram till en överviktig person som sitter och frossar på Macdonalds, när man kan säga till en rökare att "hörredu, det där är inte bra för dig, lägg av med det!"? Jo för att ingen törs ifrågasätta det.

Jag blir fan irriterad när jag ser feta människor trycka i sig hamburgare efter hamburgare, och till på köpet trycker i sin överviktige unge också. :furious:

Hades
2005-03-29, 21:35
vart vill jag komma? :)
Du undrar var man ska dra gränsen... eller? :)

Metal_boy_
2005-03-29, 21:38
Du undrar var man ska dra gränsen... eller? :)

Nej, jag anser inte att dra en gräns är några problem. Tycker man ska ha obligatoriska hälsokontroller med ärliga läkare, och har man dåliga värden m.m som riskerar hälsan, så ska man göra nånting åt det. Kanske också införa ett försäkringssystem till detta, efter som det kommer att kosta lite att göra nått åt det.

Snake
2005-03-29, 21:40
Nej, jag anser inte att dra en gräns är några problem. Tycker man ska ha obligatoriska hälsokontroller med ärliga läkare, och har man dåliga värden m.m som riskerar hälsan, så ska man göra nånting åt det.

Och vem ska betala dom hälsokontrollerna då ? Jo det blir skattebetalarna, likaså som vi betalar för alla A-lagare som sitter och mögglar på stan. *grr*

Tricklev
2005-03-29, 21:44
Och vem ska betala dom hälsokontrollerna då ? Jo det blir skattebetalarna, likaså som vi betalar för alla A-lagare som sitter och mögglar på stan. *grr*

Precis som vi betalar för överviktigas problem.

scythe
2005-03-29, 21:48
Har funderat en del på det där. Den allmänna åsikten är väl "man har väl rätt att göra som man vill". Men har man verkligen det?

Vet att en del här har fru/man och barn. Och vi som inte har det har säkert tänkt oss att skaffa det i framtiden.
Låt oss säga att jag nu börjar käka fel, sluta träna och gå upp i vikt. Blir farligt fet, helt enkelt. Jag försvarar mig med att "jag får minsann göra vad jag vill, för det är min kropp". Jag dör vid 50 och mina tänkta barn blir faderslösa i en på tok för ung ålder. Är det då fortfarande "min sak".
Kanske ett extremt exempel, men jag tycker att man har ett ansvar gentemot fler än sig själv.


Klart att det finns olika sorters övervikt och det är inget fel på att vara tjock, men nu löd ju frågan "Ska man ha rätt att vara hur tjock man vill?"

Metal_boy_
2005-03-29, 21:48
Och vem ska betala dom hälsokontrollerna då ? Jo det blir skattebetalarna, likaså som vi betalar för alla A-lagare som sitter och mögglar på stan. *grr*

Hälsokontrollerna ska väl gälla alla fattar du väl?
Du är inte tjock idag, men du kanske är det imorn.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:50
Har funderat en del på det där. Den allmänna åsikten är väl "man har väl rätt att göra som man vill". Men har man verkligen det?

Vet att en del här har fru/man och barn. Och vi som inte har det har säkert tänkt oss att skaffa det i framtiden.
Låt oss säga att jag nu börjar käka fel, sluta träna och gå upp i vikt. Blir farligt fet, helt enkelt. Jag försvarar mig med att "jag får minsann göra vad jag vill, för det är min kropp". Jag dör vid 50 och mina tänkta barn blir faderslösa i en på tok för ung ålder. Är det då fortfarande "min sak".
Kanske ett extremt exempel, men jag tycker att man har ett ansvar gentemot fler än sig själv.


Klart att det finns olika sorters övervikt och det är inget fel på att vara tjock, men nu löd ju frågan "Ska man ha rätt att vara hur tjock man vill?"

Hur tjock man vill, alltså ha rätt till att bli så tjock så det riskerar hälsan.

Hades
2005-03-29, 21:51
Nej, jag anser inte att dra en gräns är några problem. Tycker man ska ha obligatoriska hälsokontroller med ärliga läkare, och har man dåliga värden m.m som riskerar hälsan, så ska man göra nånting åt det. Kanske också införa ett försäkringssystem till detta, efter som det kommer att kosta lite att göra nått åt det.
Jag menade inte den gränsen. Jag menade gränsen för vilka risker man som person ska få utsätta sig för utan att staten/samhället ska lägga sig i. Ska jag få syssla med extremsport där jag riskerar att skada mig? Ska man förbjuda alkohol? Rökning? Knark är ju redan förbjudet så där finns ju tydligen en gräns.

Snake
2005-03-29, 21:52
Hälsokontrollerna ska väl gälla alla fattar du väl?
Du är inte tjock idag, men du kanske är det imorn.

Var bland det mest dumma förslag jag hört talas om. Visst, det kan tänkas fungera upp till en ålder av 18 år medans man fortf. går i skolan, och skolsyster kanske förbarmar sig över en. Men inte vid en högre ålder.

Återigen så kan man dra en parallell till alkoholism, vill man inte sluta (dricka/äta), så gör man det inte heller. I fallet alkoholism finns det dock mer hjälp att få än i det andra fallet.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:56
Jag menade inte den gränsen. Jag menade gränsen för vilka risker man som person ska få utsätta sig för utan att staten/samhället ska lägga sig i. Ska jag få syssla med extremsport där jag riskerar att skada mig? Ska man förbjuda alkohol? Rökning? Knark är ju redan förbjudet så där finns ju tydligen en gräns.

hehe, om du menade när jag gämförde med tung träning, så va det en antagen ursäkt som jag kan tänka mig skulle kunna komma från en överviktig person. Ville få igång en diskussion.

Sen är det lite skillnad på mat, mat behöver vi för att leva, så den måsste vi ju lära oss att hantera med måtta. Röka behöver vi inte, alkohol behöver vi inte och inte heller knark.

Metal_boy_
2005-03-29, 21:58
Var bland det mest dumma förslag jag hört talas om. Visst, det kan tänkas fungera upp till en ålder av 18 år medans man fortf. går i skolan, och skolsyster kanske förbarmar sig över en. Men inte vid en högre ålder.

Återigen så kan man dra en parallell till alkoholism, vill man inte sluta (dricka/äta), så gör man det inte heller. I fallet alkoholism finns det dock mer hjälp att få än i det andra fallet.


Varför skulle det inte funka? Det är för slappt med alkoholister också anser jag.

mmmCay
2005-03-29, 22:01
De flesta folk vet väldigt lite om näring. Det de tror de vet är bara halvsant eller helt falskt, tack vare Aftonbladet och Co.

För att bekämpa fetma, behövs bra, tillgänglig information till folket. Läkare skulle ge råd om näringsfrågor, skolor skulle ta näringslära på allvar, precis som datakunskap. Det är svårt att finna alla informationen man behöver för att börja leva sunt på en enda plats.

Andra stegen blir att förbjuda försäljning av alla skitmaten som finns på hyllorna. Jag talar inte bara om godis och sånt, utan också alla snabbmatvarianterna som finns som frysta rätter osv. Subventioner på råvaror skulle hjälpa med - mer ekologiska bönor till folket!

Sen, de som drabbas av fetma blir färre, mindre problematiskt.

Snake
2005-03-29, 22:02
Varför skulle det inte funka? Det är för slappt med alkoholister också anser jag.

Av den enkla anledningen som jag skrev tidigare, vill man inte så gör man heller ingenting åt det. Om du nu inte genomför en folkomröstning och får det lagstiftat ;)

Metal_boy_
2005-03-29, 22:04
Av den enkla anledningen som jag skrev tidigare, vill man inte så gör man heller ingenting åt det. Om du nu inte genomför en folkomröstning och får det lagstiftat ;)

Och om du läser igen så fattar du från början min åsikt om hur det ska hanteras, du kanske inte vet vad ordet "obligatoriskt" betyder ;)

Snake
2005-03-29, 22:07
Och om du läser igen så fattar du från början min åsikt om hur det ska hanteras, du kanske inte vet vad ordet "obligatoriskt" betyder ;)

Läser igen?

Så du menar att vi ska genomföra en sorts lagändring då eller? Dvs. att det blir brottsligt att inte infinna sig på en hälsoundersökning.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:11
Läser igen?

Så du menar att vi ska genomföra en sorts lagändring då eller? Dvs. att det blir brottsligt att inte infinna sig på en hälsoundersökning.


Mer eller mindre, och att det ska stöttas i från företag som vill ha hälsosamma arbetare, som kan utföra ett bättre jobb. Och många företag är redan väldigt engagerade i friskvård.

balder
2005-03-29, 22:13
Det är klart man har rätt att vara hur tjock man vill säger jag. Jag tycker det vore fel att tvinga folk att ändra på sig själva, man ska få se ut som man själv vill.
Dock skulle det ju onekligen finnas en del fördelar med att tvinga folk till bantning...

Joppe
2005-03-29, 22:14
Nu är det tyvärr så att strukturella problem aldrig kommer att lösas genom häxjakt på individnivå, det har provats ett antal gånger genom historien. Man har med andra ord inte fattat vad problemet består av om man sitter och beklagar sig över "tjocka människor som äter på mcdonalds". Blanda inte ihop den enskilda individens möjlighet att göra ngt åt sin situation med det strukturella problemets orsak.

Att man genom skattesedeln solidariskt finansierar den gemensamma sjukvården tycker jag är en bra sak, och moralism i frågan om vilka sjukdomar som ska behandlas är enligt mig en intellektuell utförsbacke. Kort sagt så finns det tusen saker jag hellre skulle slippa betala för än behandling av den specifika sjukdomen fetma och dess följder.

Frågan är gravt felställd; har man rätt att vara fattig, har man rätt att vara analfabet, har man rätt till att bli misshandlad av sin alkoholiserade far? Jag har iaf svårt att se övervikt som en rättighet, rättigheten borde bestå i möjligheter till hjälp ur sin situation.

mangemani
2005-03-29, 22:16
Hela problemet ligger ju i att det är alldeles för accepterat med tjocka människor i Sverige. Varför kan man inte gå fram till en överviktig person som sitter och frossar på Macdonalds, när man kan säga till en rökare att "hörredu, det där är inte bra för dig, lägg av med det!"? Jo för att ingen törs ifrågasätta det.

Jag blir fan irriterad när jag ser feta människor trycka i sig hamburgare efter hamburgare, och till på köpet trycker i sin överviktige unge också. :furious:


och varför skulle man gå fram till en person och säga nått för?
låt dom sitta och trycka i sej sina hamburgare då,vad stör det dej?
titta inte dit utan sköt ditt...problemet löst.

