handdator

Visa fullständig version : Utredning av min skeva ryggstyrka


Big_Vik
2005-03-28, 15:09
Goddag.

Det har ju varit ganska mycket ryggträning här på senaste, hoppas ni orkar med en annan, lite annorlunda tråd. Körde rygg i lördags och jag har alltid varit vädligt konfunderad över min stora styrkeskillnad mellan rodd och dragövningar. Kolla här:

Drag till hakan, v-handtag: 60kg/5 (bästa set) + 4 set till
Hantelrodd: 55kg/8/8/8/10

Grym ökning, och jag som inte kört hantelrodd på länge p.g.a. för små hantar. :confused:

Är det inte lite väl stor skillnad i vikt mellan dessa övningar? Tänkte för nån månad eller två att jag skulle stävja utvecklingen med lite latsdrag först, men har knappt blivit något starkare. Jag rankar hantelroddarna som striktare än latsdragen, eftersom kontakten är grym i rodden, i latsdrag däremot får jag ofta pump i biceps, noll kontakt, osv. Nu får ni gärna kritisera mig, men snälla inte mer skitsnack än nödvändigt om att jag kör för tungt/fuskar eller liknande i rodden. Jag har nämligen hemskt mycket träningsvärk i latsen fortfarande några dagar efter passet, och jag tror knappast det är latsdragen. ;) Har testat att bara köra hantelrodd vissa pass, och fått den bästa/mesta träningsvärken i mitt liv, så att det tar på latsen är jag övertygad om.

Teknik:
I hantelrodden sträcker jag ut ordentligt så att det stramar i latsen och drar så explosivt jag kan långt ner mot magen, strävar alltid efter en så rak rörelse som vanligt. Som jag sa, ni får gärna säga att den här tekniken är rent förkastlig, men jag har kört den så länge. Om den byggt en grym rygg kan jag inte svara på, men nog ligger ryggen en del före andra muskler, sen är det så förbannat kul att öka i vikter och känna att man kan bibehålla en bra kontakt.

Andra övningar:
I mark har jag dragit 180 kg ganska lätt som sista-övning i en pyramid upp, utan utrustning, därmed inte sagt att man kan dra 200 bara för det, men jag ska fan satsa på det! :kickass: Chins gör jag kanske 2-3 st med bicespgrepp, men det beror mest på att jag aldrig kör dem och min allvarliga fetma, skämt åsido, jag väger en del över min idealvikt. Stångrodd är en annan hatövning där jag endast gjort 85 kg/4 reps, men rätt kass kontakt, men i enarmsrodd i kabel har jag kört rätt höga reps på 45 kg tex (som sistaövning).

Frågor:
Varför ror jag på ungefär dubbelt av vad jag drar? Vad kan man göra för att utjämna förhållandet, är det ens nödvändigt? Man kanske ska hålla sig till det man kan? :devil: Finns det andra med liknande "problem"?

edit: jag är 17 år och har tränat sedan januari 2003

Big_Vik
2005-03-28, 15:18
Innan kritiken börjar hagla tänker jag bara tala om att jag är mentalt förberedd på meningar som "du kör för tungt jävla pucko" och "inte en chans att du kör strikta roddar jävla nörd" osv. Jag kommer alltså inte ändra min träning bara för att några forum-tomtar säger så. :D Men jag blir jätteglad över synpunkter och tips, från er som tränat längre än mig (eller kan mer).

Grisen
2005-03-28, 16:50
OT; Ett tips när du ställer en fråga är att inte skriva att du inte skall ändra din träning "bara för att några forum-tomtar säger så". Förolämpa inte kocken innan du fått maten eller något sånt.

I all välmening
/Grisen

stahlberg
2005-03-28, 17:07
Man kanske inte ska SKRIVA så. Men jag tycker det är rätt TÄNKT ändå.

För det första skulle man, om man följde alla mer eller mindre goda råd man får här, av alla mer eller mindre erfarna kolomedlemmar, få träna på 50 olika sätt samtidigt. För det andra är det bra att få råd i frågor där man är osäker, men när man sedan läser råden ska man använda sin egen hjärna, kritiskt försöka tänka ut vad som är bra, vettigt, välmotiverat, och vad som passar en själv.

