handdator

Visa fullständig version : Vad är det i skräpmaten !


ölobrännvin
2005-03-29, 16:41
Efter att ha ätit nästan bara skräpmat i några veckor så kände jag mej deprimerad och orkeslös, vi hade båda jobbat mycket och så igår så tänkte jag att nu jävlar så får det vara slut med det och på en gång märkte jag skillnad. Den där supersize me snubben o Paolo roberto klagade ju ochså på att de vart deprimerade, men VAD är det som får en att må sämre jag menar energi är väl energi, kanske är det någon som vet mer än jag ?

King Grub
2005-03-29, 16:47
Snabba kolhydrater som orsakar insulin- och blodsockersvängningar?

ankan
2005-03-29, 16:49
Jag blir glad när jag äter skräpmat. Gott och så sparar man en j-vla massa tid. :thumbup: Deprimerad blir jag av att stå vid spisen och slösa tiden på något så fruktansvärt tråkigt, gott blir det inte heller. :(

Yankeee
2005-03-29, 16:54
Äh. Tror nog att det mer psykiskt.

Det är väl inte speciellt snabba kolhydrater i varken pommes, hamburgare, pizza eller kebeb?

AcidSleeper
2005-03-29, 16:57
De snabba kolhydraterna består dels av druvsocker... Skrämmande men sant!

Varför har de druvsocker i hamburgare?

King Grub
2005-03-29, 16:58
Pommes och pizza? Jodå - 105 (Wolever TMS, Katzman-Relle L, Jenkins AL, et al. Glycaemic index of 102 complex carbohydrate foods in patients with diabetes. Nutr Res 1994; 14: 651-69) respektive 112 (Giacco R, Brighenti F, Parillo M, et al. Characteristics of some wheat-based foods of the Italian diet in relation to their influence on postprandial glucose metabolism in patients with type 2 diabetes. Br J Nutr 2001; 85: 33-40) i genomsnitt.

Griip
2005-03-29, 17:05
Vore skoj om du för en gångs skull förklarade med egna ord Grub, tror inte jag är ensam om att ignorera dina posts när du postar en massa forskarbabbel(dvs alla posts)

Yankeee
2005-03-29, 17:07
De snabba kolhydraterna består dels av druvsocker... Skrämmande men sant!

Varför har de druvsocker i hamburgare?

Men hur många gram är det det?

Yankeee
2005-03-29, 17:08
Pommes och pizza? Jodå - 105 (Wolever TMS, Katzman-Relle L, Jenkins AL, et al. Glycaemic index of 102 complex carbohydrate foods in patients with diabetes. Nutr Res 1994; 14: 651-69) respektive 112 (Giacco R, Brighenti F, Parillo M, et al. Characteristics of some wheat-based foods of the Italian diet in relation to their influence on postprandial glucose metabolism in patients with type 2 diabetes. Br J Nutr 2001; 85: 33-40) i genomsnitt.

Äh, ungefär samma som microgröt ;)

King Grub
2005-03-29, 17:13
Vore skoj om du för en gångs skull förklarade med egna ord Grub, tror inte jag är ensam om att ignorera dina posts när du postar en massa forskarbabbel(dvs alla posts)

Det där var egna ord. *screwy* Jag skrev ut referenserna bakom siffrorna. Att skriva ut siffror utan referenser som backar upp dom är förkastligt. Okej om man diskuterar tycke och smak, men presenterar man fakta och siffror skall man referera till varifrån dom kommer.

ölobrännvin
2005-03-29, 17:31
Vart är paulun när man behöver honom !

Trance
2005-03-29, 18:52
Vore skoj om du för en gångs skull förklarade med egna ord Grub, tror inte jag är ensam om att ignorera dina posts när du postar en massa forskarbabbel(dvs alla posts)

Bara för jag är utråkad så skall jag leda dig igenom Grubs poster.

1. Det ställs en fråga.(Se ölobrännvin första fråga)
2. Grub svarar med vad han tror det är "Snabba kolhydrater som orsakar insulin- och blodsockersvängningar?"
3. Yankee ställer sig frågande att det är så snabba kolhydrater i skräpmat.
4. Grub postar att det är det, han postar även hur snabba, samt referenser till hur dessa siffror har kommit till.

Att han postar referenser och studier ger det ju bra mycket bättre än om han bara skulle säga "Det är så".

Fors
2005-03-29, 18:53
Vore skoj om du för en gångs skull förklarade med egna ord Grub, tror inte jag är ensam om att ignorera dina posts när du postar en massa forskarbabbel(dvs alla posts)

Hans svar var ju "Pommes och pizza? Jodå - 105 - i genomsnitt". Resten var referenser och inget forskarbabbel.

