handdator

Visa fullständig version : Medlemskontroll på gym.


Mart|n
2005-03-29, 18:44
Tjao, hade årsmöte på klubben idag och så kom vi in på hur man kontrollera att det är just den personen det kortet tillhör. Ett förslag som dök upp på mötet som även jag har tänkt lite på, är att använda sig av en webkamera för att fota personen när han/hon köper kort som läggs in i en databas så att man kan kolla om man är osäker.

Undrar nu om ni vet nåt program eller liknande som man kan göra det i? Som helst är billigt om inte gratis :D

Ame
2005-03-29, 18:55
Alltså, jag kan ta bilder med min webkamera med det programmet som följde med den. Att organisera alla bilderna kan ju kanske vara lite krångligare, eller inte... nu när jag tänkte lite mer på det.

bubbe
2005-03-29, 18:56
jo lösningen finns,på mitt förra gym så fick man upp nyllet på sig själv på en skärm framför entren. vet ej vad dom använde dock, säkert inte gratis.

Mart|n
2005-03-29, 18:59
Mjao... Tänkte man kunde koppla ihopa allting i en databas med personnummer, namn, adress, telefonnummer, mail, favoritfärg (kanske inte nödvändigtvis) o foto på en själv.

Tricklev
2005-03-29, 19:01
I vårat gymm får man ta med en bild på sig själv som sedan inkluderas på gymmkortet.

bubbe
2005-03-29, 19:04
Mjao... Tänkte man kunde koppla ihopa allting i en databas med personnummer, namn, adress, telefonnummer, mail, favoritfärg (kanske inte nödvändigtvis) o foto på en själv.

självklart du kan ju alltid knepa ihop något själv, finns ju några här som gillar sånt.

Dipshit
2005-03-29, 19:06
Kontakta de här snubbarna å fråga!
De har va du söker!
Alltså en webbkamera så att de fotar alla som reggar sig!
Sen när man drar kortet kommer en bild upp på datorn!

EDIT: bra kämpat och glömma länken..
www.halsostudion.net

raZmus
2005-03-29, 19:08
Tjao, hade årsmöte på klubben idag och så kom vi in på hur man kontrollera att det är just den personen det kortet tillhör. Ett förslag som dök upp på mötet som även jag har tänkt lite på, är att använda sig av en webkamera för att fota personen när han/hon köper kort som läggs in i en databas så att man kan kolla om man är osäker.

Undrar nu om ni vet nåt program eller liknande som man kan göra det i? Som helst är billigt om inte gratis :D
Jag vet en kille som håller på att utveckla just ett sånt program i detta nu. PMa mig om du vill veta mer.

subliminal
2005-03-29, 19:09
I vårat gymm får man ta med en bild på sig själv som sedan inkluderas på gymmkortet.

Detta fick jag också göra. Ett passfoto som plastades in tillsammans med kortet.


Förresten behövs det verkligen en databas om det är ett mindre gym (antar detta pga den minimala budget som nämns)? Det borde väl räcka att spara fotografierna i en katalog sorterade efter födelsedatum eller namn. Filnamnet borde kunna innehålla tillräckligt med information för att hantera en mindre skara människor.

Lillgrabben
2005-03-29, 19:10
Tjao, hade årsmöte på klubben idag och så kom vi in på hur man kontrollera att det är just den personen det kortet tillhör. Ett förslag som dök upp på mötet som även jag har tänkt lite på, är att använda sig av en webkamera för att fota personen när han/hon köper kort som läggs in i en databas så att man kan kolla om man är osäker.

Undrar nu om ni vet nåt program eller liknande som man kan göra det i? Som helst är billigt om inte gratis :D

Vi har en regel om att giltig legitimation alltid ska medföras för att kunna visas upp tillsammans med träningskortet. Borde lösa alla sådana problem!