Snake
2005-03-29, 22:16
Mer eller mindre, och att det ska stöttas i från företag som vill ha hälsosamma arbetare, som kan utföra ett bättre jobb. Och många företag är redan väldigt engagerade i friskvård.

Jag tror vi alla är överens att nått måste göras, men att kläcka ur sig "obligatoriska hälsoundersökningar", det är att ta sig vatten över huvudet.

Det som mmmCay skrev är bra idéer, förutom det där med att förbjuda skräpmat, då är vi där igen med lagändringar och det kommer inte att ske.

Snake
2005-03-29, 22:18
och varför skulle man gå fram till en person och säga nått för?
låt dom sitta och trycka i sej sina hamburgare då,vad stör det dej?
titta inte dit utan sköt ditt...problemet löst.

Av den enkla anledningen att jag inte är så som person, jag blir irriterad över saker som jag tycker är fel och väljer att inte se mellan fingarna över såna problem vare sig det är det här ämnet eller nått som rör mig eller mina nära och kära.

30cm
2005-03-29, 22:20
Ska man ha rätt att skita i att man är överviktig...?
Ja.


att samhället ska anpassa sig efter att vissa är så tjocka som flodhästar?
Vård betalar man själv om man orsakat problemet själv.

mangemani
2005-03-29, 22:21
Av den enkla anledningen att jag inte är så som person, jag blir irriterad över saker som jag tycker är fel och väljer att inte se mellan fingarna över såna problem vare sig det är det här ämnet eller nått som rör mig eller mina nära och kära.


du är alltså en typisk mobbare?du har svårt att acceptera andra som är lite anorlunda,sånna som du ser har lite "fel"...om det var acceptabelt så skulle du lugnt kunna gå fram till en person och ge han en kommentar pga att han ser anorlunda ut i dina ögon?

skaparn
2005-03-29, 22:22
Det borde kanske delas upp i dels det principiella och dels det praktiska problemet. Man kan väl rimligtvis tycka att någon inte har en oinskränkt rätt att belasta den offentliga sjukvärden med sin fetma, men jag är starkt emot de flesta åtgärder mot den som inte handlar enbart om information.

1. Prisvapnet, dvs höja priset på onyttig mat och sanka på motsatsen, kräver en administration som ska sitta och bestämma vad som är onyttigt och vad som inte är. Gissa t.ex. vad som kommer att hända med priset på maltodextrin då...

2. Förbud. Förbjuda skräpmat? Faller på sin egen orimlighet.

3. Tvång. LVF? Lagen om vård av feta? Inte heller detta ryms i ett humant samhälle.

Listan kan säkert göras längre men det jag vill komma fram till är att det är en svår fråga att lösa med annat än information om man inte är för extrema regleringar och inskränkningar av den individuella friheten, inskränkningar som dessutom inte ens behöver innebära en förbättring beroende på det tidigare nämnda problemet med definition.

Snake
2005-03-29, 22:26
du är alltså en typisk mobbare?du har svårt att acceptera andra som är lite anorlunda,sånna som du ser har lite "fel"...om det var acceptabelt så skulle du lugnt kunna gå fram till en person och ge han en kommentar pga att han ser anorlunda ut i dina ögon?

Jag är absolut inte en mobbare, eftersom det är fel och jag hyser ofta empati för andra människor, likaså för de som är överviktiga, de hjälper jag mer än gärna - och har även gjort det ett flertal gånger.

Det där med att kommentera andra, var bara för att ge en hypotes om folk i sverige har sin syn på fetma om man jämför med nikotin.

mangemani
2005-03-29, 22:27
Jag är absolut inte en mobbare, eftersom det är fel och jag hyser ofta empati för andra människor, likaså för de som är överviktiga, de hjälper jag mer än gärna - och har även gjort det ett flertal gånger.

Det där med att kommentera andra, var bara för att ge en hypotes om folk i sverige har sin syn på fetma om man jämför med nikotin.

ok,sorry för "påhoppet" om du nu tog det som det=/

Man and Machine
2005-03-29, 22:28
Feta får vara feta så länge det inte drabbar mig. Inte för att jag tycker om dom men jag hade inte tyckt om ifall folk klankade på min livsstil. Den ska dom skita i min livsstil sålänge det är min livsstil inte deras problem.

Bärs
2005-03-29, 22:28
Låt folk leva och se ut som de vill.

Trance
2005-03-29, 22:28
Av den enkla anledningen att jag inte är så som person, jag blir irriterad över saker som jag tycker är fel och väljer att inte se mellan fingarna över såna problem vare sig det är det här ämnet eller nått som rör mig eller mina nära och kära.


Jobbig du verkar vara.

Snake
2005-03-29, 22:29
ok,sorry för "påhoppet" om du nu tog det som det=/

Nej då, inga hard feelings. Det är ju just det här som är ett diskutions-forum.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:29
Jag tror vi alla är överens att nått måste göras, men att kläcka ur sig "obligatoriska hälsoundersökningar", det är att ta sig vatten över huvudet.

Det som mmmCay skrev är bra idéer, förutom det där med att förbjuda skräpmat, då är vi där igen med lagändringar och det kommer inte att ske.


Varför är det att ta sig vatten över huvudet, vissa problem behöver mer drastiska metoder än andra.

mangemani
2005-03-29, 22:29
Låt folk leva och se ut som de vill.
:thumbup:

Metal_boy_
2005-03-29, 22:32
Frågan är gravt felställd; har man rätt att vara fattig, har man rätt att vara analfabet, har man rätt till att bli misshandlad av sin alkoholiserade far? Jag har iaf svårt att se övervikt som en rättighet, rättigheten borde bestå i möjligheter till hjälp ur sin situation.

Om frågan är gravt felställd så anser du ju automatiskt att dina gämförelser också är själv-vållade?

Snake
2005-03-29, 22:32
Varför är det att ta sig vatten över huvudet, vissa problem behöver mer drastiska metoder än andra.

Jösses! Tänk efter lite nu vad du begär, det är inga små krav du kommer med. Då är steg 1. snarare subventionerad sjukvård åt de som just lider av fettma t.ex.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:35
Jösses! Tänk efter lite nu vad du begär, det är inga små krav du kommer med. Då är steg 1. snarare subventionerad sjukvård åt de som just lider av fettma t.ex.


Är det så farligt att göra hälsokontroller? När du kommer och åker i bilen, och stannar för att du måsste blåsa då? Är det så farligt?

Metal_boy_
2005-03-29, 22:36
Nej då, inga hard feelings. Det är ju just det här som är ett diskutions-forum.

Vi värmer bara upp nu :D

Snake
2005-03-29, 22:37
Är det så farligt att göra hälsokontroller? När du kommer och åker i bilen, och stannar för att du måsste blåsa då? Är det så farligt?

Men herregud, dina argument är pinsamma. Självklart är det inte farligt, men hur i h*vete hade du tänkt genomföra din teori om "obligatoriska hälsoundersökningar"?

sunkan
2005-03-29, 22:37
Låt folk leva och se ut som de vill.

Klart folk ska få leva som de vill. MEN det känns ju onödigt när folk ska gå och kosta samhället pengar av anledning som dom själva kunnat stoppa.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:44
Men herregud, dina argument är pinsamma. Självklart är det inte farligt, men hur i h*vete hade du tänkt genomföra din teori om "obligatoriska hälsoundersökningar"?

Det låter på dig som att det är frågan om dödsstraff om man vägrar genomgå en hälsokontroll för fan. Det ska enligt mig bli svårare med jobb och bidrag i samhället om man skulle vägra. Folk ska bli mer noga med att vilja anställa pigga och friska individer.

Finns ju pundare som får gå och pissa i koppen varje vecka för att dom måsste, varför skulle inte obligatoriska hälsoundersökningar funka då i förebyggande för ett annat missbruk?

Joppe
2005-03-29, 22:44
Om frågan är gravt felställd så anser du ju automatiskt att dina gämförelser också är själv-vållade?

Nej, jag menar att övervikt liksom andra sjukdomar och andra sociala trauman(övervikt är väl egentligen en slags hybrid av dessa) inte är att betrakta som en RÄTTIGHET.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:47
Nej, jag menar att övervikt liksom andra sjukdomar och andra sociala trauman(övervikt är väl egentligen en slags hybrid av dessa) inte är att betrakta som en RÄTTIGHET.

Men det är ju precis det som många tjocka vill. Att det ska va deras rättighet, och sen en massa tjabbel om utseende som ursäkter, fast det inte är det som det handlar om.

Snake
2005-03-29, 22:49
Det låter på dig som att det är frågan om dödsstraff om man vägrar genomgå en hälsokontroll för fan. Det ska enligt mig bli svårare med jobb och bidrag i samhället om man skulle vägra. Folk ska bli mer noga med att vilja anställa pigga och friska individer.

Finns ju pundare som får gå och pissa i koppen varje vecka för att dom måsste, varför skulle inte obligatoriska hälsoundersökningar funka då i förebyggande för ett annat missbruk?

Du undviker frågan, hur hade du tänkt genomföra det du propagerar för? Vi måste ju försöka vara lite realistiska i vårt resonemang tycker jag.

Joppe
2005-03-29, 22:53
Men det är ju precis det som många tjocka vill. Att det ska va deras rättighet, och sen en massa tjabbel om utseende som ursäkter, fast det inte är det som det handlar om.
Tror inte att när det väl kommer till kritan att folk VILL vara tjocka, de har helt enkelt inte motivation/kunskap för att åstadkomma en viktminskning. Det borde vara en rättighet att vara smal, och det är det inte idag.

Metal_boy_
2005-03-29, 22:57
Tror inte att när det väl kommer till kritan att folk VILL vara tjocka, de har helt enkelt inte motivation/kunskap för att åstadkomma en viktminskning. Det borde vara en rättighet att vara smal, och det är det inte idag.

Håller med dig, informationer måsste först och främst ut. Reklam om lightprodukter löser inget, det behövs fakta och seriösa kurser.

Självklart önskar väl alla att man skulle kunna äta hur mycke och vad man ville utan att blic tjock så är det ju, men att det är gott att äta överväger oftast än att bry sig om att man är överviktig.

Metal_boy_
2005-03-29, 23:06
du är alltså en typisk mobbare?du har svårt att acceptera andra som är lite anorlunda,sånna som du ser har lite "fel"...om det var acceptabelt så skulle du lugnt kunna gå fram till en person och ge han en kommentar pga att han ser anorlunda ut i dina ögon?


