handdator

Visa fullständig version : Hjälpmedels vara eller icke vara?


Allan
2005-03-28, 20:07
En snabb reflektion - de flesta som numer spyr sin galla över olika hjälpmedel - dragremmar, bälte, bänktröja eller lyftardräkt - verkar vara folk som INTE är så grova än, men som kanske kommer att bli.
De som redan är grova verkar tycka att det är ett fritt val (alla utom en, men han är ett freak) och att det är helt OK att använda. Jag avser nu folk som gör ett par hundra kilo i knäböj, drar ett par hundra kilo i mark, har femtio i överarm eller bänkar sin dubbla kroppsvikt eller mer. Eller på andra sätt är framgångsrika i sin träning!!!

Vad beror det på tror ni?

allan

Lucas
2005-03-28, 20:11
man måste väl ha något att skylla på att andra är starkare en?


själv tycker jag bältet är bra då man kör explosiva böjjar

Mehdi
2005-03-28, 20:13
Ömdjukhet? Jag gör inga flera hundra kilo i varken böj eller mark, men som en "tänkare" man är så har man insett ett och annat efter åren.
Den som gillar träna hårt vet säkert hur man kan få kroppen att skrika med även "fancy-pancy-utrustning". Det är hur man använder verktygen som är viktigt, inte vilka verktyg man har.

Allan
2005-03-28, 20:16
Ömdjukhet? Jag gör inga flera hundra kilo i varken böj eller mark, men som en "tänkare" man är så har man insett ett och annat efter åren.
Den som gillar träna hårt vet säkert hur man kan få kroppen att skrika med även "fancy-pancy-utrustning". Det är hur man använder verktygen som är viktigt, inte vilka verktyg man har.

Sorry buddy - jag editerade just tråden för att få med fler seriöst tränande. Men du är smart nog att förstå vad jag menade - och din formulering är lysande!


allan

Griip
2005-03-28, 20:16
Jau, jag är inte så säker på hur mycket utrustning nu hjälper för att förebygga skador, men iallafall. När man tränat ett par år så märker man att man inte är odödlig och kan lätt bli skadad, och då märker man att en skada aldrig är rolig att ha. Och ju längre du tränat ju bättre märker du detta, och ju grövre/starkare du blir ju mer skada tar du av en skada(8 veckor utan träning för en nybörjare är inte mycket jämfört med någon som är på elitnivå). Detta tror jag är en av anledningarna, kanske den främsta men tror snarare det skulle vara: Ju starkare man bli ju mer vill man tävla, ska man tävla måste man träna med utrustning.

sunkan
2005-03-28, 20:21
Jag är verkligen inte stor men jag tänkte visa min åsikt ändå. Jag använder den utrustning jag tycker att jag behöver. Behöver jag dragremmar för att orka med dem där sista repetitionerna i mark så tar jag remmar. Skulle jag behöva använda bälte när jag böjjer så skulle jag använda bälte.

Langster
2005-03-28, 20:25
För mig handlar det bara om att det vore roligare att se hur mycket en människa kan lyfta utan hjälpmedel. Konstigare än så är det inte.
Men att man använder utrustning för att undvika skador är en självklarhet och en viss höjning av vikterna kanske kommer automatiskt då. Men vad jag förstår så utvecklas ju den nutida utrustningen specifikt för att lyftarna ska kunna lyfta tyngre än utan utrustning.

Yankeee
2005-03-28, 20:27
Jag är emot hjälpmedel pga att jag vill se vad jag klarar med min kropp, utan hjälpmedel. Jag är inte intresserad av vad jag eller någon annan klarar med dragremmar, bälte eller böjdräkt.

Jag är visserligen inte någon av de starka grabbarna, men en dag ska jag vara det, utan hjälpmedel. Det är mitt mål, min filosofi.

Blev lite OT, ovanligt.


Jag tror säkert att många skyller sina egna kassa resultat på att andra använder hjälpmedel. Det är väl ungefär samma fenomen som med doping. Småkillarna gnäller.

Men iof kan man vända på frågan. Varför tycker de "starka" att det är ok med hjälpmedel?

RobbeliRobban
2005-03-28, 20:30
Att gnälla på utrustning har väl olika skäl som motionär?

Gnäller man på SL-utrustning är det för att man vill ha riktiga* rekord (riktiga*-som i hur man själv utför liknande moment) att jämföra med.

Gnäller man på dragremmar, kan de ha orsaken av att man anser att de är helt onödiga för folk som är hyfsat svaga, och ändå bara belastar tungt två-tre ggr/vecka.

Träningsbältet kan man med gnälla på, bara för att det är en ful jävla midjegördel som folk tror är ett magiskt pansar som håller ryggen hel bara man riktigt skavstödjer sig på det, så kan man ostbågerygga i marken och kröktrygg goodmorna i kvartsböjsmithen bäst man vill.

Magnesian skitar ner, och träningshandskarna luktar fan.

Shadow Warrior
2005-03-28, 20:41
Erfarna tärnande går offta runt med kroniska skador och förslitningar med....

Eller?

Rent hypotetiskt i allafall så borde det vara bättre att alltid träna på en sådann nivå att hjälpmedel inte behövs.

sunkan
2005-03-28, 20:52
Erfarna tärnande går offta runt med kroniska skador och förslitningar med....

Eller?

Rent hypotetiskt i allafall så borde det vara bättre att alltid träna på en sådann nivå att hjälpmedel inte behövs.

Det är ju bara att inse att kroppen inte att konstruerad för så hårt arbete som den utsätts för år ut och år in med styrketräning. Sen får man göra det bästa av situationen.

Shadow Warrior
2005-03-28, 20:57
Det är ju bara att inse att kroppen inte att konstruerad för så hårt arbete som den utsätts för år ut och år in med styrketräning. Sen får man göra det bästa av situationen.

Jupp, bara köra på tills allt går åt helvete, GTA style :D



*rolleyes*

Karl_alfred
2005-03-28, 20:58
Är inte heller den där jättestarka, men tycker det är fördjävligt att vissa av hjälpmedlen får användas, och då framförallt på tävling. Syftar främst på dessa dräckter. Bälte tycker jag är okej så länge det är i förebyggande syfte, även om jag själv förmodligen aldrig lär använda det mer. Remmar får ju inte användas under tävling, under träning tycker jag det är rätt okej, men egentligen kan man vara utan det med, hade man tränat från början hänger greppet med hela vägen. De som säger annat är väll de som tar steroider och ökar snabbare i styrkan än vad kroppen "egentligen" klarar.

tp_88
2005-03-28, 21:05
Jag är väl kanske varken så grov eller stark. ( Över medel kanske iaf )

Jag har en väldigt delad mening om utrustningen.
Tycker bälte är bra, resten hade jag gärna varit utan.

MEN! Nu tävlar jag i Styrkelyft, debuterade på SM iår och märkte att de går inte att hävda sig utan framför allt dräkt men även lindor åtdragna som bultar på en finladsfärja som innebär att du knappt kan gå fram till flaket. MEN! Inom styrkelyft får man helt enkelt acklimatisera sig och acceptera OM man vill fortsätta tävla!

Inom byggning förstår jag givetvis mig på de som använder dragremmar, även om jag aldrig skulle göra det. Jag vill tro att "Man är inte starkaste än sin svagaste länk" men det kan säkert hjälpa vissa byggare, dock undrar jag det sett ut ett längre perspektiv.

EDIT: Väntar bara på att nån ska klaga på mina åsikter! Så blir det med allt jag skriver här inne! :thumbup:

bubbe
2005-03-28, 21:06
ang hjälpmedel vid tävling så är jag något tudelad,
visst om man inte hade hjälpmedel så skulle all tävling vara med
rättvis mellan dom olika tävlande. det händer not ganska ofta att
motionärerna gnäller på att ett rekord i bänk är inklusive tröja och
då är det i princip fusk. fast vad motionären inte tänker på är alla
regler som måste uppfyllas för ett godkänt lyft, dvs sånt som dom själva
inte gör och förmodligen skulle få ickegodkänt lyft (bara för dom inte klarar
att ta den vikten annars).