Jag antar att jag själv också är en forumtomte, det tycker jag är en charmig benämning!

ugly_kid
2005-03-28, 17:13
fattar inte din fråga riktigt, menar du drag till hakan eller menat du latsdrag??

Kebab-Arne
2005-03-28, 17:44
Jag förstår "problemet" men ändå inte.

Alla är olika starka i olika muskelgrupper, likväl är man olika stark i olika övningar. De favoritövningar man skaffar sig kör man ofta och blir således stark i dem. Om detta "svar" gav något.

z_bumbi
2005-03-28, 17:51
Drag till hakan, v-handtag: 60kg/5 (bästa set) + 4 set till
Hantelrodd: 55kg/8/8/8/10

Vad är drag till hakan för övning? Är det utfört i en latshiss eller är det rodd till hakan som menas?

I det första fallet kan man inte direkt jämföra en latshiss med fria vikter så då är det inte så konstigt, om man är stark i ryggen brukar även roddövningarna "springa iväg" så man blir procentuellt starkare i dessa jämfört med chins och latsdrag .

Grisen
2005-03-28, 18:17
Man kanske inte ska SKRIVA så. Men jag tycker det är rätt TÄNKT ändå.

För det första skulle man, om man följde alla mer eller mindre goda råd man får här, av alla mer eller mindre erfarna kolomedlemmar, få träna på 50 olika sätt samtidigt. För det andra är det bra att få råd i frågor där man är osäker, men när man sedan läser råden ska man använda sin egen hjärna, kritiskt försöka tänka ut vad som är bra, vettigt, välmotiverat, och vad som passar en själv.

Jag antar att jag själv också är en forumtomte, det tycker jag är en charmig benämning!

OT; Självklart ska man inte följa alla råd man får via ett forum där de som svarar och ger tips inte har sett hur man tränat. Min poäng med mitt inlägg är att det är viktigt med en ödmjuk inställning för att få många och bra svar. Sedan behöver man självklart inte använda sig av tipsen. Sorry Big_Vic att jag kapar din tråd.

Big_Vic; Har du provat en "normal" draghiss? Den som du använder på Nola är vääldigt trög, speciellt i "slutdraget". Dessutom blir man stark i de övningar man gillar och känner för. För övrigt är de flesta ganska svaga i liknande dragövningar om man tränar med bra form.

Big_Vik
2005-03-28, 20:46
helvete, det är ju LATSDRAG jag menar :smash: på mig. :em:

Grisen: hehehe. Inget illa menat! :) Älskar kolozzeum, finns så mycket kunskap här, men ibland kan man få lite idiotiska råd också, men det gör ju ingenting. Hoppas ingen tog åt sig.

Stahlberg: Du är ingen forumtomte! :D Du vet ju till att börja med vad du pratar om. ;)

Ska läsa resten av inläggen nu!

Big_Vik
2005-03-28, 20:51
Grisen: Nja, allt den behövde var bara lite (mycket) smörjning. Skiljer max 5 kg mellan den och dragmaskinen på brux för mig, iallafall sedan sist jag var där. (ett par veckor sedan) Att jag sedan är van med att slippa hålla emot på nerävgen för att det går så trögt ( :D) gör det nästan ännu tyngre med latsdrag på andra gym.

Sen tycker jag att forumtomtar var en tämligen harmlös beteckning, för vi vet ju alla att dem finns, om än kanske inte under den beteckningen, men det kan ju vara charmigt det också. :)

Doctor Snuggles
2005-03-28, 21:18
Hmm... .jag kör själv alla dragövningar explosivt, så jag håller med dig... riktigt bra ökningar får man. Ligger ungefär på samma vikt som du i rodden, men betydligt mer i latsdrag... (fast där kör jag riktigt explosivt också, och lutar mig bakåt en hel del).
Har faktiskt ingen riktigt bra aning om varför det skiljer så mycket. Biceps är väl mer involverade i smalt latsdrag...
Kanske några stabiliserande muskler som är för svaga?