Jag tror att han gämför med att det är ok att säga " du måsste sluta röka för fan, du kommer att få canser och det är livsfarligt, du hostar ju som ett as" Medans det inte är ok att säga " Du måsste sluta vräka i dig så förbannat mycket mat, du har blivit väldigt överviktig och det är inte bra för dig, det är livsfarligt"

Pellefant
2005-03-29, 23:06
Ska man ha rätt att skita i att man är överviktig och att samhället ska anpassa sig efter att vissa är så tjocka som flodhästar?

Om man inte får vara hur fet som helst, vad skulle sanktionerna mot de feta vara då?

Böter? Utvisning till denna kommun i Norge( http://www.fet.kommune.no/ )? Tvångsinläggning på kuranläggning? Ihopsydda läppar? Utebliven sjukvård?

boxsquat
2005-03-29, 23:07
Herregud vad korkade och trångsynta ni är.

Metal_boy_
2005-03-29, 23:07
Du undviker frågan, hur hade du tänkt genomföra det du propagerar för? Vi måste ju försöka vara lite realistiska i vårt resonemang tycker jag.


Undviker frågan? Jag har ju redan sagt vad jag tycker.

har skrivit följande innan:

Jag anser inte att dra en gräns är några problem. Tycker man ska ha obligatoriska hälsokontroller med ärliga läkare, och har man dåliga värden m.m som riskerar hälsan, så ska man göra nånting åt det. Kanske också införa ett försäkringssystem till detta, efter som det kommer att kosta lite att göra nått åt det.

Du kan vär räkna ut härifrån hur det ska utföras, ändring av regler, öppnare ögon för problemet???

Metal_boy_
2005-03-29, 23:08
Herregud vad korkade och trångsynta ni är.


Vad anser du då boxsquat? :)

boxsquat
2005-03-29, 23:10
Vad anser du då boxsquat? :)

Att ni är dumma i huvudet och att styrketräning fördummar människor.

Snake
2005-03-29, 23:14
Undviker frågan? Jag har ju redan sagt vad jag tycker.

har skrivit följande innan:

Jag anser inte att dra en gräns är några problem. Tycker man ska ha obligatoriska hälsokontroller med ärliga läkare, och har man dåliga värden m.m som riskerar hälsan, så ska man göra nånting åt det. Kanske också införa ett försäkringssystem till detta, efter som det kommer att kosta lite att göra nått åt det.

Du kan vär räkna ut härifrån hur det ska utföras, ändring av regler, öppnare ögon för problemet???

Nej, du har fortf. inte svarat på hur du ska genomföra dina genialiska hälsokontroller? Som jag sa, lite realistiska måste vi ju försöka vara. Nu ska jag :sleep: , får se om jag orkar svara imorrn på dina inlägg, om du nu kommit med några vettiga.

Metal_boy_
2005-03-29, 23:14
Om man inte får vara hur fet som helst, vad skulle sanktionerna mot de feta vara då?

Böter? Utvisning? Tvångsinläggning på kuranläggning? Ihopsydda läppar? Utebliven sjukvård?


haha, nej. Jag tycker att man ska försöka få in det som en normal rutin i samhället som man bara ska göra helt enkelt, för att det ska bli lättare att lyckas med jobb och andra rättigheter i samhället. Arbetsgivare ska stå bakom och via bra fakta vara mer noga med att folk ska vara friska m.m

Metal_boy_
2005-03-29, 23:15
Att ni är dumma i huvudet och att styrketräning fördummar människor.

Jag var inte smartare innan ;)

Zaiboot
2005-03-29, 23:15
Skaparn var inne på rätt spår tyckte jag fast har min egen vinkling.
Varför inte införa skatt på fett och snabba kolhydrater i sammansattaprodukter, typ halvfabrikat och macdonalds m.m. (Råvaror skulle inte falla under denna nya skatt)
Då borde det stora problemet bli mindre, det kommer fortfarande finnas fetma men inte lika stor del av befolkningen borde "drabbas".

Ska man få vara hur tjock man vill NEJ, men gränsen är svår att dra tycker jag. Men om man inte kan tavara på sig själv så blir det tvångsinläggning. Så får patienten hjälp både med viktnergången och att lära sig leva sundare. Vid detta läge så har det gått rejält för långt men anser inte att man kan tvinga dem som fortfarande fungerar någorlunda i samhället.
Mer kunskap till folket. Sen samma stöd och hjälp för de som lider av fetma som knarkmissbruk. Ännu bättre avdrag för företag som angagerar sina anställda i motion och hälsokurser.

Med dessa åtgärder eller några av dem borde problemet bli mindre iaf.

För övrigt tycker jag att konserveringsmedel borde beskattas precis som i Finland.

boxsquat
2005-03-29, 23:18
Det är fan helt sant, man blir dum av att träna på gym. Shit.

Metal_boy_
2005-03-29, 23:30
Det är fan helt sant, man blir dum av att träna på gym. Shit.

Ja vad trodde du? Man sitter och slaffsar i sig vad för skit som helst och lägger illaluktande skitar i närheten av sin kära. Man lagar en massa mat och gör inget annat än äter och tränar. Nog fan blir man dum av det :D

" Panic attack" !!!

skaparn
2005-03-30, 07:01
Skaparn var inne på rätt spår tyckte jag fast har min egen vinkling.
Varför inte införa skatt på fett och snabba kolhydrater i sammansattaprodukter, typ halvfabrikat och macdonalds m.m. (Råvaror skulle inte falla under denna nya skatt)
Då borde det stora problemet bli mindre, det kommer fortfarande finnas fetma men inte lika stor del av befolkningen borde "drabbas".


Ptrooo! Du läser mig som fan läser bibeln. Jag lade bara fram exempel på hur absurda konsekvenserna av de förbuds- och tvångsinriktade åtgärderna är. Jag vill _inte_ se att vi får en onyttighetsmyndighet som måste sätta sin stämpel på en produkt innan den slipper straffskatt.

AngelLove
2005-03-30, 07:29
Ni som propagerar för att folk skall få leva sina liv som de vill, anser ni då med att våra lagar skall skrotas ? Att polisen lika gärna kan dras in för alla skall ju ha rätt till att göra som de vill. Allting som egentligen överhuvudtaget bestämmer något i detta land som folk skall rätta sig efter kan vi dra in, för annars har folk inte rätt att leva sitt liv precis som de vill...

På samma sätt som att vi har regelbundna tandläkarbesök under vår tid som barn och ungdomar så skulle det mycket väl kunna göras hälsokontroller och att det satsades mer på näringslära/idrott i skolan igen.

skaparn
2005-03-30, 08:13
Ni som propagerar för att folk skall få leva sina liv som de vill, anser ni då med att våra lagar skall skrotas ? Att polisen lika gärna kan dras in för alla skall ju ha rätt till att göra som de vill. Allting som egentligen överhuvudtaget bestämmer något i detta land som folk skall rätta sig efter kan vi dra in, för annars har folk inte rätt att leva sitt liv precis som de vill...

På samma sätt som att vi har regelbundna tandläkarbesök under vår tid som barn och ungdomar så skulle det mycket väl kunna göras hälsokontroller och att det satsades mer på näringslära/idrott i skolan igen.

Att du drar in polisen i det här hoppas jag beror på ett misstag och inte att du verkligen likställer den brottsbekämpande verksamhet som polis bedriver med fetmabekämpning, som vore det brottsligt att vara fet.

Det kanske finns två falanger här, personligen så tycker jag iallafall att fetma inte kan bekämpas med annat än information just för att alla tvingande åtgärder är såpass kränkande att förbättringen de skulle kunna medföra inte är värd priset.

flikkan_helgonet
2005-03-30, 09:08
Är det nån här som varit fet? Eller som allvarligt tror att feta människor mår bra fysiskt?
En rättighet alla borde ha är att må bra. Det gör man INTE med 25-50 kilos övervikt. BASTA!

MVh föredetta fetknopp

PS. Och de överviktiga som säger att de mår bra: det är oftast en ursäkt för deras egen brist på kontroll. ---> Märk: "Oftast"

Zaiboot
2005-03-30, 09:25
Ptrooo! Du läser mig som fan läser bibeln. Jag lade bara fram te exempel på hur absurda konsekvenserna av de förbuds- och tvåmgsinriktade åtgärderna är. Jag vill _omte_ se att vi får en onyttighetsmyndigeht som måste sätta sin stämpel på en produkt innan den slipper straffskatt.

Jag ber så hemsk mycke om ursäkt, läste iof ditt inlägg bara en gång och sen en massa fler poster efter det innan jag svarade. Missade "absurda konsekvenser" :em:

Men om mycke fett och snabba kolhydrater i maten våran ger upphov till större samhällskostnader, ska vi inte beskatta det så att de som vill äta sådan mat betalar för de problem de skapar. Alltså vi har miljöskatt på bränsle, vi har alkoholskatt och skatt på tobak m.m. Dessa skatter är för att täcka en del av de kostnader som de orsakar.

Varför har vi inte det på maten då oxå ? :furious:

Pellefant
2005-03-30, 09:28
Varför har vi inte det på maten då oxå ? :furious:


Denna finner du nog läsvärd: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=223644&previousRenderType=2

Zaiboot
2005-03-30, 09:45
Denna finner du nog läsvärd: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=223644&previousRenderType=2
Bra läsning fast en del saker var lite extrema, som att höja till 25% på allt utom grönsaker och frukt.

Frågan är om man ids/orkar försöka få nån förändring alls. Bara blunda för problemet och sköta sig själv. :thefinger Se om sitt eget hus, se till att ens egen familj inte "trillar" dit.

Fast jag är inte emot extrem- eller kampsport, så frågan är om man är en hycklare..... :confused:

Solros
2005-03-30, 09:45
Öka skatten på snabbmaten och stoppa alla dom pengarna rätt in i skolans idrottsbudget.
Anställ vettiga idrottslärare som inte bara låter ungdomarna spela fotboll och mumlar något om stretching.

kal_erixon
2005-03-30, 12:03
om de jag skriver redan har blivit sagt får ni väll gängspöa mig eller nått. jag har inte läst de senaste sidorna då jag tyckte att de blev alldeles för mycke pajkastning.

jag tycker att man borde införa skatter på socker. socker gör fan ingen nytta och kan dom ha skyhöga skatter på alkohol kan dom fan de på socker också. men pengarna som kommer in på "sockerskatten" borde gå till att subventionera egeologiskt odlade varor. då slipper man dels konkurrera med skitbilliga tomater från holland på lokal nivå och en del transporter slipps.
de kan fan bara bli bättre på detta sättet. visst den "fria" marknaden försvinner och folk skulle knorra som fan bara för att
"vill jag sitta på mcdonalds och trycka så ska jag fan få de"
men om vi ser de såhär då. dom som vill stödje de lokala bönderna och fimpa allt va socker heter kan inte de, det är för dyrt helt enkelt. de låter ju då helt rimligt att har man inte råd så kan man inte göra det. slutdiskuterat. varför kan de inte va samma sak på sockret.

socker ska inte vara de billigaste för dom som är fattigast måste köpa alla skitvaror med tillsatt socker. dom som kommer må sämst och a ni ser vart jag är på väg.

jag tycker inte folk ska få va hur feta som helst. då ska jag fan få röka gräs på stan också.
*jag tycker att man borde ha angivare som har som yrke att knalla runt på stan och rapportera feta människor :D (*SKÄMT)

AngelLove
2005-03-30, 12:06
Att du drar in polisen i det här hoppas jag beror på ett misstag och inte att du verkligen likställer den brottsbekämpande verksamhet som polis bedriver med fetmabekämpning, som vore det brottsligt att vara fet.