å andra sidan, så skulle nog många sållas bort pga av axlar, bröst, knän som skulle gå sönder när vikterna ökar och max skall presteras under tävling.
Och om man skall godkänna utrustning för att minska skaderisken så tycker jag ändå IPF har gjort en bra medelväg, dvs godkänna utrustning för att minska skador, inom ett massivt regelverk och därinom får tillverkarna göra hur mycket dom vill för att maximera resultaten för dom tävlande.

edit: ville bara gnälla lite på tps åsikter :D

Allan
2005-03-28, 21:13
Är inte heller den där jättestarka, men tycker det är fördjävligt att vissa av hjälpmedlen får användas...

Det var väl starka ord. Om folk nu använder hjälpmedlen för att kunna bygga stora muskler så måste det väl ändå vara deras sak. Alla vill inte bli jättejättejättestarka, eller hur?

allan

Big_Vik
2005-03-28, 21:14
Jupp, bara köra på tills allt går åt helvete, GTA style :D

haha, ett nytt ord har fötts :laugh: :thumbup:

Lite off, men om det är mark man kan och satsar på, hur vore det då att köra de allra tyngsta seten med bälte, för att sedan låta bålstyrkan få sitt i böjen (alltså köra utan bälte)? Skulle det ändå vara förödande för de viktiga "stabiliseringsmusklerna" långsiktigt sett, eller är det bra så?

Till tråden, att det är bra med lite avlastning för diskarna ibland när du tränar på 200+ i mark är väl en självklarhet? Remmar är också nödvändiga förutsatt att man tränar upp greppet separat. Vadå, ska man vänta 3 år innan man får köra slut på sig på tunga vikter i ryggövningarna eller? *screwy* Har själv tränat lite över två år och förutom absoluta nybörjarperioden har greppet alltid varit för svagt. Körde länge på utan remmar och försökte få greppet att bli starkare med mina svordomar. Holdbar hjälpte nämligen inte alls.Jag har tränat med grippers i några månader nu och greppet har blivit bra mycket bättre, men är inte riktigt ikapp än.

De som vill införa remförbud är väl de med jättestora och starka bjärvlabbar som vill vara ensam på sina tunga vikter? ;)

Karl_alfred
2005-03-28, 21:16
Det var väl starka ord. Om folk nu använder hjälpmedlen för att kunna bygga stora muskler så måste det väl ändå vara deras sak. Alla vill inte bli jättejättejättestarka, eller hur?

allan
Det får de göra, ja visst! Men tycker det är fel att dessa dräckter mm får användas på tävling, det är som att i golf få ett andra slag när man just slagit in den i skogen. Det är väll bara att ändra på reglerna så skiten försvinner. Sen om en BB använder remmar, helt okej!

aliquis
2005-03-28, 21:18
En snabb reflektion - de flesta som numer spyr sin galla över olika hjälpmedel - dragremmar, bälte, bänktröja eller lyftardräkt - verkar vara folk som INTE är så grova än, men som kanske kommer att bli.
De som redan är grova verkar tycka att det är ett fritt val (alla utom en, men han är ett freak) och att det är helt OK att använda. Jag avser nu folk som gör ett par hundra kilo i knäböj, drar ett par hundra kilo i mark, har femtio i överarm eller bänkar sin dubbla kroppsvikt eller mer. Eller på andra sätt är framgångsrika i sin träning!!!
Vad beror det på tror ni?
allan
I fallet dragremmar skulle jag använda dem om jag behövde det, men skulle kännas trist att behöva köra underarmar också, så jag hoppas greppet håller.

I fallet bälte funderar jag på om man borde ha det, man kanske lyfter mer, men ger det fler för- än nackdelar? Missar man inte styrka i ryggen osv? Men man kanske inte behöver den ändå? Eller är det mest magen man avbelastar lite?

Bänktröja ser jag väl bara som trams, och det är väl den jag tycker är fånig, den finns väl bara där för att man skall kunna lyfta mer än man kan lyfta? Tom de som tävlar tycker väl den är fånig, onödig o dyr?

Lyftardräkt har jag ingen koll på.

När/om jag borde ha bälte får någon gärna svara på, provade mig på lite tyngre vikter ett par pass nu så jag gjorde 2st 2or på 110kg böj senast och maxade mig upp till 145kg mark efter att ha bommat på 150, väger väl drygt 71.

edit: i fallet underarmar borde jag väl köra dem hur som helst, det är ju knappast så att de verkligen "tränas" av de andra sakerna, även om de används, vid mark är ju alltsammans "rakt", man "curlar" ju aldrig handleden.

Allan
2005-03-28, 21:21
De som vill införa remförbud är väl de med jättestora och starka bjärvlabbar som vill vara ensam på sina tunga vikter? ;)

Jag har små händer, eller rättare sagt korta tjocka fingrar, som knappt rår runt stången. Låsgrepp går med nöd och näppe. Flerreppare för mig utan remmar i t ex rodd är en sannskyldig plåga - det river sönder och blöder och har sig. Alltså kör jag med remmar - det har jag alltid gjort, utom vid enstaka maxlyft på tävling och liknande. Men har man dasslock till nävar begriper man väl inte det. (Mitt långfinger är alltså knappt sju cm långt från den innersta leden till fingertoppsspetsen - jag anser att allt därutöver är stoooora nävar)


allan

aliquis
2005-03-28, 21:23
världsrekord i användande av "väl" från min sida, bara för att jag är rädd att få pisk av allan.

edit: är väl för att jag väl är livrädd att väl få pisk av allan väl...
edit2: är väl världsrekord i användande av väl ...

Allan
2005-03-28, 21:24
världsrekord i användande av "väl" från min sida, bara för att jag är rädd att få pisk av allan.

edit: är väl för att jag väl är livrädd att väl få pisk av allan väl...


:D


Bara det fakrum att du märker sånt ger ett enormt PLUS i min bok!


allan

bubbe
2005-03-28, 21:29
är inte tråden lite konstig, känner att det går att prata negativt/positivt helt beroende på vilken inriktning man har, gäller diskussionen bälte/remmar vid träning eller är det utrustning som skor/lindor/dräkter vid styrkelyft vi pratar om? för det finns väl ändå inte BB som använder ex bänktröja för att bygga bröstmuskler?

bubbe
2005-03-28, 21:34
precis, förbjud sockiplast vid marklyft.

edit: aliquis din lilla bäver, plocka bort inlägget när man skall skoja till det...

Doctor Snuggles
2005-03-28, 21:37
Jag borde egentligen återkomma när jag tar några hundra i böj/mark.
Tills dess så är min mening att det beror helt på vad för syfte man har.
Om man överbelastar bättre med remmar, t.ex för byggning, så för all del.
Personligen så gillar jag greppträning, samt klättring, och tycker något är fel om jag inte kan hålla i vikten utan hjälpmedel. Sedan är det så att greppet tål ordentligt med stryk, och är mycket lättare att träna upp än många verkar tro (fast å andra sidan kanske många inte bryr sig).
När det gäller SL så är man rätt så onödig om man inte anpassar sig till rådande förhållanden. Men visst vore det lite roligare om alla sparkdräkter skulle försvinna. Bälte är en hyffsad kompromiss, främst för att skydda ryggen.

hallar
2005-03-28, 21:37
Jag tycker att man skall köra med det man trivs med eller det man har kommit till fungerar bra för en. Men man skall vara medveten om varför man kör på ett visst sätt.

Många exempel har nämts t ex:

Kör med dräkt för att kunna hävda sig på tävling.

Kör inte med remmar för att vill att greppstyrkan skall följa med.