ölobrännvin
2005-03-29, 19:41
Tänk vad många onödiga poster det vart här då, det räckte med grubs svar sen kom nån och kapa tråden direkt med trams trams trams, starta er egen trams tråd i allmänna istället.... *screwy*

Metal_boy_
2005-03-29, 19:59
Pommes och pizza? Jodå - 105 (Wolever TMS, Katzman-Relle L, Jenkins AL, et al. Glycaemic index of 102 complex carbohydrate foods in patients with diabetes. Nutr Res 1994; 14: 651-69) respektive 112 (Giacco R, Brighenti F, Parillo M, et al. Characteristics of some wheat-based foods of the Italian diet in relation to their influence on postprandial glucose metabolism in patients with type 2 diabetes. Br J Nutr 2001; 85: 33-40) i genomsnitt.

Pizza högt glykemiskt index? folk har ju ställts 100frågor här på brädan om det är att föredra pizza efter träningen som återhämtning, där du har svarat att allt fett i pizzan saktar ner både protein och kolhydraterna?

Pomme däremot har vi ju fått höra att det inte hjälper med fett för att dra ner GI:t.

King Grub
2005-03-29, 20:01
Massvis med fet ost och vetemjöl måste vara det sämsta efterträningsmål man kan tänka sig.

Även om blodsockret höjs snabbt av pizza är näringsupptaget från målet inte nära att vara komplett ens fem timmar efteråt (Diabetes. 1999 May;48(5):958-66. Splanchnic and leg substrate exchange after ingestion of a natural mixed meal in humans). Det är mer än GI som spelar in: ännu viktigare är ett snabbt upptag.

Metal_boy_
2005-03-29, 20:08
Massvis med fet ost och vetemjöl måste vara det sämsta efterträningsmål man kan tänka sig.

Även om blodsockret höjs snabbt av pizza är näringsupptaget från målet inte nära att vara komplett ens fem timmar efteråt (Diabetes. 1999 May;48(5):958-66. Splanchnic and leg substrate exchange after ingestion of a natural mixed meal in humans). Det är mer än GI som spelar in: ännu viktigare är ett snabbt upptag.


Jo man tycker ju att det borde vara kasst med ett sånt mål efter träningen, vad har pizza för GI ?. Om blodsockret höjs högt fast det inte är GI det är frågan om, är det II då?

King Grub
2005-03-29, 20:21
Pizza har både högt GI och II. Den höjer blodsockret snabbt, men näringsämnena absorberas långsamt. GI gäller blodsockret. Mina muskelceller vill inte vänta på proteinet och glykogen i timmar efter träning.

"Glucose kinetics and organ substrate balance were measured basally and for 5 h after eating pizza... It is concluded that in human subjects, 1) the absorption... is still incomplete at 5 h after ingestion;"

I de flesta fall gäller GI:na i tabeller ren kolhydratmat. När det gäller "mixed meals" är det lite mer problematiskt att använda siffrorna efter träning rakt av utan att titta på vad som ingår i rätten. I vanliga fall är GI på kompletta rätter mer användbara än bara GI:t på en enskild ingrediens, men eftersom det är fettfria/fettsnåla sådana man eftersträvar efter träning är det nära motsatta förhållanden som råder då.

Metal_boy_
2005-03-29, 23:37
Pizza har både högt GI och II. Den höjer blodsockret snabbt, men näringsämnena absorberas långsamt. GI gäller blodsockret. Mina muskelceller vill inte vänta på proteinet och glykogen i timmar efter träning.

"Glucose kinetics and organ substrate balance were measured basally and for 5 h after eating pizza... It is concluded that in human subjects, 1) the absorption... is still incomplete at 5 h after ingestion;"

I de flesta fall gäller GI:na i tabeller ren kolhydratmat. När det gäller "mixed meals" är det lite mer problematiskt att använda siffrorna efter träning rakt av utan att titta på vad som ingår i rätten. I vanliga fall är GI på kompletta rätter mer användbara än bara GI:t på en enskild ingrediens, men eftersom det är fettfria/fettsnåla sådana man eftersträvar efter träning är det nära motsatta förhållanden som råder då.

Så utan all denna feta ost på Pizzan så skulle det ju slå rekord i GI ? efter som den redan är skyhög och då har ändå all fett i osten sänkt en hel del?

King Grub
2005-03-30, 05:38
Nej, GI:t kan inte bli hur högt som helst. Svårt att komma över värdet för glukos (blodsocker)...