Det kanske finns två falanger här, personligen så tycker jag iallafall att fetma inte kan bekämpas med annat än information just för att alla tvingande åtgärder är såpass kränkande att förbättringen de skulle kunna medföra inte är värd priset.

Jag ville veta var ni drar gränsen på att "folk skall få leva sina liv som de själva vill".. Oftast kommer mothuggen att folk skall få göra/bete sig som de vill men ändå skall lagar etc vara kvar. Varför det, då lever man inte som man vill !? Förstå mig rätt, jag har inget emot lagar eller dylikt.

Självklart är det inte brottsligt att vara fet, oftast är det självförvållat men ibland kan det även vara pga sjukdom som fetma framkommit. Och som du säger så är det bara genom information som man kan lösa problemet. Men vad tror du det hade blivit för reaktioner om barn i 2a klass skulle läsa näringslära ??

Problemet har ju liksom tagit sig så pass långt ner i åldrarna idag och då dessa barns föräldrar vägrar lära sig så blir det ju barnen som måste lära sig vad som är bra respektive inte bra. Menar, varför görs det skillnad på om en förälder "misshandlar" sitt barn genom fysiskt våld eller ser till att barnet utvecklar fetma som väldigt ung ?! Båda två är ju en orätt mot barnet, om än i olika grad kanske.

dude
2005-03-30, 12:36
Ska man ha rätt att skita i att man är överviktig och att samhället ska anpassa sig efter att vissa är så tjocka som flodhästar? Jag vill se en diskussion nu, för det är lite kaffe-rastspännande här på Allmänt just nu

Bara för att du börjat deffa ska du inte se ner på dina gammla vänner :D

Tricklev
2005-03-30, 12:42
Nej för att höjja skatterna på onyttig mat, onyttig mat, kan ju ändå vara hyffsat bra mat för andra, beroende på när man äter den osv.

Och med obligatoriska hälsokontroller så skulle det kunna vara som tandläkar besök, kommer man inte får man en till lapp, kommer man inte då så får man böta.

Piranha
2005-03-30, 12:42
tja eftersom det är en fikadiskussion så:

Man utser en kommité som bedömmer folks fysik och passar det sig inte så blir det fat-camp , jag kan själv tänka mig sitta i styrelsen på denna instans.

jwzrd
2005-03-30, 12:47
Man borde få lägre kommunalskatt om man tränar, visar på schyssta blodtryck, -fett och -värden, inte röker eller gör annat som knullar hälsan. Fortfarande upp till var och en att äta/röka bajs, men min plånbok slipper deras belastning.

Metal_boy_
2005-03-30, 12:48
Nej för att höjja skatterna på onyttig mat, onyttig mat, kan ju ändå vara hyffsat bra mat för andra, beroende på när man äter den osv.

Och med obligatoriska hälsokontroller så skulle det kunna vara som tandläkar besök, kommer man inte får man en till lapp, kommer man inte då så får man böta.


Precis :bow: *yourock*

30cm
2005-03-30, 13:23
...

Skilj på anarkism och liberalism.

Lagar som "du skall icke döda" och "du skall icke stjäla" ska vara kvar.

Lagar som "du skall icke äta för mycket gelehallon" ska vi inte ha. Att någon äter för mycket gelehallon drabbar inte någon annan än den som äter det. Detta förutsätter en förändring i sjukvården, förslagsvis privatisering. Den som är överviktig får då betala mer för sin sjukförsäkring.

Det här hindrar inte information i skolan.

Metal_boy_
2005-03-30, 13:40
Skilj på anarkism och liberalism.

Lagar som "du skall icke döda" och "du skall icke stjäla" ska vara kvar.

Lagar som "du skall icke äta för mycket gelehallon" ska vi inte ha. Att någon äter för mycket gelehallon drabbar inte någon annan än den som äter det. Detta förutsätter en förändring i sjukvården, förslagsvis privatisering. Den som är överviktig får då betala mer för sin sjukförsäkring.

Det här hindrar inte information i skolan.

Ska folk betala betala mer sjukförsäkring för att dom e tjocka direkt då eller? Varför peka ut en grupp? Det som jag och Tricklev föreslår gäller ju alla människor.

30cm
2005-03-30, 13:56
Det bestämmer försäkringbolagen.

Ungefär som att jag får betala högre bilförsäkring för att jag är ung och löper en större risk för att krocka.

Metal_boy_
2005-03-30, 14:00
Det bestämmer försäkringbolagen.

Ungefär som att jag får betala högre bilförsäkring för att jag är ung och löper en större risk för att krocka.

Ja men det blir ju billigare efter ett tag, det går inte att gämföra

Och vadå det bestämmer försäkringsbolagen? Hur ska dom veta vilka som är matmissbrukare? Där behövs ju mitt försag i vilket fall.

skaparn
2005-03-30, 14:28
tja eftersom det är en fikadiskussion så:

Man utser en kommité som bedömmer folks fysik och passar det sig inte så blir det fat-camp , jag kan själv tänka mig sitta i styrelsen på denna instans.

HAhahahaha!! Ett utsökt förslag, och för att vara seriös så var det ett bra exempel på hur absurd frågan (eller snarare svaren som kommit hittills) är.

Alla ni andra som sitter och leker sociala ingenjörer:
Tänk på att man kan inte omyndigförklara folk till oändligheten. Som grupp tenderar vi då att bry allt mindre eftersom default har blivit att någon annan suttit och funderat ut vad som är bra för mig och inte. Då har vi tagit ytterligare ett steg på vägen till det totala kontrollsamhället eftersom alltmer måste regleras uppifrån då de värdelösa medborgarna inte klarar av att ta hand om sig själva.

Domedagsprofetia, javisst. Men grodan är lättast att behålla i kastrullen om vattnet värms upp långsamt, då märker den inget förrän det är för sent.

Metal_boy_
2005-03-30, 14:32
HAhahahaha!! Ett utsökt förslag, och för att vara seriös så var det ett bra exempel på hur absurd frågan (eller snarare svaren som kommit hittills) är.

Alla ni andra som sitter och leker sociala ingenjörer:
Tänk på att man kan inte omyndigförklara folk till oändligheten. Som grupp tenderar vi då att bry allt mindre eftersom default har blivit att någon annan suttit och funderat ut vad som är bra för mig och inte. Då har vi tagit ytterligare ett steg på vägen till det totala kontrollsamhället eftersom alltmer måste regleras uppifrån då de värdelösa medborgarna inte klarar av att ta hand om sig själva.

Domedagsprofetia, javisst. Men grodan är lättast att behålla i kastrullen om vattnet värms upp långsamt, då märker den inget förrän det är för sent.

Tänk inte djuparen än du kan hantera, att komma med bättre förslag.

Metal_boy_
2005-03-30, 14:36
Jag fattar inte vad som är så katastrofalt med obligatoriska hälsokontroller. Skulle va MYCKET som inte skulle funka i samhället om det skulle vara så fel att införa.

Thony
2005-03-30, 14:38
Ja men det blir ju billigare efter ett tag, det går inte att gämföra

Och vadå det bestämmer försäkringsbolagen? Hur ska dom veta vilka som är matmissbrukare? Där behövs ju mitt försag i vilket fall.


Men går man ner i vikt blir det ju billigar efter ett tag med ;)

AngelLove
2005-03-30, 14:42
Skilj på anarkism och liberalism.

Lagar som "du skall icke döda" och "du skall icke stjäla" ska vara kvar.

Lagar som "du skall icke äta för mycket gelehallon" ska vi inte ha. Att någon äter för mycket gelehallon drabbar inte någon annan än den som äter det. Detta förutsätter en förändring i sjukvården, förslagsvis privatisering. Den som är överviktig får då betala mer för sin sjukförsäkring.

Det här hindrar inte information i skolan.

Som sagt, jag ville veta hur långt folk drog parallellen "folk skall få leva sitt egna liv utan att någon bryr sig".. Det kan vara en fördel att definiera upp sina uttryck innan diskussionen spårar ur.

Hur kan du vara så säker på att det inte drabbar någon annan om man äter för mycket ??! Ditt ex med privatiseringen av vården och då dyrare vård för de som inte sköter sig drabbar ju verkligen andra.. Vad händer när de mest överviktiga inte klarar betala sin vård ?! Då är det samhället som får betala ekonomiskt och släkt, familj, vänner rent känslomässigt..!

Information i skolan till barn i årskurs 1-2-3 kommer ju skapa en verkligt stor fara för ätstörningar bland en hel generation... Tro mig, man kan inte sitta och diskutera med ett litet barn om vad den skall eller får äta. Det är vi vuxna som måste servera rätt sorts mat till våra barn, men då är vi tillbaks på ruta ett eftersom de vuxna överviktiga av idag struntar totalt i hur deras kost ser ut och ger sina barn exakt samma liv som de själva har i dagsläget.

hasse36
2005-03-30, 14:53
Dom överviktiga har inte samma värderingar som oss som tränar.Du är tydligen klar med deffen. Grattis!

skaparn
2005-03-30, 15:01
Tänk inte djuparen än du kan hantera, att komma med bättre förslag.

Försöker du säga att jag ska överlämna bevakningen av kontrollsamhällets utbredning till dig? Just att inte tänka djupt eller på konsekvenser leder till Orwells samhälle i 1984.

AFanatic
2005-03-30, 15:23
Friheten till ansvar.

/Leviathan

30cm
2005-03-30, 15:35
Och vadå det bestämmer försäkringsbolagen? Hur ska dom veta vilka som är matmissbrukare? Där behövs ju mitt försag i vilket fall.
Det får dem kolla upp själva, om dem nu vill det.
Dem kan t.ex. begära uppgifter om vikt från kunden.