Kör med remmar för att kunna överbelasta ryggen på ett bra sätt.

Vi är alla olika och det finns inget rätt eller fel med avseende på utrustning (undantaget vissa klart skadliga prylar).

Karl_alfred
2005-03-28, 21:39
är inte tråden lite konstig, känner att det går att prata negativt/positivt helt beroende på vilken inriktning man har, gäller diskussionen bälte/remmar vid träning eller är det utrustning som skor/lindor/dräkter vid styrkelyft vi pratar om? för det finns väl ändå inte BB som använder ex bänktröja för att bygga bröstmuskler?
Inte så konstigt. En BB ska bygga muskler, använder han remmar så okej, i och för sig missar denne gratis underarmsträning som denne utan några som helst probs skulle klarat utan dessa remmar från början.

Sen gällande lyftare, så ska man i min värld vara brutalstark RAW, inte ska man få ut en massa "styrka" ur en massa hjälpmedel.

aliquis
2005-03-28, 21:40
precis, förbjud sockiplast vid marklyft.
edit: aliquis din lilla bäver, plocka bort inlägget när man skall skoja till det...
heh, men jag vågade ju inte posta det, men tog bort det med reason moderators only ;D
Nåja, för er som undrar så var det något i stil med "skor?! menar du att mystic lurades när han sade att man bara fick ha sockiplast?"

Bucyrus
2005-03-28, 21:41
Det får de göra, ja visst! Men tycker det är fel att dessa dräckter mm får användas på tävling, det är som att i golf få ett andra slag när man just slagit in den i skogen. Det är väll bara att ändra på reglerna så skiten försvinner. Sen om en BB använder remmar, helt okej!
Spelar man golf har man ju olika klubbor att välja på, så då får man ta en annan så slaget blir lite kortare istället.....MEN nu är det ju inte "bara" att ändra reglerna i SL. Vad jag vet lär det finnas en del ekonomiska intressen med. Alltså företaget(företagen) som tillverkar och säljer prylarna. Sedan kanske det är tillräckligt många som vill se monstervikterna i SL. , liknande i BB. där massamonstren har företräde. Samt att lyftarna själva har så att säga "vant" sig vid större vikter. (jag har 1 knäböjdräkt samt 2 bänktröjor till salu)...

z_bumbi
2005-03-28, 21:41
för det finns väl ändå inte BB som använder ex bänktröja för att bygga bröstmuskler?

Iofs inte helt fel då de lär sig handskas med tyngre vikter.
En viss byggare är även känd för att böja mycket i sina videor men enligt uppgift har han böjdräkt på sig och då är vikten helt plötsligt inte lika grotesk, jag har inte sett filmen själv så jag vet inte om han verkligen har böjdräkt men jag skulle inte bli förvånad.


De flesta som diskuterar styrkelyftsutrustning har inte sett en tävling i verkligheten och vet inte vad det handlar om trots utrustningen. Numera är ju även böjdräkterna synliga vid strongman så nu kan man inte längre prata om den skillnaden jämfört med styrkelyft.

sunkan
2005-03-28, 21:50
Iofs inte helt fel då de lär sig handskas med tyngre vikter.
En viss byggare är även känd för att böja mycket i sina videor men enligt uppgift har han böjdräkt på sig och då är vikten helt plötsligt inte lika grotesk, jag har inte sett filmen själv så jag vet inte om han verkligen har böjdräkt men jag skulle inte bli förvånad.


*host*coleman*host* :D dräkt och lindor i böj, "bara" lindor i benpress.

Karl_alfred
2005-03-28, 21:51
Spelar man golf har man ju olika klubbor att välja på, så då får man ta en annan så slaget blir lite kortare istället.....MEN nu är det ju inte "bara" att ändra reglerna i SL. Vad jag vet lär det finnas en del ekonomiska intressen med. Alltså företaget(företagen) som tillverkar och säljer prylarna. Sedan kanske det är tillräckligt många som vill se monstervikterna i SL. , liknande i BB. där massamonstren har företräde. Samt att lyftarna själva har så att säga "vant" sig vid större vikter. (jag har 1 knäböjdräkt samt 2 bänktröjor till salu)...
Det jag vill med mitt golfinlägg är att jag tycker det är lika mycket fusk. Men det är väll som du säger bara svåt att ändra sånt där.

bubbe
2005-03-28, 21:52
Iofs inte helt fel då de lär sig handskas med tyngre vikter.
En viss byggare är även känd för att böja mycket i sina videor men enligt uppgift har han böjdräkt på sig och då är vikten helt plötsligt inte lika grotesk, jag har inte sett filmen själv så jag vet inte om han verkligen har böjdräkt men jag skulle inte bli förvånad.


De flesta som diskuterar styrkelyftsutrustning har inte sett en tävling i verkligheten och vet inte vad det handlar om trots utrustningen. Numera är ju även böjdräkterna synliga vid strongman så nu kan man inte längre prata om den skillnaden jämfört med styrkelyft.

du har säkert rätt, tror dock inte det är något för hobbybyggaren.

jag är helt klart med på linjen, att man gör allt för att maximera sina resultat efter givna regler, så är det i all tävling. jag vill inte tävla utan utrustning om alla andra har det, bara för att visa att jag minsann är jättestark utan.

det är ju att vinna (inom reglerna) som är själva grejen. ungefär som med seglandet, man utvecklar nya metoder och utrustning för att maximera sina resultat på banan. i vissa fall med horribla belopp, i andra fall styr reglerna så hårt att det helt enkelt inte spelar något roll om man lägger 3 mille eller "bara" 10-20' per år.

Bucyrus
2005-03-28, 21:53
Inte så konstigt. En BB ska bygga muskler, använder han remmar så okej, i och för sig missar denne gratis underarmsträning som denne utan några som helst probs skulle klarat utan dessa remmar från början.

Sen gällande lyftare, så ska man i min värld vara brutalstark RAW, inte ska man få ut en massa "styrka" ur en massa hjälpmedel.
Jag har sett brutalstarka lyftare på några VM i SL. Och visst var det RAW, men dom krigade inte om guldet...då. Det var alltså några ryssar, ukrainare och bulgarer som hade sin grund från OL. och på äldre dar började med SL. Någon använde ingen utrustning alls, inte ens bälte. Men dom fick ju tänka om. Om dom ville vara med för att vinna.......och det vet vi ju att dom vill, och gör......

aliquis
2005-03-28, 21:53
Vad folk tränar med är ju en sak, men tävling är ju en annan, att försvara det med ekonomiska intressen är ju rätt orelevant, även om någon kanske "måste" sponsra tävlingen, isf är det ju lyftarna som finansierar den hur som helst.

Vem bryr sig om vad en lyftare tar i bänk MED tröja, eller hur stor en byggare är MED steroider. Ska man nu tävla i det får man väl hålla sig till spelets regler (fast nu tillåter de ju fusk...)

KIRE
2005-03-28, 21:56
Jag har små händer, eller rättare sagt korta tjocka fingrar, som knappt rår runt stången. Låsgrepp går med nöd och näppe. Flerreppare för mig utan remmar i t ex rodd är en sannskyldig plåga - det river sönder och blöder och har sig. Alltså kör jag med remmar - det har jag alltid gjort, utom vid enstaka maxlyft på tävling och liknande. Men har man dasslock till nävar begriper man väl inte det. (Mitt långfinger är alltså knappt sju cm långt från den innersta leden till fingertoppsspetsen - jag anser att allt därutöver är stoooora nävar)


allan

OK. Du har alltså fel genetiska förutsättningar.
Jag har för mig att du hävdat att killar med kassa gener som tar till
steroiderna är sopor.

