handdator

Visa fullständig version : Äntligen börja...?!


skeletron
2005-03-29, 16:27
Nu skall det äntligen börjas luftas på gymmet, menjag har en fråga till er..
På Korpen dit jag tänker gå, (Lidköping) finns det "Lilla Gymmet" Där det endast är maskiner, och "Stora Gymmet, som ja, är ett riktigt gym.

Var det så bra med maskiner egentligen? Eller ska man börja på Stora Gymmet, med lättare vikter och färre repetitioner? Har snoppat åt mig z_Bumbis program, så det tackar jag för..
Men hur bör en nybörjare som jag börja?

*flex* :em:

Tack på förhand!

Spec^
2005-03-29, 16:35
Tycker du ska ge dig på det stora gymmet, du hamnar där förr eller senare iaf. Så lika bra att du gör rätt från början!

Pumpa på!

Straffaren
2005-03-29, 16:37
Lika bra att göra det rätt från början, gå till stället med de fria vikterna :)

Fettecke
2005-03-29, 16:42
de första du inte ska göra är att köra på som om du tränat i ett år...

alltså, bygg upp din grundstyrka, lär dig övningarna korrekt, fråga dom som är biffigast, det är ett relativt bra tecken på att dom vet vad dom håller på med.

1. Ha ett mål med din träning
2. träna åt det hållet du har ditt mål.
3. fråga, fråga, fråga, fråga, lär dig, lär dig, lär dig...

Det har sagts förut att du ökar under den tiden du vet minst... de stämmer, men... man vet ju alltid minst i början, det är då man ökar mest, ju längre du tränar, ju mer kommer du stöta på "problem"... diskutera igenom dessa frågor med folk som har koll på träning...

det allra viktigaste är att du inte ska vara som en "slängvante", dvs... styr inte din träning utefter vad som står i tidningar, folk säger osv... visst, det är smart att lära sig saker och ting, men alla saker är inte alltid det bästa för just dig... det får du tänka på, du är ju en egen individ som Ska tänka själv, och det viktigaste är att din kropp funkar inte som din kompis kropp. så de han gör, är kanske inte det mest optimala för just dig.

av erfarenhet så är det lätt hänt att det blir så om man nyss börjat.

Robbin
2005-03-29, 16:44
Vad jag vet så är korpens i lidköpings "maskinrum" mestadels tänkt för rehabliteringsträning. Rekommenderar dig att köra i rummet med stora vikter med en gång. Ju snabbare du lär dig hantera fria vikter desto bättre, därmed inte sagt att du ska helt strunta i maskiner ifall du vill använda dem. Hur gammal är du föresten?

JoelR
2005-03-29, 16:46
Kör med fria vikter på en gång.
Kastade bort ett halvårs träning på fjant nautilus med maskiner och det är nåt jag aldrig gör om. :em:

skeletron
2005-03-29, 16:50
Okej, för jag blev lite soäker.. Snackade med en kille som jobbade där som tyckte jag skulle ge mig på maskineriet.. "Man vill ju inte skada sig efter 3 år..." Något sådant.. Men jag tänkte höra mer er, för ni vet säkert desto mer hur just jag vill lägga upp min träning, om man jämför med honom då alltså!

Men z_bumbis prog. är tillförlitligt? Bara modifiera det med tiden då jag förstår mer och vet mer hur jag jälv fungerar?

Är abnormt frågvis, så det lär ju inte bli några problem.. Tyvärr medför det att jag har svårt att gå på mina egna förutsättningar och så.. Ni förstår..

Tack! Otroligt snabba svar, sugen på att börja pumpa

skeletron
2005-03-29, 16:51
16 år, och klen som ett skelett :) så jag är väl som en 12 åring ;)
Ska lägga upp en träningsjournal såfort jag kommit igång.

:|

RobbeliRobban
2005-03-29, 17:22
Men z_bumbis prog. är tillförlitligt?


Ja. Men jag tycker att du skall modifiera det en aning redan ifrån start (det här är finlir från day 1) Klistrar in och kluddar helt skamlöst.

Bänkpress 3*5
Axelpress 3*5
Sittande rodd 3*5
Latsdrag 3*5
Benpress 3*5
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

I de första fem övningarna, skulle jag ändrat till det som står ovan (innan var det mjölksyrepumpande på 10-15 reps) femmorna på samma vikt (en vikt som du tycker är hyfsat tung, och skulle kunna lyft vilt uppskattat c:a 8reps) varför denna ändring till tunga vikter? För att det är närmare det sättet du kommer att träna på sedan, att köra högreppare på tunga basövningra blir ingen lycklig över, tekniken blir kass, vikterna löjligt låga, bättre att "nöta" in på ett sätt som blir mer relevant för framtida träning.

skeletron
2005-03-29, 17:37
Kanske jag till och med får minska lite till.. För jag är inte stark någonstans... :)

Kommer ju dra dit rätt tidigt... På morgonen, så det finns nog inte så många biffar att snacka med då men...

Får memorera eller ta med ett papper där jag skrivit hur allt utförs, finns ju mkassa animeringar länkade från det här forumet.

Robbin
2005-03-29, 19:28
Jag är biff *bs* och bor i Lidköping. Akta dig jag kanske vet vem du är, går du på de la gardie?

skeletron
2005-03-29, 19:54
SP1C

Du själv?

Robbin
2005-03-29, 20:01
NV3a, du kan ju gissa vem jag är med tanke på mitt nickname här på kolozzeum ;)

skeletron
2005-03-29, 20:09
Ugh, har ingen skolkatalog.. heee... Har inte koll på naturare... :)

Robbin
2005-03-29, 20:22
Det är ju vi som är grädden på moset! Har du inte insett det :D Ähh ska lägga upp bilder nästa vecka då får du om inte annars reda på vem jag är. Lycka till med träningen nu.

skeletron
2005-03-29, 20:29
Gött... Jag sprinter runt med in flames tröja.. Lär inte vara så jäkla svår att missa... hee

Detsamma