Semiramis
2005-03-30, 15:44
Det får dem kolla upp själva, om dem nu vill det.
Dem kan t.ex. begära uppgifter om vikt från kunden. Det gör försäkringsbolag redan när man skall ta en livförsäkring t ex. Det är inte alltid så kul för kroppsbyggare eftersom försäkringsbolagen går på BMI.

Grahn
2005-03-30, 15:46
Vilken jävla fråga....ska man ha rätt att ha påsar under ögonen det är väl ändå e mycket viktigare fråga!

kal_erixon
2005-03-30, 15:56
Vilken jävla fråga....ska man ha rätt att ha påsar under ögonen det är väl ändå e mycket viktigare fråga!

ja för påsar under ögonen de kostar ju sammhället grymt mycket pengar.
fetma är en sjukdom precis som alkoholism.
jag har ingen lust att betala för någon annans frihet att välja vad dom stoppar i sig. och är de det skattepengarna ska gå till? vi kanske tom borde införa bredare sjukhussängar, så dom tjocka inte känner sig utstötta

Metal_boy_
2005-03-30, 15:59
Vilken jävla fråga....ska man ha rätt att ha påsar under ögonen det är väl ändå e mycket viktigare fråga!

*rolleyes*

påsar under ögonen är ju nått man kan rå för, eller? folk kanske njuter av att spika fast huden under ögonen i väggen och går baklänges?

Tänk lite, visst det låter lite konstigt för att det är så jävla rakt på sak. Att man redan agerar mot fetma är ju för att man inte tycker att folk ska få vara så feta.

30cm
2005-03-30, 16:06
Det gör försäkringsbolag redan när man skall ta en livförsäkring t ex. Det är inte alltid så kul för kroppsbyggare eftersom försäkringsbolagen går på BMI.

Sjukvården är inte ännu privatiserad. Som det är nu betalar jag lite av andras vård.

Det är möjligt att vi drabbas. Starta ett eget försäkringsbolag för kroppsbyggare då.

Yankeee
2005-03-30, 16:18
Orkar inte läsa hela tråden. Men iaf. Folk får vara precis hur tjocka de vill, så länge de själva står för alla kostnader som övervikten medför.

Zaiboot
2005-03-30, 16:20
Som tidgare några var inne på så kan man säga åt en rökare att de ska sluta för att de inte är bra för dem. Men en överviktig ska man tycka synd om, vad är det för ett sätt egentligen. Är det egentligen någon skillnad på dessa missbruk? Självklart är det så, den överviktige har oftast ett svagare psyke just vad gäller kommentarer på deras missbruk än vad en rökare har för sitt. Mer kännsligt med fetma och övervikt, utseende överhuvudtaget egentligen. Men hur ska man närma sig problemet? Måste man vänta tills de själva vill ha hjälpen?

Att gå ifrån en allmän sjukvård och ett sämre skyddnät tror jag är extremt farligt. Så därför måste man se till att det helt enkelt blir mycke enklare att äta sunt och motionera. Så att fler männsikor får kunskap och väljer det som är bättre för deras kroppar och samhällets plånbok.

Förövrigt anser jag att man kan justera skatterna/momsen så att det blir lättare att välja de lite mer sunda alternativen. Varför ska inte de produkter som underlättar för fetmans framfart få betala de problem de ställer till med ?

Yankeee
2005-03-30, 16:24
Så därför måste man se till att det helt enkelt blir mycke enklare att äta sunt och motionera.


Enklare? Hur svårt är det nu?

Metal_boy_
2005-03-30, 16:25
Orkar inte läsa hela tråden. Men iaf. Folk får vara precis hur tjocka de vill, så länge de själva står för alla kostnader som övervikten medför.

ja jo om det vore så, men då ska folk få mycke fakta ändå tycker jag. För en del kan bli glada över att inse faran och vilja ha hjälp.

mini_Arnold
2005-03-30, 16:25
Nej. Bort med tjockisar.

Metal_boy_
2005-03-30, 16:26
Bara för att du börjat deffa ska du inte se ner på dina gammla vänner :D

så gammal vän var jag inte ;)

JJ
2005-03-30, 16:26
Orkar inte läsa hela tråden. Men iaf. Folk får vara precis hur tjocka de vill, så länge de själva står för alla kostnader som övervikten medför.

Vart ska du dra gränsen då? Hur gör vi med de som är ohälsosamma men smala? I praktiken kan det bara lösas med helt privat sjukvård.

Yankeee
2005-03-30, 16:34
? I praktiken kan det bara lösas med helt privat sjukvård.


:thumbup:

Zaiboot
2005-03-30, 16:35
Enklare? Hur svårt är det nu?
Det är svinenkelt att gå till frysdisken på ICA och ta en micropizza eller nån annan onyttig mat. Chips, läsk, godis, billigt, snabbt och lätt att få tag på. Reklam för produkter laddade med snabbakolhydrater och fett. Vanligt bröd och alla flingor som utger sig för att vara bra men egetligen inte är så jättenyttiga. The list goes on and on.

Visst det blir lite bättre på en del ställen tack vare samhällets påtryckningar men vi är fortfarande långt ifrån. Sen har vi ju oxå snabbmatskedjorna som tillhandahåller en snabb service till en överkomlig slant till den moderna stressade männsikan av idag.

Vi kollar allt mer på matlagningsprogram samtidigt som halvfabrikaten stiger stadigt i försäljningssiffrorna.

Må hända att det är enkelt att äta sunt (tycker själv inte det, det krävs att man använder huvudet) men det är ENKLARE att äta onyttigt.

Yankeee
2005-03-30, 16:36
ja jo om det vore så, men då ska folk få mycke fakta ändå tycker jag. För en del kan bli glada över att inse faran och vilja ha hjälp.

Vadå få mycket fakta? De får väl ta reda på saker själva. Jag vill ha 10 miljoner.

Zaiboot
2005-03-30, 16:38
I praktiken kan det bara lösas med helt privat sjukvård.
Så om jag föds med dåliga knän eller ett svagt hjärta då ska jag få betala en massa pengar för att kunna få ett drägligt liv ? Eller om jag råkar ut för en olycka där inte försäkringen räcker hela livet, alltså där står man utan att kunna arbeta till fullt men ska ändå betala högre levnadskostnader ?

Så det är bara avsluta livet om man är "Fucked at birth" ?

Yankeee
2005-03-30, 16:39
Det är svinenkelt att gå till frysdisken på ICA och ta en micropizza eller nån annan onyttig mat. Chips, läsk, godis, billigt, snabbt och lätt att få tag på. Reklam för produkter laddade med snabbakolhydrater och fett. Vanligt bröd och alla flingor som utger sig för att vara bra men egetligen inte är så jättenyttiga. The list goes on and on.

Visst det blir lite bättre på en del ställen tack vare samhällets påtryckningar men vi är fortfarande långt ifrån. Sen har vi ju oxå snabbmatskedjorna som tillhandahåller en snabb service till en överkomlig slant till den moderna stressade männsikan av idag.

Vi kollar allt mer på matlagningsprogram samtidigt som halvfabrikaten stiger stadigt i försäljningssiffrorna.

Må hända att det är enkelt att äta sunt (tycker själv inte det, det krävs att man använder huvudet) men det är ENKLARE att äta onyttigt.


För att summera, folk är dumma och lata.

Zaiboot
2005-03-30, 16:41
För att summera, folk är dumma och lata.
Precis och vet inte sitt eget bästa fast vi får vara försiktiga att tabort deras frihet för det vill jag inte heller.

Yankeee
2005-03-30, 16:41
Så om jag föds med dåliga knän eller ett svagt hjärta då ska jag få betala en massa pengar för att kunna få ett drägligt liv ? Eller om jag råkar ut för en olycka där inte försäkringen räcker hela livet, alltså där står man utan att kunna arbeta till fullt men ska ändå betala högre levnadskostnader ?

Så det är bara avsluta livet om man är "Fucked at birth" ?


Det är väl mer rätt än att andra ska betala för att du ska få ett drägligt liv?

Om du tecknar en försäkring som inte gäller livet ut får du väl skylla dig själv?

kal_erixon
2005-03-30, 16:41
Enklare? Hur svårt är det nu?

enkelt och enkelt de är svindyrt me bra råvaror. och inte nog me de, där de finns möjlighet att tillsätta kemikalier (socker tex) görs det. det blir billigare för producenterna på de viset.
bara dehär gör de betydligt svårare.
och om man sen vill vara lite miljömedveten så blir de verkligen dyrt.

edit-> jävla tjat om frihet, va hände me ansvar?

Yankeee
2005-03-30, 16:42
Precis och vet inte sitt eget bästa fast vi får vara försiktiga att tabort deras frihet för det vill jag inte heller.

Om vi inför privat sjukvård får de än mer frihet ;)

Yankeee
2005-03-30, 16:43
enkelt och enkelt de är svindyrt me bra råvaror. och inte nog me de, där de finns möjlighet att tillsätta kemikalier (socker tex) görs det. det blir billigare för producenterna på de viset.
bara dehär gör de betydligt svårare.
och om man sen vill vara lite miljömedveten så blir de verkligen dyrt.

Vad har kostnaden med enkelheten att göra? Prioritera!

kal_erixon
2005-03-30, 16:46
Vad har kostnaden med enkelheten att göra? Prioritera!

nej kostnaden är ett kapitel för sig, men garanterat en stor orsak till att människor väljer att äte skit

man kan inte tro att folk skulle prioritera, prioritera mat på bordet och ev. sjukdommar på lång sikt eller mindre mat på bordet och omedelbar svält?

men de är fortfarande inte särskilt enkelt att hitta bra mat. gå in i en affär och titta bara. halv butiken tas upp av godis och chipshyllan. resten är läsk och djupfryst pizza varvat me burkmat fullproppad me socker.

Yankeee
2005-03-30, 16:48
nej kostnaden är ett kapitel för sig, men garanterat en stor orsak till att människor väljer att äte skit

man kan inte tro att folk skulle prioritera, prioritera mat på bordet och ev. sjukdommar på lång sikt eller mindre mat på bordet och omedelbar svält?

men de är fortfarande inte särskilt enkelt att hitta bra mat. gå in i en affär och titta bara. halv butiken tas upp av godis och chipshyllan. resten är läsk och djupfryst pizza varvat me burkmat fullproppad me socker.

Men snälla. Det är inte dyrt att äta nyttigt. Det beror helt på vad man väljar.

Men det är ju perfekt om 50% av butiken innehåller skräp. Då vet man ju var inte behöver gå.

Zaiboot
2005-03-30, 16:49
Det är väl mer rätt än att andra ska betala för att du ska få ett drägligt liv?