Dubbelmoral? :D

Karl_alfred
2005-03-28, 21:57
Jag har sett brutalstarka lyftare på några VM i SL. Och visst var det RAW, men dom krigade inte om guldet...då. Det var alltså några ryssar, ukrainare och bulgarer som hade sin grund från OL. och på äldre dar började med SL. Någon använde ingen utrustning alls, inte ens bälte. Men dom fick ju tänka om. Om dom ville vara med för att vinna.......och det vet vi ju att dom vill, och gör......
Jag är fullt medveten om detta. Men är mäkta förvånad att man från början tillåtit dessa prylar, för det lär ju bli svårt att få bort nu.

tp_88
2005-03-28, 22:02
*host*coleman*host* :D dräkt och lindor i böj, "bara" lindor i benpress.

Dock ska väl sägas att dräkten inte är speciellt trång och att lindorna är VÄLDIGT löst lindade!

Mark drar han med bara ett dålig BB bälte iaf!!

Bingo
2005-03-28, 22:02
Man maxar väl inte mer med t ex remmar eller bälte, men man kan göra några fler reps innan fingrarna ger upp i marklyft eller stångrodd? Ivf är det så för mig. Tycker det verkar vara en skillnad i sak mot tröja eller dräkt.

tp_88
2005-03-28, 22:03
edit: ville bara gnälla lite på tps åsikter :D

Jag VISSTE att de skulle komma, kanske inte SÅ snabbt dock! *grr27* ;)

sunkan
2005-03-28, 22:08
Dock ska väl sägas att dräkten inte är speciellt trång och att lindorna är VÄLDIGT löst lindade!

Mark drar han med bara ett dålig BB bälte iaf!!

nu är det ju sjävla principen å inte hur trång dräkten är o.s.v. han är snuskigt stark det kommer man iaf inte ifrån

Pudzianovski
2005-03-28, 22:13
Det är coolt när Raimond Bergmanis går in år efter år i WSM finalen i strumpor, shorts, t-shirt och lite havsigt lindade lindor runt knäna. Drar runt remmarna lite runt stången o gör sina 10 reps på 300 i mark. Resten av startfältet kan knappt gå när de går in i sina markdräkter, bälten och lindor taggade till tusen.

Helt enkelt mer imponerande.

Tycker dock att det är upp till var och en vad man vill göra.

Bucyrus
2005-03-28, 22:19
Vad folk tränar med är ju en sak, men tävling är ju en annan, att försvara det med ekonomiska intressen är ju rätt orelevant, även om någon kanske "måste" sponsra tävlingen, isf är det ju lyftarna som finansierar den hur som helst.

Vem bryr sig om vad en lyftare tar i bänk MED tröja, eller hur stor en byggare är MED steroider. Ska man nu tävla i det får man väl hålla sig till spelets regler (fast nu tillåter de ju fusk...)
Inte menat som försvar, bara en del av förklaringen ang. ekonomiska intressena. Och dom intressena är tydligen tillräckliga för dom fortsätter ju. Och det gör också SL-lyftarna och byggarna.....oavsett hur många som bryr sig.....

Langster
2005-03-28, 22:32
Jag kanske missförstod allt. Jag trodde tråden handlade om tävling. På träning får man ha vilken utrustning man vill förstås.

sunkan
2005-03-28, 22:38
Jag kanske missförstod allt. Jag trodde tråden handlade om tävling. På träning får man ha vilken utrustning man vill förstås.

får man inte ha det på tväling då? :booty:

Lillgrabben
2005-03-28, 23:16
En snabb reflektion - de flesta som numer spyr sin galla över olika hjälpmedel - dragremmar, bälte, bänktröja eller lyftardräkt - verkar vara folk som INTE är så grova än, men som kanske kommer att bli.
De som redan är grova verkar tycka att det är ett fritt val (alla utom en, men han är ett freak) och att det är helt OK att använda. Jag avser nu folk som gör ett par hundra kilo i knäböj, drar ett par hundra kilo i mark, har femtio i överarm eller bänkar sin dubbla kroppsvikt eller mer. Eller på andra sätt är framgångsrika i sin träning!!!

Vad beror det på tror ni?

allan


Ingen aning vad det beror på. För mig personligen får folk göra precis som de vill. Utan att jag stör mig på det.

Så länge man har ett mål med sin träning så "bör" man göra allt i sin makt för att uppnå detta. Ska man tävla i SL så är man "mindre" tänkt om man gör det utan utrustning & sedan klagar på att utrustade lyftare klarar fler kilon. Givetvis kan man tävla i SL utan utrustning också, men då har man inte maximerat sin potential att klättra på rankingen.

Har man ngt annat mål än SL så bör man anpassa sin träning efter de krav som ställs i den idrottsgrenen. Vill man ha starka ryggmuskler men inte orkar hålla i stången så BÖR man använda remmar tills man tränat upp greppet tillräckligt. Om man vill träna med "träningsvantar" så är det väl bara att göra det.

Det allra viktigaste är att man har roligt under resans gång & försöker (inom uppsatta ramar) nå sina mål med såväl träningen som livet i övrigt.

henke_in_training
2005-03-29, 05:31
som någon sagt så varför låta underarmarna begränsa ryggträningen. Kör själv på remmar när det behövs, likadant med bälte, har aldrig förstått de personer som går med ett bälte på sig ett helt gympass dock, de kan köra rotatorcuffs och ha bältet på sig.

jwzrd
2005-03-29, 06:41
Det är coolt när Raimond Bergmanis går in år efter år i WSM finalen i strumpor, shorts, t-shirt och lite havsigt lindade lindor runt knäna. Drar runt remmarna lite runt stången o gör sina 10 reps på 300 i mark. Resten av startfältet kan knappt gå när de går in i sina markdräkter, bälten och lindor taggade till tusen.

Helt enkelt mer imponerande.

Tycker dock att det är upp till var och en vad man vill göra.

Amen!

Att träna med utrustning är som att äta kola med papper för bövelen!

the_PL_man
2005-03-29, 09:36
Tja, utrustning har varit en del av SL sen mitten av 60-talet.
Sen skall vi vara på det klara med att vi i IPF inte använder speciellt mkt utrustning jmf några av de amerikanska "förbunden".

/the_PL_man

Jag är fullt medveten om detta. Men är mäkta förvånad att man från början tillåtit dessa prylar, för det lär ju bli svårt att få bort nu.

sunkan
2005-03-29, 10:08
Om all utrustning skulle förbjudas helt så skulle det ju bli ett jävla problem att slå några rekord. Eller ska man nollställa alla rekord och börja om på ny kaka?

jwzrd
2005-03-29, 10:12
Om all utrustning skulle förbjudas helt så skulle det ju bli ett jävla problem att slå några rekord. Eller ska man nollställa alla rekord och börja om på ny kaka?

För att "bli av" med alla dopingrekorden så ändrade man viktklasserna nått kg hit och dit. Ett förslag är att göra samma. Det vore ballt att helt enkelt ha tävlingar där man bara tillåter tyngdlyftningsutrustning tex, antagligen blir dom aldrig lika intressanta dock.

pellepedal
2005-03-29, 11:03
Jag håller med Lillgrabben i det han skriver!
Låt folk använda den utrustning de tycker sig behöva i sin träning för att nå sina uppsatta mål. Bara de följer de uppsatta reglerna när de tävlar.

Det är oftast de som inte tränat så länge och som är rätt klena som klagar på utrustningen. Det blir lite patetiskt när en person som tar knappt 100 kg i bänk klagar på nån som tagit drygt 300 kg med tröja. Precis som om tröjan ger 200 kg extra... Till dom vill jag bara säga: Köp en tröja själva och gör om samma bedrift.

Själv använder jag bara bälte och remmar när jag känner att jag behöver det. Jag vill inte att min ryggträning ska bli lidande bara för att greppstyrkan kanske int ehänger med ryggen den dagen. Underarmarna kan jag träna ett annat pass. När jag tränar rygg ska det ta på ryggen och när jag tränar underarmar tränar jag just underarmar...

