handdator

Visa fullständig version : Kardio


arne
2005-03-28, 10:58
Undrar hur det funkar med Kardio tillsammans med styrketräning. Låt oss säga att man kör 4 styrkepass i veckan, samt 2-3 kardiopass, är kardion negativ för styrketräningen på något vis?

King Grub
2005-03-28, 10:59
Nej, tvärtom. Förutsatt att du sköter energitillförsel och återhämtning, förstås.

Karl_alfred
2005-03-28, 11:03
Kör 2 långa pass kondition i veckan och har då inte märkt nått negativt, snarare arg på mig själv att jag struntade i kondition i flera år. Hade nämligen en väldigt god sådan tack vare all hockeyträning, nu är den kass, springer inte äns milen under 50 minuter :em:

arne
2005-03-28, 11:06
Låter ju utmärkt! Målet med kardion är att få ökad kondition så jag kan köra hårdare på styrkepassen, samt få bort lite späck, eller åtminstone minska späckökningen så att säga. Är det möjligt samtidigt som man ökar i styrka och massa?

King Grub
2005-03-28, 11:20
Det senare: absolut. Och förutsättningarna för muskelbyggnationen ökar i och med den förbättrade insulinkänsligheten, konditionen och de hormonella fördelarna lite intensivare konditionsträning för med sig.

arne
2005-03-28, 12:02
Vad menar du med "det senare"?
Kost och dylikt efter kardiopass, hur funkar det? Man behöver väl knappast äta som efter ett styrkepass antar jag?

King Grub
2005-03-28, 12:22
Vad menar du med "det senare"?

"samt få bort lite späck, eller åtminstone minska späckökningen så att säga"

Det senare!

Kost och dylikt efter kardiopass, hur funkar det? Man behöver väl knappast äta som efter ett styrkepass antar jag?

Behöver och behöver... vad menar du med behöver? Är du ute efter maximal glykogeninlagring och återhämtning efter ett långt och hårt konditionspass överstiger kolhydratbehovet efter konditionsträning behovet efter styrketräning. Exakt samma uplägg med maltodextrin (fast i större mängder) gäller för snabbaste återhämtning efter konditionspass, gärna tillsammans med protein. Är det främst fettförbränning du är ute efter, och är beredd att förlänga återhämtningstiden lite för att åstadkomma det, kan du lägga konditionspasset så du har en normal måltid efteråt i stället.