Om du tecknar en försäkring som inte gäller livet ut får du väl skylla dig själv?
Kan gissa att du befinner dig rejält på högerkanten av den politiskaskalan. Jag själv är mer för solidaritet, spelar ingen roll vem dina föräldrar är du ska ändå ha lika förutsättningar i livet. Självklart en sanning med modifikationen men det ska gälla utbildning och sjukvård minst.

Men lilla "Kalle" som föddes med en taskig blodpump kan aldrig få en försäkring, det finns inte en färsäkringsbolag i världen som skulle vilja ta en sådan risk. Vad ska du säga åt den nya födda ungen, "lives a bitch" och vända din rygg?

Själv skulle jag aldrig kunna va så kallhjärtad även fast jag många gånger är väldigt ego.

kal_erixon
2005-03-30, 16:51
Men snälla. Det är inte dyrt att äta nyttigt. Det beror helt på vad man väljar.

Men det är ju perfekt om 50% av butiken innehåller skräp. Då vet man ju var inte behöver gå.

är de inte dyrt att äta nyttigt?? låt höra, ge mig en budget matsedel för en vecka.
varför väljer inte folk att äta nyttigt nudå när de är så billigt? vill dom se sina barn skippa idrotten för att dom inte vågar byta om bland vanliga ungar? vill dom se dom kippa efter andan efter ha sprungit upp för trappen?
då måste jag säga att föräldrar är idioter och inte förtjänar friheten att välja vad dom ska stoppa i sig och sina barn

Metal_boy_
2005-03-30, 16:54
är de inte dyrt att äta nyttigt?? låt höra, ge mig en budget matsedel för en vecka.
varför väljer inte folk att äta nyttigt nudå när de är så billigt? vill dom se sina barn skippa idrotten för att dom inte vågar byta om bland vanliga ungar? vill dom se dom kippa efter andan efter ha sprungit upp för trappen?
då måste jag säga att föräldrar är idioter och inte förtjänar friheten att välja vad dom ska stoppa i sig och sina barn

Det är inte dyrt att äta nyttigt, vart fan får du det ifrån?

Yankeee
2005-03-30, 16:54
Kan gissa att du befinner dig rejält på högerkanten av den politiskaskalan. Jag själv är mer för solidaritet, spelar ingen roll vem dina föräldrar är du ska ändå ha lika förutsättningar i livet. Självklart en sanning med modifikationen men det ska gälla utbildning och sjukvård minst.

Men lilla "Kalle" som föddes med en taskig blodpump kan aldrig få en försäkring, det finns inte en färsäkringsbolag i världen som skulle vilja ta en sådan risk. Vad ska du säga åt den nya födda ungen, "lives a bitch" och vända din rygg?

Själv skulle jag aldrig kunna va så kallhjärtad även fast jag många gånger är väldigt ego.

Alltså. Jag tycker att grundläggande och akut sjukvård ska skattefinansieras. Men effekter av t.ex rökning, övervikt, alkohol osv ska inte andra behöva betala.

kal_erixon
2005-03-30, 16:56
Det är inte dyrt att äta nyttigt, vart fan får du det ifrån?

de är bara att jämföra grönsaker med vit bröd och annat skit som innehåller vetemjöl och socker.

1.5liter läsk kostar typ 15:- de är ca vad några bananer kostar

Metal_boy_
2005-03-30, 16:58
de är bara att jämföra grönsaker med vit bröd och annat skit som innehåller vetemjöl och socker.


Är grönsaker dyrt? och vitt bröd kan du ju äta 2 längder utan att bli mätt, grövre bröd gör att du blir mätt på mindre så det jämnar ut sig. Plus att du i över lag inte äter lika mycket som innan om du börjar äta nyttigt och leva sunt.

OCh tänk ppå alla bra basprodukter, hur billigt är inte det?

Yankeee
2005-03-30, 16:59
är de inte dyrt att äta nyttigt?? låt höra, ge mig en budget matsedel för en vecka.
varför väljer inte folk att äta nyttigt nudå när de är så billigt? vill dom se sina barn skippa idrotten för att dom inte vågar byta om bland vanliga ungar? vill dom se dom kippa efter andan efter ha sprungit upp för trappen?
då måste jag säga att föräldrar är idioter och inte förtjänar friheten att välja vad dom ska stoppa i sig och sina barn

Vad betalar du?

Hur svårt är det att göra mat av frukt, grönsaker, fettsnålt kött, fisk, fågel, fullkornbröd, fettsnåla (måste väl skriva sockerfria också *rolleyes*) mjölkprodukter , bönor, nötter osv etc. Det kostar inte alls mer än vad all skitmat gör.

Jag skrev det förut, och jag kan skriva det igen: folk är dumma och lata.

Metal_boy_
2005-03-30, 17:00
Vad betalar du?

Hur svårt är det att göra mat av frukt, grönsaker, fettsnålt kött, fisk, fågel, fullkornbröd, fettsnåla (måste väl skriva sockerfria också *rolleyes*) mjölkprodukter , bönor, nötter osv etc. Det kostar inte alls mer än vad all skitmat gör.

Jag skrev det förut, och jag kan skriva det igen: folk är dumma och lata.

PRECIS

Trance
2005-03-30, 17:01
de är bara att jämföra grönsaker med vit bröd och annat skit som innehåller vetemjöl och socker.

1.5liter läsk kostar typ 15:- de är ca vad några bananer kostar


Vill man äta nyttigt och billigt så är det inga problem alls, men det kräver lite energi. Hur dyrt är rotfrukter och bönor t.ex.?

Dessutom får du nästan ett kilo bra kött för kostnaden att äta dig mätt på McDonalds.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:06
det är definitivt inte dyrt att äta "nyttigt" snart kommer mmmcay och läxar upp dig ;)

Zaiboot
2005-03-30, 17:07
Fråga en unge eller en överviktig människa vad som är godast ? Vitt bröd eller rofrukt ? Sen vilket går snabbast att göra mat av ? Generellt så är det ju en halvmåne polarkaka med riktigt fet räkost på tub eller nått ännu värre kanske lite majonäs (den äkta majonäsen som smakar).

Metal_boy_
2005-03-30, 17:08
Vill man äta nyttigt och billigt så är det inga problem alls, men det kräver lite energi. Hur dyrt är rotfrukter och bönor t.ex.?

Dessutom får du nästan ett kilo bra kött för kostnaden att äta dig mätt på McDonalds.

Stämmer bra, men folk köper halvfabrikat som inte räcker länge och kostar mer. Köper man riktiga basprudukter som Kött, fisk, fågel
Pasta, ris, potatis, grönsaker, gryn m.m

Så blir det inte alls dyrt, men många köper: färdiga såser(tetra/påse), pulvermos, fiskpinnar, färdigpanerade snitzlar, feta hamburgare färdiga att steka, och mycket mer liknande skit. Sen är det bara godis, läsk, chips och glass kvar innan man ställer sig i kön.

kal_erixon
2005-03-30, 17:10
de mesta ni räknar upp här är snäppet dyrare än vad skitmaten är. jag menar inte mcdonalds och "äta ute mat" utan de som finns i livsmedelsbutikerna. bönor är väll billigare men kräver oftast att man blötlägger. dvs kan strykas direkt nu när vi fastslagit att folk är lata. rotfrukter ska jag inte säga nått om, ja äter aldrig det.
men kyckling tex är ganska dyrt. vad kostar hamburgekött?
vad kostar pulvermos? va kostar de att göra mos själv?
hur mycket skiljer de från snabbvarianterna (pasta) och fullkorn?

om du har 20:- att handla för, skulle du välja 4 bananer eller en formfranska och en cola? du svarar ni givetvis bananerna men svennson skulle ta formfranskan, eventuellt trycka ner trynet i en jordnötsmörsburk.

Metal_boy_
2005-03-30, 17:10
Fråga en unge eller en överviktig människa vad som är godast ? Vitt bröd eller rofrukt ? Sen vilket går snabbast att göra mat av ? Generellt så är det ju en halvmåne polarkaka med riktigt fet räkost på tub eller nått ännu värre kanske lite majonäs (den äkta majonäsen som smakar).

Vad är det för fel på majonnäs i måtliga mängder? Utmärkt fettkälla. Du kanske ska läsa på lite o kostavdelningen innan du diskuterar mat. ;)

Garnax
2005-03-30, 17:14
Varför ska en del idioter alltid komma med idiotiska "men då kan man väl" förslag?

Om man säger att folk har ett ansvar emot samhället att inte ligga på en SKADLIG nivå av fettma så kommer någon ja men då kan man juh säga att de ska ha viss BF och kunna springa 1 mil och lyfta 150 i bänk ha en arm som är minst 50cm i omkrets ha vunnits minst 1 tävling av fysiskt slag
Det är enkelt, man lägger inte gränsen vid optimal fysisk form, man lägger den vid "inte skadligt".

på en skala mellan -10 och +10 där minus ör olika grader av övervikt och plus är grader av fysisk bra form så ska inte gränsen för vad samhället accepterar vara +10 utan kanske -2,-3...ska det vara så svårt...

Metal_boy_
2005-03-30, 17:15
Fråga en unge eller en överviktig människa vad som är godast ? Vitt bröd eller rofrukt ? Sen vilket går snabbast att göra mat av ? Generellt så är det ju en halvmåne polarkaka med riktigt fet räkost på tub eller nått ännu värre kanske lite majonäs (den äkta majonäsen som smakar).

Finns nog många som föredrar en god soppa av rotfrukter på höstens kanter än vitt bröd.

Sen kan du inte säga vad tror ni dom skulle välja är godast, vitt bröd eller rotfrukt. Det låter lite som nån ska knappra på en palsternacka och så klart hellre väljer skivan med bröd. Du får i sånna fall gämföra såhär: vad tror ni dom väljer en deg eller en rotfrukt.

mmmCay
2005-03-30, 17:16
bönor är väll billigare men kräver oftast att man blötlägger. dvs kan strykas direkt nu när vi fastslagit att folk är lata.

Bönor tar faktist MINDRE tid att laga än de flesta maträtter.

Sätter man bönorna i vattnet över natten, sen de kokas i två timmar. Man behöver inte ens titta på dom när de kokar. Och de kan hållas i kylskåpet, så man kan koka 4 dagars mat på en gång.

kal_erixon
2005-03-30, 17:18
Finns nog många som föredrar en god soppa av rotfrukter på höstens kanter än vitt bröd.