Det blir lite fel att jämföra det hela med dopinganvändande som en del gör.
I och för sig tycker jag inte det vore helt fel att släppa båda delarna fritt inom vissa speciella regler, men det är en annan diskusion det.

Lillgrabben
2005-03-29, 11:39
För att "bli av" med alla dopingrekorden så ändrade man viktklasserna nått kg hit och dit. Ett förslag är att göra samma. Det vore ballt att helt enkelt ha tävlingar där man bara tillåter tyngdlyftningsutrustning tex, antagligen blir dom aldrig lika intressanta dock.

I SL har man inte ändrat några viktklasser så vitt jag vet. Iallafall inte sedan sena 70-talet då klasserna över 110 kom till. Före det fanns 110+ som tyngst.

Däremot så har de ändrat viktklasser i OL ett par ggr.

Langster
2005-03-29, 12:16
får man inte ha det på tväling då? :booty:
Nej du får inte ha vilken utrustning du vill på tävling. T.ex är dragremmar aldrig tillåtet.

Tricklev
2005-03-29, 13:46
Har inget emot utrustningen.
Personligen tycker jag att det är töntigt att gnälla på att bälten, böjdräkter osv, när ens idol är Arnold, Ronnie osv, som inte precis har rent mjöl i påsen heller.

internethjälten
2005-03-29, 14:07
Det som förvånar mig mest är väl igentligen att folk ska 'störa' sig på andra över huvve taget...

Mobiltelefon : Folk gnäller och skapar trådar över att andra pratar i mobiler på ställen som 'de' anser är fel men sen att de själva går på stan och gapar i luren är en annan sak för då är de ju på 'rätt' ställe givetvis...

Hjälpmedel : Varför låta en svag underarm sätta stop för ryggträningen ?

Kläder : Även läst i vissa trådar att folk stör sig på hur vissa klär sig på gymmet men man ser sällan någon tråd där folk stör sig på vad andra har på sig när de handlar eller går på stan - varför är gymmet så viktigt ?

...varför inte bara låta andra vara som de är och låta dem hålla på med vad de gör för de tycker kanske att just 'du' är helt fel och inte passar in - tänkt på det ?

(Detta inlägget är inte riktat mot någon utan mest till de som stör sig på alla.)

God Jul era jeflar !

jwzrd
2005-03-29, 15:25
Har inget emot utrustningen.
Personligen tycker jag att det är töntigt att gnälla på att bälten, böjdräkter osv, när ens idol är Arnold, Ronnie osv, som inte precis har rent mjöl i påsen heller.

Rent mjölk i påsen? Det är inte fusk/doping vi snackar om här. Vi snackar om utrustning vs. utan utrustning för en och samma person!

Det är oftast de som inte tränat så länge och som är rätt klena som klagar på utrustningen. Det blir lite patetiskt när en person som tar knappt 100 kg i bänk klagar på nån som tagit drygt 300 kg med tröja. Precis som om tröjan ger 200 kg extra... Till dom vill jag bara säga: Köp en tröja själva och gör om samma bedrift.

Om det vore så att du måste vara minst lika bra som det du kritiserar, så har du ingen rätt att kritisera mig innan du lärt dig Java-programmering. Så vad väntar du på, java.sun.com/tutorial väntar på dig. Tills dess äger du ingen rätt att ens tilltala mig. Eller? Jävligt dumt eller hur?

Det är en extremt trasig jämförelse du gör. Ingen påstår att det är mesigt att bänka 300 med tröja. Mesigheten ligger i att kalla det bänkpress när det är tröjpress! 300kg tröjpress är det är! Jag kan lätt köra en tia på 300 om du bara ger mig ett par domkrafter också, varför nöja sig med tröjan som hjälpmedel när det finns så pass mycket bättre att tillgå?

Jag tycker sprintlöperna borde få binda fast ett gummiband vid målsnöret som sen drar hårt som fan från start. Någonstans när det är runt 25 meter kvar så pressar man det sista själv. Men inga regler ska ändras, det är fortfarande sprint. Testa själv med band, tror du att du också springer på 100 meter på 8 sekunder?

Langster
2005-03-29, 15:31
Jag tycker sprintlöperna borde få binda fast ett gummiband vid målsnöret som sen drar hårt som fan från start. Någonstans när det är runt 25 meter kvar så pressar man det sista själv. Men inga regler ska ändras, det är fortfarande sprint. Testa själv med band, tror du att du också springer på 100 meter på 8 sekunder?
:D

jwzrd
2005-03-29, 15:35
Det som förvånar mig mest är väl igentligen att folk ska 'störa' sig på andra över huvve taget...

Mobiltelefon : Folk gnäller och skapar trådar över att andra pratar i mobiler på ställen som 'de' anser är fel men sen att de själva går på stan och gapar i luren är en annan sak för då är de ju på 'rätt' ställe givetvis...

Hjälpmedel : Varför låta en svag underarm sätta stop för ryggträningen ?

Kläder : Även läst i vissa trådar att folk stör sig på hur vissa klär sig på gymmet men man ser sällan någon tråd där folk stör sig på vad andra har på sig när de handlar eller går på stan - varför är gymmet så viktigt ?

...varför inte bara låta andra vara som de är och låta dem hålla på med vad de gör för de tycker kanske att just 'du' är helt fel och inte passar in - tänkt på det ?

(Detta inlägget är inte riktat mot någon utan mest till de som stör sig på alla.)

God Jul era jeflar !

Perfekt ironi!

Allan
2005-03-29, 17:53
OK. Du har alltså fel genetiska förutsättningar.

Jag har de genetiska förutsättningar jag har - och har kommit rätt långt ändå tack så mycket!

Jag har för mig att du hävdat att killar med kassa gener som tar till
steroiderna är sopor.

Dubbelmoral? :D

Då har du för dig fel. Det har jag definitivt aldrig ens tänkt. Och det skulle hur som helst inte vara dubbelmoral.


allan

stridis
2005-03-29, 18:39
Mitt långfinger är alltså knappt sju cm långt från den innersta leden till fingertoppsspetsen - jag anser att allt därutöver är stoooora nävar
allan

Mina små flickaktiga händer är just 8cm mätt på insidan från vecket på långfingret till kanten mätt med linjal. Wow du har korta.

Allan
2005-03-29, 18:54
Mina små flickaktiga händer är just 8cm mätt på insidan från vecket på långfingret till kanten mätt med linjal. Wow du har korta.

Fast de är tjocka istället!!!!
:D


allan

ugly_kid
2005-03-29, 21:07
det är ju bättre med en kort tjock än än en lång smal. :rolleyes:

abjorn
2005-03-29, 21:17
På träning får man använda vad som helst... Lindor, remmar, bälten, tröjor, domkraft eller vad som passar bäst. På tävling får man använda det som reglerna säger. Är det inte ganska enkelt att förstå?

Har tröttnat på alla dessa sk "hardcores" som klankar ner på alla som kör med "hjälpmedel" för lääääänge sen.

Eatalot
2005-03-29, 21:35
så löjligt att tro att man är hardcore och basha utrustning. de starkaste i världen använder alla utrustning av en anledning, det kanske ger en ledtråd.

jag tror inte de bryr sig i om några nätbyggare tycker att det är fjantigt och tyngtlyftare minsan är mycke starkare eftersom de kör utan. sedan om man ska hålla på tävla och kör utan utrustning fast reglerna säger att man får köra utrustning, tja då har man nog inte alla hästar i stallet om man tror att man ska bli bra. och varför tävla om man inte vill komma så bra man bara kan?

det handlar om självbevarelsedrift

jag tror det är såhär: är man stark och säker på sig själv, då kan man använda utrustningen och bli glad för det den ger. man har inget att bevisa.

