handdator

Visa fullständig version : Synpunkter angående mitt "nya" kostupplägg..?


ruggugglan
2005-03-29, 09:56
Hejsan alla träningsveteraner. Jag är en kille på snart fyllda 20 år som behöver gå ner i vikt. Jag har tidigare tränat på gym väldigt seriöst ca 5 ggr i veckan med morgonpromenader och allt vad det nu var.

Anledningen till att jag slutade på gymet var att jag började på taekwondo, vilket var väldigt roligt till en början men tröttnade sedan på de bestämda tiderna osv, de krockade väldigt mycket med mitt jobb. Jobbar som kock så jag smakar hela tiden osv, vilket inte är så bra men försöker spotta ut det istället för att låta det glida ner :)

Nuff said... Ska börja styrketräna och köra cardio och försöka äta som innan. Vad tycker ni om detta kost schema för viktminskning?

frukost:
5 dl lättfil
3 dl fiberhavregrybn
3 ägg


mellanmål 1:
30 gram proteinpulver
1 rågkuse

lunch:
300 gram kött (fläskfilé, kassler torsk, kycklingfilé, lövbiff)
1.25 dl ris

Mellanmål 2:
lättkesella 250g
ev en rågkuse

Efter träning:
prot shake me lite malto till, ev frukt också

Middag:
ungefär samma som lunch, kanske ska dricka ett glas minimjölk till

Sängdags:
Proteinshake
ev ngr carbs


Jag ska styrketräna 4 ggr i veckan samt 20-30 min cardio efter varje pass, sen ha ett pass i veckan där jag enbart fokuserar mig på cardio träning...

Tacksam för svar

Tack på förhand

MyungChul
2005-03-29, 11:07
frukost:
5 dl lättfil
3 dl fiberhavregrybn
3 ägg


mellanmål 1:
30 gram proteinpulver
1 rågkuse

lunch:
300 gram kött (fläskfilé, kassler torsk, kycklingfilé, lövbiff)
1.25 dl ris

Mellanmål 2:
lättkesella 250g
ev en rågkuse

Efter träning:
prot shake me lite malto till, ev frukt också

Middag:
ungefär samma som lunch, kanske ska dricka ett glas minimjölk till

Sängdags:
Proteinshake
ev ngr carbs


Personligen så skulle jag inte äta en sån frukost, 3dl havregryn närmar sig 100gr och fil skulle jag inte stå på speciellt länge. första mellanmålet vore det väl ändå godare/bättre att äta något istället för proteinpulvret? lunchen ser stor ut, men jag vet inte hur mycket du väger etc. efter träning 0,2gr protein/kg 0,8gr kolis/kg. vid sängdags är det bäst med långsamma proteiner, kasein. i övrigt så hade jag lagt in flera, men mindre mål. kanske bara 1-2 mål till. skriv stats och gärna hur mycke allt innehåller, om du inte vet så är det inte så svårt att kolla upp. lycka till *flex*

TTT
2005-03-29, 11:30
Varför så satans mycket kött vid lunch och middag? Att slänga i sig sådana mängder protte vid ett tillfälle tycker jag låter lite överdrivet.
Hur mycket väger du?

ruggugglan
2005-03-29, 13:33
väger ca 110 kilo.. Anledning till mängd kött var att ja ville sänka kollisarna lite.. Jag tänkte på frukostens intag av ägg också, kan jag byta bort de mot en vassle shake?

MyungChul
2005-03-29, 14:13
väger ca 110 kilo.. Anledning till mängd kött var att ja ville sänka kollisarna lite.. Jag tänkte på frukostens intag av ägg också, kan jag byta bort de mot en vassle shake?

visst kan du, men ägg mättar bättre

jwzrd
2005-03-29, 16:44
Jag tycker det ser strålande ut! 1-2 frukter till kanske? Vad landar det på kalorimässigt?

Bao-Bao
2005-03-29, 16:48
Jag blir imponerad om du faktiskt lyckas äta 250 gram kesella bara sådär rakt upp och ner. :) Smakar riktigt illa juh.

Lycka till med viktnedgången!

ruggugglan
2005-03-29, 17:56
Första anledningen till att jag inte vill äta ägg för att det e så äckligt, ja kan dra dem rakt upp och ner me lite mini mjölk. Det anser iaf jag e godare än kokta/stekta/pocherade osv :)...

Har ändrat mina luncher till 150 gram kött, och ca 1 dl basmat (ris, pasta, potatis) , verkar det bättre?

Och vad kommer till det första mellanmålet så passar en shake bättre. Jobbar ju som sagt som kock, och har vääääldigt svårt att få i mig mat när jag jobbar. Lagar ju mat konstant så all mat e "äcklig" som ni kanske kan förstå?

är detta ett bra mellanmål?
En frukt + en näve hasselnötter

Körde förresten mitt första pass på gymet på ett tag. Riktigt skönt måste jag säga, men va svag man blivit under uppehållet :) Svettades som en gris efter några set bröst :)

Tack för att ni svarar så snabbt och allt...

ruggugglan
2005-03-29, 17:58
Kan ju tillägga att jag trycker i mig typ 3-4 frukter mellan allting och massa grönsaker te middag och lunch... Antar att det inte har någon betydelse då det bara har en "utfyllande" egenskap och ingen "kalori utfyllnad"... :)

Fors
2005-03-29, 19:35
1 dl potatis är inte särskilt mycket.

ruggugglan
2005-03-29, 19:48
nej det e klart det inte är, men 1 dl okokt ris e ganska mycket :) Kanske va en dum formulering, omvandlar det till ca 150 gram då? :D

hassezilla
2005-03-29, 23:17
Tycker det ser ut som att du skurit bort allt fett.

MyungChul
2005-03-30, 16:11
nej det e klart det inte är, men 1 dl okokt ris e ganska mycket :) Kanske va en dum formulering, omvandlar det till ca 150 gram då? :D

150gram ris är däremot väldigt mycket. och hur kan du tycka mat är "äckligt" om du jobbar som kock? satsat på fel yrke..

Smail
2005-03-31, 21:58
Testa fullkornsris istället för basmati/jasmin. Mättar mer, lägre glykemiskt index samt att korn har massor av nyttiga effekter på kroppen... Smakar helt ok!

mmmCay
2005-03-31, 22:33
väger ca 110 kilo.. Anledning till mängd kött var att ja ville sänka kollisarna lite.. Jag tänkte på frukostens intag av ägg också, kan jag byta bort de mot en vassle shake?

Du väger 110kg men hur mycket tänker du deffa till? Har inte kalkylerat hur mycket protein du äter under dagen, vad räknar du med, 3g per kilo eller?

Jag ser inte mycket fett här. Varför det? Och varför vill du sänker kolhydraterna? :)