Sen kan du inte säga vad tror ni dom skulle välja är godast, vitt bröd eller rotfrukt. Det låter lite som nån ska knappra på en palsternacka och så klart hellre väljer skivan med bröd. Du får i sånna fall gämföra såhär: vad tror ni dom väljer en deg eller en rotfrukt.

varför väljer inte folk en god rotfruktsoppa framför en skitig fralla då? spelar ingen roll hur man säger det. gå till hemköp och titta, vilken hylla får du trängas vid? inte är de vid morötterna

ja bönor är lätt att laga men de kräver ändå en gnutta arbete. även om de vara är att fylla en balja med vatten så är de "drygt" lättare att öppna en burk me vita bönor me tomatsås isf ;)
sen tror ja folk har problem att planer. jag tex kommer aldrig att ta upp mat dagen innan så de hinner tinas.

mmmCay
2005-03-30, 17:19
En ett-kilo påse torkade sojabönor i Stockholm kostar 13 kronor. Det ger 3707kcal, 340g protein, 187g kolhydrater (med GI 18) och 340g nyttiga fettor. Man får 26 + gram protein för varje krona.

Sätter man till lite havregryn, som kostar 8.90 kronor for en 1,5 kilospåse. 3691 kcal, 133g protein, 623g kolhydrater och 70g fett.

3707kcal + 3691kcal = 7398 kcal. Med en 2000 kcal diet blir det mat för 3.699 dagar, och kostar bara 22 kronor.

Tricklev
2005-03-30, 17:19
de är bara att jämföra grönsaker med vit bröd och annat skit som innehåller vetemjöl och socker.

1.5liter läsk kostar typ 15:- de är ca vad några bananer kostar

Och för 11kr får du två liter mjölk, mjölk är nyttigt *slap*

Zaiboot
2005-03-30, 17:20
Vad är det för fel på majonnäs i måtliga mängder? Utmärkt fettkälla. Du kanske ska läsa på lite o kostavdelningen innan du diskuterar mat. ;)
Nu menade jag självklar inte måttliga mängder....

Tricklev
2005-03-30, 17:20
Kal_erixon, det är för att folk är dumma, lata/vad dom vill, inte för att mjölk och soyabönor är dyrt ;)

Metal_boy_
2005-03-30, 17:22
varför väljer inte folk en god rotfruktsoppa framför en skitig fralla då? spelar ingen roll hur man säger det. gå till hemköp och titta, vilken hylla får du trängas vid? inte är de vid morötterna

ja bönor är lätt att laga men de kräver ändå en gnutta arbete. även om de vara är att fylla en balja med vatten så är de "drygt" lättare att öppna en burk me vita bönor me tomatsås isf ;)
sen tror ja folk har problem att planer. jag tex kommer aldrig att ta upp mat dagen innan så de hinner tinas.

För att folk är så jävla lata så klart

mmmCay
2005-03-30, 17:22
varför väljer inte folk en god rotfruktsoppa framför en skitig fralla då? spelar ingen roll hur man säger det. gå till hemköp och titta, vilken hylla får du trängas vid? inte är de vid morötterna

Smaken kompis.

Marknadsförning gör oss tänker att vi skulle njuta av livet, att allt ska smaka kalas, att eftersom vi jobbar så hårt vi skulle belönas av mat.

Självklart är det inte bara om maten...

kal_erixon
2005-03-30, 17:23
nu när ni har strupgrepp på mig måste ja hitta på nått annat :D

hur lyxigt är mjölk och sojabönor, (som man dessutom måste köpa en dag i förväg) *kissass*

Zaiboot
2005-03-30, 17:24
Finns nog många som föredrar en god soppa av rotfrukter på höstens kanter än vitt bröd.

Sen kan du inte säga vad tror ni dom skulle välja är godast, vitt bröd eller rotfrukt. Det låter lite som nån ska knappra på en palsternacka och så klart hellre väljer skivan med bröd. Du får i sånna fall gämföra såhär: vad tror ni dom väljer en deg eller en rotfrukt.
Var visst otydlig, menade självklart att man skulle tillaga rotfrukten innan man gämnför den med polarkakan. Men du förstår säkert vad jag ville få fram utan att jag ska behöva skriva en massa här...

Tricklev
2005-03-30, 17:24
nu när ni har strupgrepp på mig måste ja hitta på nått annat :D

hur lyxigt är mjölk och sojabönor, (som man dessutom måste köpa en dag i förväg) *kissass*

Hur lyxigt är cola och en baguette ;)

mmmCay
2005-03-30, 17:25
nu när ni har strupgrepp på mig måste ja hitta på nått annat :D

hur lyxigt är mjölk och sojabönor, (som man dessutom måste köpa en dag i förväg) *kissass*

Är det att man är lat, eller fattig, eller med behov att allt ska vara lyxigt?

Lyx ska vara lyxigt. Mat är en behov. Att mat skulle vara lyxigt är en marketing strategy, tänk lite kritiskt tack.

Metal_boy_
2005-03-30, 17:26
Var visst otydlig, menade självklart att man skulle tillaga rotfrukten innan man gämnför den med polarkakan. Men du förstår säkert vad jag ville få fram utan att jag ska behöva skriva en massa här...

Hur ska jag kunna veta det när du inte säger det? Jag är ingen Spåman även om det skulle vara behändigt ibland ;)

kal_erixon
2005-03-30, 17:27
Hur lyxigt är cola och en baguette ;)

den allmänna uppfattningen måste ju vara ganska så lyxigt?
jag blir uppfattad av många i min omgivning som "cp-freak" (:D) för att jag sällan äter godis och äter sallad till maten. i era ögon skulle ja va "cp-freak" för att ja äter onyttigt ;)

edit 1mmmcay: jag säger inte att jag äter onnyttigt för att de är billigare eller något av de saker jag nämnt tidigare. jag skriver de jag tror är anledningarna till att folk äter som de gör. läs och förstå, tack

edit 2. metal_boy: jag äter inte dedär shitet. jag äter relativt bra

Metal_boy_
2005-03-30, 17:28
nu när ni har strupgrepp på mig måste ja hitta på nått annat :D

hur lyxigt är mjölk och sojabönor, (som man dessutom måste köpa en dag i förväg) *kissass*

Ja om du äter det som du skriver bara rakt av så är det nog inte så gott, testa att laga mat :thumbup:

mmmCay
2005-03-30, 17:33
den allmänna uppfattningen måste ju vara ganska så lyxigt?


Det låter som du vill göra ursäkter till tjockisarna.

Ja de flesta folk här tror att de skulle ha något härligt fräsch och lyxigt i munnen hela tiden. Och eftersom de smala folk äter lyxigt och fortsätta vara smala, de tjocka tror att där finns något fel med deras kropp istället för deras kost.

Edit: grammar

kal_erixon
2005-03-30, 17:36
mmmcay: ja jag ursäktar verkligen tjockisar. jag tycker man borde beskatta socker och subventionera lokala grönsaker. jag föraktar folk som är feta för de är ett tecken på svaghet precis som allt annat missbruk.

mmmCay
2005-03-30, 17:38
mmmcay: ja jag ursäktar verkligen tjockisar. jag tycker man borde beskatta socker och subventionera lokala grönsaker. jag föraktar folk som är feta för de är ett tecken på svaghet precis som allt annat missbruk.

Vad har socker att göra med frågan egentligen? Det är faktist kcal in mot kcal ut som gäller.

Och jag använder 100g socker varje gång jag tränar. Nej tack, jag vill inte att det skulle vara dyrare.

Metal_boy_
2005-03-30, 17:38
Det låter som du vill göra ursäkter till tjockisarna.

Ja de flesta folk här tror att de skulle ha något härligt fräsch och lyxigt i munnen hela tiden. Och eftersom de smala folk äter lyxigt och fortsätta vara smala, de tjocka tror att där finns något fel med deras kropp istället för deras kost.

Edit: grammar

Man får rätta sig efter sina förutsätningar tyvärr.

kal_erixon
2005-03-30, 17:41
Vad har socker att göra med frågan egentligen? Det är faktist kcal in mot kcal ut som gäller.

Och jag använder 100g socker varje gång jag tränar. Nej tack, jag vill inte att det skulle vara dyrare.

istället får du betala för att nån annan har trasiga knän eller fel på hjärtat.
jag skulle lätt betala lite mer för socker om resten blev billigare.
på någon tidigare sida var de en länk till DN som skrev nått om detta förresten

mmmCay
2005-03-30, 17:44
mmmcay: ja jag ursäktar verkligen tjockisar. jag tycker man borde beskatta socker och subventionera lokala grönsaker. jag föraktar folk som är feta för de är ett tecken på svaghet precis som allt annat missbruk.

Med grönsaker hoppas att du menar bönor och linser och inte sallad. Sallad, tomat, osv har deras funktion, men för att ger kroppen båda energi och näring, de räcker inte.

Grönsaker är inte någon mirakelcur. Mina föräldrar sätta en massa med smör på grönsakerna som de äter - är det nyttigt?

Information är vad behovs. För ingen vill vara tjock.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:44
tror iofsig att man skulle behöva höja priserna REJÄLT för att det ska ha någon effekt. Tror mer på information och utbildning än straffskatter.

mmmCay
2005-03-30, 17:46
istället får du betala för att nån annan har trasiga knän eller fel på hjärtat.

Ja. Jag får betala detta oavsett om där finns en extra skatt på socker.

Sverige har bestämt sig att vara en socialistisk stat. Gilla läget.

Edit: också det är fel att säga att det är socker som orsakar problemet. Sluta ge genvägar och halvsanningar till tjockisarna. Ge informationen som gäller på riktigt istället.

kal_erixon
2005-03-30, 17:49
Ja. Jag får betala detta oavsett om där finns en extra skatt på socker.

Sverige har bestämt sig att vara en socialistisk stat. Gilla läget.

de blir billigare om ingen har råd att bli fet. gilla läget? ok de kan ju du göra i detta nu. varför inte "gilla läget" som de är och ge fan i och gnälla isf?

edit-jag nämner sockret för att de är betydligt svårare att begrensa det. men socker används i stor utsträkning för att dryga ut produkter så att de blir billigare för producenten och onyttigare för konsumenten. ska detta uppmuntras?

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:51
man kan bli tjock på sojabönor också. antar att vi får sätta en straffskatt på sojabönor.

Grahn
2005-03-30, 17:53
Hurfan kan ni på fullt allvar debattera detta?

I demokratin sverige finns det fler feta än vältränade, har de rätt att diktera att de vältränade ska tvångsmatas då eller att deras idrottsskador ska betalas av dem själva?

Dummaste jävla trams jag hört på länge detta.

mmmCay
2005-03-30, 17:53
de blir billigare om ingen har råd att bli fet. gilla läget? ok de kan ju du göra i detta nu. varför inte "gilla läget" som de är och ge fan i och gnälla isf?