/eaty trött och arg efter bänk-assistanspasset som han dock perssade totalt på

Fatalist
2005-03-30, 02:29
När jag kör knäböj kör jag med bälte på högre vikter, just för att benen klarar av de vikterna men inte överkroppen. Det är benen jag vill träna så jag ser ingen anledning till varför jag inte skulle köra med bälte.

Dragremmarna dyker fram när de behövs men just nu använder jag dem inte så mycket, försöker träna lite grepp

// En till trött person

jwzrd
2005-03-30, 07:11
Då gör vi slut på godtycket och kör med triple-ply i IPF också då? Dubbla också! Allt annat är att stå ivägen för utvecklingen. Det är fjolligt att inte göra så!11!. Fjollor har vi inte varit sen 60-talet när vi började för bövelen. :hbang:

Edit: alltså bara tävlingsutrustning som är töntigt. På gymmet tränar man naturligtvis hur fan man vill. Vet inte hur det kom till att det är hardcore att köra utan remmar och bälte. Jag tycker det är skönare dock.

Eatalot
2005-03-30, 10:53
jag skulle inte bry mig ifall tex SL blev olympisk gren och vi fick tävla raw. det skulle va kul!

däremot är det som det är nu och tjänar det inte till att gny.

z_bumbi
2005-03-30, 11:02
Då gör vi slut på godtycket och kör med triple-ply i IPF också då? Dubbla också! Allt annat är att stå ivägen för utvecklingen. Det är fjolligt att inte göra så!11!. Fjollor har vi inte varit sen 60-talet när vi började för bövelen. :hbang:

Samtidigt förbjuder vi startblock och sätter en fast hårdhet på löparbanan inom sprint, t ex att lägga "en 4:a" på alla löparbanor som ska användas för internationella mästerskap. :hbang:

jwzrd
2005-03-30, 11:45
Samtidigt förbjuder vi startblock och sätter en fast hårdhet på löparbanan inom sprint, t ex att lägga "en 4:a" på alla löparbanor som ska användas för internationella mästerskap. :hbang:

Det intressanta med banhårdheten är dock att alla inte håller den. Många är hårdare just för att resulteten där ska bli bättre. Arenan blir ju mer attraktiv då.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din post, men det är alltså så att det finns regler om hur startblocken ska vara utformande och hur hård banan får vara. Startblock i sprint är att jämföra med blockbänk (bänk med planka på magen, minns inte rätt namn). Blockbänk vore inte lika "fuskigt" som tröjpress dock.

z_bumbi
2005-03-30, 11:52
Det intressanta med banhårdheten är dock att alla inte håller den. Många är hårdare just för att resulteten där ska bli bättre. Arenan blir ju mer attraktiv då.

Ja och man sätter en hårdhet som främjar att det ska gå fort på sprintdistanserna, precis som man väljer utrustning inom sl för att lyfta mycket. Reglerna tillåter en viss variation och samtliga väljer det som ger bäst resultat inom de givna reglerna.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din post, men det är alltså så att det finns regler om hur startblocken ska vara utformande och hur hård banan får vara. Startblock i sprint är att jämföra med blockbänk (bänk med planka på magen, minns inte rätt namn). Blockbänk vore inte lika "fuskigt" som tröjpress dock.


Klosspressar och startblock ser jag inte som samma sak, man tävlar aldrig i klossbänk.
Däremot att använda hjälpmedel dvs startblock är ju samma sak som att man använder tröja i bänken, distansen är den samma men man tjänar ett antal tiondelar på att ha startblock. Ingen är så upprörd över startblocken i sprint längre..

jwzrd
2005-03-30, 11:56
Ja och man sätter en hårdhet som främjar att det ska gå fort på sprintdistanserna, precis som man väljer utrustning inom sl för att lyfta mycket. Reglerna tillåter en viss variation och samtliga väljer det som ger bäst resultat inom de givna reglerna.


Bra argument för tröja.



Klosspressar och startblock ser jag inte som samma sak, man tävlar aldrig i klossbänk.
Däremot att använda hjälpmedel dvs startblock är ju samma sak som att man använder tröja i bänken, distansen är den samma men man tjänar ett antal tiondelar på att ha startblock. Ingen är så upprörd över startblocken i sprint längre..

Jag håller inte riktigt med där. Tröja hjälper en större del av rörelsen. Det är att jämföra med att springa efter gummibandet jag tjatade om tidigare. Att starta från block skulle eventuellt göra starten i bänken något något lättare.

- ante
2005-03-30, 12:36
På träningspassen ser jag inget fel i att använda sig av diverse hjälpmedel för att göra träningen effektivare. Men på tävlingar tycker jag det är en jävla massa svammel, speciellt bänktröjjorna.
Klart personerna som tävlar är otroligt vältränade, inget illa gentemot dom, dom gör väl det dom kan för att bli så starka som möjligt och samtidigt hålla sig inom reglerna.

Styrkelyft hade blivit en hel del mer intressant för mig om dom tävlade i shorts och t-shirt. Jag bryr mig inte ett skit om hur mycket folk lyft med tröja, det är raw som räknas i mina ögon.

the_PL_man
2005-03-30, 12:43
Och jag antar att strongman då blir lika ointressant i dina ögon ?

/the_PL_man

På träningspassen ser jag inget fel i att använda sig av diverse hjälpmedel för att göra träningen effektivare. Men på tävlingar tycker jag det är en jävla massa svammel, speciellt bänktröjjorna.
Klart personerna som tävlar är otroligt vältränade, inget illa gentemot dom, dom gör väl det dom kan för att bli så starka som möjligt och samtidigt hålla sig inom reglerna.

Styrkelyft hade blivit en hel del mer intressant för mig om dom tävlade i shorts och t-shirt. Jag bryr mig inte ett skit om hur mycket folk lyft med tröja, det är raw som räknas i mina ögon.

jwzrd
2005-03-30, 12:44
Och jag antar att strongman då blir lika ointressant i dina ögon ?

/the_PL_man

Kör dom ofta med bänktröja?

Eatalot
2005-03-30, 13:02
de kör med allt utom bänktröjja. dessutom använder många marathonen vid mark som inte längre får användas i ipf pga utebliven licensbetalning (marathon konkade juh). det är bästa markdräkten

man ser också ofta att de kör värmebälte + slbälte.

- ante
2005-03-30, 13:03
Och jag antar att strongman då blir lika ointressant i dina ögon ?

/the_PL_man

Sa väl aldrig att det var ointressant, fortfarande kul att se folk tävla mot sig själva och varandra. Själva grejen är att det borde inte kallas bänkpress, utan tröjpress.

Skulle det krävas stora insatser för att starta ett förbund som förbjuder denna typen av utrustning, eller finns det något sånt redan?

the_PL_man
2005-03-30, 13:14
Nopp, men all annan utrustning (och med en eller flera dräkter över varann).

/the_PL_man

Kör dom ofta med bänktröja?

the_PL_man
2005-03-30, 13:21
Med det resonemanget borde det då heta dräktböj & dräktmark eller varför inte "bälte, lindor och dräktböj" ?

Att starta ett nytt förbund är det absolut dummaste iden som brukar komma upp. Varför ?

1. RF skulle aldrig acceptera ett sådant förbund
2. Att splittra sporten leder bara till fördärv, se bara på USA("får inte jag som jag vill i ett demokratiskt förbund så tar jag mina leksaker och går till en annan sandlåda.....").
3. Det är väl bara att bita i det sura äpplet & köra utan tröja, och acceptera att man lyfter mindre kilo än de bästa som använder tröja. Både de & du vet att det är skillnad mellan att lyfta på de två olika sätten, och en tröjlös lyftare får ALLTID mkt respekt.

/the_PL_man

Sa väl aldrig att det var ointressant, fortfarande kul att se folk tävla mot sig själva och varandra. Själva grejen är att det borde inte kallas bänkpress, utan tröjpress.