Pellefant
2005-03-29, 19:17
[QUOTE=Mart|n]]personnummer[QUOTE]

Varför då? :confused:

Mart|n
2005-03-29, 19:18
[QUOTE=Mart|n]personnummer[QUOTE]

Varför då? :confused:

Kan vara bra att ha, eller för att irritera dig :D

Mart|n
2005-03-29, 19:21
Har gjort något litet nu precis i access som borde funka. Lite olika textfält, Active-X uppgift (där man länkar bilden). Men man kan ju alltid göra det snyggare :D

s_himself
2005-03-29, 19:36
Tjao, hade årsmöte på klubben idag och så kom vi in på hur man kontrollera att det är just den personen det kortet tillhör. Ett förslag som dök upp på mötet som även jag har tänkt lite på, är att använda sig av en webkamera för att fota personen när han/hon köper kort som läggs in i en databas så att man kan kolla om man är osäker.

Undrar nu om ni vet nåt program eller liknande som man kan göra det i? Som helst är billigt om inte gratis :D


vi kör så på atletklubben i västervik. Man drar kortet när man kommer. sedan säger datorn "Välkommen" och din profil dyker upp på datorn. Med bild och info när kortet slutar gälla osv osv. www.atletklubben.se

Mart|n
2005-03-29, 19:45
vi kör så på atletklubben i västervik. Man drar kortet när man kommer. sedan säger datorn "Välkommen" och din profil dyker upp på datorn. Med bild och info när kortet slutar gälla osv osv. www.atletklubben.se

Har för mig att såna system är ganska dyra, mellan 30-50k. Annars hade det ju inte varit fel :D

abjorn
2005-03-29, 21:10
sånt där system har vi på gymmet hemma i byn... Kan inte vara allt fördyrt med tanke på att det är en liten byhåla.

adeleine
2005-03-29, 21:20
worldclass använder web cams och fotar alla nya medlemmar...och som de andra nämnt så kommer det upp på skärmen när du drar ditt kort tillsammans med din 'journal'...

s_himself
2005-03-29, 21:22
Har för mig att såna system är ganska dyra, mellan 30-50k. Annars hade det ju inte varit fel :D


ingen aning vad det kostar. Men va fan.. det kan det väl va värt.. för när du drar kortet en andra gång så säger den "välkommen tillbaka" eller nåt liknande :D

Dipshit
2005-03-29, 21:22
Samma på mitt gym..
Skrev om det ovan.. men glömde länk.. *rolleyes*

Verkar va många smågym som har det, så kan inte va överdyrt..

abjorn
2005-03-29, 21:25
ingen aning vad det kostar. Men va fan.. det kan det väl va värt.. för när du drar kortet en andra gång så säger den "välkommen tillbaka" eller nåt liknande :D

nehe... det säger "andra gången idag" :D oh så skjuter det skarpt om du drar kortet för fort ;)

swarre
2005-03-29, 21:53
worldclass använder web cams och fotar alla nya medlemmar...och som de andra nämnt så kommer det upp på skärmen när du drar ditt kort tillsammans med din 'journal'...

Nautilus har samma system på vissa simhallar.

s_himself
2005-03-29, 22:05
nehe... det säger "andra gången idag" :D oh så skjuter det skarpt om du drar kortet för fort ;)



det stämmer nog :D

Beast
2005-03-29, 22:27
Varför göra det svårt?
Laminera nya kort med fotto på medlemarna sen är det redan klart.
Sen kör du in alla namn efter t.ex 1970,80,90 talare i typ exell och sen har du register där också. Så har vi gjort.

Mart|n
2005-03-30, 06:50
Jag provade litegrann igår i access och det kan bli ganska bra även om det inte är det bästa alternativet. Bara söka på någons personnummer/idnummer så kan man få fram all info tillsammans med foto. Det borde ju funka ganska så bra.

MacLeod
2005-03-30, 08:18
Vad jag minns så måste varje medlem skriva på ett kontrakt om du som gymägare ska ha personuppgifter samt foto i en databas. Många gym skiter i det.

z_bumbi
2005-03-30, 10:38
Vad jag minns så måste varje medlem skriva på ett kontrakt om du som gymägare ska ha personuppgifter samt foto i en databas. Många gym skiter i det.

Samt även ansöka om tillstånd hos någon myndighet att ha en databas med personuppgifter.

Frazze
2005-03-30, 10:59
De flesta friskis har ett sådant system.