Jag skulle gärna se en studie om kostnaden för sjukvård för folk som drabbas av fetma jämfört mellan Sverige och USA. Det kostar inte så mycket som du tror, eftersom volymen av sjukvårdsbesökningar gör det billigare per besök att ha maskinerna som används. Till ex.

Du kanske gillar inte betala skattepengar för tjockisar. Och för äldre då? Och barn? Där finns gott om lander i EU som du kan flytta till där skatten är lägre.

kal_erixon
2005-03-30, 17:53
man kan bli tjock på sojabönor också. antar att vi får sätta en straffskatt på sojabönor.

nej det är förståss bättre att införa tjockiskontroll ute i byarna.

edit- mmmacy: de var du som hade problem med för hög skatt.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:54
nej det är förståss bättre att införa tjockiskontroll ute i byarna.

jag förespråkade information och utbildning. get your shit straight yo.

kal_erixon
2005-03-30, 17:56
jag förespråkade information och utbildning. get your shit straight yo.

haha ja och jag sa inte att man skulle beskatta bönor.
min käre mor jobbar med just detta. (folkhälsoenhet) och dom sysslar med information och utbilding "and that shit aint working yo" och det ena utesluter inte de andra. skatt är kortsiktigt och utbildning är långsiktigt.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:57
Hurfan kan ni på fullt allvar debattera detta?

I demokratin sverige finns det fler feta än vältränade, har de rätt att diktera att de vältränade ska tvångsmatas då eller att deras idrottsskador ska betalas av dem själva?

Dummaste jävla trams jag hört på länge detta.

instämmer då vi har valt att ha det statsskick vi har. Men det behövs definitivt mer utbildning angående hälsa och liknande och bättre/mer information. Det är ett stort samhällsproblem redan och kommer bara bli större och sorgligt nog grundas nog det mesta i okunskap. "ingen" vill ju vara tjock trots allt.

mmmCay
2005-03-30, 17:57
edit- mmmacy: de var du som hade problem med för hög skatt.

Det var du som ville inte betala skatt för att tjockisarna för sjukvård.

Och jag vill inte betala en straffskatt för socker. Socker är inte problemet, och jag använder sockret för att vara hälsosamre.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 17:59
haha ja och jag sa inte att man skulle beskatta bönor.
min käre mor jobbar med just detta. (folkhälsoenhet) och dom sysslar med information och utbilding "and that shit aint working yo" och det ena utesluter inte de andra. skatt är kortsiktigt och utbildning är långsiktigt.

min kommentar om sojabönorna var ironisk (inser att jag glömde en smiley som påvisade detta men jag tror du förstod det ändå). Vad jag försökte påvisa är att problemet ligger på en annan nivå än "ta bort sockret och allt blir bra".

kal_erixon
2005-03-30, 17:59
Det var du som ville inte betala skatt för att tjockisarna för sjukvård.

Och jag vill inte betala en straffskatt för socker. Socker är inte problemet, och jag använder sockret för att vara hälsosamre.

jag tror att sockret är ett stort av problemet. hur många ungar trycker i sig mat i kopiösa mängder? dom äter nog ganska lite, men dricker förbannat me läsk och annat slisk. problemet?
jag vill inte att skattepengar ska gå till någons missbruk. de slösas tillräkligt med skattemedel.

Grahn
2005-03-30, 18:02
instämmer då vi har valt att ha det statsskick vi har. Men det behövs definitivt mer utbildning angående hälsa och liknande och bättre/mer information. Det är ett stort samhällsproblem redan och kommer bara bli större och sorgligt nog grundas nog det mesta i okunskap. "ingen" vill ju vara tjock trots allt.

Definitivt, om vi tar utbildningen ur händerna på kvällspressen så är ju bara det ett framsteg.

WHITEFOLKS
2005-03-30, 18:03
Definitivt, om vi tar utbildningen ur händerna på kvällspressen så är ju bara det ett framsteg.

haha definitivt! :thumbup:

mmmCay
2005-03-30, 18:04
jag tror att sockret är ett stort av problemet. hur många ungar trycker i sig mat i kopiösa mängder? dom äter nog ganska lite, men dricker förbannat me läsk och annat slisk. problemet?
jag vill inte att skattepengar ska gå till någons missbruk. de slösas tillräkligt med skattemedel.

Det låter som din mamma behöver ge dig information också. Du kan peka på sockret och säga "detta är problemet" och peka på grönsaker och säga "detta är lösningen". Det är inte så enkelt. Och det är därför mer information krävs.

Man blir inte tjock av socker, eller fet. Man blir inte hälsosamt av grönsaker. Man blir hälsosamt av mycket träning och balanserad näring. Och vad mycket träning och balanserat näring betyder är informationen som folket skulle ha. Med detaljer och förklaringar för just varför detta behovs.

kal_erixon
2005-03-30, 18:08
Det låter som din mamma behöver ge dig information också. Du kan peka på sockret och säga "detta är problemet" och peka på grönsaker och säga "detta är lösningen". Det är inte så enkelt. Och det är därför mer information krävs.

Man blir inte tjock av socker, eller fet. Man blir inte hälsosamt av grönsaker. Man blir hälsosamt av mycket träning och balanserad näring. Och vad mycket träning och balanserat näring betyder är informationen som folket skulle ha. Med detaljer och förklaringar för just varför detta behovs.

det var inte detaljer om hur man lever hälsosamt som skulle diskuteras. vi är redan ganska lång "från kurs" med att diskutera billig mat.
frågan var om man skulle få va hur tjock man vill. Nej anser jag.
hur skulle man åtgärda fetman? som man gjort med allt annat "ont" i sverige. göra det svårare för folk att få tag på det. eller åtminsone lika som resten. inte lättare.

och nej självklart är inte grönsaker svaret på allt ont i världen, men att veta att en formfranska är dålig för en är inte heller lösningen alla gånger. för det vet folk redan om. inställningen måste ändras på nått sett också.

JJ
2005-03-30, 18:20
Alltså. Jag tycker att grundläggande och akut sjukvård ska skattefinansieras. Men effekter av t.ex rökning, övervikt, alkohol osv ska inte andra behöva betala.

Återigen, vart ska du dra gränsen? Det går inte, även om jag också skulle vilja ha det så.

JJ
2005-03-30, 18:21
Så om jag föds med dåliga knän eller ett svagt hjärta då ska jag få betala en massa pengar för att kunna få ett drägligt liv ? Eller om jag råkar ut för en olycka där inte försäkringen räcker hela livet, alltså där står man utan att kunna arbeta till fullt men ska ändå betala högre levnadskostnader ?

Så det är bara avsluta livet om man är "Fucked at birth" ?

Jag är inte för en privatiserad sjukvård (bara för att förtydliga). Möjligtvis kan jag tänka mig inskränkningar på dagens vård om det fungerar i praktiken.

Yankeee
2005-03-30, 18:33
Återigen, vart ska du dra gränsen? Det går inte, även om jag också skulle vilja ha det så.

Vi kan skaffa samma som i USA. Men bäst vore väl egentligen Kanada.

skaparn
2005-03-30, 19:06
Hurfan kan ni på fullt allvar debattera detta?

I demokratin sverige finns det fler feta än vältränade, har de rätt att diktera att de vältränade ska tvångsmatas då eller att deras idrottsskador ska betalas av dem själva?

Dummaste jävla trams jag hört på länge detta.

Tack! Bra skrivet.
Det är lite lustigt att majoritetsbeslut i många fall inte skulle gynna den tränande andelen, ändå sitter vi och diskuterar som om vi hade makten att fösöka förändra folks beteende.

Metal_boy_
2005-03-30, 19:14
Hurfan kan ni på fullt allvar debattera detta?

I demokratin sverige finns det fler feta än vältränade, har de rätt att diktera att de vältränade ska tvångsmatas då eller att deras idrottsskador ska betalas av dem själva?

Dummaste jävla trams jag hört på länge detta.

Jag sa samma som dig i början av tråden för att inblicka mig lite hos dom som inte bryr sig om träning. Det argumentet blev knäckt ganska direkt av Grub och ett par till :)

Los
2005-03-30, 20:11
Jag tror inte alls på att försöka bestraffa folks dåliga vanor (rökning, fetma, alkolism) etc. Dom har nog med problem endå, dessutom är det orimligt att kräva att en t.ex. alkolist eller spelmissbrukare måste betala sin egen vård (för vilka pengar?).

Vänd på det istället:

Låt alla som genomgår frivilliga läkarundersökningar och uppvisar bra värden få en skatterabatt (om vi förusätter att vården fortfarande är skattefinansierar).

Det är politiskt självmord att föreslå någon fetmaskatt för övervikiga personer, dessutom helt orealistiskt när vi har ett riksfetto som statsminister. En skatterabatt för hälsosamt leverne låter mycket bättre i de flestas öron.

Grunden till problemet är dåliga vanor och okunskap, dessa kan förbättras markant om skolan verkligen satsar (genom hela skolgången) på att motverka detta. Rökning har ju minskas rejält med den här metoden t.ex.

Ett konkret exempel är att kalla in föräldrar för diskussion om läraren märker att barnet börja bli överviktigt, troligen kommer man att märka att föräldrarna är i samma skick och någon gemensam insats kan göras. Detta kostar givetvis pengar men att få dessa personer att gå ner i vikt sparar enormt mycket i det långa loppet.

AFanatic
2005-03-30, 20:20
edit-> jävla tjat om frihet, va hände me ansvar?

Se det så här istället: Vi har alla ett ansvarstagande med skyldighet att sköta vår hälsa, i den skyldigheten ligger att ta ansvar för sin frihet. Det finns med andra ord en villkorad frihet när det gäller hälso(upplysning).

flikkan_helgonet
2005-03-30, 21:41
Alla vet att rökning är farligt. Många röker trots det. De flesta vet också att sex utan kondom är livsfarlig, ändå ökar antalet som är smittade med klamydia lavinartat i sverige.
Personligen tror jag att ett förbud av läsk och saft med vanligt socker hade gjort en del. Nån som vill debattera fasistsverige med mig angående nyttigheten i läsk och att man kan "utnyttja det för att BLI hälsosam" *rolleyes* Kör på. Tyvärr blir det här ingen konstruktiv kritik, är ett knepigt problem, vet inte hur det ska lösas. En kombo av hälsokontroller och högre matskatt på "färdigmat"? *kilar till USA och kränger en macka med 730 kcal*
MVH Sara

mini_Arnold
2005-03-30, 21:44
värsta är tjockisar som röker medans dom äter wienerbröd.
Precis som om dom har svåret att bestämma sig för hur dom vill dö. namnam *popcorn*