Skulle det krävas stora insatser för att starta ett förbund som förbjuder denna typen av utrustning, eller finns det något sånt redan?

- ante
2005-03-30, 13:24
Med det resonemanget borde det då heta dräktböj & dräktmark eller varför inte "bälte, lindor och dräktböj" ?

Att starta ett nytt förbund är det absolut dummaste iden som brukar komma upp. Varför ?

1. RF skulle aldrig acceptera ett sådant förbund
2. Att splittra sporten leder bara till fördärv, se bara på USA("får inte jag som jag vill i ett demokratiskt förbund så tar jag mina leksaker och går till en annan sandlåda.....").
3. Det är väl bara att bita i det sura äpplet & köra utan tröja, och acceptera att man lyfter mindre kilo än de bästa som använder tröja. Både de & du vet att det är skillnad mellan att lyfta på de två olika sätten, och en tröjlös lyftare får ALLTID mkt respekt.

/the_PL_man

Om intresse fans kanske man skulle kunna starta klasser som tävlar utan utrustning, inom samma förbund? Det är i mina ögon, riktigt styrkelyft.

jwzrd
2005-03-30, 13:30
Med det resonemanget borde det då heta dräktböj & dräktmark eller varför inte "bälte, lindor och dräktböj" ?

Att starta ett nytt förbund är det absolut dummaste iden som brukar komma upp. Varför ?

1. RF skulle aldrig acceptera ett sådant förbund
2. Att splittra sporten leder bara till fördärv, se bara på USA("får inte jag som jag vill i ett demokratiskt förbund så tar jag mina leksaker och går till en annan sandlåda.....").
3. Det är väl bara att bita i det sura äpplet & köra utan tröja, och acceptera att man lyfter mindre kilo än de bästa som använder tröja. Både de & du vet att det är skillnad mellan att lyfta på de två olika sätten, och en tröjlös lyftare får ALLTID mkt respekt.

/the_PL_man

Jag håller helt med dig. På samma vis som att en tröjlös bänkare får respekt trots att han lyfter mindre, så bör en tröjpressare tåla gliringar varje gång någon påstår att det är bänkpress och inte tröjpress det handlar om. Det är priset man betalar för egotröjan.

Att starta ett nytt förbund som förbjuder den typen av utrustning vore dumt dock. Fram för raw-tävlingar och att helt enkelt våga köra utan istället! :thumbup:

Edit: ante> tror du inte det blir få som tävlar i dom klasserna? Iofs räcker det väl med att det står med i resultatlistorna vilka som tränade enligt den klassificeringen.

the_PL_man
2005-03-30, 13:34
Well, Ante, grejen är att vi följer IPFs regler, och de har inga separata klasser för sådana som kör utan utrustning.....

Jag har sagt det förut: Är nog många intresserade så kan vi ordna en SSF sanktionerad tävling, där alla gör ett gentlemans agreement att köra utan utrustning. Då har vi inom gällande regelverk åstadkommit det du vill.

/the_PL_man

Om intresse fans kanske man skulle kunna starta klasser som tävlar utan utrustning, inom samma förbund? Det är i mina ögon, riktigt styrkelyft.

- ante
2005-03-30, 13:46
Okej, skulle vara en höjdare med Raw-tävlingar.

Eatalot
2005-03-30, 14:57
problemet med att ordna raw-tävlingar utöver det vanliga ipf-reglementet är inte bara splittringen (som är negativ för sporten) men också att inga riktigt starka kommer vara med på raw-tävlingarna. därför kommer de ändå bli ointressanta.

enda hoppet för raw är som sagt att sl blir olympisk gren. sen vet jag inte om det blir raw då heller, eftersom det finns många andra sporter som använder sig av hjälpmedel. stavhopp tex.

amerikanerna gör juh en ansatts nu att samla sporten och ha en stortävling om år som kör ipf-liknande regler, för att blidka ol-komitteen. hoppas det blir lyckat.

jwzrd
2005-03-30, 15:00
problemet med att ordna raw-tävlingar utöver det vanliga ipf-reglementet är inte bara splittringen (som är negativ för sporten) men också att inga riktigt starka kommer vara med på raw-tävlingarna. därför kommer de ändå bli ointressanta.

enda hoppet för raw är som sagt att sl blir olympisk gren. sen vet jag inte om det blir raw då heller, eftersom det finns många andra sporter som använder sig av hjälpmedel. stavhopp tex.

amerikanerna gör juh en ansatts nu att samla sporten och ha en stortävling om år som kör ipf-liknande regler, för att blidka ol-komitteen. hoppas det blir lyckat.

Bah, tala för dig själv. Du tror inga starka kommer att ställa upp i en Raw-tävling? Det kan väl inte vara negativt på något vis att det anordnas raw-tävlingar? Nån raw-avknoppning är säkerligen negativ dock.

the_PL_man
2005-03-30, 15:23
Amen!

Det kan väl inte vara negativt på något vis att det anordnas raw-tävlingar? Nån raw-avknoppning är säkerligen negativ dock.

Eatalot
2005-03-30, 15:35
se hur det är i usa nu... finns massa rawtävlingar men det blir mest fuck off på invites från de stora namnen.

jwzrd, vad menar du med tala för dig själv? jag gillar juh att träna och köra utan utrustning, men ser inte vitsen att bryta ihop över det nu. jag har förfan lika bra rawbänk som tröjjbänk atm, tror du inte jag skulle tycka det gynnade mig att ta bort tröjjan då? vet folk som tar 160 raw och 220 med tröjja, jag gör 160-160.

z_bumbi
2005-03-30, 15:46
Jag håller inte riktigt med där. Tröja hjälper en större del av rörelsen. Det är att jämföra med att springa efter gummibandet jag tjatade om tidigare. Att starta från block skulle eventuellt göra starten i bänken något något lättare.

Startblock i sprinter hjälper till att få upp farten snabbare, tröjan hjälper till där det är som tyngst. Får man inte upp farten snabbt i sprinten så tappar man hela loppet och man får jobba betydligt hårdare för att nå maxfart så det är inte säkert att man når upp till samma nivå.

Ska man köra klossbänkar så tjänar de flesta nog lika mycket som de klarar med tröja så det är ju bara ett annat sätt att göra lyftet lättare (Och betydligt svårare att döma, ska man ha olika tjocklek på klossen om man har olika långa armar, tävlar i olika viktklasser osv.)

Eatalot
2005-03-30, 15:49
man tjänar i regel mer på kloss än tröjja... det beror iofs på klossens höjd.

jwzrd
2005-03-30, 16:03
Startblock i sprinter hjälper till att få upp farten snabbare, tröjan hjälper till där det är som tyngst. Får man inte upp farten snabbt i sprinten så tappar man hela loppet och man får jobba betydligt hårdare för att nå maxfart så det är inte säkert att man når upp till samma nivå.

Ska man köra klossbänkar så tjänar de flesta nog lika mycket som de klarar med tröja så det är ju bara ett annat sätt att göra lyftet lättare (Och betydligt svårare att döma, ska man ha olika tjocklek på klossen om man har olika långa armar, tävlar i olika viktklasser osv.)

Alltså, startblock ger dig dom första, vad, 2-3 stegen? 2-3 steg av 80? Bänktröjan ger nedre 2/3-djedelen. Alltså mer som ett gummiband som sagt. Ska du eller jag ringa RF och föreslå den tekniska landvinningen till sprinten? Vi kan framföra att det är ett sätta att minska skadorna och få bättre resultat.

Ämnet börjar kännas extremt uttjatat. Tröjan ger typ 33% extra lyft för en person jag känner till. Trettiotre procent. Tror du resultatet på 100 meter för herr Greene skulle bli 12 sekunder utan startblocken? Tror du någon skulle göra ett 33% sämre resultat utan blocken?

