handdator

Visa fullständig version : Efter ett drygt års uppehåll så ere dags igen!


ruggugglan
2005-03-29, 19:42
Tjena mors gubbar och gummor! Är en kille på 20 år som ska börja gymma igen :) Väldigt taggad måste ja säga! har tidigare frågat lite frågor i "kost och näring" och fått svar väldigt snabbt och mkt bra svar, så jag tänkte att man kanske kunde fråga lite här med.

Har tidigare tränat väldigt seriöst på gym, ätit rätt osv. Sen slutade jag gymma och började med kampsport, men det krockade rätt rejält med jobbet så jag slutade.

Mitt mål är främst att gå ner i vikt, (har en övervikt på drygt 15 kilo, med ögonmått dvs), men även att få bra kondition igen. Har även varit hos doktorn för smärtor i bröstet pga av stress osv, jobbar som kock så stressar väldigt mycket i ett varmt klimat (drygt 35-40C i köket) Jag vill bygga upp min grundstyrka igen så hade tänkt att köra många reps på lätt vikt den första månad/månaderna.

Hade tänkt mig något så här:

Måndag:

Triceps och Bröst
Bänkpress 3x20
Sned hantelpress 3x20
Flyers 3x20

Press mot panna 3x20
French Press 3x20

Cardio 20-30 min

Tisdag:

Rygg , Biceps
Latsdrag 3x20
Sittande Rodd 3x20
Korsryggs lyft (eller va det nu heter ) 3xMax

Stående Curl 3x20
Konc. Hantelcurn 3x20

Cardio 20-30 mins

Onsdag: VILA

Torsdag:

Ben
BenPress 3x20
Lårcurl 3x20
Baksida lår curl 3x20

Cardio 20-30 mins

Fredag

Vader, Axlar, Mage
M-Press 3x20
Hantellyft åt sidan 3x20

Sittande Vadpress 3x20

Crunches 3x20
Benlyft 3x20

Cardio 20-30 mins

(oj vilken lång post, sry, ni som orkat läsa ända hit, great job!)

Lördag : VILA
Söndag: VILA (eventuellt en promenad me hunden för det e skönt :) )

Hur ser det ut? Jag vill inte bygga massa muskler utan bara gå ner i vikt och få kondition och må bättre overall liksom :)

Tack ni som har läst det och väntar ivrigt på svar :D

ruggugglan
2005-03-29, 19:43
Glömde tillägga att jag värmer upp ca 15 minuter innan varje pass för att få igång förbränningsprocessen...

Fettecke
2005-03-29, 20:14
personligen tycker jag det är lite overkill som en direkt början...
du sa att du syssalt med kampsport tidigare, snackar vi månader tidigare eller vad?

som jag ser de så är de för mkt för en nystart

Som jag alltid har hört så bör man kanske ta färre övningar, men hinna med fler muskelgrupper, på kortare tid i en början, 2-3 dagar i veckan, 3-4 veckor... sedan börja lägga på lite mer övningar så kroppen kommer in lite i rytmen och sprida ut passen lite mer succesivt, inte rivstarta med 4 "hårda" dagar med träning direkt...

Edit:
kör din cardio sist av allt på passet, de tar mer då.

Timme
2005-03-29, 21:06
Jag tycker att det ser bra ut. 9 set på de större muskel grupperna är inte alls för mycket. Lycka till och bli stor *flex*