Jag har däremot sett en av elitlöparna, på nån video, träna med ett gummiband mellan sig och tränaren. Tränaren drog iväg ett par sekunder före den tränande. Det gick förbaskat fort kan jag lova!

Eatalot> jag menade 'tala för dig själv' om att ingen stark skulle vilja ställa upp. Det var väl fel uttryck jag valde, det jag menade var att jag inte tror det skulle bli så.

jwzrd
2005-03-30, 16:04
man tjänar i regel mer på kloss än tröjja... det beror iofs på klossens höjd.

När jag tog upp kloss-exemplet så menade jag en kloss/nånting hårt som inte minskar lyftvägen nämnvärt. Bara för att ha något hårt att starta emot, precis som startblocken i sprint.

Eatalot
2005-03-30, 16:14
ok. jag tycker såhär: medtanke på alla skumrask förbund som finns i världen med halva lyftvägar å canvas-utrustning så framstår ipf som nånting bra. med hårda riktlinjer på utrustning och hård dömning på utförandena. bara inte utvecklingen fortsätter även i ipf, då blire riktigt löjligt.

det jag menade med att inga starka lyftare skulle vara med på rawtävlingar baserade jag på omotiverad skaderisk men även hur det ser ut nu. Kolla vad många lyftare som varit i ipf men nu kör wpo. goggins, turtainen, coan listan kan göras lång.

jwzrd
2005-03-30, 16:30
ok. jag tycker såhär: medtanke på alla skumrask förbund som finns i världen med halva lyftvägar å canvas-utrustning så framstår ipf som nånting bra. med hårda riktlinjer på utrustning och hård dömning på utförandena. bara inte utvecklingen fortsätter även i ipf, då blire riktigt löjligt.

det jag menade med att inga starka lyftare skulle vara med på rawtävlingar baserade jag på omotiverad skaderisk men även hur det ser ut nu. Kolla vad många lyftare som varit i ipf men nu kör wpo. goggins, turtainen, coan listan kan göras lång.

Ja IPF håller onekligen en mycket bra klass! Vi som lever får se åt vilket håll utvecklingen går. Förhoppningsvis, som sagt, blir det inte värre tröjor och sånt.

hangatyr
2005-03-31, 07:26
Jag tycker sprintlöperna borde få binda fast ett gummiband vid målsnöret som sen drar hårt som fan från start. Någonstans när det är runt 25 meter kvar så pressar man det sista själv. Men inga regler ska ändras, det är fortfarande sprint. Testa själv med band, tror du att du också springer på 100 meter på 8 sekunder?

jämförelsen haltar anser jag: sprinters har ju helt kalrt andra förutsättningar idag än förut. med ditt resonemang om att det är fusk med hjälpmdel borde väl sprintlöparna inte få använda skor med dubbar utan i stället tvingas springa i 30tals-dojjor?

jwzrd
2005-03-31, 08:34
jämförelsen haltar anser jag: sprinters har ju helt kalrt andra förutsättningar idag än förut. med ditt resonemang om att det är fusk med hjälpmdel borde väl sprintlöparna inte få använda skor med dubbar utan i stället tvingas springa i 30tals-dojjor?

Det är skillnad på hjälpmedel och hjälpmedel. Dubbskor är att jämföra med magnesium tycker jag. Tröjan TRYCKER ju upp stången! Den hjälper aktivt. Samma sak med knälindorna.

hangatyr
2005-03-31, 09:13
Det är skillnad på hjälpmedel och hjälpmedel. Dubbskor är att jämföra med magnesium tycker jag. Tröjan TRYCKER ju upp stången! Den hjälper aktivt. Samma sak med knälindorna.


aah, du tänker så? ja då förstår jag resenemanget, även om jag itne nödvändigtvis håller med.

palme
2005-03-31, 09:26
Skulle behöva dragremmar när jag markar. Inte kul när greppet släpper fast man klarar av att köra mer.

Survivor
2005-03-31, 09:46
En snabb reflektion - de flesta som numer spyr sin galla över olika hjälpmedel - dragremmar, bälte, bänktröja eller lyftardräkt - verkar vara folk som INTE är så grova än, men som kanske kommer att bli.
De som redan är grova verkar tycka att det är ett fritt val (alla utom en, men han är ett freak) och att det är helt OK att använda. Jag avser nu folk som gör ett par hundra kilo i knäböj, drar ett par hundra kilo i mark, har femtio i överarm eller bänkar sin dubbla kroppsvikt eller mer. Eller på andra sätt är framgångsrika i sin träning!!!

Vad beror det på tror ni?

allan
Det beror väl på det vanliga, folk som vill höras och synas. Nybörjare som blivit itutade att hjälpmedel är för mesar känner sig manade att föra "sitt" budskap vidare. Och så rutinerade styrkelyftare som använder utrustning för att de måste känner att de "måste" förespråka det. Skitsamma. Folk i allmänhet blir klenare fysiskt och psykiskt. Snart är det väl standard med påsvetsade dragremmar vid köp av skivstång och om 50 år när en annan tillhör "pensionersgänget" på gymmet så är väl "fria vikter" bara en "gammal saga" eller nåt.
Själv tränar jag på det jobbigaste tänkbara sätt jag kan komma på (med säkerhet i baktanke naturligtvis) därför att det troligtvis ger MIG mer fysiskt och oerhört mycket mer psykiskt. Kort sagt inga hjälpmedel för min del.

Krokodil
2005-03-31, 09:52
Folk får gärna använda remmar, lindor eller vad de vill för att få ut så mycket som möjligt av sin träning, men håll med om det är lite sorgligt när man ser nybörjare köra stångcurl med remmar, bälte, handskar OCH magnesia!

TheSQUAT
2005-03-31, 11:35
Dragremmar: Använder dem till viss del av samma skäl som Allan nämnde tidigare. Jag har små händer. Ska man reppa på tunga vikter i ex.vis stående rodd eller mark så sliter jag helt enkelt sönder händerna..blöder o jävlas. Har svårt att nå runt och få till ett bra låsgrepp.

Lindor: Använder jag ofta när jag går över 200 i böj. Lindar egentligen inte speciellt hårt och tar nog inte någon större hjälp av lindorna. Här handlar det mer om att det blivit en rutin...ett sätt att ladda, tända och få fram gnistan. Ett sätt att peppa upp psyket inför böjen helt enkelt. Under tiden jag sitter och lindar mina smala porslinsknän går jag fanimig igång helt enkelt! Det och en fet "klatch" i fejjan, sen kan man mörda vikterna. :D Nåja...det sista var väl en överdrift men har praktiserats ibland för att vakna till.

jwzrd
2005-03-31, 12:09
Dragremmar: Använder dem till viss del av samma skäl som Allan nämnde tidigare. Jag har små händer. Ska man reppa på tunga vikter i ex.vis stående rodd eller mark så sliter jag helt enkelt sönder händerna..blöder o jävlas. Har svårt att nå runt och få till ett bra låsgrepp.

Lindor: Använder jag ofta när jag går över 200 i böj. Lindar egentligen inte speciellt hårt och tar nog inte någon större hjälp av lindorna. Här handlar det mer om att det blivit en rutin...ett sätt att ladda, tända och få fram gnistan. Ett sätt att peppa upp psyket inför böjen helt enkelt. Under tiden jag sitter och lindar mina smala porslinsknän går jag fanimig igång helt enkelt! Det och en fet "klatch" i fejjan, sen kan man mörda vikterna. :D Nåja...det sista var väl en överdrift men har praktiserats ibland för att vakna till.

Ett par rappa klatch på låren fungerar rätt bra det med.

stridis
2005-03-31, 16:39
händerna..blöder o jävlas. Har svårt att nå runt och få till ett bra låsgrepp.


Alla är vi olika. Jag å andra sidan hatar låsgrepp för att det känns som att nageln ska dras av. Är såpass klen att jag inte behöver det än i de övningar jag kör.